حاتمی کیا، استاد قهرمان سازی

حاتمی کیا، استاد قهرمان سازی

نویسنده : وحید تفریحی

سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر هم با تمام داشته ها و نداشته هایش به پایان رسید و شکارچیان سیمرغ را مشخص کرد؛ امسال با همه نقدها و کاستیهایی که به جشنواره و فیلمهای پذیرفته شده در آن وارد بود یک اتفاق خوب رقم خورد و آن معرفی تازهترین اثر ابراهیم حاتمیکیا بود که در نوع خود قابلیت ماندگار شدن در سینمای ایران را دارد. «بادیگارد» حاتمی‌کیا که به صراحت باید گفت چند سر و گردن از فیلم قبلیاش یعنی «چ» سرتر بود و نشان داد که ابراهیم حاتمیکیا استاد قهرمان سازی است. حاتمی کیا اگر توانمندیهای خود را صرف پرورش قهرمان برای فیلمهایش کند به مراتب خروجی کار او بهتر و قابل توجهتر از آثاری میشود که قهرمان محور نیست.

 

حاج حیدر به مانایی حاج کاظم

مهمترین نقطه قوت اثر جدید حاتمیکیا شخصیتپردازی خوب «بادیگارد» است؛ شخصیت پردازی که دوباره خاطره شیرین «آژانس شیشهای» را برای مخاطبان و علاقهمندان به سینمای او زنده کرد و حالا کنار حاج کاظم ماندگار سینمای ایران، «حاج حیدر» شخصیت دوست داشتنی بادیگارد را هم باید گذاشت. همانطور که «حاج کاظم» حاتمی‌کیا در آژانس شیشهای او ماندگار شد و بعد سال‌ها به عنوان یک نماد از او یاد می‌شود، شخصیت «حاج حیدر» که بازهم با بازی فوقالعاده تاثیرگذار پرویز پرستویی روی پرده سینما رفت قطعا تا سال‌ها در ذهن مخاطب سینمای ایران ماندگار خواهد بود و به یک نماد در سینمای ایران تبدیل خواهد شد. اتفاقی که برای «چ» نیفتاد و نتوانست حتی شخصیت برجستهای چون شهید چمران را از زاویه دید حاتمی کیا در ذهن مخاطب تثبیت کند.

بادیگارد همان آژانس شیشه ای است اما در جغرافیایی بزرگتر؛ حاج حیدر ذبیحی همان نقشی است که در آژانس شیشه‌ای حاج کاظم بود. تجربه ماندگاری حاج کاظم و البته حاج حیدر که به گفته حاتمی‌کیا نماد «فداییان نظام» است و در اکران عمومی فیلم بیشتر برایم مخاطب شناخته شده خواهد شد، باز هم بر این گزاره تاکید می‌کند که حاتمی‌کیا استاد شخصیت پردازی و قهرمان سازی در سینمای ایران است.

 

خوب اما نه به اندازه آزانس شیشهای

بادیگارد حاتمی‌کیا البته ضعف‌هایی هم داشت که میتوانست وجود نداشته باشد؛ سکانسهای اضافه‌ای که هیچ کمکی در خط سیری داستان نمی‌کند (سکانس موش و گربه بازی محافظان با دانشمند هستهای در پارک) یا صحنه پینت بال، دیالوگها و سکانسهای شعاری که مخاطب آن را پس میزند، ضعفهای فیلمنامه و داستان از جمله رودررویی کاملا اتفاقی حاج حیدر با خانواده همرزم شهیدش که مخافظ فرزند او نیز هست بر سر مزار شهید، اشکالات فنی مثل ورود تصویر‌بردار به کادر در صحنه تونل، وجود اشکالات محتوایی در ارتباط با صحنه ترور و ... که بخشی از این ضعفهاست و امید میرود در تدوین نهایی حتماً مورد توجه قرار گیرد. بازیها البته در اثر جدید حاتمی‌کیا چشمگیر است، مریلا زارعی به خوبی از پس نقشش برآمده است، پرویزپرستویی بعد از مدتها آن‌چنان خوب به شخصیت پردازی حاتمیکیا جان داده که کار او را در این زمینه تکمیل کرده است. بابک حمیدیان و امیرآقایی هم از پس نقش‌شان بر آمدهاند.

به هر روی بادیگارد در مجموع  فیلمی خوب با داستان قابل تامل و تاثیرگذار است؛ هر چند به آژانس شیشهای نمیرسد اما فیلمی جسورانه است که میتواند در سینمای ایران ماندگار شود.

نظرات کاربران
کد امنیتی