بپر بپر که میگن اینه!
آشنایی با ورزشی هیجان انگیز و کمی ترس‌ناک به نام «ترامپولین»

بپر بپر که میگن اینه!

نویسنده : مجید حسین زاده

 «کمی ترس با احساس هیجان و شادی و لبخندی که می‌ماند روی چهره‌تان نقش ببندد یا نه!» این توصیف احوال فردی است که برای اولین بار روی «ترامپولین» قرار می‌گیرد و با پرشی به بالا جهش می‌زند. او می‌ترسد از این‌که چه طور به پایین می‌رسد و اصلا شاید از روی تشک ترامپولین بیرون بیفتد بنابراین احساس شادی، هیجان و ترس به طور طبیعی با چنین ورزشی گره خورده است. هرچند نمی‌دانم که تا به حال از این وسیله ورزشی استفاده کرده‌اید یا نه اما باید بدانید که در شهرهای مختلف، باشگاه‌های ورزشی و حتی بعضی پارک‌ها و مکان‌های تفریحی هم این وسیله جذاب را در کنار بقیه وسایل تفریحی-ورزشی‌شان قرار داده‌اند، بنابراین در ادامه این مطلب، به توضیحاتی درباره این ورزش و مزایایی فیزیکی و روانی آن پرداخته‌ایم. در خور ذکر است که قسمت‌های کارشناسی و تخصصی این مطلب با کمک «امین زاهدی»، فوق لیسانس فیزیولوژی ورزشی و دارنده مدرک تخصصی مربیگری «ترامپولین» از ترکیه نوشته شده است که از ایشان سپاسگزاریم.

 

«ترامپولین» یعنی چه و از کجا آمده!؟

تاریخچه استفاده از «ترامپولین» به زمان استفاده از شبکه توری که آکروبات کارها از آن استفاده می‌کردند، باز می‌گردد که ایده آن توسط «جرج نیسین» در سال 1930 مطرح شده است. وی با تکه‌هایی از پارچه با استحکام زیاد که به یک چارچوب فلزی با خاصیت ارتجاعی متصل بودند، نخستین نمونه «ترامپولین» را ایجاد کرد. واژه «ترامپولین» به معنی محکم پریدن است. این وسیله به ورزشکاران برای ترمیم وضعیت فیزیکی و روانی‌شان کمک می‌کند. به طور خاص به درک فرم بدنی ورزشکار در فضا کمک می‌کند. در ژیمناستیک هنری، هفتمین وسیله‌ای که به عنوان یک وسیله کمک آموزشی از آن استفاده می‌شود، «ترامپولین» است. این ورزش در آمریکا موفقیت‌هایی را به سرعت به دست آورد و نخستین مسابقات ملی قهرمانی آن در سال 1948 برگزار شد. سرانجام به کشورهای اروپایی همانند سوییس راه یافت. «ترامپولین» نمایشگر آزادی و فضا است و تعداد بی شمار و پیچیده پرش‌ها و چرخش‌ها، که گاها ارتفاع آن‌ها به طول 8 متر می‌رسد، مهارت استادانه در تکنیک، کنترل بدن به نحو عالی و حرکات توام با هارمونی را طلب می‌کند. «ترامپولین» در هر شاخه از ورزش که عناصر آکروباتیک در آن وجود دارد، به کار رفته و استفاده می‌‌شود. در مجموع «ترامپولین» وسیله‌‌ای است که بیانگر شجاعت، جوانی و تنوع است.

 

این ورزش محدودیت سنی و جنسیتی ندارد

این ورزش دختر و پسر، زن و مرد و حتی قوی و ضعیف نمی‌شناسد، چراکه هر فردی که بتواند روی پایش بایستد به طور مثال از سن 4 تا 5 سالگی، می‌تواند از این وسیله برای ورزش کردن استفاده کند. با این حال و در سن نوجوانی، اهمیت این ورزش بسیار بیش‌تر است چون علاوه بر این‌که باعث افزایش قد و کاهش وزن می‌شود، به تناسب اندام کمک بسیاری می‌کند. البته یک نکته بسیار مهم این است اگر شدت ورزش با این وسیله به خصوص در نوجوانی بیش از حد نیاز باشد، تاثیر معکوس می‌دهد و به جای لاغری باعث رشد عرضی بدن یا به اصطلاح چاقی می‌شود.

 

«ترامپولین» بخرید اما استانداردش را!

با توجه به این‌که «ترامپولین» هم به صورت گروهی و هم انفرادی قابل استفاده است، طبیعتا تاثیرات گروهی ورزش کردن آن بیش‌تر است اما هر فردی می‌تواند این وسیله را در خانه‌اش هم استفاده کند و از آن بهره ببرد. فقط برای خریدن «ترامپولین» باید توجه داشته باشید که استاندارد بودن این وسیله بسیار مهم است و مناسب بودن پایه، تشک و فنر آن کیفیت یک «ترامپولین» را مشخص می‌کند. هزینه‌ایی که باشگاه‌های ورزشی برای آموزش این رشته ورزشی از شما می‌گیرند و شما می‌توانید به صورت گروهی از این وسیله استفاده کنید، ماهانه حدودا 150 هزار تومان بابت 3 جلسه 2 ساعته در هفته می‌باشد.

 

چرا فقط «ترامپولین» خوب است!؟

«ترامپولین» یک تحولی در ورزش همگانی محسوب می‌شود. تا قبل از استفاده از این وسیله ورزشی چه افرادی که به طور مثال پیاده‌روی می‌کردند و چه افرادی که از وسیله‌های رایج کمک ورزشی در خانه بهره می‌بردند یک مشکل قابل توجهی که برای‌شان ایجاد می‌کردند، ضربه دیدن مفاصل‌شان بود. یکی از مهم‌ترین مزایای «ترامپولین» این است که بار میکانیکی را از روی مفاصل را با توجه به فنری بودن دستگاه به شدت کاهش می‌دهد و به جای آن، ضربه وارد شده به بدن باعث تقویت عضلات می‌شود. بنابراین این ورزش باعث کاهش چشمگیر ابتلا به عارضه‌های مفصلی می‌شود.

 

تاثیرات شگرف فیزیکی و روانی «ترامپولین»

بر اساس تحقیقات معتبری که در این زمینه در کشورهای صاحب سبک این رشته انجام شده است، یک سری نتایج پزشکی قابل توجه برای ورزشکاران این رشته اثبات شده است که مهم‌ترین تاثیر آن، بهبود سیستم تقویت قلبی و عروقی است. در بحث کالری‌سوزی این ورزش در عرض 45 دقیقه، بیش از 350 کالری سوزانده می‌شود بنابراین این ورزش برای کاهش وزن و آمادگی بدنی بسیار مناسب است. در خور ذکر است که این میزان کالری‌سوزی در 45 دقیقه استفاده از «ترامپولین» معادل 1650 دقیقه دویدن با سرعت معمولی است. در ضمن و از لحاظ روانی هم این رشته ورزشی به دلیل آزاد کردن هورمون شادی در زمان بالا و پایین پریدن در بدن، تاثیر شگرفی در ایجاد احساس شادی و حذف احساس افسردگی در انسان دارد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨