تازه نفسها بر بال سیمرغ
مروری تلگرافی بر جشنواره سی وچهارم فجر و اثر جنجالی امسال «بادیگارد»

تازه نفسها بر بال سیمرغ

نویسنده :

جشنواره سیوچهارم هم به کارش پایان داد، جشنوارهای که به نظر میرسد آنقدرها هم دستاوردهای بزرگی نداشت که برآیندش به عنوان یک جشنواره سینمایی در خاطر بماند و آنقدرها هم از نظر سینمایی کم کار و بیثمر نبود که آنرا فقط با حاشیههایی مثل لباس بازیگران بهیاد بیاوریم. درو کردن سیمرغها توسط «ابد و یک روز» (9 سیمرغ) و «ایستاده در غبار» (4 سیمرغ) نشان میدهد سینمای ما به زودی میتواند به جوانان تکیه زیادی داشته باشد. سیمرغ گرفتن این دو فیلم به خصوص «ایستاده در غبار» و همینطور دشت کردن سیمرغ بهترین بازیگری توسط پرستویی، حجم انتقادات بابت بیتوجهی به «بادیگارد» را کم کرد و از طرفی «سیانور» بهروز شعیبی دیگر کارگردان جوان کشور را هم به حاشیه برد. حضور پر رنگ انیمیشنها از دیگر اتفاقات جالب جشنواره امسال بود. هر چند به نظر میرسد جشنواره آنچنان که باید راضی کننده نبوده اما تنوع فرمها و محتواهای فیلمهای امسال از نقاط مثبت سال سینمایی پیش رو است. با «سیانور» شعیبی به دهه 50 میرویم، با «نفس» نرگس آبیار یک دنیای زنانه را میبینیم. «اژدها وارد میشود» تجربه‌ای متفاوت میشود برای ما و «بادیگارد» حاتمیکیا هم اثری است مبتنی بر توانایی و جسارت کارگردانی که تجربههای فراوانی را از سر گذرانده تا بتواند چنین فیلمی را بسازد. حضور چهرههای فعالی مثل کیایی با «بارکد» هم دلگرمی خوبی است. البته سینمای اقتباس با مهمترین نمایندهاش یعنی «پل خواب» حضور ناموفقی در جشنواره داشت. «پل خواب» که برداشتی بود از «جنایت و مکافات» یک فیلم دوپاره بود که نیمه دومش را مخاطب را دلسرد کرد. البته سینمایی بدنه بهخصوص در حوزه کمدیهای فاخر و سینمای عاشقانه هم که هر کدام میتوانند باعث آشتی مخاطب با سالنها شوند حضور کمرنگی داشتند و گونههای دیگر مثل وحشت، تین ایجری، فانتزی و... هم که مثل همیشه تقریباً وجود خارجی نداشتند. با این حال در بین تمام آثار مناقشه برانگیزترین اثر «بادیگارد» حاتمیکیا بود که موافقان و مخالفان زیادی داشت، این فیلم بهخاطر اسم حاتمیکیا، سیمرغی که پرستویی گرفت و همه را امیدوار کرد از پوسته نقشهای دمغ خارج شود، نوع موضوع و حضور بسیار کمرنگش بین سیمرغها بسیار کنجکاو برانگیز است و آنهایی هم که فیلم را ندیده‌اند منتظرند تا اکران شود و نتیجه کار را ببینند. در ادامه هم با دو رویکرد به این فیلم پرداختهایم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 515

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

ممنون پیرمرد

٩٦/٠٩/١٦
جارچی

جارچی 515

٩٦/٠٩/١٦
چهره هفته

ورود آقايان ممنوع!

٩٦/٠٩/١٦
جواد طوسی، منتقد سینما از قاتل اهلی، مسعود کیمیایی و اتمسفر دنیای متفاوت او می‌گوید

کیمیایی به معنای واقعی کلمه یک فیلم‌ساز مولف است

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

دوباره سلام

٩٦/٠٩/١٦
آنتن

این شماره؛ جیم ننویسان!

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

نکند موکت‌پوش باشد؟!

٩٦/٠٩/١٦
بهترین بازی های سال 2017 امشب معرفی می شوند

The Game Awards

٩٦/٠٩/١٦
روایت هایی درباره وقف های کوچکی که فراموش می کنیم

بخشندگی به توان بی‌نهایت

٩٦/٠٩/١٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 515

٩٦/٠٩/١٦
به بهانه قرعه سخت تیم‌ ملی‌مان در جام‌جهانی روسیه، درباره تیم‌هایی نوشتیم که در ۵ دوره‌ گذشته این جام ش

زندگی در گروه مرگ

٩٦/٠٩/١٦
قرعه سخت ایران در جام جهانی 2018 بازی‌های تدارکاتی خوبی می‌خواهد که باید دید فدراسیون از پس آن بر می‌آید ی

تنگه جبل الطارق!

٩٦/٠٩/١٦
درباره ویژگی‌های سینمای مسعود کیمیایی با بررسی کوتاه 50 سال فعالیتش در سینما

دیروز و امروز رئیس

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

یازده سال، جیم، جوانی و سینما

٩٦/٠٩/١٦
اکران «قاتل اهلی» بار دیگر این سوال را مطرح می‌کند که واقعا چرا مسعود کیمیایی با دوران اوج خود فاصله دارد

بی کیمیایی

٩٦/٠٩/١٦
درباره «زیر نور کم» مجموعه کامل داستان‌های کوتاه مصطفی مستور

چند روایت معتبر تکراری

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت مخالف

قتل در حمام نمره!

٩٦/٠٩/١٦
مینی

مینی 515

٩٦/٠٩/١٦
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و رفیق ناباب

٩٦/٠٩/١٦
تبلیغات