مستقيم سن‌پطرزبورگ
مروري بر يک قصه پرخنده به کارگرداني «بهروز افخمي»

مستقيم سن‌پطرزبورگ

نویسنده :

خلاصه داستان
در خلاصه داستان فيلم سينمايي «سن‌پطرزبورگ» از زبان تهيه‌‌‌کننده آن آمده است: «داستان اين فيلم کمدي پر حادثه در مورد رفاقت، بلوف، عشق و... است.» البته اين تعريف چيزي زيادي را روشن نمي‌‌‌کند پس بهتر است بگوييم «حکايت از اين قرار است که دست تقدير دو جوان آسمان‌‌‌جل به‌‌‌نام‌‌‌هاي «کريم» با بازي «محسن تنابنده» (که يک دله‌‌‌دزد سطح پايين است) و «فرشاد» با بازي «پيمان قاسم‌‌‌خاني» (که يک بيکارالدوله حسابي است) را در سر راه يکديگر قرار مي‌‌‌دهد. آن‌‌‌ها قرار است به‌‌‌دنبال گنج قديمي خاندان «رومانوف» (آخرين تزار روسيه که به دست بلشويک‌‌‌ها کشته شد) بگردند که ده‌‌‌ها سال پيش طي ماجراهاي پيچيده‌‌‌اي راهي تهران شده است.»

درباره بازيگران
ظاهرا نقش «امين حيايي» در اين فيلم بيش از چيزي بود که در حال حاضر در فيلم مشاهده مي‌‌‌‌شود، ولي به‌‌‌اين‌‌‌دليل که حيايي دير به گروه ملحق شده و نيز بخش‌‌‌‌هايي از بازي او در تدوين حذف شده، نقش او در فيلم کنوني کمتر شده است.

قرار بود نقش‌‌‌هاي «شيلا خداداد» و «انديشه فولادوند» را «نيوشا ضيغمي» و «الناز شاکردوست» بر عهده داشته باشند که حضور اولي به علت عدم رضايت تهيه‌‌‌کننده و دومي به‌‌‌دليل عدم توافق مالي در اين پروژه منتفي شد.

در ابتدا قرار بود «پرويز پرستويي» و «محمدرضا گلزار» به ايفاي نقش‌‌‌هاي فيلم بپردازند (البته گلزار که در زمان ساخت اين فيلم ممنوع‌‌‌الکار بود).

جالب است بدانيد که براي نقش «فرشاد»، گزينه‌‌‌‌هايي مانند «مهران مديري»، «امين حيايي» و «پارسا پيروزفر» نيز در نظر گفته شده بودند، ولي گويا آقاي افخمي روي قاسم‌‌‌‌خاني حساب ويژه‌‌‌اي باز کرده بودند.

درباره کارگردان
بهروز افخمي متولد 1335 تهران، فارغ‌‌‌التحصيل تدوين از مدرسه عالي تلويزيون و سينماست. وي فعاليت هنري را با ساخت فيلم‌‌‌هاي کوتاه آغاز کرد و سينماي حرفه‌‌‌اي را براي نخستين بار با فيلم «زير باران» به کارگرداني «سيف‌‌‌الله داد» به‌‌‌عنوان مدير فيلم‌برداري تجربه کرد.

او يکي از نام‌‌‌آشناترين کارگردانان ايراني است که آثاري چون تفنگ‌‌‌هاي سحرگاه (۱۳۶۷)، عروس (1369)، روز فرشته (1372)، روز شيطان (1373)، عقرب (۱۳۷۵)، جهان پهلوان تختي (1376) و شوکران (1378) را در پرونده دارد. البته مدتي است که پروژه‌‌‌هاي او مانند «گاو خوني» (1382) يا به‌‌‌جهت خاصي مي‌‌‌روند که مخاطب خاص به آن‌‌‌ها رو مي‌‌‌کند و يا مانند پروژه «فرزند صبح» (1386) که با موضوع زندگي و مبارزات «امام خميني(ره)» ساخته شده است با وجود گذشت 4 سال از توليد آن هنوز آماده نمايش نشده است.

«افخمي» در زمان اکران دهمين اثر سينمايي‌‌‌اش «سن‌پطرزبورگ» نزديک به يک سال در کشور کانادا مشغول فيلم‌برداري فيلم يازدهمش به‌‌‌نام «اين خانه من نيست» بود که اقتباسي از داستان کوتاه «آسمان سياه شب» نوشته «جرمي کين» است که در سال 1992 برنده جايزه ادبي «يان سنت جيمز» شده و در ايران توسط «مژده دقيقي» در مجموعه داستاني با نام «اين‌‌‌جا همه آدم‌‌‌ها اين جوري‌‌‌اند» ترجمه و توسط «نشر نيلوفر» منتشر شد.

شنيده شده است که
تهيه‌‌‌کننده اثر نقشه‌‌‌هايي براي ساخت قسمت دوم اين فيلم در سر دارد، لااقل وي پيش از اکران فيلم گفته بود: «تصميم داريم اين پروژه را در دو قسمت بسازيم و طرح آن هم آماده است. اما توليد «سن‌پطرزبورگ 2» که احتمالا لوکيشن آن در انگلستان، کانادا و سن‌پطرزبورگ خواهد بود؛ به بعد از اکران قسمت اول و واکنش مخاطبان به آن وابسته است.»

قرار بود نام فيلم «ريکس‌کنندگان» باشد.

ظاهرا گنج مذکور که در فيلم‌نامه به آن اشاره شده، در تاريخ روسيه وجود داشته است.

قرار بود آهنگسازي آن را «بامداد بيات» (فرزند مرحوم بابک بيات) انجام بدهد که درنهايت «کارن همايونفر» جايگزين او شد.

تهيه‌‌‌‌کننده فيلم مي‌‌‌‌گويد هزينه ساخت اين فيلم حدود يک ميليارد و 200 ميليون تومان شده درصورتي‌‌‌که «بهروز افخمي» رقم واقعي توليد اين فيلم تا زمان پايان فيلم‌برداري را چيزي حدود 600 ميليون تومان مي‌‌‌داند.

عوامل فيلم
کارگردان: بهروز افخمي

فيلم‌نامه: پيمان و محراب قاسم‌‌‌‌خاني

تهيه کننده: حميد اعتباريان

دستيار دوم کارگردان: حامد شريفي‌‌‌‌نيا

بازيگران: محسن تنابنده، پيمان قاسم‌‌‌خاني، بهاره رهنما، انديشه فولادوند، شيلا خداداد، سروش صحت، اميد روحاني و امين حيايي.

بين کارگردان و تهيه‌‌‌کننده چه گذشت؟
درست پيش از اکران فيلم، نزديک بود که نام «بهروز افخمي» از تيتراژ فيلم (بنا به‌‌‌خواسته خود او) پاک بشود چون او فيلم «سن‌پطرزبورگ» را متعلق به خود نمي‌‌‌دانست؛ دليلش هم اين بود که تهيه‌‌‌کننده فيلم در زمان حضور او در کانادا و بدون هماهنگي، تدوين مجددي را توسط خانم «مستانه مهاجر» بر روي فيلم انجام داده‌‌‌ بودند.

ظاهرا قرار براين بوده که «سن‌پطرزبورگ» با نظارت افخمي و بر اساس نسخه‌‌‌‌اي که او با همکاري پسرش «آيدين افخمي» تدوين کرده ‌‌‌‌است، توسط خانم مهاجر فقط کوتاه بشود.

«پيمان قاسم‌‌‌خاني» که اعتقاد دارد با پادرمياني او افخمي راضي به ‌‌‌اکران فيلم با نام خود شده است در زمان نمايش اثر گفت: «الان با افتخار اسمم را روي اين فيلم زير نام بهروز افخمي مي‌‌‌گذارم.»

«حميد اعتباريان» تهيه کننده «سن‌پطرزبورگ» نيز در مراسم فرش قرمز اين فيلم گفت: «جاي بهروز افخمي در اين مراسم واقعا خالي است. هر چند که مرا اذيت کرد اما فيلم خوبي ساخت.»

درباره «سن پترز بورگ»
قبل از هرنکته‌‌‌اي حضور زوج موفق تنابنده و قاسم‌‌‌خاني در اين اثر جلب ‌‌‌توجه مي‌‌‌کند که در کنار يکي از بهترين فيلم‌نامه‌‌‌هاي طنز اين روزهاي سينما (به‌‌‌قلم پيمان قاسم‌‌‌خاني) و کارگرداني حرفه‌‌‌اي «بهروز افخمي» اثري جذاب و تماشايي را پديد آورده است.

«پيمان قاسم‌‌‌خاني» با وجود کم‌‌‌کاري در عرصه بازيگري سينما، در اين فيلم آن‌‌‌چنان قدرتمند ظاهر شده است که در بسياري از صحنه‌‌‌هاي گوي جلب ‌‌‌توجه از هنرمندي چون «محسن تنابنده» ربوده است.

برخلاف بسياري از آثار به‌‌‌اصطلاح کمدي که از داشتن يک داستان سرجمع و شسته‌‌‌ رفته محروم هستند و معمولا با ادا در آوردن تماشاگران را مي‌‌‌خندانند، «سن‌پطرزبورگ» فيلمي است که داراي يک داستان منسجم است و کارگردان نيز موفق شده تا اين داستان را به ‌‌‌درستي تعريف بکند. فيلمي که در عين اين که لحظات شاد و سرشار از خنده‌‌‌اي را براي تماشاگرانش فراهم مي‌‌‌کند، به شعور او احترام مي‌‌‌گذارد و برخلاف بسياري از کمدي‌‌‌هاي سخيف امروزي از هر حربه‌‌‌اي براي خنداندن تماشاگر استفاده نمي‌‌‌کند.

اکثر منتقدان و کارشناسان اقتصادي سينما فروش خوبي را براي «سن‌پطرزبورگ» پيش‌‌‌بيني مي‌‌‌کنند، اثري که مي‌‌‌تواند در شرايط فعلي سينما، مخاطبين بسياري را حتي با تبليغات دهان به دهان به سالن‌‌‌هاي خلوت سينما بکشاند. البته ميزان فروش يک اثر نمي‌‌‌تواند فاکتوري براي قضاوت درباره کيفيت آن باشد، با اين حال «سن‌پطرزبورگ» فيلم جذاب و جالب‌‌‌ توجهي است.

خيلي خوب است که اين فيلم را به دوستان و آشنايان خود پيشنهاد کنيم تا با اين کار شايد بتوانيم نقش کوچکي را در دور کردن مردم از کمدي‌‌‌هاي سخيف امروزي که حتي سرگرم ‌‌‌کننده هم نيستند داشته باشيم. به هر صورت بايد اذعان کنيم که ديدن فيلم‌‌‌هايي مانند «سن‌پطرزبورگ» و «پسرآدم دخترحوا» مي‌‌‌تواند سليقه مخاطب را به‌‌‌نحو موثري بالا ببرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عقب‌گردات قشنگه!

٩٦/٠٣/٢٥
برگزیده سایت

لُبّ مطلب را زود رو نکنید

٩٦/٠٣/٢٥

آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است

٩٦/٠٣/٢٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 490

٩٦/٠٣/٢٥
مینی

مینی 490

٩٦/٠٣/٢٥
آنتن

جان مدیر اجرایی در خطر است!

٩٦/٠٣/٢٥
شاخ هفته

این آینه دل نشکن

٩٦/٠٣/٢٥
تلگجیم

تلگجیم 491

٩٦/٠٤/٠١
حکایت هفته

اندر باب مریدان و احوال استادنا مایلی کهن

٩٦/٠٣/٢٥

لوگان، ابرقهرمانی بدون شنل و ناامید

٩٦/٠٣/٢٥
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
فتوچاپ

فتوچاپ 490

٩٦/٠٣/٢٥
جارچی

جارچی 490

٩٦/٠٣/٢٥
درباره 4 صعود دشوار و سخت تیم ملی ایران به جام جهانی

معجزه تخصص ماست!

٩٦/٠٣/٢٥
گفت وگوی «جیم» با مریم نوابی‌نژاد، ایده‌پرداز سابق «ماه عسل» که حالا برنامه «هزارداستان» را برای شبکه ن

جامعه ما عشق و امید کم دارد

٩٦/٠٣/٢٥
کافه جهان نما

یاسوج، دیاری که بوی گل یاس می‌دهد

٩٦/٠٣/٢٥
جانونی

به احترام نان! مادر غذاها...

٩٦/٠٣/٢٥
پایان‌نامه

یک یادآوری سخت

٩٦/٠٣/٢٥
تلگجیم

تلگجیم 490

٩٦/٠٣/٢٥
مینیمال

رو دریافت اول دقت کنید

٩٦/٠٣/٢٥
تبلیغات
تبلیغات