پنجره شرقي
مصاحبه با محسن رمضان‌زاده به بهانه جايزه فيلمش در جشنواره رويش

پنجره شرقي

نویسنده :

فيلم «پنجره شرقي» يک مستند پژوهشي درباره معماري ايراني است و به دنبال ويژگي‌هاي معماري در نجوم مي‌گردد و به نوعي استفاده از معماري بناها در اوقات شرعي و اوايل فصل‌ها و سال‌ها مورد نظر کارگردان بوده است. «محسن رمضان‌زاده» که جايزه‌هاي مستند داخلي فراواني را دريافت کرده در رشته مرمت ابنيه تاريخي تحصيل کرده است. با او درباره فيلم تحسين شده‌اش در جشنواره رويش به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

ايده فيلم از کجا به ذهنتان رسيد؟

داستان ساخت اين فيلم و مجموعه‌اش بر مي‌گردد به 7 يا 8 سال پيش که تحقيقي درباره نجوم و معماري انجام مي‌دادم. اين موضوع برايم جذاب بود، طوري که فيلم کوتاهي به نام روشنان را ساختم که البته در حد اتود بود. داستان فيلم در برج رادکان که نزديک شهر مشهد است مي‌گذشت. آن فيلم خوشبختانه خيلي مطرح و خيلي جاها ديده شد. بعد از آن فيلم بود که يک کار سفارشي را براي تلويزيون قبول کردم. فيلم پنجره شرقي قسمت چهارم آن برنامه است.

تلويزيون معمولا علاقه‌اي به سرمايه‌گزاري در توليد مستند ندارد، حالا که تلويزيون به‌عنوان تهيه‌کننده وارد ماجراي مستند شده چه مزايايي دارد؟

به صورت کلي تلويزيون ميل و رغبت بيشتري براي کار درباره اين‌گونه مستندهاي پژوهشي دارد. ناگفته نماند با تمام کمک‌هايي که صدا و سيما مي‌کند قيمت خريد اين آثار نسبت به بقيه کشورها پايين‌تر است. چون تفکر اوليه اين است که اين کار زماني نمي‌برد و به همين خاطر به مستندساز زمان کافي داده نمي‌شود تا تحقيق کاملي درباره موضوعي که مي‌خواهد بسازد، انجام دهد.

چرا مستند مي‌سازيد و چرا به دنبال سينماي داستان‌گو نيستيد؟

اتفاقا اولين آثار من فيلم‌نامه‌هاي داستاني بودند که براي سينما و تلويزيون مي‌نوشتم. اما در حال حاضر عرصه براي کار خوب سينمايي و تلويزيوني تنگ شده. به همين خاطر وارد سينماي مستند پژوهشي شدم؛ تا هم در عرصه تحقيقات خودم را غرق کنم و هم بخشي از نياز آگاهي جامعه را جواب داده باشم. متأسفانه سينماي شده است. به اين معنا که سينماي داستاني ارتباطش را با جامعه از دست داده است.

اگر بخواهيد نام دو مستندساز ايراني و خارجي را بگوييد چه اسم‌هايي به‌خاطرتان مي‌آيد؟

ايراني‌ها که «منوچهر طياب» و «کامران شيردل». اما مستندسازان خارجي را ترجيح مي‌دهم نام نبرم چون با دريايي روبه‌روييم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
یادداشت

سر‌پل‌ذهاب با «ذال» نوشته می‌شود، نه با «ز» زلزله

٩٦/٠٨/٢٥
فتوچاپ

فتوچاپ 512

٩٦/٠٨/٢٥
تلگجیم

تلگجیم 512

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

خدمت خالصانه

٩٦/٠٨/٢٥
درباره حضور پرتعداد بازیگران در جایگاه اجرا، به بهانه عبدی‌شو

پا تو کفش من نکن!

٩٦/٠٨/٢٥
پایان نامه

مثلا ما همه مقصریم ...

٩٦/٠٨/٢٥
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای ما در مقایسه با سبک زندگی پیامبر (ص) و امامان‌ معصوم‌مان(ع)

پدران ما و ما

٩٦/٠٨/٢٥
آنتن

جیم بدون نمک!

٩٦/٠٨/٢٥
جارچی

جارچی 512

٩٦/٠٨/٢٥
درباره جایزه‌های ادبی و کتاب سال ایران به بهانه برگزاری اولین دوره جایزه احمد محمود

قلم های مطلا

٩٦/٠٨/٢٥
چهره هفته

سوشا در جستجوي پاتريك

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

اندر حکمت قیمه و ماست!

٩٦/٠٨/٢٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و دقت کردن

٩٦/٠٨/٢٥
شگرد

قبل از فروش گوشی آیفون‌ چه کنیم؟

٩٦/٠٨/٢٥
کافه جهان نما

اراک، دیاری در مسیر جاده ابریشم...

٩٦/٠٨/٢٥
گفت‌و‌گو با حجت الاسلام واعظ موسوی درباره سحر و جادو

سحر و جادو دکان است

٩٦/٠٨/٢٥
مهدی برادران رئیس هیئت فوتبال استان خراسان در گفت و گو با جیم خبر داد

به دنبال حذف ورزشگاه ثامن نیستیم

٩٦/٠٨/٢٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 512

٩٦/٠٨/٢٤
درباره تکنولوژی های پیشرفته و بستر فضای مجازی که می تواند در حوادث غیرمترقبه به کمک مردم بیاید

#تکنولوژی_غیرمترقبه

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

بازار رمالی در فوتبال دودوتا چارتای ساده

٩٦/٠٨/٢٥
تبلیغات