شبکه نمایش بعد از جشنواره
شبکیه

شبکه نمایش بعد از جشنواره

نویسنده :

طبق انتظار شبکه نمایش خانگی بعد از جشنواره فیلم فجر تکانی بهخودش داد و چند فیلم تازه وارد این رسانه شد. از بین چند اثری که به تازگی توزیع شدند دو فیلم قابل تاملتر را به شما معرفی میکنیم: 

 

3 روایت از یک راز کلیشهای

نام فیلم: جامهدران، کارگردان: حمیدرضا قطبی، براساس رمانی از ناهید طباطبایی، فیلمنامهنویس: حمیدرضا قطبی، ناهید طباطبایی و... بازیگران: مهتاب کرامتی، پگاه آهنگرانی، افسر اسدی، مصطفی زمانی، باران کوثری و...

«جامه دران» اولین اثر بلند سینمایی حمیدرضا قطبی، طی چند سال اخیر خیلی خبرساز بوده، در آغاز کار قرار بود جهانگیر کوثری عهدهدار تهیهکنندگی کار باشد، بعد هم که یک دور کامل اسم بیشتر بازیگران مطرح سینمای ایران برای این فیلم ذکر شد و 3 مرتبه مراحل پیش تولید کار انجام شد و هر بار پروژه متوقف شد. در نهایت هم فیلم تولید و اکران شد اما اکران چندان موفقی نداشت. «جامه دران» داستان 3 زن، و در حقیقت روایت 3 زن از یک داستان است، 3 روایت و 3 راوی فیلم به مخاطب کمک میکنند تا ذره ذره با ابعاد داستان که حول یک پنهان کاری بزرگ است آشنا شویم و به اعماق رنجهای شخصیتهای اصلی نفوذ کنیم. فیلم جلوههای کمابیش شاعرانهای در انتخاب رنگ، نور و چینش میزانسن دارد و سعی میکند با قابهای کارت پستالی از فیلمی تلویزیونی دور شده و اثری سینمایی شود، اما مشکل اصلیاش اینجاست که راز بزرگ فیلم کشش دراماتیک لازم برای آنکه از 3 زاویه ابعاد بررسی شود را ندارد، آنهمه ژستهای پرطمطراق و هنری فیلم روی داستانی سوار شده که نسبتاً کلیشهای است فقط شکل بیانش از حالت خطی خارج شده تا مثلاً مچ داستان زود باز نشود اما مخاطب که حتماً سریالهایی مثل «پس از باران» و... را دیده، بهراحتی حدسهایی میزند و چون از قصه جلو میزند روابط دراماتیک هم چندان درگیرش نمیکند. فیلم پر از لحظاتی است که قابل درک نیست، مثل سکانس مجلس ختم، که عدهای تازه به دوران رسیده به جای گریه و زاری، بهخودنمایی میپردازند و حتی ترومپت میزنند و شخصیت اصلی اپیزود اول که تازه از خارج وارد کشور شده در مجلس ختم پدرش احساس غربت و تنهایی میکند و همین حس چاشنی کشف و شهود او از راز خانواده است که درباره آن تا پایان فیلم متوجه نمی‌شویم انگیزه پدر از لاپوشانیهایش چه بوده! برای آنها که به گریمهای «کیمیا» بهخصوص تغییر بازیگر نقش زن دایی سریال اعتراض داشتند، فیلم یک سوژه جالب دارد، افسر اسدی با اختلاف قد جدی و بیان سرزبونی کلمات، ایفاگر نقش آینده «پگاه آهنگرانی» است. فیلم را میتوانید با نیت لذت بصری ببینید اما زیاد انتظار نداشته باشید درگیر داستان شوید. 

مضامینی روی ابرها  

نام فیلم: خانهای کنار ابرها، کارگردان: سید جلال اشکذری، بازیگران: حامد کمیلی، هدایت هاشمی، آفرین عبیسی و... 

روی بسته فیلم «خانهای کنار ابرها» ادعای بزرگی نقش بسته: «ناگفتههای دفاع مقدس در یک فیلم کمدی!» انگار فیلم دنبال آن بوده که از ظرفیتهای استقبال مخاطبان از فیلمهایی مثل «اخراجی‌ها» و «ضد گلوله» استفاده کند، در حالی که نه ناگفتههای زیادی دارد نه کمدی است. فیلم داستان دو دزد در دهه 60 است که به خانههای رزمندهها مراجعه میکنند و با این شگرد که همرزم پسر شما هستیم و میخواهیم برایش پول ببریم بهنوعی دزدی میکنند و مدام در معرض لو رفتن هستند اما در مواجهه با خانوادههای مختلف رزمندگان گام به گام دچار تغییر میشوند تا اینکه بر حسب تصادف دختر و مادر یک رزمنده و همسر یک رزمنده دیگر هر 3 در یک خانه و با پیشرفت داستان، مسیر به فکر فرو رفتن جدی آنها را ناخواسته فراهم میکنند. فیلم سرحال و سرزنده است اما موقعیت کمدی آنچنان جدی ندارد، از طرفی در دقایقی با افت جدی ریتم مواجه میشود و هیچ اتفاقی جز تردید مکرر شخصیتها را نمیبینیم، اما در نهایت با پایان‌بندی شیرین و نسبتاً دور از انتظارش حس خوبی را به مخاطب القاء میکند. بازی حامد کمیلی و هدایت هاشمی در «خانهای روی ابرها» ویژگی خاصی ندارد، اما تصنعی نیست. خود فیلم هم در دام شعار نیفتاده و زندگی خانواده رزمندهها را از زاویه دو دزد به تصویر کشیده اما حاوی نگفته عجیبی نیست. نکته دیگر آن است که بین کلی فیلم تلخ، سیاه و اجتماعی سینمای ایران که مملو از مضامینی مثل خیانت، اعتیاد، فحشاء و... هستند این فیلم را میتوان با کوچکترهای خانواده تماشا کرد. حضور یک بازیگر نسبتاً خردسال و بازی خوبش و بار دراماتیکی که او در پیشبرد داستان دارد میتواند فرصت خوبی باشد برای آنکه ضمن همراه کردن کودکان با فیلم درباره دفاع مقدس با آنها صحبت کرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
گفت‌وگوی خواندنی با یاسر عرب که با ساخت مستند یک پیشنهاد ساده نشان داد دغدغه‌های جدی در زمینه رشد جنسی د

آموزش جنسی برای پیشگیری از کودک‌آزاری کافی نیست

٩٦/٠٤/٢٨

سوژه کودک‌ آزاری بر پرده نقره‌ای

٩٦/٠٤/٢٨

چرخه‌ شکل‌گیری بیماری «پدوفیلی»

٩٦/٠٤/٢٨
قتل تلخ آتنا اصلانی، سکوت دردآور درباره آزار جنسی کودکان و آموزش‌های فراموش‌شده را شکست

هیس! آتنا فریاد می‌زند

٩٦/٠٤/٢٨
دسته‌بنـدی واکنش معمول چهره‌های معروف ایرانی پس از اتفاقات شیرین و ناگوار

#واکنش سلبریتی‌ها

٩٦/٠٤/٢٨
روایت‌هایی درباره پدیده رانندگی خانم ها و مسائل و مصائب آن

دنیا علیه رانندگی خانم ها!

٩٦/٠٤/٢٨
کافه جهان نما

سریلانکا سرزمینی که فتوشاپی نیست

٩٦/٠٤/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 495

٩٦/٠٤/٢٨
جارچی

جارچی 495

٩٦/٠٤/٢٨
چهره هفته

مرز اوشکولی چاک برداشت!

٩٦/٠٤/٢٨
پایان‌نامه

امان از نرده اضافی!

٩٦/٠٤/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 495

٩٦/٠٤/٢٨
در باب اندرونی جلدهای جیم13

فتوشاپ به جای گریم

٩٦/٠٤/٢٨
دات کام

ارادتمندان به بازی سونیک!

٩٦/٠٤/٢٨
درباره مدیربرنامه‌های مطرح فوتبال اروپا که این روزها حسابی روی بورس هستند

کارگزار یا خون‌آشام؟!

٩٦/٠٤/٢٨
مینی

مینی 495

٩٦/٠٤/٢٨
آنتن

ماجرای جیم‌نویس دبه به دست!

٩٦/٠٤/٢٨
بررسی روند خرید یک بازیکن فوتبال در باشگاه های بزرگ اروپایی

بازیکن سیخی چند؟!

٩٦/٠٤/٢٨
مینیمال

خلاقیت در زیرنویس

٩٦/٠٤/٢٨
پیرامون دو اینجنت معروف ایرانی فعال در اروپا

صادرات ایرانی!

٩٦/٠٤/٢٨
تبلیغات