چرا در چرند و پرندها معنانی عمیق می‌بینیم؟!

چرا در چرند و پرندها معنانی عمیق می‌بینیم؟!

نویسنده : ایمان فروزان نیا

فرض کنید در اینستاگرام با عکسی از گاندی مواجه شده‌اید که در زیر آن نوشته «معنای پنهان، زیبایی بی همتای انتزاعی را زیرو رو می‌کند.» بلافاصله دست‌تان روی گزینه لایک می‌رود و...

یک لحظه صبر کنید، لایک نکنید. این متن حاصل ذهن بیمار نویسنده است و خالی از هر گونه مفهوم و معنای عمیقی است و گاندی روحش هم خبر ندارد که چنین چیزی را به ناف او بسته‌ام.

این روزها دنیای مجازی پر شده است از همین چرند و پرندها که معلوم نیست دقیقا نویسنده‌اش وقت تولید آن در چه فازی بوده و چه نیتی داشته و از اسم یک شخصیت معروف و صاحب فکر به عنوان نگارنده مطلبش استفاده کرده تا توجه بیشتری به خودش جلب کند و شما بگویید «خب بابا گاندی حتما یه چیزی می‌دونسته که اینو گفته»

یک موضوع جالب در مورد این خزعبلات برای‌تان بگویم؟ اگر کلمات این جملات را جابه‌جا کنید باز هم خاصیت‌شان را از دست نمی‌دهند! مثلا «معنای انتزاعی، زیبایی بی‌همتای پنهان را زیرو رو می‌کند.»

نشریه «قضاوت و تصمیم سازی» نتیجه تحقیقاتی را منتشر کرده است که به موضوع صحبتم خیلی ربط دارد و از ادامه بخشی از آن را آورده‌ام.

«...پژوهشگران برای انجام تحقیق‌شان به توییتر روی آوردند. توییتر به خاطر محدودیت ۱۴۰ کلمه‌‌اش، قابلیت زیادی برای مزخرف بافی دارد. محققان برای یافتن نمونه‌های واقعی چرت و پرت به سراغ «دیپک چوپرا»، پزشک و نویسنده‌ای که مبلّغ مزخرفات است رفتند. این یک نمونه از توییت‌های اوست: «توجه و نیت، سازوکار بروز است». واکنش آزمون شوندگان متنوع بود. برای این‌که بفهمند چه چیزی مردم را متمایل‌تر می‌کند به این‌که از نوشته‌های چوپرا معنا استخراج کنند، آزمون شوندگان را مورد تست‌های هوش تحلیلی، اشتباه گرفتن یک زمینه دانش با دیگری، و میل به داشتن باورهای نامحتمل قرار دادند. 

به شکل کلی، آزمون شوندگان نمره‌ای مشابه به مزخرفات ساخته پژوهشگران و توئیت‌های دیپک چوپرا دادند. پژوهشگران متوجه شدند افراد وقتی قوه تحلیل بهتری دارند و نسبت به وقایع فراطبیعی شکاک هستند، احتمال کمتری دارد که به مزخرف، امتیاز بالایی بدهند.

طبق این تحقیق افرادی که فکری باز و غیرنقادانه دارند نسبت به کسانی که فکری باز دارند و به شکل فعال، داده‌های جدید را برای وجود تناقضات درونی و انطباق با شواهد مورد بررسی قرار می‌دهند، بیشتر جذب خزعبلات می‌شوند. پژوهشگران در انتهای تحقیق‌شان اعلام کردند که به همه اشکال مزخرف نپرداخته‌اند و همه آنچه امثال دیپک چوپرا می‌گوید مزخرف نیست.»

خب نظرتان چیست؟ امیدوارم بعد از خواندن این مطلب در مواجهه با این جملات به اصطلاح حکیمانه کمی در مورد لایک یا بازنشر آن بیشتر فکر کنید و در انتها به خاطر داشته باشید که دکتر شریعتی گفته: «معانی خام، باورهای پخته را به سیاهچاله تباهی می‌برند»*

===========

* این جمله آخر چیزی نبود جز چرندیاتی که از ذهن نویسنده این متن بیرون آمده بود و اگر در آن معانی عمیق پیدا کردید، پیشنهاد می‌کنم این صفحه را دوباره از ابتدا بخوانید!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١٢/٠٥
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

روز مهندس مبارک!

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و مشاهده بشقاب پرنده در آسمان

٩٥/١٢/٠٥

فراز و فرودهای ادبیات عاشقانه از دیروز تا امروز

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 476

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

ویژگی جدید تلگرام ویندوزی

٩٥/١٢/٠٥
گپی با برگزیدگان مشهدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در یک شب برفی

کاش مسئولان، اندازه مردم به تئاتر توجه داشتند

٩٥/١٢/٠٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 476

٩٥/١٢/٠٥
آنتن

همسایه‌های بی‌جک!

٩٥/١٢/٠٥
چهره هفته

کمدی-تراژدی کاندیداتوری بقایی

٩٥/١٢/٠٥
نامه‌های دلبرانه‌ای که امروز در قالب‌کتاب به دست ما رسیده‌اند

از... به...

٩٥/١٢/٠٥

شغل: «دوستت دارم» نویسی

٩٥/١٢/٠٥
درباره عاشقانه نوشت‌ها و بلایی‌که ما آدم‌های عصر جدید بر سرشان آورده‌ایم

عاشق is typing...

٩٥/١٢/٠٥
روی پرده

نه خوب، نه جلف؛ متوسط!

٩٥/١٢/٠٥
فتوچاپ

فتوچاپ 476

٩٥/١٢/٠٥
جارچی

جارچی 476

٩٥/١٢/٠٥
مینی ها

مینی 476

٩٥/١٢/٠٥
تبلیغات
تبلیغات