تازه نفسها بر بال سیمرغ
مروری تلگرافی بر جشنواره سی وچهارم فجر و اثر جنجالی امسال «بادیگارد»

تازه نفسها بر بال سیمرغ

نویسنده :

جشنواره سیوچهارم هم به کارش پایان داد، جشنوارهای که به نظر میرسد آنقدرها هم دستاوردهای بزرگی نداشت که برآیندش به عنوان یک جشنواره سینمایی در خاطر بماند و آنقدرها هم از نظر سینمایی کم کار و بیثمر نبود که آنرا فقط با حاشیههایی مثل لباس بازیگران بهیاد بیاوریم. درو کردن سیمرغها توسط «ابد و یک روز» (9 سیمرغ) و «ایستاده در غبار» (4 سیمرغ) نشان میدهد سینمای ما به زودی میتواند به جوانان تکیه زیادی داشته باشد. سیمرغ گرفتن این دو فیلم به خصوص «ایستاده در غبار» و همینطور دشت کردن سیمرغ بهترین بازیگری توسط پرستویی، حجم انتقادات بابت بیتوجهی به «بادیگارد» را کم کرد و از طرفی «سیانور» بهروز شعیبی دیگر کارگردان جوان کشور را هم به حاشیه برد. حضور پر رنگ انیمیشنها از دیگر اتفاقات جالب جشنواره امسال بود. هر چند به نظر میرسد جشنواره آنچنان که باید راضی کننده نبوده اما تنوع فرمها و محتواهای فیلمهای امسال از نقاط مثبت سال سینمایی پیش رو است. با «سیانور» شعیبی به دهه 50 میرویم، با «نفس» نرگس آبیار یک دنیای زنانه را میبینیم. «اژدها وارد میشود» تجربه‌ای متفاوت میشود برای ما و «بادیگارد» حاتمیکیا هم اثری است مبتنی بر توانایی و جسارت کارگردانی که تجربههای فراوانی را از سر گذرانده تا بتواند چنین فیلمی را بسازد. حضور چهرههای فعالی مثل کیایی با «بارکد» هم دلگرمی خوبی است. البته سینمای اقتباس با مهمترین نمایندهاش یعنی «پل خواب» حضور ناموفقی در جشنواره داشت. «پل خواب» که برداشتی بود از «جنایت و مکافات» یک فیلم دوپاره بود که نیمه دومش را مخاطب را دلسرد کرد. البته سینمایی بدنه بهخصوص در حوزه کمدیهای فاخر و سینمای عاشقانه هم که هر کدام میتوانند باعث آشتی مخاطب با سالنها شوند حضور کمرنگی داشتند و گونههای دیگر مثل وحشت، تین ایجری، فانتزی و... هم که مثل همیشه تقریباً وجود خارجی نداشتند. با این حال در بین تمام آثار مناقشه برانگیزترین اثر «بادیگارد» حاتمیکیا بود که موافقان و مخالفان زیادی داشت، این فیلم بهخاطر اسم حاتمیکیا، سیمرغی که پرستویی گرفت و همه را امیدوار کرد از پوسته نقشهای دمغ خارج شود، نوع موضوع و حضور بسیار کمرنگش بین سیمرغها بسیار کنجکاو برانگیز است و آنهایی هم که فیلم را ندیده‌اند منتظرند تا اکران شود و نتیجه کار را ببینند. در ادامه هم با دو رویکرد به این فیلم پرداختهایم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
نگاهی به خزترین تبلیغات تلویزیونی که سوژه شوخی‌های بسیاری شده‌اند

تمشک طلایی تقدیم می‌شود به...

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

هوا هوای تازه، وقت راز و نیازه!

٩٦/٠٧/٢٠
این همه چیپ شدگی و زرد بازی از کجا می‌آید؟

ما را زرد نکنید!

٩٦/٠٧/٢٠
درباره انواع کلاهبرداری های اینترنتی و راه مقابله با آن ها

#کلاهبرداری_اینترنتی

٩٦/٠٧/٢٠
جارچی

جارچی 507

٩٦/٠٧/٢٠
آنتن

امان از جیم‌نویسان پاییزی!

٩٦/٠٧/٢٠
به بهانه اکران 4 فیلم توقیفی که بالاخره به پرده سینما رسیدند

بیگانه ها!

٩٦/٠٧/٢٠

نظر شما محترم نیست!

٩٦/٠٧/٢٠
درباره «IT»، که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای وحشت شد

گرمای ترسناک تابستان سینمای جهان

٩٦/٠٧/٢٠
تلگجبم

تلگجیم 507

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

نگاه های معنادار

٩٦/٠٧/٢٠
پایان‌نامه

وقتی شورش در می‌آید، وقتی در نمی‌آید!

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

زندگی دیگران

٩٦/٠٧/٢٠
مینیمال

نتایج ارشد اومد سربازی قبول شدم

٩٦/٠٧/٢٠
دات کام

2 سایت خوب برای هنری های مشهد

٩٦/٠٧/٢٠
پاسخ به یک سوال مهم؛ آیا استقلالی‌ها بعد از اخراج مربی، توانستند روند نتیجه‌گیری خود را تغییر دهند؟!

پسا اخراج!

٩٦/٠٧/٢٠
نگاهی به موفقیت مربیان سن و سال داری که نشان دادند، سن همه چیز نیست!

دسته +60 سال

٩٦/٠٧/٢٠
حکایت هفته

اندر حکایت ابوجارچی و گاو

٩٦/٠٧/٢٠
روایت‌هایی درباره ما و راه‌های درمان رنجوری‌های روان‌مان

قلمروی تاریک ذهن تان را کشف کنید

٩٦/٠٧/٢٠
چهره هفته

اين سوسول بازيا چيه؟!

٩٦/٠٧/٢٠
تبلیغات