برنامه‌ريزي بر اساس درآمد نه خواسته!
گفت‌و گو با ابوالقاسم عرب‌پوريان، کارشناس اقتصاد

برنامه‌ريزي بر اساس درآمد نه خواسته!

نویسنده :

ابوالقاسم عرب‌پوريان اقتصاددان به تنوع نگاه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي در جامعه اشاره مي‌کند و مي‌گويد: به نظر مي‌رسد به تعداد افراد، مديريت اقتصادي مختلف وجود دارد. به اين معني که افراد براساس نگاه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مختلف خود، براي دخل‌و‌خرج برنامه‌ريزي مي‌کنند. اين اقتصاددان درباره نسخه مديريت اقتصادي مي‌گويد: نمي‌توانيم براي مديريت اقتصادي به دنبال فرمول و يا مدل‌هاي پيچيده باشيم، گاهي افراد ساده و عادي آن چنان به خوبي مديريت اقتصادي را در خانواده اعمال مي‌کنند که برخي تحصيل کرده‌هاي رشته‌هاي اقتصاد و مديريت توانايي آن را ندارند. به اعتقاد وي درک موقعيت خانواده، تشخيص منابع و چگونگي تأمين آن‌ها، با شناخت نيازهاي ضروري، مديريت صحيح را مي طلبد که نبايد از آن غفلت کرد. وي ادامه مي‌دهد: «در اين ميان اهميت بهره‌وري را هم نبايد ناديده گرفت چرا که بهره‌وري در اقتصاد هر فرد نقش پررنگي دارد. به اين معني که چگونه بتوانيم با منابع موجود نتيجه بهتر به دست آوريم.‌ اين اقتصاد‌دان مي‌گويد: اگرچه تورم در جامعه کمي بالاست و هر روز هزينه‌هاي کالاهاي ضروري مسکن و... افزايش مي‌يابد، اما با رعايت مديريت اقتصادي مي‌توان تا حدودي از بار مشکلات کاست. صرفه‌جويي، قناعت و پرهيز از تجمل‌گرايي و چشم و هم چشمي از ملزومات اجراي مديريت مالي است، بنابراين در اقتصاد بايد براساس داشته‌ها و درآمدها براي هزينه‌ها برنامه‌ريزي کرد و نه براساس خواسته‌ها، اين مسئله مهم‌ترين اصل در مديريت اقتصادي خانواده است. وي تأکيد مي‌کند: با مديريت اقتصادي و مالي بر درآمدهاي خانوار همراه با صرفه جويي و پيشه کردن قناعت و فرهنگ سازي درباره آن آرامش، شادابي و نشاط در خانواده حاکم مي‌شود. چرا که ديده شده است بسياري از خانواده‌هاي مرفه با وجود در اختيار داشتن امکانات مالي افسرده، مضطرب و از هم گسيخته هستند. او مهارت خرج کردن را مهم‌ترين اصل مي‌داند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
مینیمال

سعدیا گفتی که مهرش می‌رود از دل ولی مهر رفت و ماه آبان نیز آرامم نکرد*

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
فتوچاپ

فتوچاپ 513

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

پاییز تابستانی

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات