با افرادی که زمینه خودکشی دارند، چطور رفتار کنیم؟

با افرادی که زمینه خودکشی دارند، چطور رفتار کنیم؟

نویسنده : مریم شیعه زاده

حالا که تا این‌جای پرونده را خواندید، ممکن است با یک نگاه دقیق‌تر متوجه شوید که در بین دوستان یا اعضای خانواده‌تان کسی وجود دارد که بعید نیست به سمت خودکشی کشیده شود.  در ادامه فرزانه شهریار دوست، کارشناس ارشد روانشناسی در این خصوص برای ما توصیه‌هایی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم به کسی که فکر خودکشی را در سر دارد کمک کنیم تا از بحرانی که در آن گرفتار شده گذر کند.

 

سرزنش کردن ممنوع! 

گاهی شکست‌هایی که در زندگی تجربه می‌کنیم، زمینه‌ساز خودکشی می‌شود. شاید شما هم به افرادی برخورده باشید که در کار، زندگی، تحصیل و... شکست خورده‌اند و حالا احساس می‌کنند دنیا به آخر رسیده است! در چنین شرایطی با آن‌ها طوری رفتار نکنید که انگار دیگر هیچ‌وقت نمی‌توانند درست عمل کنند و از سرزنش و دامن زدن به ناراحتی‌شان، خودداری کنید. سعی کنید به آن‌ها امید بدهید. به عنوان مثال در دختران نوجوان شکست سنگین زندگی، شکست‌های عاطفی محسوب می‌شود. اگر چنین اتفاقی برای نزدیکان‌تان رخ داد به جای تشدید آن با صحبت از آبرو و چنین مسائلی و سخت‌تر کردن شرایط، اجازه دهید تا این بحران را با موفقیت پشت سر بگذارد و احساس کند که شما در کنار او هستید، نه در مقابلش!

 

برشمردن ویژگی‌های مثبت

به آن‌ها ویژگی‌های مثبت‌شان را یادآور شوید. افرادی که دچار افسردگی شدید می‌شوند و گاهی از خودکشی صحبت می‌کنند، نیاز به «احساس مفید بودن» دارند. کارهایی که به آن علاقه دارند و از پس آن به خوبی بر می‌آیند را به آن‌ها محول کنید و پس از این‌که با موفقیت آن را به پایان رساندند، از آن‌ها قدردانی و تشکر کنید. اجازه ندهید این افراد زندگی‌شان را خالی از پیروزی‌های بزرگ و کوچک ببینند.

 

کمک به گذر از سوگ

برخی اوقات فوت نزدیکان می‌تواند زمینه‌ساز احساس تنهایی، افسردگی و در نهایت خودکشی شود، برای همین اطرافیان موظف‌اند که توجه ویژه‌ای به فردی داشته باشند که عزیزش را از دست داده ‌است. به او تسلی خاطر بدهند و این اطمینان را منتقل کنند که تنها نخواهد ماند و همواره کسانی هستند که به او و زندگی‌اش توجه داشته باشد و او را همراهی کند.  

 

آموزش مهارت‌های زندگی

اگر مهارت‌های زندگی به گونه‌ای ‌بود که همه افراد در مدرسه و یا دانشگاه آن را می‌آموختند، شاید خودکشی‌ها کاهش قابل توجهی داشت! این روزها به جز افرادی که علاقمند هستند و در کلاس‌ها و همایش‌های گوناگون شرکت می‌کنند، کمتر کسی را پیدا می‌کنید که این مهارت‌ها را به صورت جدی آموخته باشد. افراد باید مهارت «نه» شنیدن، مهارت حل مشکلات و از این قبیل را داشته باشند تا بتوانند در شرایط حساس بهترین تصمیم را بگیرند. پس بد نیست در کنار کارهای روزانه وقتی را هم به آموختن مهارت‌های رفتاری اختصاص بدهیم و چیزهایی را که یاد می‌گیریم به خانواده و دوستان‌مان هم منتقل کنیم.

 

کنترل خشم و ناراحتی

خشم در افراد متفاوت و در شرایط مختلف به دو صورت نمود پیدا می‌کند. ابتدا خشم به بیرون و سپس خشم به درون. بی‌شک خودکشی نوعی از خشم فرد به درون برای رسیدن به تخلیه احساس‌اش است. اگر در اطراف شما کسی وجود دارد که نمی‌داند در مواقع خشم و ناراحتی چه واکنشی نشان دهد و چطور آن را مهار کند، لازم است تا خودتان این مهارت را بیاموزید و سپس به او منتقل کنید. خودکشی و خشم هر دو یک عکس‌العمل آنی و لحظه‌ای هستند و اگر افراد رموز گذر از شرایط بحرانی را ندانند، ممکن است دست به اقدامات جبران‌ناپذیری بزنند. 

 

دور کردن تنش از محیط خانه

در خانواده‌هایی که والدین روابط از هم گسیخته دارند و درگیر بحث و جدال و یا طلاق عاطفی هستند، فرزندان بسیار آسیب پذیر‌ند. در چنین شرایطی والدین باید از درگیر شدن فرزندان با مشکلات آن‌ها، جلوگیری کنند و از ایجاد استرس و تنش خودداری کنند. باید محیط خانه را آرام کنند و سعی کنند با مراجعه به مشاور خانواده و با گفت‌و‌گو مشکلات‌شان را رفع و رجوع کنند. 

 

بستنی بخورید! 

اگر در بین اعضای خانواده فردی را دارید که نا امید و افسرده است، سعی کنید او را از لاک تنهایی‌اش بیرون بیاورید. در روز چند ساعتی را در کنار او باشید و با او به گفت‌و‌گو بپردازید. از مشکلات‌تان با آن‌ها حرف نزنید و سعی کنید در حرف‌های‌تان انرژی مثبت به آن‌ها منتقل کنید. به پارک، سینما، رستوران، پیاده‌روی و باقی تفریح‌های خانوادگی بروید و حتی اگر حس می‌کنید این کارها هزینه بر است، با خرید یک بستنی روحیه‌شان را عوض کنید! در جمع خانوادگی مشکلات و بحث‌ها را کنار بگذارید و احساس امنیت را به هم منتقل کنید اما هیچ‌گاه فرد را مجبور نکنید تا خودش را همیشه شاد و سرحال نشان دهد.   

 

نیروی ایمان

در کنار همه این‌ها، از نیروی ایمان غافل نشوید. افرادی که تفکرات مذهبی و پشتوانه اعتقادی در زندگی دارند، افرادی هستند که کمتر اقدام به خودکشی می‌کنند. همانطور که در ماه‌های محرم و رمضان، به علت وجود فضای مذهبی حاکم بر جامعه؛ اقدام به خودکشی کاهش می‌یابد، یادتان باشد در باقی ماه‌ها نیز، ایمان و ارتباط با خدا می‌تواند نیرویی بازدارنده محسوب شود. 

نظرات کاربران
کد امنیتی