نگران تو ام که نگیره کمر!
۷ متهم اصلی دردهای استخوانی را بشناسید

نگران تو ام که نگیره کمر!

نویسنده : فاطمه محمدپور مقدم

لازم نیست برای اثبات یک چیز آدم دنبال آمار و ارقام باشد که! کافی است کمی به دور و برتان نگاه کنید. چند نفر از دوستان‌تان را می‌شناسید که دچار گرفتگی عضله شده‌اند و حداقل یکی دو روزی خانه نشین بوده‌اند؟ چند نفرشان وقتی می‌خواستند یک میز فسقلی را جا به جا کنند از درد کمر نالیده‌اند؟ آمار می‌گوید که 2 میلیون نفر در همین ایران خودمان مستعد ابتلا به کمر درد حاد هستند و تازه جالب است بدانید که تنها 30 درصد کمردردها در ایران درمان می‌شوند و بقیه باید بروند و با دردشان بسازند. اگر شما هم در عنفوان جوانی دست به کمر شده‌اید با ما همراه باشید تا با دزدان سلامتی‌تان آشنا شوید، اگر هم در سلامتی کامل به سر می‌برید، نوش جان! ولی خواندن این مطلب برای حفظ سلامتی‌تان مفید است! خواستیم بگوییم که ما کلا مفید هستیم :)  

 

۱- ما و متهم ردیف اول یهویی!

اینکه ما نسل روغن نباتی هستیم که در آن شکی نیست. در اینکه نسل‌های قبل از ما وقتی درست هم‌سن ما بودند، خیلی تنومندتر و سالم‌تر از ما بودند هم شکی نیست. نسل‌های قبل از ما، مادربزگ‌ها و پدربزرگ‌هایی داشتند که در یک جای خوش آب و هوا زندگی می‌کردند و می-توانستند روغن حیوانی اصل برای نوه و نتیجه‌هایشان دست و پا کنند. از نظر طب سنتی روغن حیوانی فواید زیادی دارد اما مهم‌ترین فایده آن برای بدن، استخوان‌سازی است. درست است نسل مادر و پدربزرگ‌های آن‌چنانی در حال انقراض است و اکثر مادر و پدربزرگ‌های امروزی هم آپارتمان نشین شده‌اند، اما باور کنید نسل روغن حیوانی خالص هنوز موجود است! پس اگر به فکر خودتان نیستید حداقل به فکر استخوان‌هایتان باشید، کمتر سراغ روغن‌ها و چربی‌های نباتی بروید و این دوپینگ خوشمزه را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

 

۲- وقتی فست‌فود یار استخوان بشود!

وقتی وعده‌ی غذای اصلی‌مان شده فست‌فود و چپ و راست داریم ساندویچ و پیتزا می‌زنیم، فیتیله توقع‌مان را هم باید بکشیم پایین و خیلی دل‌مان نخواهد که استخوان‌ها و عضله‌های آرنولدطور (!) داشته باشیم. کاش ماجرا به همین‌جا ختم شود که نمی‌شود! وضعیت میان وعده‌های این روزهای ما جوانان هم قرمز شده است! میان وعده‌ها، تنقلات و انواع نوشیدنی‌ها مثل چیپس و پفک و نوشابه زده‌اند پدر استخوان‌‌ها را درآورده‌اند و آن‌ها را تا مرز پوکی استخوان پیش می‌برند. این مدل تغذیه پر از مواد قندی و محرک است که موجب تحریک عصبی شده و عامل‌های درد را هم زیاد می‌کند. تا دیر نشده و هنوز استخوان‌ها جا برای ساخت‌وساز و ترمیم دارند، پروتئین و کلسیم زیاد بخورید و از خوردن شیر و دوغ و ماست و کشک غافل نشوید لطفا!

 

۳- وقتی سلامتی فدای امکانات می‌شود!

عمرا اگر کم بیاوریم! همیشه و همه جا باید کل امکانات و زندگی روی دوش‌مان باشد. اصلا به خانه به دوشی عادت کرده‌ایم، یک کوله گنده خریده‌ایم به قاعده چمدان، داخلش را هم پر کرده‌ایم، از لپ‌تاب و تبلت شخصی گرفته تا ضدآفتاب یا کرم فلان ساعت و صابون یا شامپو بهمان ساعت! بعد هر روز همین بار را لخ‌لخ کنان روی دوش‌مان گذاشته و از خانه می‌زنیم بیرون! از آن طرف هم که جان‌مان به کفش پاشنه بلندمان وصل است، هم مد است و هم خیلی کلاس دارد! پس با این سبک زندگی دیگر نالیدن از کمردرد و اینها خیلی غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد. یا باید با همین فرمان برویم جلو و کل ستون فقرات‌ و گودی کمر را به باد بدهیم یا بی‌خیال همه‌ امکانات غیر ضرور شده، کفش پاشنه‌دار استاندارد بپوشیم و بدون درد باشیم! میل شما کدام است؟

 

۴- وقتی ویتامین نباشد!

خب نسل ما اگر همه چیز تمام باشند مگر اشکالی دارد؟ اصلا دوست داریم همه جا اول باشیم و بدرخشیم، مثلا در استفاده از مواد آرایشی! یا اینکه درصدر کشورهایی باشیم که در مصرف نوشابه، شکر و نمک اولند! حالا به همه این‌ها رکورد دیگرمان را هم اضافه کنید، معرفی می‌کنیم، این شما و این هم «کمبود ویتامین دی» که مشکل رایج هم‌نسلان ما به خصوص زنان و دختران ایرانی است. اغلب زنان ما رکوردار فقر شدید ویتامین دی هستند. باور کنید کسب ویتامین دی خیلی مفت و مجانی هم در می‌آید، کافی است ساعتی اجازه بدهیم آفتاب به بدن‌مان بخورد، آن وقت با تابش آفتاب به پوست این ویتامین خیلی اتوماتیک در بدن ساخته می‌شود. کمبود ویتامین دی باعث تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌‌شود و آن وقت به انواع دردهای استخوانی دچارمان می‌کند. کمبود این ویتامین با مصرف مکمل درمان می‌شود، حالا انتخاب با خودتان است یا ساعتی خودتان را برای دریافت آفتاب آماده کنید یا خودتان را ببندید به مصرف مکمل...

 

۵- وقتی ورزشکار، صفر کیلومتر باشد!

آخر توهم تا چه حد؟! آقا اگر آخرین باری که ورزش کرده‌اید، ورزش صبحگاهی آن هم سر صف دبستان بوده، خیلی فک نکنید از قافله عقبید، متاسفانه خیلی‌ها در وضعیت مشابه شما به سر می-برند! پس خواهش می‌کنیم منطقی باشید و افه ورزشکاری نیایید. مثلا یهویی به سرتان نزند که کوه‌نورد شوید و کله صبح یک روز تعطیل بزنید بیرون! هر چیزی مقدماتی می‌خواهد، اگر همین مدلی صفر کیلومتر و با توهم قدرت بدنی به کوه بروید، خودتان را برای گرفتگی عضلات که بعد از کوهنوردی به سراغ‌تان می‌آید آماده کنید. این دردها ربطی به ستون فقرات ندارد و دلیلش فقط و فقط یک چیز است، شما دچار ضعف عضلانی هستید دوست عزیز :(

 

۶- وقتی چاقالویی! چاقالووو

ما اصلا قصد تضعیف روحیه کسی را نداریم! درست است که گاهی آدم‌های چاق نسبت به بقیه یک سری موقعیت‌ها را ازدست می‌دهند، مثلا وقتی می‌روند بازار و از یک مدل لباس خوش‌شان می‌آید، باید ابتدا سری تکان بدهند و بعد خیلی زود محل را ترک کنند و همیشه در حسرت سایز مناسب و آن مدل لباس بمانند،  اما ویژگی‌های مثبتی هم دارند. مثلا 99درصد آدم‌های چاق، مهربان و با نمک‌اند :) خیلی هم خوب است! اما اگر چاق، مهربان و با نمکید ولی مدتی است که کمردرد امان‌تان را بریده، بدانید اولین و موثرترین گام درمان این درد، مطمئنا کم کردن وزن‌تان است. وزن بالا، کمر را خم می‌کند. یعنی تمام مدتی که شما ایستاده هستید، مجبور است باری سنگین‌تر از توانش را حمل کند. پس حداقل به این کمر نحیف رحم‌تان بیاید و لاغر کنید!

 

۷- وقتی بدن شکل بگیرد!

همین یک مرحله را رد کنم، بلند می‌شوم! جواب همین یک کامنت را بدهم، آمدم! همین یک پست را در فلان گروه تلگرام شیر کنم، تمام است! نخیر! تجربه ثابت کرده است که ماجرا به همین یک مرحله و یک کامنت و یک پست تمام نمی‌شود! چرخ زدن در فضای مجازی اعتیاد آور است، به قدری که کسی متوجه گذر زمان نمی‌شود. ما ساعت‌های طولانی به یک شکل و یک مدل روی لپ-تاب و گوشی‌مان خم می‌شویم و اعصاب و عضلات ستون فقرات را به شدت کشیده و تحت فشار قرار می‌دهیم. تا زمانی که گرم کاریم، متوجه چیزی نمی‌شویم ولی امان از لحظه برخاستن، آنجاست که تغییر حالت بدنی که ساعت‌ها به یک شکل بوده، دردآور است و تکرار این عادت غلط ستون فقرات را نابود می‌کند.

 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨