دوست دارم تیتراژ هندی بخوانم!
گپ و گفتی با مجید اخشابی، رکوردار خواندن تیتراژ در ایران

دوست دارم تیتراژ هندی بخوانم!

نویسنده : مریم شیعه زاده

مجید اخشابی خواننده، آهنگساز و تنظیم‌کننده، متولد تهران است. با خواندن تیتراژ سریال گمگشته که در سال 1380 از شبکه 3 سیما به روی آنتن رفت به شهرت رسید. کمی بعد اخشابی آلبوم گمگشته را هم راهی بازار کرد که می‌توان از آن به عنوان محبوب‌ترین آلبوم‌ او یاد کرد. او اولین خواننده‌ای است که با تیتراژ یک سریال معروف می‌شود و بعد از آن زندگی حرفه‌ای‌‌اش از این رو به آن رو می‌شود. تیتراژ «اولین انتخاب»، «همه‌ی بچه‌های ما»، «نوشدارو»، «شب مهتاب»، «خوب بد زشت»، «چهار چرخ»، «روزهای زیبا»، «نقطه سر خط»، «آفتاب مهربانی»، «سیمای خانواده»، «اقیانوس»، «بوی خوش زندگی»، «ماه محبوب»، «تا نیایش»، «سفر به خیر»، «متهم گریخت»، «دارا و ندار»، «یک وجب خاک»، «خانه به دوش» و ده‌ها برنامه دیگر را اخشابی خوانده و همه این‌ها بهانه‌ای شد تا به سراغ مجید اخشابی برویم و با او گپ و گفتی درباره تیتراژخوانی داشته باشیم. 

 

قبول دارید در مقایسه با دیگر خواننده‌ها خیلی تیتراژ خوانده‌اید؟

شاید! اما چیزی که مسلم است از سال 80، هر سال تیتراژ خوانده‌ام. تعداد دقیق‌شان را نمی‌دانم اما کم نیستند! 

تیتراژ خوانی در محبوبیت خواننده تاثیر زیادی دارد، این‌طور نیست؟ 

انتشار آثار یک خواننده از هر طریقی که باشد به هر حال به دست مخاطب می‌رسد. حال می‌خواهد تک آهنگ باشد، آلبوم باشد، تیتراژ یا از هر طریق دیگری. مخاطب اثر را می‌شنود و ممکن است با آن ارتباط بگیرد و یا بالعکس. تلویزیون رسانه‌ای فراگیر است و در این مورد حق با شماست. این رسانه در دسترس همه هست و مردم بیشتری اثر را می‌شنوند و تاثیر می‌پذیرند. 

معیارتان برای خواندن تیتراژ یک اثر چیست؟ 

خب در کاری که به من پیشنهاد می‌شود یک ارزیابی‌هایی انجام می‌دهم. در خیلی از کارها و برنامه‌هایی که به من پیشنهاد می‌شود، ویژگی یا ویژگی‌هایی وجود ندارد که مرا جذب کند. من باید با محتوای اثر ارتباط برقرار کنم و آن را بپذیرم. علاوه بر این باید ببینم المان‌هایی مد نظر عوامل تولید‌کننده چیست و می‌توانم آن‌ها را به خوبی پیاده کنم. 

برای تیتراژها دست به ساز هم میشوید؟

تنبک، سه تار و سنتور می‌زنم و اگر لازم باشد، در کارهایم از این سه استفاده می‌کنم.

با کدام ساز بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید و بهتر می‌نوازید؟ 

کار موسیقی را با سنتور شروع کردم و با این ساز بهتر ارتباط می‌گیرم. سنتور زدن آهنگ‌ها غالبا با خودم است. مثل کار تلافی که خودم سنتورش را می‌نوازم.  

شنیده‌ایم عده‌ای در ازای پرداخت وجه و برای رسیدن به شهرت، تیتراژ می‌خوانند؟ آیا درست است؟

بله! من هم شنیده‌ام. متاسفانه در گذشته رسانه ملی در تامین بودجه‌های ساخت یک برنامه موفق‌تر عمل می‌‌کرد و اعتبار بهتری در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌داد. اعتباری که بخشی از آن را به موسیقی اختصاص می‌دادند اما حالا تهیه‌کنندگان سعی دارند با کمترین هزینه کارشان را پیش ببرند. به هر حال این هم شیوه‌ای برای تولید موسیقی برنامه ‌است. هر چند که من هم مثل شما فقط شنیده‌ام و چنین چیزی را به چشم خود ندیده‌ام اما در شرایط کنونی دور از انتظار نیست. 

رقم تقریبی‌اش را نمی‌دانید؟ 

نه از آن اطلاعی ندارم اما افرادی هستند که برای شهرت حاضر‌‌اند مبالغ زیادی بپردازند، قطعا ارقام مربوط به تیتراژ خوانی قابل توجه است.  

چرا تیتراژ خوانی در ایران بیشتر شامل آهنگ و خوانندگی است؟ در حالی که در آثار خارجی بیشتر شامل حضور تنهای موسیقی در تیتراژ هستیم.

فیلم‌ها و سریال‌های خارجی هم گاها از موسیقی با کلام استفاده می‌کنند. 

بله اما قبول دارید شدت آن در ایران بیشتر است؟ 

خب مردم ایران ترانه را دوست دارند و تجربه نشان می‌دهد اگر فیلمی با ترانه به پایان برسد، برای مردم خوشایندتر است. و این موضوع برای فیلم هم بهتر است.

چطور؟

افراد در هر زمان و در هر کجا با شنیدن تیتراژ فیلم‌ها و سریال‌ها، ناخودآگاه صحنه‌هایی از فیلم برایشان تداعی می‌شود و این باعث می‌شود، فیلم در بین مردم ماندگاری بیشتری داشته‌باشد. این موضوع قطعا به نفع کل مجموعه است. 

از میان تیتراژهایی که خوانده‌اید، کدام را بیشتر دوست دارید؟ 

هر تیتراژی که در طی این سال‌ها خوانده‌ام، دستخوش سلیقه و توانمندی آن روزهایم بوده‌است. راستش نمی‌توانم از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنم! 

+ بازخورد مردم چطور؟ بازخوردها به شما کمک نکرده‌است تا محبوب‌ترین تیتراژتان را بشناسید؟ 

«بنده نواز» و «گمگشته» کارهای پرطرفداری بوده‌اند و من هم این دو کار را دوست دارم. به هر حال تیتراژهایی هم وجود داشته که من آن‌ها را پسندیده‌ام اما به هر دلیلی با اقبال عمومی مواجه نشده‌اند یا بالعکس. تیتراژهایی هم خوانده‌ام که امروزی‌تر بوده‌اند و آن‌ها هم کارهای متفاوتی از آب درآمده‌اند مثل «خوب، بد، زشت» که با حال و هوای امروزی همراه بود. 

+ دوست داشتید کدام تیتراژ یا تیتراژها را می‌خواندید؟

تیتراژ هندی. دوست دارم یک روز تیتراژ هندی بخوانم یا شاید هم عربی. 

از تجربه کار با رامبد جوان و آهنگ مشترک‌تان در برنامه خندوانه بگویید!

کار مشترک با رامبد جوان بسیار خوب بود. یک تجربه جدید برای من بود و بسیار خوشحالم که این اتفاق افتاد. در بین رسانه‌های مجازی و در بین انظار با اقبال خوبی مواجه شد. علاوه بر این به برداشت‌های اشتباهی که از صحبت‌هایم شده بود، خاتمه داد. من اظهاراتی درباره موسیقی رپ داشتم که از آن سوء برداشت شد. 

منظورتان همان مصاحبه‌ای است که در آن گفته‌بودید این سبک موسیقی در ایران جایگاهی ندارد؟ 

بله. منظور من این بود که رپ موسیقی ایرانی نیست و خواستگاه آن ایران نیست اما عده‌ای اینطور برداشت کرده بودند که من اساسا با رپ مخالفم و آن را موسیقی نمی‌دانم! به هرحال برای بیان برخی حرف‌ها اقتضا این است که از رپ استفاده شود. رپ همه‌ی ظرفیت‌های موسیقی را ندارد اما برای بیان بعضی مفاهیم موجود در جامعه، مناسب است. البته من معتقدم، شخصی که رپ می‌خواند، خواننده نیست چرا که خوانندگی استفاده از کلمات به همراه تولید اصوات موسیقیایی توسط حنجره است و نمی‌شود به کسی که تنها با ریتم کلمات را ادا می‌کند خواننده گفت. 

نظرتان درباره داشتن تیتراژ رپ چیست؟ 

ممکن است! در هر صورت ظرفیت‌هایی دارد که جوانان آن را می‌پسندند. 

نظرات کاربران
کد امنیتی