اسباب‌کشی ستاره‌ها از صداوسیما به اینترنت
به بهانه افزایش برنامه ها و تلویزیون های اینترنتی در چند وقت اخیر

اسباب‌کشی ستاره‌ها از صداوسیما به اینترنت

نویسنده : احسان رحیم زاده

تا همین چند سال پیش سرعت اینترنت در کشورمان لاک پشتی بود و پس از وصل شدن به اینترنت فقط می‌توانستیم عکس‌های این دنیای مجازی را تماشا کنیم. آن زمان که اینترنت دایال‌آپ داشتیم، ساعت‌ها تورمان را پهن می‌کردیم و صیدمان چیزی فراتر از عکس و متن نبود. بعدها به لطف اینترنت پرسرعت متوجه شدیم که با این ابزار جادویی می‌توان فیلم و صوت هم دانلود کرد. این اتفاق هم جامعه مخاطبان سینما را ذوق‌زده کرد و هم برنامه‌سازانی را که می‌خواستند حرف‌شان را به دیگران منتقل کنند. همه فهمیدند که در این جاده دوطرفه می‌توان چه کارهای خلاقانه‌ای انجام داد. در گذشته اگر یک هنرمند با رادیو یا تلویزیون قهر می‌کرد یا از کار کردن منع میشد خیلی زود فراموش می‌شد؛ اما جدیدا همین هنرمندان فهمیده‌اند پنجره ارتباطی به نام اینترنت وجود دارد که از طریق آن می‌توان بهتر و سریع‌تر با مخاطب ارتباط برقرار کرد. محدودیت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی موجود در رادیو و تلویزیون هنرمندان را تشویق کرده که روی گزینه «اینترنت» جدی‌تر فکر کنند. در حال حاضر تعدادی از خبرگزاری‌ها با کلیپ‌های تصویری به استقبال مخاطبان‌شان می‌روند. سایتی با نام «شبکه تلویزیونی تی‌وی پلاس» فعال شده که برنامه‌های جنجالی و در بیشتر مواقع زرد تولید می‌کند و روی خط اینترنت می‌فرستد. در ماهی که گذشت هم هنرمندان برنامه طنز رادیویی «جمعه ایرانی» به اینترنت کوچ کردند و هم گروه برنامه‌سازی «رضا رشیدپور». احتمالا در ماه‌های آینده تعداد کوچ‌کنندگان بیشتر هم بشود. 

 

مهاجرت اینترنتی رشیدپور به خاطر ممنوع التصویری

رضا رشیدپور متخصص اجرای مصاحبه‌های چالشی است. او مهمان‌های برنامه‌اش را در موقعیتی قرار می‌دهد که ناگفته‌هایشان را بگویند. این مهمانان وقتی روبهروی رشیدپور می‌نشینند یا رازی را افشاء می‌کنند یا مجبور به اعتراف می‌شوند. برنامه‌های گفت‌وگو محور او در تلویزیون همگی پرمخاطب و جنجالی بوده‌اند. «مثلث شیشه‌ای»، «شب شیشهای»، «عبور شیشهای» و «زنده رود» برنامه‌هایی بودند که با اجرای رشیدپور پربیننده شدند. او چند باری به خاطر حرف‌هایی که مهمانانش زدند به دردسر افتاد و در فهرست مجریان ممنوع التصویر قرار گرفت. آخرین بارش زمانی بود که ملیکا شریفی‌نیا در برنامه «زنده‌رود» درباره عرق ملی حرف‌هایی زد که نباید می‌زد. رشیدپور در مقطعی اجازه ساخت برنامه طنز در شبکه نسیم را پیدا کرد؛ اما محرومیتش از اجرای برنامه‌های گفت‌وگو محور همچنان پابرجاست. 

او چندماهی است که آستین‌ همت را بالا زده و در فضای اینترنت برنامه‌سازی می‌کند. برنامه «دید در شب» رشیدپور تاکنون میزبان ستاره‌هایی چون امیر تتلو، سالار عقیلی، شیلا خداداد، اکبر عبدی، گروه فیتیله‌ایها، پژمان جمشیدی بوده‌ است. هر یک از فایل‌های تصویری «دید در شب» در شبکه آپارات به صورت میانگین حدود 70 هزار نفر بازدید داشته‌اند و حتی مصاحبه او با تتلو به بازدید ۲۰۰ هزار تا هم رسیده است.

 

رشیدپور: هفت سال صبر کردم؛ دیگر طاقت ندارم! 

وقتی «دید در شب» را می‌بینیم حسرت می‌خوریم که این برنامه پرمخاطب چرا نباید از آنتن رسانه ملی تقدیم حضور علاقه‌مندان تلویزیون شود. این سوال را با رشیدپور در میان گذاشتیم و به او گفتیم شاید اگر شما «دید در شب» را به تلویزیون پیشنهاد می‌دادید بدون هیچ مشکلی پخش می شد. این مجری به خبرنگار «جیم» این گونه پاسخ می‌دهد: «اول اینکه من هفت سال صبر کردم. مگر من قرار است چند سال زندگی کنم؟ طاقت من بیشتر از این نیست. دوم این که خلاقیت الزاما در تلویزیون نیست و همه جا ممکن است رخ بدهد. سوم اینکه هر زمانی تلویزیون به من بگوید بیا برنامه بساز با کمال میل این کار می کنم. ضمن اینکه «دید در شب» را قبل از همه به تلویزیون پیشنهاد دادم. نزدیک به 30 برنامه ساخته شد که اسمش «گوشی شو» بود. آن موقع مدیر پخش شبکه برنامهام را مناسب ندیدند و برنامه به آرشیو پیوست. من تا یک جایی می‌توانم صبر کنم.» 

رشیدپور که برنامه‌اش را با دقت ساخته و فکر می‌کند این برنامه قابلیت پخش از تلویزیون را هم دارد در این رابطه به «جیم» توضیح می‌دهد: «اگر من مدیر یک شبکه بودم، برنامه «دید در شب» را پخش می‌کردم. برای این که حتی یک ثانیهاش هم خلاف قوانین کشور نیست. شاید از خط قرمزهای سلیقهای فاصله داشته باشد؛ ولی مشکل قانونی ندارد. اگر این کار امکان پذیر بود من برنامهام را صد درصد از تلویزیون پخش میکردم.»

دید در شب تا کنون برای رشیدپور سود مالی نداشته؛ ولی او امیدوار است که بتواند اسپانسر بگیرد و در لابلای برنامه‌اش آگهی هم پخش کند. 

 

جمعه ایرانی! چرا رفتی؟ چرا؟ من بی‌قرارم! 

گروه «جمعه ایرانی» اواخر سال گذشته تهدید کردند که اگر مشکلات‌شان حل نشود تولید برنامه را متوقف می‌‌کنند. مدیرانی که خیلی حال و حوصله مشکل‌گشایی نداشتند به این تهدید به چشم یک فرصت نگاه کردند و دست روی دست گذاشتند تا این برنامه عازم یک مرخصی طولانی مدت شود. ابتدا گفته شد که مرخصی این گروه طناز شش ماهه است و آن‌ها مهرماه برمی‌گردند؛ ولی همان زمان از لحن بچه‌های گروه می‌شد فهمید که ماجرا به این سادگی‌ها نیست و گره کور «جمعه ایرانی» به همین راحتی باز نمی‌شود. آنها در سال‌های گذشته نیز به ممیزی‌ها اعتراض کردند؛ ولی پس از تغییرات مدیریتی صداوسیما در آبان‌ماه سال گذشته دیگر آبشان با مدیران جدید توی یک جوب نرفت و تصمیم گرفتند با رادیو خداحافظی کنند. 

سعید توکل، تهیه کننده برنامه در صحبت‌هایش بالا رفتن آمار حذفیات برنامه را علت اصلی خداحافظی‌اش با رادیو عنوان کرد. حذفیاتی که توکل از آن سخن می‌گفت عمدتا دو حوزه را شامل می‌شد. یکی شوخی‌های اجتماعی و سیاسی که بعضا خیلی گزنده بودند؛ دیگری ترانه‌های برنامه که موسیقی و محتوای‌شان بعضا با اعتراض مدیران رادیو مواجه می‌شد. 

 

سایتی که در آن می‌شود تصویرساز را هم نشان داد

جمعه ایرانی پرطرفدارترین برنامه رادیو بود و کلی مشتری دائم و گذری داشت. صبح‌های جمعه بسیاری از مردم بر خلاف روزهای دیگر به سمت تلویزیون نمی‌رفتند و صدا را بر سیما ترجیح می‌دادند. تاکسی‌ها و خودروهای سطح شهر نیز اکثر رادیو‌ خودروشان را روی موج شبکه سراسری و جمعه ایرانی تنظیم می‌کردند. تالار ایوان شمس تهران که محل ضبط این برنامه رادیویی بود در روزهای دوشنبه مملو از جمعیت می‌شد. مردم دوست داشتند هنرمندان‌شان را از نزدیک ببینند و در جریان جزییات برنامه قرار بگیرند. 

حالا بعد از این همه کش و قوس، هنرمندان طناز «جمعه ایرانی» چند هفته‌ای است که از رادیو به اینترنت اسباب کشی کرده‌اند. آن‌های سایتی به نام «شادشو» راه انداخته‌اند و فایل‌های صوتی و تصویری‌شان را در این سایت قرار می‌دهند. گردانندگان این سایت در نمایشگاه مطبوعات هم حضوری فعال داشتند و میزبان بسیاری از مسئولان کشور همچون مصطفی پورمحمدی، معصومه ابتکار و محمد باقر نوبخت بودند. 

سایت «شادشو» هم پادکست‌های صوتی و تصویری دارد و هم بخش‌هایی چون عکس‌های خاطره انگیز، کاریکاتور، اخبار و...

 

سعید توکل: حیف است که این گروه خوب پراکنده بشوند

سعید توکل، تهیه کننده جمعه ایرانی در گفتگو با خبرنگار «جیم» خیلی دوست ندارد درباره گذشته و تعطیلی برنامه حرف بزند. او انگیزه‌اش از ایجاد سایت را این‌گونه بیان می‌کند: «سازمان صداوسیما چارچوبهایی دارد که ما رعایت می‌کردیم. تا نوروز 94 که پخش جمعه ایرانی ادامه داشت این برنامه در نقد اجتماعی و طنز و سرگرمی پیش‌رو بود. مردم و مسئولان در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات خیلی برای «جمعه ایرانی» دلتنگی می‌کردند. مسئولان جدید رادیو سلیقه‌شان این بود که برنامه را تغییر بدهند. ما در فضای جمعه بزرگ شده‌ایم و فضای این برنامه همیشه تفریحی و انتقادی بوده است. تصمیم گرفتیم که از این تنش کناره بگیریم و بچه‌های «جمعه ایرانی» را در سایت «شاد شو» دور هم جمع کنیم. حیف است که این گروه خوب پراکنده بشوند. این افراد سرمایه‌های کشور هستند و حیف است که از بین بروند.» 

او برای انتخاب سایت اینترنتی به عنوان یک رسانه دلایل قانع کننده‌ای دارد. «فضای اینترنت را به این خاطر انتخاب کردیم که هم عمومی‌تر است و هم بیشتر در دسترس مردم قرار دارد. مردم با موبایل و تبلت و رایانه می‌توانند وارد اینترنت شوند. الان همکارانم دارند نرم‌افزارهایی درست می‌کنند که دسترسی به سایت برنامه ما از طریق گوشی تلفن همراه راحت‌تر شود. از طریق این ابزار می‌توانیم با مردم دنیا حتی در روزهای غیر جمعه هم ارتباط برقرار کنیم. مخاطبان ما دوست دارند بدانند این گروهی که 30 سال در رادیو کار کرده‌اند، الان کجا هستند.»

 

اسپانسرها دنبال میوه‌های آماده و خوشمزه هستند

در بخش حامیان نام یک موسسه مالی اعتباری به چشم می‌خورد که قرار است بودجه برنامه‌سازی را تامین کند. سعید توکل، تهیه کننده جمعه ایرانی درباره اسپانسرهایی که در آینده جذب خواهند شد می‌گوید: «سایت ما توسط بخش خصوصی ایجاد شده و مثل سایت‌های دیگر از بودجه دولت بهره‌مند نیستیم. هدف ما بسط نشاط اجتماعی در کشور است و امیدواریم که اسپانسرها جمع شوند و به ما کمک کنند. ما با حدود 50 هنرمند کار می‌کنیم که باید دستمزد این افراد را بدهیم. الان یک هفته از رونمایی سایت می‌گذرد و هنوز زود است که دنبال اسپانسر بگردیم. اسپانسرها دنبال میوه‌های آماده و خوشمزه هستند. آنها زمانی از جمعه ایرانی حمایت کردند که تعداد مخاطبانش خیلی زیاد بود. امیدواریم در فضای مجازی هم تعداد مخاطبان ما روز به روز بیشتر شود. ما صبرمان زیاد است و صبر می‌کنیم تا سایت اینترنتی «شاد شو» شکوفا شود.»

با گشت و گذار در فضای سایت می‌توان فهمید که آنها دیگر محدودیت‌های رادیو و تلویزیون را ندارند. ترانه‌هایی که پخش می‌کنند شادتر از کارهای معمول رادیو هستند و تازه در کلیپ‌های تصویری‌شان تابو شکنی می‌کنند و سازهای مختلف را هم نشان می‌دهند. سعید توکل درباره رویکرد جدید برنامه‌اش می‌گوید: «به هر حال ساخت برنامه در فضای اینترنت و سازمان صداوسیما تفاوت‌هایی با هم دارد. ما آزادی عملی پیدا کرده‌ایم و امیدواریم که از این آزادی به بهترین شکل استفاده کنیم. شما می‌بینید که فضای فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها با هم فرق دارد؛ در سینما چیزهایی را می‌شود نشان داد که در تلویزیون امکان پذیر نیست. ما در فضای اینترنت مسلما عملکرد آزادانه‌تری خواهیم داشت.»

نظرات کاربران
کد امنیتی