پنجره شرقي
مصاحبه با محسن رمضان‌زاده به بهانه جايزه فيلمش در جشنواره رويش

پنجره شرقي

نویسنده :

فيلم «پنجره شرقي» يک مستند پژوهشي درباره معماري ايراني است و به دنبال ويژگي‌هاي معماري در نجوم مي‌گردد و به نوعي استفاده از معماري بناها در اوقات شرعي و اوايل فصل‌ها و سال‌ها مورد نظر کارگردان بوده است. «محسن رمضان‌زاده» که جايزه‌هاي مستند داخلي فراواني را دريافت کرده در رشته مرمت ابنيه تاريخي تحصيل کرده است. با او درباره فيلم تحسين شده‌اش در جشنواره رويش به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

ايده فيلم از کجا به ذهنتان رسيد؟

داستان ساخت اين فيلم و مجموعه‌اش بر مي‌گردد به 7 يا 8 سال پيش که تحقيقي درباره نجوم و معماري انجام مي‌دادم. اين موضوع برايم جذاب بود، طوري که فيلم کوتاهي به نام روشنان را ساختم که البته در حد اتود بود. داستان فيلم در برج رادکان که نزديک شهر مشهد است مي‌گذشت. آن فيلم خوشبختانه خيلي مطرح و خيلي جاها ديده شد. بعد از آن فيلم بود که يک کار سفارشي را براي تلويزيون قبول کردم. فيلم پنجره شرقي قسمت چهارم آن برنامه است.

تلويزيون معمولا علاقه‌اي به سرمايه‌گزاري در توليد مستند ندارد، حالا که تلويزيون به‌عنوان تهيه‌کننده وارد ماجراي مستند شده چه مزايايي دارد؟

به صورت کلي تلويزيون ميل و رغبت بيشتري براي کار درباره اين‌گونه مستندهاي پژوهشي دارد. ناگفته نماند با تمام کمک‌هايي که صدا و سيما مي‌کند قيمت خريد اين آثار نسبت به بقيه کشورها پايين‌تر است. چون تفکر اوليه اين است که اين کار زماني نمي‌برد و به همين خاطر به مستندساز زمان کافي داده نمي‌شود تا تحقيق کاملي درباره موضوعي که مي‌خواهد بسازد، انجام دهد.

چرا مستند مي‌سازيد و چرا به دنبال سينماي داستان‌گو نيستيد؟

اتفاقا اولين آثار من فيلم‌نامه‌هاي داستاني بودند که براي سينما و تلويزيون مي‌نوشتم. اما در حال حاضر عرصه براي کار خوب سينمايي و تلويزيوني تنگ شده. به همين خاطر وارد سينماي مستند پژوهشي شدم؛ تا هم در عرصه تحقيقات خودم را غرق کنم و هم بخشي از نياز آگاهي جامعه را جواب داده باشم. متأسفانه سينماي شده است. به اين معنا که سينماي داستاني ارتباطش را با جامعه از دست داده است.

اگر بخواهيد نام دو مستندساز ايراني و خارجي را بگوييد چه اسم‌هايي به‌خاطرتان مي‌آيد؟

ايراني‌ها که «منوچهر طياب» و «کامران شيردل». اما مستندسازان خارجي را ترجيح مي‌دهم نام نبرم چون با دريايي روبه‌روييم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
نگاهی به « انتقام جویان: جنگ اینفینیتی» به بهانه اکران بزرگترین پروژه سینمایی «مارول»

بزرگترین گردهمایی تاریخ ابرقهرمان‌ها

٩٧/٠٢/٢٧
آنتن

ما هم نازک!

٩٧/٠٢/٢٧
درباره «پلنگ سیاه»، فیلمی که در گیشه‌های دنیا عجیب و غریب می‌فروشد

ابرقهرمان بفروش و نچسب

٩٧/٠٢/٢٧
شاخ هفته

ای تو نگهبان من

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

جامعه‌شناسی تدفین و چیزهای دیگر...

٩٧/٠٢/٢٧
نگاهی به پرونده قلدری‌های آمریکا در چند قرن اخیر به بهانه خروج ترامپ از برجام که البته اتفاق عجیبی هم نبو

قلدرامپ

٩٧/٠٢/٢٧
درباره درخشش بانوان فوتسالیست ایران در آسیا؛

قهرمانان وطن

٩٧/٠٢/٢٧
راهکارهایی برای تنفسِ جان، به بهانه آمدن ماه رمضان

هوای تازه برای ریه‌های روح خسته

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

یک حقیقت مرگبار

٩٧/٠٢/٢٧
جانونی

تقدیم به جناب خرما... با احترام

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

یک ایران، یک صدا

٩٧/٠٢/٢٧

تقریبا هیچ!

٩٧/٠٢/٢٧
ساختنیجات

جالباسی، از تولید به مصرف

٩٧/٠٢/٢٧
گفت‌و‌گو با دروازه‌بان تیم ملی فوتسال بانوان ایران

لژیونر شدن ما خیلی محال است

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

دعوت شدگانیم...

٩٧/٠٢/٢٧
پایان نامه

لوبیا، گلابی و غوطه‌ای که نخورد!

٩٧/٠٢/٢٧
یادداشت

من از شما می‌پرسم: آیا مشکل ما این است؟

٩٧/٠٢/٢٧
تا جامِ جهانی

یک ایرانی بین خوش‌تیپ‌ترین بازیکن‌های جام‌جهانی2018

٩٧/٠٢/٢٧
مینیمال

مینیمال 535

٩٧/٠٢/٢٧
حکایت هفته

اندر حکایت ابن جیم و انبار پر خودروسازان

٩٧/٠٢/٢٧