به یاد «اصل‌ترین قلندر سینمای ایران» *
پرتره

به یاد «اصل‌ترین قلندر سینمای ایران» *

نویسنده : الهام یوسفی

پیش‌نوشت: این آخرین شماره پرتره صفحه زندگی‌گرام است. ممکن است چندان به شماره‌های قبلی شباهت نداشته باشد ولی حیف‌مان آمد که در این شماره یادی از «عباس‌ کیارستمی» نکنیم. کسی که به زعم بسیاری پدر سینمای جدید ایران بود و تیرماه تاریخ تولد و مرگ او را در خود ثبت کرد.

 

مخالف کم نداشت. چه وقتی زنده بود و چه وقتی خبر فوت ناگهانی‌اش پیچید. صفحه‌های مجازی پر شد از جمله‌هایی که درباره رفتن او موضع‌ می‌گرفتند. انگار دعواهای طرفداران و مخالفان می‌توانست اصل قضیه را تغییر دهد. مرگ او را... بالاخره باد آمده بود و عباس کیارستمی را با خود برده بود. این وقت‌ها چرا هیچ کس از خودش نمی‌پرسد اگر او بود رضایت می‌داد که مقابل هم بایستیم و به حمایت یا دشمنی کسی شعار بدهیم. نه! نمی‌داد. برای همین هم سینمایش از شعار‌زدگی به دور بود. می‌خواست سینما هنر باشد، نه ابزاری در خدمت شعارها. می‌خواست به قول خودش با فیلم‌هایش تصویری مهربان‌تر و صمیمی‌تر از کشورش و انسانیت به جهان نشان دهد. تصویری که در آن نشانی خانه دوست را درست بدهند. 

عباس کیارستمی، فیلم‌ساز بود از نوع بزرگ و جهانی‌اش. اما همیشه ایرانی ماند. با همه تفاوت فکر و عقیده‌ای که بر هیچ‌کس پوشیده نبود بعد از انقلاب، ایران را رها نکرد. ماند و به قول خودش این ماندن مهم‌ترین تصمیم زندگی‌اش بود. می‌گفت در ایران ماندنم و ملیت ایرانی‌ام توان فیلم‌سازی‌ام را دو چندان کرده است. می‌گفت: «اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمی‌دهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه‌ای که در سرزمین مادری‌اش می‌تواند بدهد نیست. این یک قانون طبیعت است. فکر می‌کنم اگر سرزمینم را رها کرده بودم درست مانند این درخت شده بودم.»

 

عباس کیارستمی؛ متولد اول تیر 1319 و در گذشته 14 تیر 1395 است. او کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، شاعر، نقاش، عکاس و... بود. چهره‌ای تاثیرگذار در سینمای جهان که جایزه‌های زیادی را برای سینمای ایران آورد. پنج بار نامزد نخل طلای جشنواره کن شد و سرانجام برای فیلم «طعم گیلاس» توانست آن جایزه را بدست آورد. از دیگر آثار سینمایی او می‌توان به «خانه دوست کجاست؟»، «مسافر»، «باد ما را خواهد برد»، «کلوزآپ»، «کپی برابر اصل» و... اشاره کرد. سینمای مستند او هویتی ویژه داشت و فیلم‌سازی‌اش بر بسیاری از کارگردانان ایرانی تاثیر گذاشت.

 

* ابراهیم حاتمی‌کیا در جمله‌ای عباس‌کیارستمی را این‌گونه توصیف کرده بود.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

دهلی نو شهر سکانس های بی پایان

٩٥/١١/٢٨
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١١/٢٨
شگرد خفن

چگونه از دست اینترنت اکسپلورر خلاص شویم

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

پلک بگشا صنما، صبح مرا روح ببخش

٩٥/١١/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 475

٩٥/١١/٢٨

نفس های آخر

٩٥/١١/٢٨
درباره شخصیت‌های فیلم‌های ماجرای نیمروز، سیانور و امکان مینا و تصویری که از سازمان منافقین برای ما می‌

ماجرای منافقین

٩٥/١١/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 475

٩٥/١١/٢٨
چند روایت برای این‌که روزهای قبل از عیدمان متفاوت شود

عید نوروز را از اسفند شروع کنیم

٩٥/١١/٢٨
آنتن

ظرفیت پشت یخچال تکمیل است

٩٥/١١/٢٨
مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه»؛ روایتی پی پرده از گروهک تروریستی منافقین

قربانی ایدئولوژی پدر

٩٥/١١/٢٨
جاکتابی

مردی که گورش گم شد

٩٥/١١/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 475

٩٥/١١/٢٨
مینیمال

کی عروسی گرفتن از مد می افتد؟

٩٥/١١/٢٨
درباره برد شیرین آبی‌ها در دربی یکشنبه که به یک قهرمانی می‌ارزید

تیم خوب منصوریان، تیم بد برانکو!

٩٥/١١/٢٨
چهره هفته

در چیستی اصولگرایی

٩٥/١١/٢٨
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و ناله های ایشان

٩٥/١١/٢٨
درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و پایان کشمکش برای نیمکت

«ویچ» غیر کروات این بار برای والیبال

٩٥/١١/٢٨
جارچی

جارچی 475

٩٥/١١/٢٨
نکاتی درباره زندگی ورزشی و شخصی مربی جدید تیم‌ملی والیبال ایران

کولاک کن کولاکوویچ!

٩٥/١١/٢٨
تبلیغات
تبلیغات