پنجره شرقي
مصاحبه با محسن رمضان‌زاده به بهانه جايزه فيلمش در جشنواره رويش

پنجره شرقي

نویسنده :

فيلم «پنجره شرقي» يک مستند پژوهشي درباره معماري ايراني است و به دنبال ويژگي‌هاي معماري در نجوم مي‌گردد و به نوعي استفاده از معماري بناها در اوقات شرعي و اوايل فصل‌ها و سال‌ها مورد نظر کارگردان بوده است. «محسن رمضان‌زاده» که جايزه‌هاي مستند داخلي فراواني را دريافت کرده در رشته مرمت ابنيه تاريخي تحصيل کرده است. با او درباره فيلم تحسين شده‌اش در جشنواره رويش به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

ايده فيلم از کجا به ذهنتان رسيد؟

داستان ساخت اين فيلم و مجموعه‌اش بر مي‌گردد به 7 يا 8 سال پيش که تحقيقي درباره نجوم و معماري انجام مي‌دادم. اين موضوع برايم جذاب بود، طوري که فيلم کوتاهي به نام روشنان را ساختم که البته در حد اتود بود. داستان فيلم در برج رادکان که نزديک شهر مشهد است مي‌گذشت. آن فيلم خوشبختانه خيلي مطرح و خيلي جاها ديده شد. بعد از آن فيلم بود که يک کار سفارشي را براي تلويزيون قبول کردم. فيلم پنجره شرقي قسمت چهارم آن برنامه است.

تلويزيون معمولا علاقه‌اي به سرمايه‌گزاري در توليد مستند ندارد، حالا که تلويزيون به‌عنوان تهيه‌کننده وارد ماجراي مستند شده چه مزايايي دارد؟

به صورت کلي تلويزيون ميل و رغبت بيشتري براي کار درباره اين‌گونه مستندهاي پژوهشي دارد. ناگفته نماند با تمام کمک‌هايي که صدا و سيما مي‌کند قيمت خريد اين آثار نسبت به بقيه کشورها پايين‌تر است. چون تفکر اوليه اين است که اين کار زماني نمي‌برد و به همين خاطر به مستندساز زمان کافي داده نمي‌شود تا تحقيق کاملي درباره موضوعي که مي‌خواهد بسازد، انجام دهد.

چرا مستند مي‌سازيد و چرا به دنبال سينماي داستان‌گو نيستيد؟

اتفاقا اولين آثار من فيلم‌نامه‌هاي داستاني بودند که براي سينما و تلويزيون مي‌نوشتم. اما در حال حاضر عرصه براي کار خوب سينمايي و تلويزيوني تنگ شده. به همين خاطر وارد سينماي مستند پژوهشي شدم؛ تا هم در عرصه تحقيقات خودم را غرق کنم و هم بخشي از نياز آگاهي جامعه را جواب داده باشم. متأسفانه سينماي شده است. به اين معنا که سينماي داستاني ارتباطش را با جامعه از دست داده است.

اگر بخواهيد نام دو مستندساز ايراني و خارجي را بگوييد چه اسم‌هايي به‌خاطرتان مي‌آيد؟

ايراني‌ها که «منوچهر طياب» و «کامران شيردل». اما مستندسازان خارجي را ترجيح مي‌دهم نام نبرم چون با دريايي روبه‌روييم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

ساده نویسی یا محاوره نویسی؟

٩٥/١٠/٢٩
کافه جهان نما

هلند، گل سرسبد اروپا

٩٥/١٠/٣٠
شاخ هفته

دندان‌های نا اهل

٩٥/١٠/٣٠
مینی‌ها

مینی ترفند 471

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

فتوچاپ 471

٩٥/١٠/٢٩
جارچی

تلگجیم 471

٩٥/١٠/٣٠
روایت‏هایی ازآداب زندگی با پوششی به نام چادر

شیک، به روز، با وقار... چتدری

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

اندر باب مریدان و دستگیری ع.ز

٩٥/١٠/٣٠
پوپولیسم در فوتبال ما چه تفاوتی با فوتبال جهان دارد؟

محبوبیت یعنی دو هیچ از بقیه جلوتری!

٩٥/١٠/٣٠
ناصرخان آکتور سینما

كلا بستگى داره!

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

سرکار خانم رئیس جمهور

٩٥/١٠/٣٠
شوخی با پریسلی، تعطیل کردن فارسی1، نامه به پوتین و دیگر شاهکارهای حسام نواب صفوی

#آقای_یقه

٩٥/١٠/٣٠
پوپولیست کیست و چرا در جامعه ما جواب می‌گیرد حتی در ورزش؟!

حکمت پوپولیست پروری

٩٥/١٠/٣٠
مروری بر تکرار ملال آور موضوع قصاص در آثار سینمایی کشورمان

نکشی مارو!؟

٩٥/١٠/٣٠
آنتن

خواب کم و لگد قوی

٩٥/١٠/٣٠
چهره هفته

هر برگی که محیط زیست نمی شود!

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

پهنای باند فراخ می شود

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

همه اش زیر سر کارمندان است

٩٥/١٠/٣٠
پوپولیست پرتغالی

پوپولیست پرتغالی، کارلوس کی روش

٩٥/١٠/٣٠
پایان‌نامه

مصوبه‌ای برای بابای بچه!

٩٥/١٠/٣٠
تبلیغات
تبلیغات