درباره ایلیا
نگاهی به فیلم شکاف ساخته کیارش اسدی‌زاده

درباره ایلیا

نویسنده : احسان رحیم زاده

بازیگران: هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی 

خلاصه داستان: روایت زوج جوانی است که ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند اما حادثه‌ای برای کودک باعث می‌شود که زندگی این زوج به بحران کشیده شود.

 

فیلم «شکاف» با دغدغه‌های اجتماعی که دارد خودش را از دیگر فیلم‌های در حال اکران متمایز می‌کند. مضمون فیلمنامه به یکی از مسایل روز جامعه نزدیک شده و به اثر طراوت و تازگی بخشیده است. سیاست‌های جمعیتی کشور ما در وضعیت فعلی «فرزندآوری» را توصیه می‌کنند و فیلم «شکاف» با تمرکز بر این مباحث به پیش‌زمینه‌ها می‌پردازد و این‌که فرزند متولد‌شده برای رشد و تکامل به چه فضایی نیاز دارد.

همچون فیلم «درباره الی» شخصیت محوری فیلم فردی است که کمترین حضور را دارد. ایلیا (پسر بچه فرهاد و نسیم) با آن که خیلی زود از فیلمنامه کنار گذاشته می‌شود؛ اما حضوری سایه‌وار در تمام لحظات دارد. دغدغه اصلی کارگردان این است که همه تنش‌های درونی و بیرونی شخصیت‌ها چه تاثیری بر روی ایلیا می‌گذارد؟ پدر و مادر کلافه‌ای که خودشان هنوز به ثبات نرسیده‌اند چگونه می‌توانند از عهده تربیت یک موجود بی‌گناه بربیایند؟ 

فیلمنامه در طرح موضوع موفق عمل می‌کند. اما نمی‌تواند از ظرفیتی که خودش ایجاد کرده به خوبی بهره ببرد. زوج دوم (پیمان و سارا با بازی بابک حمیدیان و هانیه توسلی) که در دو راهی بچه‌دار شدن یا نشدن مردد هستند، قرار است از زوج اول تاثیر بگیرند. این تاثیرپذیری دراماتیزه نشده و نشانه‌های تصویری‌اش در ادامه قصه دیده نمی‌شود. به عبارت دیگر فیلم «شکاف» در توصیف یک موقعیت اجتماعی (بحران‌های بچه‌های طلاق) موفق ظاهر شده ولی در نیمه دوم نتوانسته پرداخت درستی روی این مساله داشته باشد. 

زندگی سارا و پیام پس از اتفاقات تلخ رخ داده دستخوش چه تحولاتی می‌شود؟ آنها چه مسیری را در پیش می‌گیرند و مشکلات خانوادگی‌شان را چگونه حل می‌کنند؟ اگر فیلم «شکاف» به این سوالات پاسخ می‌داد، الان با فیلم جذاب‌تر و کامل‌تری مواجه بودیم. دومین ساخته اسدی‌زاده در نیمه اول دنبال قصه‌گویی و روایت ماجراهای پرهیجان است و در نیمه دوم با پناه بردن به عنصر «پایان باز» مخاطب را دست خالی از سالن سینما بیرون می‌فرستد. این تناقض هنگام اتمام فیلم مخاطب را اذیت می‌کند. 

شکاف با وجود نقاط ضعف مذکور فیلم خوش رنگ و لعابی است که هم ضرباهنگ خوبی دارد و هم از ویترین جذابی بهره می‌برد. چهار بازیگر اصلی اجرای موفقی دارند. به ویژه سحر دولتشاهی که در سکانس شنیدن خبر تلخ قصه، عالی ظاهر می‌شود.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها

برندگان سـومین جشـنواره نویسنـــــدگی نقطه سر خط

٩٦/٠٢/٠٧

جای خالی یک عادل در مناظره‌ها!

٩٦/٠٢/٠٧
بررسی محبوب‌ترین کانال‌های تلگرامی ایرانی و سلیقه مردم در انتخاب آن‌ها

#کانال_تلگرامی

٩٦/٠٢/٠٧
ذهن زیبا

ذهن زیبا 483

٩٦/٠٢/٠٧
کافه جهان نما

پرو، سرزمین تمدن و رنگ

٩٦/٠٢/٠٧
گزارش کامل از سـومین جشـنواره نویسنـــــدگی نقطه سر خط همراه با آثار برگزیده

نقطه به ته خــط رســید!

٩٦/٠٢/٠٧
فتوچاپ

فتوچاپ 483

٩٦/٠٢/٠٧
شگرد خفن

چند ترفند ساده برای کار با ویندوز

٩٦/٠٢/٠٧
تلگجیم

تلگجیم 483

٩٦/٠٢/٠٧
وداع با ترین‌های لیگ برتر در پایان لیگ شانزدهم

نوستالژیک‌ها رفتنی شدند!

٩٦/٠٢/٠٧
همه رکوردهایی که سرخ‌پوشان پایتخت در این فصل شکسته‌اند یا به احتمال زیاد خواهند شکست

پرسپولیس فراموش نشدنی!

٩٦/٠٢/٠٧
روایت خبرنگار «جیم» از جشن قهرمانی پرسپولیس

گزارش یک جشن!

٩٦/٠٢/٠٧
نگاهی‌دقیق تر به مناظرات زنده تلویزیونی که بدون شک مهم ترین و اثر‌گذار‌ترین فعالیت تبلیغاتی نامزد‌های

خان مناظرات

٩٦/٠٢/٠٧
«نجمه جودکی» در گفت‌و‌‎گو با جیم از اقبال مردم به «ترانه باران» می گوید

اگر با مهمانم راحت نباشم مخاطب با من راحت نیست

٩٦/٠٢/٠٧
مینی‌ها

مینی 483

٩٦/٠٢/٠٧
پایان‌نامه

زباله‌هایتان را به سوئد صادر کنید!

٩٦/٠٢/٠٧
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و پادشاه سوازیلند

٩٦/٠٢/٠٧
دات کام

Snapseed بهترین ادیتور موبایلی

٩٦/٠٢/٠٧
مینیمال

صبح بخیر ایرانی

٩٦/٠٢/٠٧
چند روایت درباره ما و مسائل محیط کارمان

آداب زیستن در میان همکاران

٩٦/٠٢/٠٧
تبلیغات
تبلیغات