دارا و سارا روی اعصاب
نسل سوم عروسک‌ ملی راهی دنیای بچه‌ها می شود تا ما بمانیم و کلی علامت تعجب و سوال

دارا و سارا روی اعصاب

نویسنده : محمدامین شرکت اول

وقتی در سال 1375 ایده ساخت عروسک‌های دارا و سارا توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح شد، افراد زیادی امیدوار شدند این عروسک‌های ملی بتوانند جای عروسک‌های خارجی را در دل کودکان بگیرد. دوقولوهایی هشت ساله‌ای که قرار بود پس از مدتی در دست هر کودک ایران یکی از آن‌ها را ببینیم. پروژه‌ای که هنوز شروع نشده شکست خورد و شاید دلیلش را بشود در دیالوگ کودکانه‌ای یافت که هنوز هم در یاد یک فروشنده اسباب‌بازی مانده است «مامان اینا زشتن، از اون خوشکلا برام بخر» حالا بعد از 14 سال از تولید اولین نسل این عروسک، خبرهایی از تولید سری جدید آن به گوش می‌رسد، اخباری که با توجه به پیشینه دارا و سارا عجیب و ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

 

|| عروسک یک کیلویی برای کودکان چهار ساله!

پنج سال از مطرح شدن ایده این عروسک‌ها گذشت و بالاخره در سال 1380 دارا و سارا، با لباس‌های محلی اقوام مختلف ایرانی و با هدف‌هایی مثل آشنا کردن کودکان با فرهنگ ایرانی، به تعداد صد هزار تا در چین(!) ساخته و روانه بازار داخلی شدند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در کنار تولید و عرضه این عروسک‌ها، وسایل جنبی مثل لوازم تحریر، نوار سرود، تقویم، پوستر و جوراب با طرح این عروسک‌ها را هم تولید و عرضه کرد. ولی این پروژه در فاز اول به دلایل متعددی با مشکل مواجه شد. یکی از مهمترین دلایل قیمت بسیار بالای آن‌ها نسبت به سایر عروسک‌های موجود در بازار بود. معضل بزرگ‌تر این بود که بدون تعارف، دارا و سارا زشت بودند! کوچک بودن جمجمه دارا نسبت به صورتش و یا برآمدگی بیش از حد چانه عروسک‌ها و بدنی که بیشتر به یک فرد بالغ شبیه بود تا یک کودک از جمله مواردی بود که حسابی توی ذوق هر کودکی می‌زد. تو پر بودن بدن عروسک‌ها هم باعث سنگینی وزن‌شان شده بود. عروسکی که برای جامعه هدف ۴ الی 12 ساله تولید شده بود، یک کیلو گرم وزن داشت! وزنی که حمل آن برای یک کودک 4 ساله سخت و حتی خطرناک است. البته بعید نیست که پشت پرده طراحی این عروسک شکوفایی استعدادهای وزنه برداری بوده باشد! یکی‌دیگر از این مشکلات، مفاصلِ آرنج و زانو متحرک آن‌ها بود که به دلیل عیب‌ در طراحی و ساخت‌ به سختی حرکت می‌کردند و بعد از تغییر وضعیت به صورت ارتجاعی دوباره به حالت اولیه خود برمی‌گشتند. از اندازه نامناسب (40 سانتی‌متری) عروسک‌ها هم بگذریم که با توجه به وزن سنگین‌شان، آن‌ها را  بیش‌تر به عروسک‌های تزئینی مبدل کرده بود تا عروسک‌هایی که قرار است همراه بازی‌های کودکان شوند.

القصه بعد از پیدا شدن عیب‌های متعدد در فاز اول پروژه عروسک ملی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دنبال رفع این معایب رفت تا این‌که در سال 1383 نسل دوم این عروسک‌ها را با تیراژي صد هزار نسخه‌ای روانه بازار کرد.

در این نسل برای کاربردی‌تر کردن عروسک‌ها، قد آن‌ها را به 30 سانتی‌متر و وزن آن‌ها را به 300 گرم کاهش دادند تا شاید این عروسک‌ها از روی طاقچه منازل به بغل کودکان بیایند. کانون پرورش فکری برای کم کردن وزن این عروسک‌ها مفاصل آرنج و زانو را حذف کرد و این نسل با آرنج و زانوی ثابت عرضه شد. خودتان تصورش را بکنید که فرق زیادی با یک مترسک نداشتند! یکی‌دیگر از ایراد‌های که در این نسل رفع شد، مسئله عیب‌های فرمی سر و صورت عروسک‌ها بود ولی همچنان این عروسک‌ها توان رقابت با عروسک‌های خوشکل و تو دل برو خارجی را نداشتند.

 

|| سلایق شخصی پروژه ملی را 10 سال تعلیق کرد

بعد از نخستین مرحله از تولید و توزیع نسل دوم این عروسک‌ها، به دلیل تغییرات در مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اعمال سلایق شخصی در این پروژه ملی، تولید عروسک‌های دارا و سال حدود 10 سال به حال تعلیق در آمد و از سال 1393 بود که با روی کار آمدن مدیریت جدید در رأس این نهاد، پروژه عروسک‌ ملی وارد فاز جدیدی شد. بررسی تولید نسل سوم دارا و سارا به جریان افتاد و بالاخره خبر رسید که تا انتهای امسال 25 هزار نسخه از این عروسک‌های جدید روانه بازار خواهند شد.

در ساخت این عروسک‌های جدید، تغییراتی هم صورت گرفته، حرکت مفاصل آرنج و زانو، از مهم‌ترین تفاوت‌های نسل جدید با عروسک‌های قبلی است. تحرکی که دیگر باعث افزایش وزن عروسک نشده و وزن آن را در همان حدود 300 گرم ثابت نگاه داشته است.

البته نسل سوم دارا و سارا هنوز هم با مشکلاتی مثل عدم امکان تغییر ظاهر و نوع لباس عروسک که در تمام عروسک‌های مطرح دنیا وجود دارد دست و پنجه نرم می‌کند. این خواهر و برادر دوقلو با لباس‌های بعضاً فاخر ولی بدون تغییر تولید می‌شوند، در حالی که برای عروسک‌های مطرح دنیا لباس‌های زیادی طراحی شده و به به صورت جداگانه به فروش می‌رسند و همین موضوع باعث می‌شود کودک بتواند عروسک خودش را در نقش‌ها و شخصیت‌های مختلفی، متناسب با لباسی که به تن او می‌کند به کار بگیرد. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 536

٩٧/٠٣/٠٣
فتوچاپ

فتوچاپ 536

٩٧/٠٣/٠٣
داستان انتخاب سفرها و ایرانگردی‌های جواد قارایی، مستندساز

بیایید همه ایرانگرد باشیم!

٩٧/٠٣/٠٣
چهره هفته

کارلوس کی روش

٩٧/٠٣/٠٣
جانونی

ضرورت ایجاد رشته خرمالوژی و پختن زولبیای خانگی

٩٧/٠٣/٠٣
درباره فصل سوم «شهرزاد» که با پیچش داستانی در اپیزود چهاردهم، انتظار برای دو قسمت پایانی هیجان انگیزش را

فرضیه هایی برای پایان شهرزاد

٩٧/٠٣/٠٣
ساختنیجات

انگیزه مطالعه زیر یک نور نرم و یواش!

٩٧/٠٣/٠٣
یادداشت

علیه نون دونی‌ها

٩٧/٠٣/٠٣
درباره لیگ ملت‌‎های والیبال و بازی‌های تیم ملی کشورمان در این رویدادها

باز هم لیگ جهانی

٩٧/٠٣/٠٣
به بهانه ساخت سری جدید و قدرتمند انیمیشن کاپیتان سوباسا، محبوب‌ترین شماره 10 دنیای فوتبال

بازگشت فوتبالیست ها

٩٧/٠٣/٠٣
به بهانه رمضان کریم، درباره نان نوشتیم و فرهنگی که این خوردنی محترم با خودش به مردم کشورمان سنجاق کرده اس

خدا نان داد

٩٧/٠٣/٠٣
پایان نامه

پیامکی از دیار فانی!

٩٧/٠٣/٠٣
تا جام جهانی

پر حاشیه مانند فهرست بازیکنان حاضر در روسیه

٩٧/٠٣/٠٣
جارچی

جارچی 536

٩٧/٠٣/٠٣
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و رفع فیلتر

٩٧/٠٣/٠٣
یادداشت

عصبانی کننده!

٩٧/٠٣/٠٣
توییتری ها

اعزام تیم ملی به جام جهانی

٩٧/٠٣/٠٣
شگرد

قابلیت‌های جدید استوری اینستاگرام

٩٧/٠٣/٠٣
گفت‌و‌گوی جیم با فرهاد سال افزون، پاسور تیم ملی والیبال

می رویم و نهایت زورمان را می زنیم

٩٧/٠٣/٠٣
نگاهی کوتاه به پیوند نان با آداب و رسوم شهرهای مختلف کشورمان

نان و ادب

٩٧/٠٣/٠٣