تمام ديالوگ‌ها را فراموش کن
30جيم‌نما

تمام ديالوگ‌ها را فراموش کن

نویسنده :

. بحث اين هفته درباره همين تيتر بالاست. يعني ديالوگ‌نويسي در سينما، البته قرار است کلي‌تر صحبت کنيم که آيا ديالوگ در فيلم بايد وجود داشته باشد؟ يا حد و اندازه مشخصي دارد؟ يا نبايد ديالوگ داشته باشيم. اين از آن بحث‌هايي است که سال‌هاست دانشگاهيان و منتقدان دارند درباره‌اش صحبت مي‌کنند. اول از همه بگذاريد نظر خودمان را بگوييم. فکر کنم شما هم موافقيد. با اين بازار بزرگ زيرنويس، ديگر کم‌تر کسي است که فيلم روز (‌از نوع آمريکايي‌اش) را نگيرد و نبيند. مشکلي که ما با اين فيلم‌ها داريم دقيقا سر همين زير نويس است، که گاهي اين‌ فيلم اين‌قدر ديالوگ دارد که تمام توجه را بايد بگذاريم روي خواندن زير نويس‌ها و از بازي بازيگرها و نورپردازي و فضا‌سازي و کارگرداني غافل مي‌شويم، يک جورهايي فقط داريم فيلم را مي‌خوانيم.

2. خيلي از بزرگان سينما معتقدند که هر چه‌قدر فيلم تصويري باشد به اين معنا که ديالوگ کمتري داشته باشد و با تصاوير بشود داستان فيلم را دنبال کرد و فهميد کار مهم‌تر انجام شده است. آن فيلم استادانه‌تر وبزرگ‌تر است و از نظر زيبايي‌شناسي سينمايي نيز کاري ارزشمند‌تر است. استدلالي هم که مي‌کنند 2 بخش دارد؛ بخش اولش اين است که سينما ابتدا صامت بوده است و تنها مي‌شد با تصاويري که مي‌بينيم بدون هيچ‌گونه ديالوگي از بازيگرها با آن ارتباط بر قرار کنيم و بعد از آن سينما ناطق شد. شاهکارهايي مثل اکثر فيلم‌هاي «چاپلين» و «باستر کيتون» يا «رزمناو پودمکين» و «نوسفراتو» و مطب دکتر کاليگاري و مردي با دوربين فيلم‌برداري در همان دوره ساخته شده‌اند. فيلم‌هايي که همچنان بعد از گذشت سال‌ها ارزش سينمايي خود را از دست ندادند. يکي ديگر از دلايلي که مي‌آورند اين است که سينما به صورت کلي يعني عکس متحرک و عکس هم يعني ثبت يک لحظه از واقعيت. در عکس هم صدايي شنيده نمي‌شود و همه چيز تنها با تصوير بازگو مي‌شود. پس سينما بايد کمترين ديالوگ را داشته باشد و گرنه نزديک مي‌شود به تئاتر يا برنامه‌هاي راديويي.

3. جالب است زماني که صدا وارد سينما شد همين کارگردان‌هاي بزرگي که الان اسم فيلم‌هايشان را برديم؛ کاملا مخالف صد‌درصد سينمايي ناطق بودند و همگي مرگ سينما را با ورود صدا اعلام کرده بودند. ديالوگ در سينما را به نوعي چيزي اضافه مي‌دانستند. اما آن‌طورها هم نيست. گروهي از منتقدان و فيلم‌سازان هم هستند که اين حرف‌ها را بيهوده مي‌دانند و پديده صدا را مکمل فيلم‌ها قرار مي‌دهند. شايد بشود کلي نمونه فيلم‌هاي شاهکار در تاريخ سينما آورد. که تنها با ديالوگ مي‌چرخد به نوعي پر حرفي بازيگرهاي فيلم‌ها لذت بخش است. مثل خيلي از فيلم‌هاي «مارچلو مونچني» که ديالوگ محور است. يا نمونه‌اش که زنده است و پر حرفي‌اش شهره خاص و عام است. کارگردان و بازيگر انگليسي «وودي آلن» است. نمي‌دانم واقعا کسي پيدا مي‌شود که بگويد وودي آلن سينما نمي‌داند يا فيلم‌هايش به دليل استفاده کردن از ديالوگ‌هاي بامزه ارزش سينمايي ندارد! اگر هم کسي باشد نبايد جدي‌اش گرفت چون سينما هيچ چيز را جدي نمي‌گيرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
جارچی

جارچی 482

٩٦/٠١/٣١
شگرد خفن

کدام خبر درست است؟

٩٦/٠١/٣١
درباره اظهار نظر عجیب سرمربی پرتغالی تیم ملی که به مذاق پرسپولیسی‌ها خوش نیامد

طبقه‌بندی هواداران به سبک استاد کی‌روش!

٩٦/٠١/٣٠
نصیرزاده رئیس سابق کمیته تدوین مقررات فدراسیون در گفت‌و‌گو با جیم:

درج ستاره استقلال و پرسپولیس بر اساس تلقی خودشان است

٩٦/٠١/٣١
ستاره استقلالی‌ها واقعی‌تر است یا ستاره‌ای که به پیراهن پرسپولیس اضافه می‌شود؟

ستاره سُرخ در آسمان کُری

٩٦/٠١/٣١

ستاره‌ها در آسیا

٩٦/٠١/٣١
کافه جهان نما

ژاپن، سرزمین آفتابِ تابانِ احترام

٩٦/٠١/٣١
برگزیده سایت

بازخوانی

٩٦/٠١/٣١
مروری بر نویسندگانی که با آثارشان هیجانی ویژه در میان کتاب‌خوان‌ها ایجاد کردند

داستان موج‌ها و موج‌های داستانی

٩٦/٠١/٣١
شاخ هفته

نسل تنهای ما

٩٦/٠١/٣١
تلگجیم

تلگجیم 482

٩٦/٠١/٣١
حکایت هفته

اندر حکایت برنامه هفت و افخمی که رفت

٩٦/٠١/٣١

داستان ستاره‌ها

٩٦/٠١/٣١
آنتن

دلیل قطع تماس‌های صوتی تلگرام مشخص شد!

٩٦/٠١/٣١
پایان نامه

پول نارنگی، ما و این همه حادثه!

٩٦/٠١/٣١
نگاهی به فیلم «خشکسالی و دروغ» با حضور محمدرضا گلزار

مخاطب پسند و قصه‌‌گو

٩٦/٠١/٣١
ذهن زیبا

ذهن زیبا 481

٩٦/٠١/٣١
فتوچاپ

فتوچاپ 482

٩٦/٠١/٣١
چهره هفته

هرگز نرسیدن بهتر از دیر رسیدن است!

٩٦/٠١/٣١
دات کام

آتلیه سرخود بشوید

٩٦/٠١/٣١
تبلیغات
تبلیغات