فرق پرده سينما با تلويزيون منزل چيست؟
فيلم‌هايي که در سينما توقيف شدند و در شبکه ويدئويي توزيع!

فرق پرده سينما با تلويزيون منزل چيست؟

نویسنده :

با قوت گرفتن شبکه ويدئويي کشور اتفاق جديد و در عين حال عجيبي، ماجراي پديده شدن شبکه ويدئويي را تکميل کرد. پخش فيلم‌هايي که توقيف شده بودند يا اگر هم توقيف نبودند وضعيت اکران بلاتکليفي داشتند. فيلم‌هايي مثل «آدم» اثر «عبدالرضا کاهاني»، «نسل جادويي» اثر «ايرج کريمي»، «سنتوري» اثر شاخص «داريوش مهرجويي» و يک لشکر مشابه مثل «آتش کار» اثر «محسن اميريوسفي»، «شبانه روز» اثر «اميد بنکدار» و...

حضور اين فيلم‌ها در شبکه ويدئويي يک تناقض جدي را پيش روي عملکرد وزارت ارشاد ايجاد کرد. در مورد فيلم‌هاي اکران نشده در سينما و وارد شده به شبکه ويدئويي کشور اين تناقض به‌خاطر آن که مرجع تصميم‌گيري امر در وزارت ارشاد مشترک است بيشتر عجيب به نظر مي‌رسد. در وزارت ارشاد يک شوراي بازبيني براي فيلم‌هاي شبکه ويدئويي وجود دارد که کاملا زير مجموعه اداره کل نظارت و ارزش‌يابي معاونت سينمايي مي‌باشد. يعني همان مرجعي که فيلم را توقيف يا اکران آن را موقتا به حالت تعليق درمي‌آورد و اين تعليق آن‌قدر ادامه دارد تا تهيه کننده قيد سرمايه‌اش را بزند. فهرست فيلم‌هايي که مجوز نمايش دارند اما فعلا اجازه اکران ندارند! و بلاتکليف هستند کم نيست و با ادامه روند فعلي احتمالا، تهيه کننده و کارگردان اين فيلم‌ها هم ترجيح خواهند داد براي بازگشت بخشي از سرمايه و تماشاي مردم فيلم را روانه شبکه ويدئويي کنند. فيلم‌هايي مثل سفر به هيدالو (مجتبي راعي)، جزيره آهني (محمد رسول اف)، راي باز (مهدي نوربخش)، ترانه تنهايي تهران (سامان سالور)، جعبه موسيقي (فرزاد موتمن)، دايناسور (پرويز شيخ‌طادي) و...

حتما مي‌پرسيد چه اشکالي دارد اگر فيلمي در سينما اکران نشده حداقل در شبکه ويدئويي به رويت خلق‌ا... برسد؟ اشکالش را عرض مي‌کنيم؛ ماجرا از شروع چند ابهام جدي دارد:

1- همين فيلم‌ها اگر در سينما اکران مي‌شدند در بهترين حالت ممکن بعيد بود بيش از 200 هزار مخاطب داشته باشند اما توقيف و مباحثي که درباره آن‌ها طرح شد باعث جذب مخاطب بيشتر براي فيلمي شد که اساسا محتواي آن قبلا رد شده بود. لذا خود وزارت ارشاد زمينه فروش بيشتر و مخاطب بالاتر را براي چنين اثري فراهم کرده که با توقيف آن در سينما تناقض جدي دارد. نسل جادويي تنها در 4 روز اول ورود به شبکه ويدئويي 170 هزار نسخه فروش داشته که اگر هر فيلم را يک خانواده 3 نفره ببينند هم در همان 4 روز ابتدايي از بهترين حالت اکران سينمايي خود هم بيننده بيشتري داشته است. اگر توقيف و بحث‌هاي حاشيه‌اي درباره نسل جادويي وجود نداشت بعيد بود فيلمي با اين نوع روايت داستان، طرح چغل و کند خود چنين فروشي داشته باشد.

2- اگر مضمون فيلمي ايراد دارد چه فرقي مي‌کند مخاطب فيلم را در سينما ببيند يا در منزل؟

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
حاشیه‌سازی و زرد بازی در برنامه‌های اینترنتی و فضای مجازی تا کجا؟!

زردهای اینترنتی!

٩٦/٠٥/٠٥

۳ برنامه موفق گفت‌وگو محور سال‌های نه چندان دور تلویزیون

٩٦/٠٥/٠٥

ما و یک مد جهانی!

٩٦/٠٥/٠٥
وقتی برنامه‌های گفت‌و‌گو محور زرد زرد زرد می‌شوند

مهمان داريم چه مهمانى!

٩٦/٠٥/٠٥
برگزیده سایت

توصیف چقدر نیاز است؟

٩٦/٠٥/٠٥
شاخ هفته

دنیایی با مادرهای کتاب خان

٩٦/٠٥/٠٥

خاله مردکی!

٩٦/٠٥/٠٥
چهره هفته

ژن خوب کی بودی تو؟

٩٦/٠٥/٠٥
چرا اولین فیلم سینمایی مهران مدیری، به رغم رکوردشکنی‌ها، انتظار مخاطب را برآورده نمی‌کند؟

خمیازه در 5 عصر

٩٦/٠٥/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 496

٩٦/٠٥/٠٥
کافه جهان نما

لبنان،سرزمین آواز و زیتون

٩٦/٠٥/٠٥
داستان انتخاب هنرمندانه و جسورانه دکتر احمد نادعلیان

دنیا ساختنی‌ ست با دست‌‌ و‌ دل خودت...

٩٦/٠٥/٠٥
آنتن

عذاب وجدان طنزنویسان!

٩٦/٠٥/٠٥
شگرد خفن

گوشیتونو درست شارژ کنید!

٩٦/٠٥/٠٥
فتوچاپ

فتوچاپ 496

٩٦/٠٥/٠٥
جارچی

جارچی 496

٩٦/٠٥/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و عمل سنگین

٩٦/٠٥/٠٥
دات کام

موزیک‌رایگان با کم‌ترین حجم ممکن

٩٦/٠٥/٠٥
مینیمال

ریال بالاخره رفت؟

٩٦/٠٥/٠٥
درباره تلویزیون‌های اینترنتی که این روزهــــا به صـورت رایگان قــابل دسترسی است

IP TV های ایرانی

٩٦/٠٥/٠٥
تبلیغات