پنجره شرقي
مصاحبه با محسن رمضان‌زاده به بهانه جايزه فيلمش در جشنواره رويش

پنجره شرقي

نویسنده :

فيلم «پنجره شرقي» يک مستند پژوهشي درباره معماري ايراني است و به دنبال ويژگي‌هاي معماري در نجوم مي‌گردد و به نوعي استفاده از معماري بناها در اوقات شرعي و اوايل فصل‌ها و سال‌ها مورد نظر کارگردان بوده است. «محسن رمضان‌زاده» که جايزه‌هاي مستند داخلي فراواني را دريافت کرده در رشته مرمت ابنيه تاريخي تحصيل کرده است. با او درباره فيلم تحسين شده‌اش در جشنواره رويش به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

ايده فيلم از کجا به ذهنتان رسيد؟

داستان ساخت اين فيلم و مجموعه‌اش بر مي‌گردد به 7 يا 8 سال پيش که تحقيقي درباره نجوم و معماري انجام مي‌دادم. اين موضوع برايم جذاب بود، طوري که فيلم کوتاهي به نام روشنان را ساختم که البته در حد اتود بود. داستان فيلم در برج رادکان که نزديک شهر مشهد است مي‌گذشت. آن فيلم خوشبختانه خيلي مطرح و خيلي جاها ديده شد. بعد از آن فيلم بود که يک کار سفارشي را براي تلويزيون قبول کردم. فيلم پنجره شرقي قسمت چهارم آن برنامه است.

تلويزيون معمولا علاقه‌اي به سرمايه‌گزاري در توليد مستند ندارد، حالا که تلويزيون به‌عنوان تهيه‌کننده وارد ماجراي مستند شده چه مزايايي دارد؟

به صورت کلي تلويزيون ميل و رغبت بيشتري براي کار درباره اين‌گونه مستندهاي پژوهشي دارد. ناگفته نماند با تمام کمک‌هايي که صدا و سيما مي‌کند قيمت خريد اين آثار نسبت به بقيه کشورها پايين‌تر است. چون تفکر اوليه اين است که اين کار زماني نمي‌برد و به همين خاطر به مستندساز زمان کافي داده نمي‌شود تا تحقيق کاملي درباره موضوعي که مي‌خواهد بسازد، انجام دهد.

چرا مستند مي‌سازيد و چرا به دنبال سينماي داستان‌گو نيستيد؟

اتفاقا اولين آثار من فيلم‌نامه‌هاي داستاني بودند که براي سينما و تلويزيون مي‌نوشتم. اما در حال حاضر عرصه براي کار خوب سينمايي و تلويزيوني تنگ شده. به همين خاطر وارد سينماي مستند پژوهشي شدم؛ تا هم در عرصه تحقيقات خودم را غرق کنم و هم بخشي از نياز آگاهي جامعه را جواب داده باشم. متأسفانه سينماي شده است. به اين معنا که سينماي داستاني ارتباطش را با جامعه از دست داده است.

اگر بخواهيد نام دو مستندساز ايراني و خارجي را بگوييد چه اسم‌هايي به‌خاطرتان مي‌آيد؟

ايراني‌ها که «منوچهر طياب» و «کامران شيردل». اما مستندسازان خارجي را ترجيح مي‌دهم نام نبرم چون با دريايي روبه‌روييم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

بازخوانی

٩٦/٠١/٣١
آنتن

دلیل قطع تماس‌های صوتی تلگرام مشخص شد!

٩٦/٠١/٣١
پایان نامه

پول نارنگی، ما و این همه حادثه!

٩٦/٠١/٣١
ذهن زیبا

ذهن زیبا 481

٩٦/٠١/٣١
کافه جهان نما

ژاپن، سرزمین آفتابِ تابانِ احترام

٩٦/٠١/٣١
جارچی

جارچی 482

٩٦/٠١/٣١
شگرد خفن

کدام خبر درست است؟

٩٦/٠١/٣١
نصیرزاده رئیس سابق کمیته تدوین مقررات فدراسیون در گفت‌و‌گو با جیم:

درج ستاره استقلال و پرسپولیس بر اساس تلقی خودشان است

٩٦/٠١/٣١
مروری بر نویسندگانی که با آثارشان هیجانی ویژه در میان کتاب‌خوان‌ها ایجاد کردند

داستان موج‌ها و موج‌های داستانی

٩٦/٠١/٣١
درباره اظهار نظر عجیب سرمربی پرتغالی تیم ملی که به مذاق پرسپولیسی‌ها خوش نیامد

طبقه‌بندی هواداران به سبک استاد کی‌روش!

٩٦/٠١/٣٠
ستاره استقلالی‌ها واقعی‌تر است یا ستاره‌ای که به پیراهن پرسپولیس اضافه می‌شود؟

ستاره سُرخ در آسمان کُری

٩٦/٠١/٣١
شاخ هفته

نسل تنهای ما

٩٦/٠١/٣١

ستاره‌ها در آسیا

٩٦/٠١/٣١

داستان ستاره‌ها

٩٦/٠١/٣١
نگاهی به فیلم «خشکسالی و دروغ» با حضور محمدرضا گلزار

مخاطب پسند و قصه‌‌گو

٩٦/٠١/٣١
تلگجیم

تلگجیم 482

٩٦/٠١/٣١
حکایت هفته

اندر حکایت برنامه هفت و افخمی که رفت

٩٦/٠١/٣١
دات کام

آتلیه سرخود بشوید

٩٦/٠١/٣١
فتوچاپ

فتوچاپ 482

٩٦/٠١/٣١
چهره هفته

هرگز نرسیدن بهتر از دیر رسیدن است!

٩٦/٠١/٣١
تبلیغات
تبلیغات