بخون شارژ شی :)
۳ پیشنهاد برای تغییر روزهای خستگی و فرار از تنبلی...

بخون شارژ شی :)

نویسنده : فاطمه محمدپور

تا حالا برایتان پیش آمده که احساس یک لاستیک پنچر را داشته باشید؟ نشده؟ چرا شده منتهی الان گرمید متوجه نمیشوید! وقتی هی خودتان را  فِس فِس کنان و به زور راه میبرید، وقتی روزها را خسته و کسل و بی حوصله رد میکنید، خب پنچر شدهاید دیگر، پنچری که شاخ و دم ندارد! برای رهایی از این حس هم لازم نیست که خیلی بالا بپرید، مثلا بگویید احساس میکنم پاراگلایدر خونم کم شده یا مثلا نیاز به جت اسکی دارم! نه دوست عزیز! ضمن عرض ارادت به این دو ورزش خیلی پر هیجان باید عرض کنیم خدمتتان که اصلا نَقل این سوسولبازیها نیست! هر آدمیزادی میتواند با رعایت چند فاکتور ساده و تغییر شیوه زندگیاش از روزمرهگی و تکرار فرار کند و هر روز زندگیاش را تبدیل کند به یک روز آرام، به دور از استرس و پر از انرژی. پس تنبلی نکنید، فکر هم نکنید که این چند پیشنهاد خیلی سخت و غیرممکن است! میگویید نه؟ بخوانید...

۱- برای کل روزتان نقشه بکشید

یکی از دلایل اصلی افسردگی، کسلی و استرس این است که از یک جایی به بعد متوجه میشوید بعله! قدرت ندارید زمان را متوقف کنید و با خودتان میگویید که ای کاش یک ساعت مثل ساعت برنارد داشتید تا بتواند زمان را نگه دارد! خب دیگر وقت آن رسیده که بیخیال این تخیلات شده و کمی واقعبین باشید. شما برای اینکه در طول روز آرامش لازم را داشته باشید و هر ساعتی که می-گذرد دچار استرس نشوید و غصه کارهای روز زمین مانده را نخورید باید هنر برنامهریزی را بلد شوید:

ساعتی برنامه بریزید

برنامهریزی بلند مدت که مثلا به صورت ماهیانه باشد خوب است اما برنامهریزی روزانه و مکتوب معجزه میکند. هر شب قبل از خواب در حد 5 دقیقه زمان بگذارید و برنامههای مهمی که فردا باید انجام بدهید را بنویسید. یک برنامهریزی دقیق برنامهای است که در آن ساعت انجام هر کار و مقدار زمانی که برای انجام آن لازم است، مشخص شده باشد.

وقتهای پِرت، پَر

وقتی برنامهتان را نوشتید و مشخص شد که فردا قرار است نیم ساعت در مطب دندانپزشک منتظر بنشینید و از این طرف هم توی برنامه فردا گزینه «پرداخت قبض» را هم دارید، میتوانید از همان  نیم ساعت انتظار برای این کار استفاده کنید و با تلفن همراه قبض را پرداخت کنید. فقط فراموش نکنید که کارهایتان را براساس اولویتی که دارند بنویسید، مثلا اگر فردا آخرین روز پرداخت شهریه دانشگاه است، پس اول باید به داد آن برسید. 

استرس را زمینگیر کنید

برنامهریزی دقیقا مثل دوپینگ میماند که آدم را هول میدهد. چون خودتان را موظف میدانید که به برنامهتان عمل کنید و وقتتان کمتر تلف میشود. آن وقت استرس به صورت خودکار از زندگی روزانه حذف میشود، چون خیالتان راحت است که هر کاری را در زمان مناسب خودش انجام خواهید داد. باور کنید لذت و هیجانی که تیک زدن کنار برنامههای انجام شده دارد، ترکاندن بادکنک با سوزن ندارد :)

تقسیم وظایف هم بکنید

وقتی بنشینید و برنامههای روز بعد را بنویسید، متوجه میشوید که مثلا بعضی از کارها اصلا ارزش انجام دادن ندارند و خیلی راحت قابل حذف شدن هستند یا مثلا بعضی از کارها هستند که به تنهایی وظیفه شما نیست و همکاری بقیه را هم میطلبد پس قابل واگذاری به سایرین میباشد. برنامهریزی دقیق همین است که آدم فکرش را به کار بگیرد تا ببیند چه میکند.

موانع را بردارید

گاهی موانع انجام کارها وسایل‌مان هستند. باور کنید گراهام بل اصل تلفن را برای صرفهجویی در وقت و انجام کارهای ضروری اختراع کرد. حالا نوع پیشرفته این اختراع که تلفن همراه باشد، شده قاتل جان وقت و زمان ملت. همه هم خوب میدانند که منظورمان چیست دقیقا. پس به جای پیامک بازی و چت و چرخیدنهای اضافی، به فکر استفاده بهینه از این فناوری و صرفهجویی در وقت باشید.

بیخیال خجالت شوید

گاهی هم موانع انجام به موقع کارهای ما آدمهای دور و برمان هستند. آدمهای بیفکری که توقعات بیجا و اضافه از شما دارند و شما هم که روی نه گفتن ندارید فرصتها و زمانهای روزانهتان را به دلیل تعارف با آنها و خجالت، خیلی شیک از دست میدهید. اگر میتوانید شهامت گفتن نه را در خودتان تقویت کنید اگر هم نمیتوانید ارتباطتان را با آدمهای وقتخوار (!) کم کنید تا بتوانید به زندگی خودتان برسید.

 

۲- انرژی بخورید، تنبلی نخورید!

این‌که تغذیه مناسب و اصولی بر روی همه چیز تاثیر دارد، قابل انکار نیست. برای داشتن یک روز خوب و پر از انرژی باید یاد بگیرید که درست بخورید. همانطور که خوردن بعضی از غذاها به شدت مهم و مورد نیاز است، همان‌قدر هم نخوردن بعضیهای دیگر مهم است چون با خوردن آنها حسابی زمین‌گیر شده و احساس خوابآلودگی و کسالت دست از سرتان بر نخواهد داشت:

خانوادگی بخورید

تا حالا به قدرتی که غداخوردنهای خانوادگی دارد فکر کردهاید؟ اصلا وقتی اعضای خانواده دور یک سفره مینشینند گرما و تبادل عاطفی ویژهای بینشان شکل میگیرد که یکی از راههای شادی عمیق است و تاثیر نهفتهای بر روی روحیه دارد. یک غذای دسته جمعی به شما شادی و لذت خاصی میبخشد و میتواند پمپاژ روحیه و انرژی باشد برای کل روزتان.

ساده بخورید

این‌که بتوانید ساده و البته سالم بخورید یک اصل مهم است. حواس‌تان باشد که فستفودها و خوردنیهایی که برای سلامتی مضرند میتوانند با اعصاب و روان آدمی بازی کنند. تازه تاثیر این نوع غذاها معمولا بلند مدت است و همین که عادت به خوردن آنها پیدا کنید اثر خودشان را گذاشته و از بین بردنش میشود کار حضرت فیل و زمانبر!

پرخوری نکنید

تا حالا شده که حس و حال انجام هیچ کاری را نداشته باشید و کل روزتان برای رسیدگی به امور شکم سپری شده باشد؟ متاسفانه پرخوری دقیقا وظیفهاش همین است. وقتی زیاد میخورید کل سیستم بدن هنگ میکند و ناخودآگاه کار بدن روی دستگاه گوارش متمرکز میشود، آن وقت ذهن و بقیه اعضای بدن نمیتوانند خوب کار کنند و روان آدمی به هم میریزد. تازه پرخوری تشنگی دارد، تخلیه دارد و خلاصه کلی وقت آدم را میگیرد.

رژیمِ سرخود نگیرید

وقتی گفتیم پرخوری خوب نیست دلیل نمیشود که فرت از این ور پشت بام سقوط کنید. ما نمی-دانیم آدمهایی که همیشه در رژیم غذایی به سر میبرند چه انگیزهای برای زنده بودن دارند! به خودتان سخت نگیرید و سرخود وعدههای غذایی را حذف نکنید. کمبود بعضی از مواد غذایی در بدن، انسان را ناآرام میکند و گند میزند به روحیه آدم. پس با تغذیه متعادل میتوانید همیشه لذت خوردن و چشیدن را تجربه کنید و سرحال و با انگیزه بمانید.

کپسول انرژی بخورید

بعضی از موادغذایی هستند که خیلی خوب هستند :) و انرژی، نشاط و شادابی زیادی تولید میکنند. شاید باورتان نشود که خوردن آجیل آدم را سرحال میکند یا مثلا سبزیجات سبز برگ مثل کاهو، اسفناج و کرفس ماده نشاط آوری به نام اسیدفولیک دارند. یا این‌که مصرف ویتامین c میتواند مقدار هورمونهای استرسزا در بدن را کاهش دهد و در پرتقال و لیمو به فراوانی موجود است. عناصری هم مثل روی به احیا دوباره یک آدم خسته کمک میکند و نشاط را به آن برمیگرداند، عنصر روی در نان، لبنیات و ماهی موجود است.

معجزه دمنوش

بعضی از گیاهان فقط طعم خوب ندارند بلکه میتوانند ذهن را آرام کنند و آدم را سر حال بیاورند. اگر به کسالت، افسردگی و بیحالی دچار شدهاید ما به شما دمنوش را پیشنهاد میکنیم. فکر هم نکنید که دمنوش مثلا خیلی خارجی است، نه! به دمکرده هر نوع گیاهی، دمنوش آن گیاه میگویند که طرز تهیهاش دقیقا مثل دم کردن چای میماند. از دمنوش دارچین غافل نشوید که رمز جوانی است و اثر آرامش بخشی دارد، یا دمنوش زعفران که برای درمان افسردگی به کار میرود. دمنوش بهارنارنج که بسیار پرطرفدرا است و حال لحظهها را خوب میکند. یا مثل دمنوش بهلیمو که آرامش بخش و رفع کننده خستگی است و در درمان بیخوابیهای شبانه تاثیر دارد و...

 

۳- اصولی بخوابید

اگر بتوانید خواب خوب و درست و درمانی داشته باشید، روز خوبی هم خواهید داشت و کسالت و افسردگی و ناراحتیهای جسمی و روحی به سراغتان نمیآید.

- خواب بین ساعت 11 شب تا 3 صبح بهترین زمان خواب است و هر یک ساعت خواب در این زمان با سه ساعت خواب در زمانهای دیگر برابری میکند و اثر شگفت انگیزی هم دارد. کمخوابی یا دیر خوابیدن در شب، نشاط و شادابی را در طول روز از شما میگیرد

- ورزش و پیادهروی در طول روز به بهتر شدن خواب کمک میکند

- خوردن شام سبک بسیار موثر است. خوردن غذای چرب و سنگین و همچنین مصرف مایعات کافئیندار مثل چای و قهوه در نزدیک ساعت خواب، شبتان را فنا کرده و خواب را ناآرام میکند.

- عادت کنید که راس ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید. با این روش خوابتان نظم گرفته و دلچسب میشود.

- وقتی قدیمیها میگویند سحرخیزی موجب کامروایی میشود، هی بیندازید پشت گوشتان! خب باید به چه زبانی بگویند که خواب بعد از طلوع آفتاب کسالتآور است و باعث تضعیف حافظه می-شود. - خواب تا لنگ ظهر، ساعات مفید و مناسبی که در آن مغز و بدن کارایی بهتری دارند را از فرد میگیرد و آدم را کسل میکند. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨