من با ظرفیت هستم؟
به بهانه حواشی زیادی که برای مستند «من ناصر حجازی هستم» پیش از اکران اتفاق افتاد

من با ظرفیت هستم؟

نویسنده :

به طور معمول یک اثر فرهنگی هنری اول منتشر یا اکران میشود بعد برداشتهای اشتباه، سوءتفاهمات، نگرانیها، انتقادهای بهجا و بیجا از آن شروع میشود. اما مستند «من ناصر حجازی هستم» هنوز اکران نشده کلی حرف و حدیث داشته و هر روز خبر تازهای از توقیف یا رفع توقیفش به گوش میرسد، طوری که معلوم نیست از لحظه نوشتن این مطلب تا زمانی که شما آنرا می‌خوانید سرنوشتش چه شود؟ یکی از اولین واکنشها به توقیف این مستند در برنامه 90 هفته قبل اتفاق افتاد، جایی که فردوسیپور از اهمیت سعهصدر و بالا بردن ظرفیتها گفت و حتی گریزی به اعتراض برخی همشهریان کرمانیاش به «شهرزاد» هم زد و از آنها خواست سعهصدر بیشتری نشان دهند. بعد هم که در رسانهها درگیری لفظی آتیلا حجازی و وکیل قلعهنوعی بالا گرفت و در بین آنهمه مصاحبه که حول مدرک وکالت آقای وکیل و تحصیلاتش بود، نفهمیدیم چرا یک مستند که تعدادی جوان با زحمت زیاد و مدارک دقیق تولید کردهاند باید بهخاطر شکایت ژنرال توقیف شود در حالیکه هنوز اکران عمومی هم نداشته و فقط در جشنواره و یکی دو اکران خصوصی پخش شده است. در این بین ناخودآگاه ذهن آدم میرود به سمت مایکل مور و مستندهایش که چهطور با جهتگیری‌های خاص و بیپروا ساختارهای سیاسی و اجتماعی جامعهشان را نقد و گاهی مورد تمسخر و در مواردی در مظان اتهامات جدی قرار میدهد. اما از این طرف کار ما بهاینجا رسیده که آدمهای معروف مثل قلعهنوعی و پرویز برومند که گروه مرجع عامه مردم محسوب میشوند بابت آنچه سال‌ها قبل در رسانههای مکتوب و تصویری منتشر شده، چنین برخوردی میکنند. طبیعتاً قرار نیست یک مستند کاملاً دقیق و عادلانه باشد چون هنرمند قاضی نیست که رای صادر کند بلکه کافی است فقط غرض ورزانه نباشد و انتخاب را به عهده مخاطب بگذارد. از آن طرف این فرصت باید برای بقیه فراهم باشد که به افکار عمومی توضیحات لازم را ارائه کنند اما توقیف قبل از اکران پدیده غیر قابل درکی است. ادامه این روند ممکن است ختم به این شود که اسم اثر سینمایی و تلویزیونی در دست تولید اعلام شود و قبل از فیلمبرداری تولیدش متوقف شود. بهبهانه ابهامات زیاد توقیف این مستند و حواشیاش بهسراغ کارگردان اثر، شخصیت مرحوم حجازی، واکنش فوتبالی‌هایی که اثر را دیدهاند رفتهایم. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 521

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

در مذمت تحصیل و در ستایش بی‌سوادی

٩٦/١٠/٢٨
جارچی

جارچی 521

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

عصر پسافیلتر تلگرام

٩٦/١٠/٢٨
چهره هفته

هزینه‌ها با کی بود؟

٩٦/١٠/٢٨
خاطرات گرشاسبی‌بزرگ

تو همان ناب‌ترین جاذبه دنیایی

٩٦/١٠/٢٨
شاخ هفته

و چه زیباست عالم دلم

٩٦/١٠/٢٨
بازیگری سروش

دیالوگی گوید و از صحنه رود

٩٦/١٠/٢٨
آنتن

قدرت چانه‌زنی جیمیان!

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

سانچی به یک ماموریت طولانی مدت رفته است

٩٦/١٠/٢٨
شبکیه

غافلگیری عالیجناب به خاطر وارونگی من و شارمین

٩٦/١٠/٢٨
چرا لیسانسه‌ها2 بهترین سریال روی آنتن تلویزیون است؟

لبخند کشدار، قهقهه عمیق

٩٦/١٠/٢٨
مینی

مینی 521

٩٦/١٠/٢٨
پایان نامه

درآمدزایی با سوسمار کچاپ

٩٦/١٠/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 521

٩٦/١٠/٢٨
روزنامه نگاری صحت

یک ستون کاملا تکراری

٩٦/١٠/٢٨

سروش کتاب باز

٩٦/١٠/٢٨
ساختنیجات

تابلو بسازید در حد بوندس لیگا‌!

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

خیریت یک سفر

٩٦/١٠/٢٨
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و مهاجرت معکوس

٩٦/١٠/٢٨