پنجره شرقي
مصاحبه با محسن رمضان‌زاده به بهانه جايزه فيلمش در جشنواره رويش

پنجره شرقي

نویسنده :

فيلم «پنجره شرقي» يک مستند پژوهشي درباره معماري ايراني است و به دنبال ويژگي‌هاي معماري در نجوم مي‌گردد و به نوعي استفاده از معماري بناها در اوقات شرعي و اوايل فصل‌ها و سال‌ها مورد نظر کارگردان بوده است. «محسن رمضان‌زاده» که جايزه‌هاي مستند داخلي فراواني را دريافت کرده در رشته مرمت ابنيه تاريخي تحصيل کرده است. با او درباره فيلم تحسين شده‌اش در جشنواره رويش به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

ايده فيلم از کجا به ذهنتان رسيد؟

داستان ساخت اين فيلم و مجموعه‌اش بر مي‌گردد به 7 يا 8 سال پيش که تحقيقي درباره نجوم و معماري انجام مي‌دادم. اين موضوع برايم جذاب بود، طوري که فيلم کوتاهي به نام روشنان را ساختم که البته در حد اتود بود. داستان فيلم در برج رادکان که نزديک شهر مشهد است مي‌گذشت. آن فيلم خوشبختانه خيلي مطرح و خيلي جاها ديده شد. بعد از آن فيلم بود که يک کار سفارشي را براي تلويزيون قبول کردم. فيلم پنجره شرقي قسمت چهارم آن برنامه است.

تلويزيون معمولا علاقه‌اي به سرمايه‌گزاري در توليد مستند ندارد، حالا که تلويزيون به‌عنوان تهيه‌کننده وارد ماجراي مستند شده چه مزايايي دارد؟

به صورت کلي تلويزيون ميل و رغبت بيشتري براي کار درباره اين‌گونه مستندهاي پژوهشي دارد. ناگفته نماند با تمام کمک‌هايي که صدا و سيما مي‌کند قيمت خريد اين آثار نسبت به بقيه کشورها پايين‌تر است. چون تفکر اوليه اين است که اين کار زماني نمي‌برد و به همين خاطر به مستندساز زمان کافي داده نمي‌شود تا تحقيق کاملي درباره موضوعي که مي‌خواهد بسازد، انجام دهد.

چرا مستند مي‌سازيد و چرا به دنبال سينماي داستان‌گو نيستيد؟

اتفاقا اولين آثار من فيلم‌نامه‌هاي داستاني بودند که براي سينما و تلويزيون مي‌نوشتم. اما در حال حاضر عرصه براي کار خوب سينمايي و تلويزيوني تنگ شده. به همين خاطر وارد سينماي مستند پژوهشي شدم؛ تا هم در عرصه تحقيقات خودم را غرق کنم و هم بخشي از نياز آگاهي جامعه را جواب داده باشم. متأسفانه سينماي شده است. به اين معنا که سينماي داستاني ارتباطش را با جامعه از دست داده است.

اگر بخواهيد نام دو مستندساز ايراني و خارجي را بگوييد چه اسم‌هايي به‌خاطرتان مي‌آيد؟

ايراني‌ها که «منوچهر طياب» و «کامران شيردل». اما مستندسازان خارجي را ترجيح مي‌دهم نام نبرم چون با دريايي روبه‌روييم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١٢/٠٥
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

روز مهندس مبارک!

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و مشاهده بشقاب پرنده در آسمان

٩٥/١٢/٠٥
فتوچاپ

فتوچاپ 476

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 476

٩٥/١٢/٠٥
چهره هفته

کمدی-تراژدی کاندیداتوری بقایی

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

ویژگی جدید تلگرام ویندوزی

٩٥/١٢/٠٥

شغل: «دوستت دارم» نویسی

٩٥/١٢/٠٥
نامه‌های دلبرانه‌ای که امروز در قالب‌کتاب به دست ما رسیده‌اند

از... به...

٩٥/١٢/٠٥

فراز و فرودهای ادبیات عاشقانه از دیروز تا امروز

٩٥/١٢/٠٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 476

٩٥/١٢/٠٥
گپی با برگزیدگان مشهدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در یک شب برفی

کاش مسئولان، اندازه مردم به تئاتر توجه داشتند

٩٥/١٢/٠٥
آنتن

همسایه‌های بی‌جک!

٩٥/١٢/٠٥
جارچی

جارچی 476

٩٥/١٢/٠٥
درباره عاشقانه نوشت‌ها و بلایی‌که ما آدم‌های عصر جدید بر سرشان آورده‌ایم

عاشق is typing...

٩٥/١٢/٠٥
مینی ها

مینی 476

٩٥/١٢/٠٥
به بهانه تغییر وزن‌های متوالی یکی از پلنگ‌های جویبار که این‌بار در فینال جام‌جهانی ضربه فنی شد

یزدانی به جای یزدانی!

٩٥/١٢/٠٥
تبلیغات
تبلیغات