سندروم تلگرام
محرمانه مستقیم

سندروم تلگرام

نویسنده : حامد نادری راد

امسال سال تلگرام بود. خیلی از اخبار و حواشی که امسال در موردشان خواندیم یا شنیدیم یک‌جورهایی به این نرم‌افزار موبایلی گره می‌خورد. حتی تبلیغات انتخاباتی امسال هم با وجود تلگرام حسابی عوض شده بود.

تلگرام خاص است. خاص بودنش از شیوه موافقت‌ها و مخالفت‌هایی که در موردش می‌شود، معلوم است. تلگرام اولین نرم‌افزاری است که یک دولت برای بسته نشدنش وزرایش را بسیج می‌کند و سیستم قضایی هزاران دلیل برای بسته شدندش ردیف می‌کند. تلگرام پدیده‌ای است که عده‌ای آن را باعث افزایش سرمایه اجتماعی و امنیت جامعه می‌دانند و عده دیگری آن را جاسوسی و ضد امنیت! همین پارادوکس‌ها در قضیه تلگرام است که آن را جذاب می‌کند.

آمار عجیب و غریب این پدیده از خودش خاص‌تر است. این‌که چطور در عرض 9 ماه یک نرم‌افزار موبایلی در ایران بیش از 20 میلیون کاربر فعال پیدا می‌کند، این‌که هر کدام از این کاربران ساعت‌ها وقت‌شان را برای او می‌گذارند و سایت تلگرام مثل آسانسور در رنکینگ بهترین سایت‌های ایران بالاتر می‌آید و... در کل آمارها هم حسابی به نفع تلگرام است.

تلگرام البته اولین نمونه از این جنس نیست و آخرینش هم نخواهد بود. در مقابل هر چیزی که به سرعت فراگیر می‌شود دو نوع نگاه سنتی وجود دارد. عده‌ای خوشحالانه و بدون دلیل آن را تحسین می‌کنند و با مثال‌های متعدد سعی دارند که بگویند جلوی تکنولوژی را نمی‌شود گرفت، پس کاری به آن نداشته باشید. سعی کنید تا حد ضرورت کنترلش کنید، جامعه هم پس از مدتی خودش، راه درست استفاده را می‌آموزد. عده‌ای دیگر هم منفی‌نگرانه، هر چیزی که گسترده شده و بین مردم نفوذ داشته باشد را با عینک شک و تردید نگاه می‌کنند و گاهی هم با برچسب‌هایی مانند «ضد امنیت» و «جاسوسی» سراغ آن می‌روند.

در هر دوی این نگاه‌ها، متن پدیده‌ای مانند تلگرام بدون توجه به فرامتن آن بررسی شده است. فرض کنیم اصلا تلگرام فیلتر بشود، به جرئت می‌توان گفت فردای آن روز مردم نرم‌افزاری با امکانات بیشتر از تلگرام را انتخاب خواهند کرد. اصلا شاید آن نرم‌افزار ایرانی هم باشد. بعدش چه؟ آیا باز هم می‌شود به آن خرده‌ای گرفت؟

هیچ کس در این کشاکش از جامعه ایرانی نمی‌پرسد که وقت‌تان را از کجا آورده‌اید؟ هیچ مسئولی هم (چه موافق و چه مخالف) درد این را ندارد که مگر مردم کشور چند ساعت وقت بیکار دارند که این همه توی تلگرام می‌چرخند؟ جرقه‌های واقع‌بینانه‌ای مثل کمپین شب یلدا* هم نتوانست عمق فاجعه و سرمایه‌سوزی یک ملت را نشان دهد. چند بار شد عینک بدبینی و خوشبینی را کنار گذاشته و از خود بپرسیم که چرا جوان‌های ما باید ساعت‌ها وقت‌شان، عمرشان، انرژی و اعصاب‌شان را در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی تبدیل به «هیچ» کنند؟! چرا باید خانواده‌های ایرانی وقتی کنار هم هستند، هر کدام موبایلی به دست بگیرند و حال نگاه کردن به چهره همدیگر و صحبت کردن را نداشته باشند؟! اگر فردا سیل ویرانگر فناوری، اسباب بازی وقت‌گیر‌تر و جذاب‌تری از تلگرام را برای‌مان به ارمغان آورد، تکلیف جامعه چه خواهد شد؟!

آیا وقتش نرسیده حداقل با وجود سال نو، کمی در دلایل استفاده‌مان از تلگرام بازنگری کنیم؟ شاید خیلی از این وقت‌گذاری‌ها را بتوان طور دیگری مدیریت کرد. شاید حالا که بهانه دید و بازدید‌های نوروزی را داریم، حالا که قرار است بعضی‌هایمان بعد از یک سال دور هم جمع شویم، بدون تلگرام و حواشی آن خوش بگذرانیم و تجربه زیستن بدون چک کردن هر لحظه آن را از خودمان دریغ نکنیم.

 

* کمپین #یک_شب_بدون_گوشی حرکتی بود که در شب یلدای 94 برای برگزاری بهتر مراسم و کنار گذاشتن گوشی‌های تلفن همراه صورت گرفت. البته عکس‌های سلفی استثناء بودند!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
جارچی

فی‌ المناقب جنجال مردان 95

٩٥/١٢/٢٦
آنتن

ما و قسط‌های آخر سالی...

٩٥/١٢/٢٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 479

٩٥/١٢/٢٦
پایان‌نامه

وعده‌هایی برای سال جدید!

٩٥/١٢/٢٦

پاسخ نویسندگان جیم به ۳سوال و انتخاب ایموجی سال 95

٩٥/١٢/٢٦
سال جدید در پس سالی پـــراز حادثه و اتفاق می‌رسد سال گذشته را در قالب رخـداد مهم جور دیگری مرور کرده‌ایم

خوب بد جلف95

٩٥/١٢/٢٦
مینیمال

و اما عید دیدنی!

٩٥/١٢/٢٦
محرمانه مستقیم

چه روزگاری داشتیم!

٩٥/١٢/٢٦
مروری متفاوت و شیرین بر 20 فیلم‌ برتر اکران 95 سینمای ایران

از برفوش‌ترین تا بی‌اعصاب‌ترین

٩٥/١٢/٢٦
پیشنهادهایی برای آغاز فصل جدید

از سیر تا پیاز نوروزانه!

٩٥/١٢/٢٦
لچکی‌های موضوع ویژه

سال پول ساز سینما

٩٥/١٢/٢٦
بررسی اتفاقات جالب و به یادماندنی ورزش در سال 95

سالی که خوش گذشت!

٩٥/١٢/٢٦
در ستایش 8 چهره تاثیرگذار و شایسته ورزش ایران در سال 95

بچه‌ها مچکریم!

٩٥/١٢/٢٦
کافه جهان نما

نجف، دیار مهمان‌ شدن‌های بی‌شمار

٩٥/١٢/٢٦
جالباسی

باغ‌های پر گل و میوه روی سر خانم‌های اروپایی!

٩٥/١٢/٢٦
تبلیغات
تبلیغات