فرق پرده سينما با تلويزيون منزل چيست؟
فيلم‌هايي که در سينما توقيف شدند و در شبکه ويدئويي توزيع!

فرق پرده سينما با تلويزيون منزل چيست؟

نویسنده :

با قوت گرفتن شبکه ويدئويي کشور اتفاق جديد و در عين حال عجيبي، ماجراي پديده شدن شبکه ويدئويي را تکميل کرد. پخش فيلم‌هايي که توقيف شده بودند يا اگر هم توقيف نبودند وضعيت اکران بلاتکليفي داشتند. فيلم‌هايي مثل «آدم» اثر «عبدالرضا کاهاني»، «نسل جادويي» اثر «ايرج کريمي»، «سنتوري» اثر شاخص «داريوش مهرجويي» و يک لشکر مشابه مثل «آتش کار» اثر «محسن اميريوسفي»، «شبانه روز» اثر «اميد بنکدار» و...

حضور اين فيلم‌ها در شبکه ويدئويي يک تناقض جدي را پيش روي عملکرد وزارت ارشاد ايجاد کرد. در مورد فيلم‌هاي اکران نشده در سينما و وارد شده به شبکه ويدئويي کشور اين تناقض به‌خاطر آن که مرجع تصميم‌گيري امر در وزارت ارشاد مشترک است بيشتر عجيب به نظر مي‌رسد. در وزارت ارشاد يک شوراي بازبيني براي فيلم‌هاي شبکه ويدئويي وجود دارد که کاملا زير مجموعه اداره کل نظارت و ارزش‌يابي معاونت سينمايي مي‌باشد. يعني همان مرجعي که فيلم را توقيف يا اکران آن را موقتا به حالت تعليق درمي‌آورد و اين تعليق آن‌قدر ادامه دارد تا تهيه کننده قيد سرمايه‌اش را بزند. فهرست فيلم‌هايي که مجوز نمايش دارند اما فعلا اجازه اکران ندارند! و بلاتکليف هستند کم نيست و با ادامه روند فعلي احتمالا، تهيه کننده و کارگردان اين فيلم‌ها هم ترجيح خواهند داد براي بازگشت بخشي از سرمايه و تماشاي مردم فيلم را روانه شبکه ويدئويي کنند. فيلم‌هايي مثل سفر به هيدالو (مجتبي راعي)، جزيره آهني (محمد رسول اف)، راي باز (مهدي نوربخش)، ترانه تنهايي تهران (سامان سالور)، جعبه موسيقي (فرزاد موتمن)، دايناسور (پرويز شيخ‌طادي) و...

حتما مي‌پرسيد چه اشکالي دارد اگر فيلمي در سينما اکران نشده حداقل در شبکه ويدئويي به رويت خلق‌ا... برسد؟ اشکالش را عرض مي‌کنيم؛ ماجرا از شروع چند ابهام جدي دارد:

1- همين فيلم‌ها اگر در سينما اکران مي‌شدند در بهترين حالت ممکن بعيد بود بيش از 200 هزار مخاطب داشته باشند اما توقيف و مباحثي که درباره آن‌ها طرح شد باعث جذب مخاطب بيشتر براي فيلمي شد که اساسا محتواي آن قبلا رد شده بود. لذا خود وزارت ارشاد زمينه فروش بيشتر و مخاطب بالاتر را براي چنين اثري فراهم کرده که با توقيف آن در سينما تناقض جدي دارد. نسل جادويي تنها در 4 روز اول ورود به شبکه ويدئويي 170 هزار نسخه فروش داشته که اگر هر فيلم را يک خانواده 3 نفره ببينند هم در همان 4 روز ابتدايي از بهترين حالت اکران سينمايي خود هم بيننده بيشتري داشته است. اگر توقيف و بحث‌هاي حاشيه‌اي درباره نسل جادويي وجود نداشت بعيد بود فيلمي با اين نوع روايت داستان، طرح چغل و کند خود چنين فروشي داشته باشد.

2- اگر مضمون فيلمي ايراد دارد چه فرقي مي‌کند مخاطب فيلم را در سينما ببيند يا در منزل؟

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤
تلگجیم

تلگجیم 487

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
روایت‌هایی درباره زیستن روزه داران در کنار روزه نداران

آداب عشق‌ورزی با معبود در ماه مبارک رمضان

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات