زمستون خدا سرده، دمش گرم!
۳ بدانید مهم برای روزهای سرد زمستانی...

زمستون خدا سرده، دمش گرم!

نویسنده : فاطمه محمدپور مقدم

فصل پاییز هم به سلامتی گذشت! پاییز برای بعضی ها فصل شعر و عاشقی است و برای بعضی ها هم فصل دستمال و دستمال کاغذی، امان از حساسیت های پاییزی و آبریزش بینی و عطسه و اینجور چیزها :) روزهای اول زمستان است، زمستان خدا هم که همیشه سرد است، دمش گرم! شاید عده ای که حساسیت فصلی دارند فکر کنند که حالا دیگر باید نفس راحتی بکشند! اما نه، از این خبرها نیست دوست عزیز، هوای سرد و خشک زمستان، این حرف ها سرش نمی شود، کوچک و بزرگ هم نمی شناسد، هر کسی که کلاهش را سفت نچسبد، همچین دچار یک سرماخوردگی مجلسی و دلچسب می شود که نفهمد از کجا خورده! پس ای مسافران زمستان، با ما همراه باشید تا بدانید که چه کنیم و چه چیزهایی بخوریم که حداقل سرما نخوریم...

 


۱- ایمنی را ببرید بالا!

با این که سرماخوردگی یک ماجرای تکراری است و برای هر کدام از ما بارها و بارها اتفاق افتاده اما همیشه کابوس روزهای سردمان است، آن هم درست وسط مهم ترین روزهای ترم تحصیلی و عدل در داغ ترین روزهای درس و امتحان. سرما خوردگی بی حوصلگی و کسالت دارد، تب و سردرد دارد و کوفتگی بدن، پس عاقلانه است که شعار روزهای زمستانی ما «علاج واقعه قبل از وقوع» باشد. خیلی ها معتقدند که استفاده از مواد غذایی خاص و مفید بهترین راه پیشگیری است. اما سرماخوردگی، در اصل به وضعیت سیستم ایمنی بدن هر فرد مربوط می‌شود و آنچه مهم است میزان مقاومت یا حساسیت سیستم ایمنی در برابر انواع ویروس‌ها و از جمله ویروس سرماخوردگی است و این بالا رفتن ایمنی بدن فقط با مواد غذایی حاصل نمی شود. متخصصان می گویند هر وقت احساس کردید که در حال «سرماخوردن» هستید یا احساس ضعف و بیماری می‌کنید بلافاصله دکمه استوپ زندگی را فشار بدهید، بعد به زندگی خودتان نگاه کنید و ببینید که چه کرده اید و چرا باید سرما بخورید. کمبود خواب، جابه جایی وعده های غدایی و حتی غذای سنگین، استرس بیش از اندازه، کار مداوم ، عدم رعایت بهداشت مثل خوردن با دست کثیف و دست دادن و دیده بوسی با فرد بیمار و همچنین نگرانی‌های مختلف و… همه و همه به تضعیف سیستم ایمنی کمک می کند و بعد هم یکی یکی علائم «سرماخوردگی» روی مبارک شان را به ما نشان می دهد. پس تغذیه مناسب خوب است اما کافی نیست، شاید باورتان نشود اگر بگوییم ورزش که همیشه و همه جا دوای هر دردی است و همچنین تنفس هوای پاک و تمیز که اتقاقا این روزها بسیار کمیاب شده است، در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر ویژه ای دارد. به طور مرتب ورزش کنید، فعالیت جسمی از تنش های عصبی می کاهد، استرس را دور می سازد و با وضعیت های افسردگی مبارزه می کند. بد نیست بدانید افسردگی به تولید شرایط مناسب برای خسته کردن سیستم ایمنی معروف است. پس این سبک زندگی ماست که میزان مقاومت بدن و سیستم ایمنی ما را مشخص می کند. اگر جزو افرادی هستید که خیلی سرما می خورید و کل روزهای زمستانی تان باید با قرص و کپسول بگذرد، بدانید که گوشه-ای از مدل زندگی تان لنگ می زند، چون هرچه سیستم ایمنی بدن قوی تر باشد، کم تر در معرض بیماری های مختلف، از جمله سرماخوردگی قرار می گیرد.

 

۲- سرما خوردگانیم!

در این مرحله کار از کار گذشته است و ویروس سرما مهمان ناخوانده بدن مان شده است. حالا ما تمام علائم را داریم و یک مصدوم آماده هستیم. پس مدل میزبانی ما تعیین می کند که این ویروسِ مهمان، چند روز می تواند بماند:

حضرت خواب!

یک خواب عمیق و استراحت طولانی و کامل در ابتدای بروز علائم بیماری، نتیجه ای جز بهبود کامل بیماری نخواهد داشت. پس به جای مصرف قرص و دارو و به اجبار خود را به سر کار کشاندن، یک روز در خانه بمانید و به دور از هر گونه فشار و استرس، استراحت کنید تا با چشم خودتان ببینید که اولین گام در درمان سرماخوردگی همین استراحت است.

جناب ویتامین ث!

دومین گام و مشهورترین راه درمان، همین جناب ویتامین ث هستند که در تقویت سیستم ایمنی نقش فراوان دارند. برای تامین این ویتامین، پرتقال یا لیموشیرین تازه به تعداد فراوان مصرف کنید. همچنین گیاهان سبز با برگ‌های پهن به واسطه اینکه منابع غنی املاح معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند بهترین تقویت کننده ی سیستم ایمنی می‌باشند مثل کاهو، جعفری، شاهی، برگ ترب، اسفناج و کلم. آب بعضی از سبزی‌های تازه مثل هویج و کرفس را هم می توان گرفت و با هم میل کرد.

مستر چای!

چای هم که معرف حضور همگان است و یار و یاور یک فرد سرماخورده. چای سبز و سفید و سیاه به دلیل داشتن ترکیب‌هایی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی، به کاهش علایم تنفسی در سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند. از آنجا که بدن در هنگام سرماخوردگی به آب فراوان نیاز دارد و از آنجا که در هر خانه ای چای گرم یافت می شود، پس لطفا پس از مشاهده علائم سرماخوردگی، خودتان را به چای ببندید، البته کم رنگ!

سوپ مرغ هستند!

اصلا کل آداب و رسوم سرماخوردگی یک طرف، سوپ مخصوصش هم یک طرف. با اینکه شاید در نگاه اول بی رنگ و بو و بدون ادویه به نظر برسد، اما دوپینگ ویژه این دوران است. حتما می دانید که خوردن مواد غذایی آبکی در هنگام سرماخوردگی، آب و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند و در این میان سوپ مرغ یکی از بهترین‌ پیشنهادها است که ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و از گرفتگی راه‌های بویایی و ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی جلوگیری می‌کند.

عسل خانوم!

حالا دیگر خواجه حافظ شیرازی هم می داند که اگر یک روز صبح از خواب بیدار شد و احساس ناخوشایند سرماخوردگی داشت، باید خیلی سریع یک قاشق عسل خالص را با آب یک عدد لیموترشِ تازه بریزد داخل یک لیوان آب جوش و نوش جان کند :) این معجون از پرکاربردترین راه-های درمان در این چندسال اخیر شناخته شده است، حتما هم می دانید که عسل طبیعی و خالص، سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است و لیموترش تازه هم با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، به شکار ویروس ها می رود.

 

۳- فرمان روایی شکم، ممنوع!

همانقدر که در طول دوره درمان، مصرف بعضی از غذاها به شدت توصیه می شود، باید در برابر مصرف بعضی های دیگر هم به شدت مقاومت کرد و پا روی نفس گذاشت. مثلا همان طور که گفتیم مصرف میوه‌ها برای بهبود سرماخوردگی بسیار مفید است، اما نه هر میوه ای! ما کی گفتیم در این دوران خربزه و انگور مصرف کنید؟ بله خربزه و انگور هم میوه هستند اما برای فرد سرماخورده مثل سم می مانند. متخصصین تغذیه می‌گویند با توجه به این که این میوه‌ها هم حاوی هیستامین است و هم آزادکننده هیستامین در بدن، بهتر است در طول دوره بیماری مصرف نشود چون هیستامین سرماخوردگی را تشدید می‌کند و حتی اگر ویروسی در بدن وجود داشته باشد، هیستامین زحمت فعال کردن آن ویروس در بدن را هم می کشد و آن وقت است که می‌گویند قوز بالا قوز شده است. البته این آزادسازی هیستامین به سیستم بدن افراد بستگی دارد و در میان افراد مختلف، متفاوت است، اما در کل بهتر است که در دوره بیماری، این میوه ها مصرف نشود. در این دوران باید به جای غذاهای سرخ کردنی، غذاها را آبپز بخورید تا مواد مغذی آن ها حفظ شود، در زمان سرماخوردگی باید از مصرف غذاهای آماده، بسته‌‌بندی شده و کنسروها خودداری کنید، چون این غذاها از لحاظ ویتامین و مواد معدنی فقیر هستند و نمی توانند انرژی مورد نیاز و از دست رفته فرد بیمار را تامین کنند. همچنین اگر دچار سرفه و سوزش گلو باشید، غذاهای تند و تیز و ترش، حال‌تان را بدتر می-کند. البته استفاده از غذاهای بدون طعم و کاملا بی مزه، یک توصیه کاملا افراطی است، فرد بیمار به دلیل ابتلا به تب، کاهش اشتها و از دست دادن حدی از حس بویایی و چشایی خود، اگر چشمش  به غذایی بیفتد که اصطلاحا بی بر و رو باشد همان نیمچه اشتهای خود را هم از دست می دهد، پس استفاده از طعم‌های ملایم و طعم دهنده‌های غذایی سالم و طبیعی برای قابل پذیرش کردن غذاها و تحریک اشتهای بیماران سرماخورده به اطرافیان آن‌ها سفارش می‌شود. اما فراموش نکنید که در کل باید در مقابل خواسته های شکم تان بایستید.

 

در آخر بدانید آنچه ما بر آن نام سرماخوردگی می‌گذاریم، در حقیقت تلاش بدن برای سم زدایی و پاک سازی و رها شدن از سموم تجمع یافته در بدن است که به صورت خلط، سرفه، تب و تورم مخاط‌ها و غشاهای دستگاه تنفسی خود را بروز می‌دهد. برخی پزشکان عقیده جالبی دارند و می‌گویند بیماری پروسه ایست که باید آن را جشن گرفت و به آن فرصت کامل داد تا پروسه خود را طی کند. چراکه بیماری همان پروسه سم زدایی بدن است. بیماری زبان بدن است. بیماری به شما می‌گوید که وقت آن است که همه چیز را تعطیل کرده، به رختخواب بروید و استراحت کنید. اگر هشیارانه به صدای بدن خود گوش بدهید نیاز به سم زدایی کمتر شده و دوران سم‌زدایی نیز کوتاه‌تر خواهد بود که همان تقویت بدن و سیستم ایمنی نام دارد. 

 

نظرات کاربران
کد امنیتی