به یاد «اصل‌ترین قلندر سینمای ایران» *
پرتره

به یاد «اصل‌ترین قلندر سینمای ایران» *

نویسنده : الهام یوسفی

پیش‌نوشت: این آخرین شماره پرتره صفحه زندگی‌گرام است. ممکن است چندان به شماره‌های قبلی شباهت نداشته باشد ولی حیف‌مان آمد که در این شماره یادی از «عباس‌ کیارستمی» نکنیم. کسی که به زعم بسیاری پدر سینمای جدید ایران بود و تیرماه تاریخ تولد و مرگ او را در خود ثبت کرد.

 

مخالف کم نداشت. چه وقتی زنده بود و چه وقتی خبر فوت ناگهانی‌اش پیچید. صفحه‌های مجازی پر شد از جمله‌هایی که درباره رفتن او موضع‌ می‌گرفتند. انگار دعواهای طرفداران و مخالفان می‌توانست اصل قضیه را تغییر دهد. مرگ او را... بالاخره باد آمده بود و عباس کیارستمی را با خود برده بود. این وقت‌ها چرا هیچ کس از خودش نمی‌پرسد اگر او بود رضایت می‌داد که مقابل هم بایستیم و به حمایت یا دشمنی کسی شعار بدهیم. نه! نمی‌داد. برای همین هم سینمایش از شعار‌زدگی به دور بود. می‌خواست سینما هنر باشد، نه ابزاری در خدمت شعارها. می‌خواست به قول خودش با فیلم‌هایش تصویری مهربان‌تر و صمیمی‌تر از کشورش و انسانیت به جهان نشان دهد. تصویری که در آن نشانی خانه دوست را درست بدهند. 

عباس کیارستمی، فیلم‌ساز بود از نوع بزرگ و جهانی‌اش. اما همیشه ایرانی ماند. با همه تفاوت فکر و عقیده‌ای که بر هیچ‌کس پوشیده نبود بعد از انقلاب، ایران را رها نکرد. ماند و به قول خودش این ماندن مهم‌ترین تصمیم زندگی‌اش بود. می‌گفت در ایران ماندنم و ملیت ایرانی‌ام توان فیلم‌سازی‌ام را دو چندان کرده است. می‌گفت: «اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمی‌دهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه‌ای که در سرزمین مادری‌اش می‌تواند بدهد نیست. این یک قانون طبیعت است. فکر می‌کنم اگر سرزمینم را رها کرده بودم درست مانند این درخت شده بودم.»

 

عباس کیارستمی؛ متولد اول تیر 1319 و در گذشته 14 تیر 1395 است. او کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، شاعر، نقاش، عکاس و... بود. چهره‌ای تاثیرگذار در سینمای جهان که جایزه‌های زیادی را برای سینمای ایران آورد. پنج بار نامزد نخل طلای جشنواره کن شد و سرانجام برای فیلم «طعم گیلاس» توانست آن جایزه را بدست آورد. از دیگر آثار سینمایی او می‌توان به «خانه دوست کجاست؟»، «مسافر»، «باد ما را خواهد برد»، «کلوزآپ»، «کپی برابر اصل» و... اشاره کرد. سینمای مستند او هویتی ویژه داشت و فیلم‌سازی‌اش بر بسیاری از کارگردانان ایرانی تاثیر گذاشت.

 

* ابراهیم حاتمی‌کیا در جمله‌ای عباس‌کیارستمی را این‌گونه توصیف کرده بود.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨