#تلگرام_سالار۹۴

#تلگرام_سالار۹۴

نویسنده : محمد حسین وکیلی

جایزه چهره فضای مجازی در سال 1394 می‌رسد به اپلیکیشنی که اینترنت ایران را قبضه کرد.

بدون شک پدیده امسال فضای مجازی ایران تلگرام بود. پدیده‌ای که تا فروردین پارسال اقبالی به آن وجود نداشت به یکباره به میدان آمد و وایبر که همه کاره ارتباطات مجازی موبایلی بود را زمین‌گیر کرد! جالب اینجاست که تلگرام به موسسه و یا کشور خاصی مرتبط نمی شود و هیچ شرکت بزرگ و سابقه داری نیز آن را پشتیبانی نمی‌کند اما این اپلیکیشن یک تنه خودش را ثابت کرد. در آخرین شماره سال می‌خواهیم موفقیت‌های تلگرام، پرمخاطب‌ترین پیام‌رسان موبایلی در فضای مجازی ایران را بررسی کنیم

 

برادارانی روسی دورف به نام‌های نیکولای و پاول سازندگان اصلی این اپلیکیشن هستند. آن‌ها که در سال 2006 نمونه روسی فیس‌بوک یعنی شبکه اجتماعی «وی کی» را راه اندازی کرده و درآمد خوبی را هم از این سایت به دست آورده بودند، تصمیم گرفتند یک نرم‌افزار پیام‌رسان متفاوت را برنامه‌نویسی کنند. شعارشان را «بازپس گرفتن حق حریم خصوصی» گذاشتند و اعلام کردند که قصد گرفتن تبلیغات و یا درآمدزایی مستقیم از این اپلیکیشن ندارند. آگوست 2013 (مرداد 1392) اولین نسخه رسمی تلگرام برای آیفون راه اندازی شد. 2 ماه بعد از آن هم نسخه آندرویدی این نرم افزار در دسترس بود.

 

6 ماه بعد کم‌کم تلگرام رشدش را شروع کرده بود ولی هنوز جا نیفتاده بود که یک اتفاق جالب باعث شد این اپلیکیشن  برای چند روز در راس پردانلودترین اپلیکیشن‌های رایگان جهان در اندروید مارکت‌ها قرار بگیرد. اپلیکیشن «واتس آپ» برای 4 ساعت قطع شد و همین عاملی شد که 5 میلیون نفر به استفاده‌کنندگان تلگرام افزوده شوند. یک ماه بعد از این رویداد یعنی مارس 2014 تلگرام اعلام کرد که بیش از 35 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

 

اواخر سال گذشته وایبر به شدت کند شده بود و فیلترهایی سختی را مخابرات بر روی آن اعمال می‌کرد. مردم ایران از این وضعیت شاکی بودند و سخت دنبال یک نرم‌افزار ارتباطی می‌گشتند. تلگرام که فرصت طلبی خود را نشان داده بود باز هم توانست گوی سبقت را از رقبا بدزدد و خودش را به ایرانی‌ها تحمیل کند. ویژگی اصلی تلگرام ارسال راحت پیغام صوتی و سرعت بسیار بالای این اپلیکیشن نسبت به سایرین در ایران بود. جالب اینجاست که برخی‌ها گروهای وایبریشان را به واتس آپ انتقال داده بودند که آن‌ها هم تحث تاثیر قابلیت‌های تلگرام قرار گرفتند و به این اپلیکیشن کوچ کردند.

 

تلگرام از فراز و نشیب‌های همیشگی کشورمان در مقابله با نرم‌افزارهای ارتباطی در امان نبود و چندین بار نیز تا پای فیلتر رفت. اما مسئولین که عدم نتیجه‌گیری در فیلتر کردن «وی‌چت» و کندی «وایبر» را تجربه کرده بودند این بار عاقلانه‌تر برخورد کردند و تلاش‌شان را بر تعامل با این مدیران این مجموعه قرار دادند. مسئولین تلگرام هم که بازار خوبی برای محصول‌شان می‌دیدند تعامل خوبی با مسئولان کشورمان برقرار کردند تا عمر تلگرام در ایران تمام نشود. نتیجه این تعامل فراگیری تلگرام در سازمان‌های رسمی بود تا جایی که برخی برنامه‌های صدا و سیما هم کانال تلگرام داشتند و با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کردند که البته اخیرا ممنوع شد.

 

طبق اطلاعات نظرسنجی‌ها و اندروید مارکت‌ها، مخاطبان ایرانی تلگرام تاکنون از مرز 20 میلیون عبور کرده‌اند. تلگرام ماه گذشته اعلام کرد که ماهانه 100 میلیون کاربر فعال دارد و روزی 350 هزار کاربر جدید نیز اضافه می‌شود. پس با استناد به این آمار می‌توان گفت بیش از 20 درصد کاربران تلگرام ایرانی‌اند. این اتفاق در حالی افتاد که وایبر در اوج خود کم‌تر از 10 میلیون کاربر ایرانی داشت. طبق اطلاعات سایت الکسا در حال حاضر 48 درصد زمان صرف شده در نسخه وب تلگرام از IP ایرانی‌هاست که نشان دهنده صرف زمان زیاد مردم کشورمان در استفاده از نسخه وب این اپلیکیشن است. 

 

این موفقیت‌ها فقط بر اساس یک ایده اولیه به دست نیامده است و تلگرام با کشف نیاز‌های مخاطبانش توانسته پیشرفت کند. افزایش تعداد اعضای گروه، ساخت ربات و کانال، ارسال فایل با انواع پسوندها، ارسال فایل‌های حجم بالا با سرعت زیاد و... از جمله اقداماتی بود که تلگرام در یک سال اخیر اجرا کرد. چند روز پیش نیز نسخه جدید تلگرام منتشر شد که قابلیت های جدیدی را در اختیار کاربرانش قرار داد: افزایش ظرفیت گروه‌ها به 5 هزار نفر، امکان پین کردن پیام‌ها به بالای گروه و ارسال نوتیفیکشن به همه اعضا، قابلیت پاک کردن تمام پیام‌های یک کاربر خاص از گروه،  امکان پاک‌سازی تاریخچه ایموجی‌ها، نمایش مدیران گروه با ستاره، قابلیت تبدیل گروه‌های زیر 200 به ابرگروه، امکان اختصاص یوزرنیم به گروه‌ها (که البته این ویژگی به دلیل مشکلات اسپم در دسترس کاربران ایرانی نیست) 

نظرات کاربران
کد امنیتی
na_amini
na_amini
٩٥/٠١/١١
٠
٠
آفرین