شيرتلخ
مصاحبه با فيلم‌بردار و کارگردان بهترين فيلم جشنواره رويش

شيرتلخ

نویسنده :

فيلم شير تلخ ساخته «ناصر ضميري» که جايزه بهترين فيلم را ازآن خود کرد؛ جزو بهترين آثار امسال جشنواره فيلم رويش بود. همه عوامل فيلم به غير ازبازيگرانش مشهدي بودند و بخش عمده از بودجه فيلم را حوزه هنري مشهد تقبل کرده بود. داستان فيلم درباره قاچاق کودک در افغانستان است. «ضميري» که با آثار قبلي‌اش جوايز متعدد خارجي را دريافت کرده بود مانندخرس برنزي جشنواره ملل اتريش، بهترين فيلم کوتاه آسيانا کره جنوبي، مدال طلاي جشنواره مونيخ، جايزه بهترين فيلم کوتاه در جشنواره بين‌المللي شکستن موانع روسيه، بالغ بر 18 عنوان جايزه از جشنواره‌هاي داخلي در سمت فيلم، کارگرداني و فيلم‌نامه. در اين مصاحبه با ناصر ضميري که نوشتن فيلم‌نامه، تدوين و کارگرداني را به عهده داشته و فيلم‌بردارش «حميد‌اميري» درباره فيلم «شير تلخ» صحبت مي‌کنيم.

مي‌شود گفت اين جزو اولين آثار سينمايي در ايران است که با دوربين عکاسي D5canoon تصويربرداري شده است، اين اتفاق مهمي است. از همه مهم‌تر نوع تصويربرداري فيلم کوتاه است که تماما روي دست بوده. مي‌خواهم کمي درباره اين تجربه و سختي‌هاي کار کردن با اين تکنولوژي برايمان صحبت کنيد...

حميد اميري: اکثر تصويرهاي دوربين روي دست بود و شرايط بد آب و هوايي موجب شده بود تا کار را براي ما سخت تر کند. اکثر نماهاي فيلم هم طولاني بود با عمق ميدان هاي محدود که مد نظر کارگردان بوده است. به همين خاطر نياز بود فوکوس‌کشي‌هاي متعددي براي يک نما داشت به همين خاطر به صورت ميانگين هر نما را حدود 10 بار برداشت کرديم، که کار بسيار سختي بود. اگر بخواهم يکي از قسمت‌هاي دشوار فيلم را نام ببرم استفاده از اين بچه‌هاي شيرخواره بوده است. نمايي داريم که بچه‌ها همگي خوابند و براي فروختن آن‌ها بچه‌ها در حالت خواب از مادرها به فروشنده‌ها دست ‌به‌ دست مي‌شوند. معمولا بچه‌ها بعد از اين‌که از آغوش مادرانشان جدا مي‌شدند با يک‌بار دست ‌به‌ دست شدن از خواب بيدار مي‌شدند. گرفتن اين نماهاي پاياني فيلم در اجرا بسيار دشوار بود.

ايده اصلي کار از کجا به ذهنتان رسيد؟

ناصر ضميري: ما قبل از اين کار قرار بود فيلم ديگري بسازيم که من گزارش خبري را در يکي از رسانه‌هاي خارجي ديدم و به شدت تحت تأثير اين داستان قرار گرفتم. در طي کار مخارج را نوشتم، يکي از مشکلات اساسي قبل از ساخت مخارج بالاي کار بود. که خوشبختانه وقتي حوزه هنري مشهد از طرح اين فيلم کوتاه با خبر شد به شدت از کار استقبال کرد و دست من فيلم‌ساز را باز گذاشت و تهيه کننده کار شد. زمان پيش توليد فيلم حدود 4 ماه به طول انجاميد.

چرا فيلم کوتاه مي‌سازيد؟

ناصر ضميري: بعضي مواقع حرف‌هاي من در رسانه فيلم کوتاه گفته مي‌شود گرچه من مستند نيمه بلند هم ساخته‌ام. مراحل ساخت فيلم سينمايي مخارج بسيار زيادي دارد. پيدا کردن تهيه کننده بسيار دشوار است. قبل از ساخت اين فيلم (شير تلخ) با مشورت‌هايي که با حميد اميري انجام دادم به اين نتيجه رسيدم ابتدا کوتاه اين فيلم را بسازيم اگر کوتاهش خوب از کار در آمد، مي‌شود تهيه کننده را متقاعد کرد که براي بلند اين فيلم هم سرمايه‌گذاري کند، که بعد از ديده شدن اين فيلم حالا احتمال ساخته شدن بلند همين فيلم کوتاه (شير تلخ) ديده مي‌شود.

و سؤال آخري که از ناصر ضميري پرسيدم اين بود که چه‌قدر به فيلم‌نامه اهميت مي‌دهد؟

ناصر ضميري: اول از همه بگويم من ابتدا با فيلم‌نامه‌نويسي شروع کردم. من فيلم‌نامه دقيقي دارم، اما در ذهنم! معمولا سر صحنه هر فيلم يک سري تغييرات فوري را با توجه به مشکلات اجرايي فيلم انجام مي‌دهيم. معمولا عادت دارم داستان فيلم را براي دوستان نزديکم تعريف مي کنم تا نظرشان را بدانم که کجاهاي کار اشکال دارد و چه مي‌شود کرد. گاهي دوستان نظرشان را مستقيم مي‌گويند گاهي هم از واکنش‌هايشان متوجه مي‌شوم که کجا‌هاي کار را بايد تغيير دهم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤
تلگجیم

تلگجیم 487

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
روایت‌هایی درباره زیستن روزه داران در کنار روزه نداران

آداب عشق‌ورزی با معبود در ماه مبارک رمضان

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات