درباره ایلیا
نگاهی به فیلم شکاف ساخته کیارش اسدی‌زاده

درباره ایلیا

نویسنده : احسان رحیم زاده

بازیگران: هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی 

خلاصه داستان: روایت زوج جوانی است که ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند اما حادثه‌ای برای کودک باعث می‌شود که زندگی این زوج به بحران کشیده شود.

 

فیلم «شکاف» با دغدغه‌های اجتماعی که دارد خودش را از دیگر فیلم‌های در حال اکران متمایز می‌کند. مضمون فیلمنامه به یکی از مسایل روز جامعه نزدیک شده و به اثر طراوت و تازگی بخشیده است. سیاست‌های جمعیتی کشور ما در وضعیت فعلی «فرزندآوری» را توصیه می‌کنند و فیلم «شکاف» با تمرکز بر این مباحث به پیش‌زمینه‌ها می‌پردازد و این‌که فرزند متولد‌شده برای رشد و تکامل به چه فضایی نیاز دارد.

همچون فیلم «درباره الی» شخصیت محوری فیلم فردی است که کمترین حضور را دارد. ایلیا (پسر بچه فرهاد و نسیم) با آن که خیلی زود از فیلمنامه کنار گذاشته می‌شود؛ اما حضوری سایه‌وار در تمام لحظات دارد. دغدغه اصلی کارگردان این است که همه تنش‌های درونی و بیرونی شخصیت‌ها چه تاثیری بر روی ایلیا می‌گذارد؟ پدر و مادر کلافه‌ای که خودشان هنوز به ثبات نرسیده‌اند چگونه می‌توانند از عهده تربیت یک موجود بی‌گناه بربیایند؟ 

فیلمنامه در طرح موضوع موفق عمل می‌کند. اما نمی‌تواند از ظرفیتی که خودش ایجاد کرده به خوبی بهره ببرد. زوج دوم (پیمان و سارا با بازی بابک حمیدیان و هانیه توسلی) که در دو راهی بچه‌دار شدن یا نشدن مردد هستند، قرار است از زوج اول تاثیر بگیرند. این تاثیرپذیری دراماتیزه نشده و نشانه‌های تصویری‌اش در ادامه قصه دیده نمی‌شود. به عبارت دیگر فیلم «شکاف» در توصیف یک موقعیت اجتماعی (بحران‌های بچه‌های طلاق) موفق ظاهر شده ولی در نیمه دوم نتوانسته پرداخت درستی روی این مساله داشته باشد. 

زندگی سارا و پیام پس از اتفاقات تلخ رخ داده دستخوش چه تحولاتی می‌شود؟ آنها چه مسیری را در پیش می‌گیرند و مشکلات خانوادگی‌شان را چگونه حل می‌کنند؟ اگر فیلم «شکاف» به این سوالات پاسخ می‌داد، الان با فیلم جذاب‌تر و کامل‌تری مواجه بودیم. دومین ساخته اسدی‌زاده در نیمه اول دنبال قصه‌گویی و روایت ماجراهای پرهیجان است و در نیمه دوم با پناه بردن به عنصر «پایان باز» مخاطب را دست خالی از سالن سینما بیرون می‌فرستد. این تناقض هنگام اتمام فیلم مخاطب را اذیت می‌کند. 

شکاف با وجود نقاط ضعف مذکور فیلم خوش رنگ و لعابی است که هم ضرباهنگ خوبی دارد و هم از ویترین جذابی بهره می‌برد. چهار بازیگر اصلی اجرای موفقی دارند. به ویژه سحر دولتشاهی که در سکانس شنیدن خبر تلخ قصه، عالی ظاهر می‌شود.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
برگزیده سایت

روزانه نویسی

٩٦/٠٣/٠٤
تلگجیم

تلگجیم 487

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات