چرا ما در همه حال دوربین به دست میشویم؟
یادداشت شفاهی دکتر حسین اکبری عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر انجمن جامعه شناسی ایران، دفتر خراس

چرا ما در همه حال دوربین به دست میشویم؟

نویسنده : مریم ملی

ما مردمی کنجکاو هستیم و همین موضوع باعث میشود از نزاع خیابانی تا یک دزدی و مسائلی از این دست مارا به سمت خودش بکشاند. متاسفانه چون در کشور ما برای گرفتن فیلم و عکس از اشخاص و نشر آن در فضاهای مختلف قانونی وجود ندارد، هرکسی به خودش اجازه میدهد این کار را انجام دهد بدون آن که ترس از شکایت و پیگیری داشته باشد. 

از طرفی تب تند شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی هم باعث شده هر کسی برای نشان دادن خودش به دیگران دنبال فرصتی برای ارائه آنچه در دست دارد بگردد. گاهی هم همین عکسها و فیلمهایی که در خیابان یا حتی فضاهای خصوصی گرفته میشود دستمایهای برای این خودنمایی قرار میگیرند. در حقیقت یکی دیگر از دلایل این رفتار به همان بیتفاوتی اجتماعی برمیگردد. این که مردم حس مسئولیتی در قبال هم ندارند و گاهی حتی فکر میکنند سری که درد نمیکند را چرا دستمال ببندند و برای کاری که سودی برای شان ندارد هزینه‌ای گزاف بپردازند. مثلا در یک تصادف وقتی فردی آسیب دیده مردمی که شاهد ماجرا هستند با خود میگویند اگر من او را به بیمارستان ببرم یا به اورژانش زنگ بزنم پای خودم هم گیر است. خوشبختانه برای این مسائل به تازگی راهکارهایی در نظر گفته شده که دیگر مشکلی برای کمک به بیمار یا مصدوم پیش نخواهد آمد. اما این تفکر هنوز در بین مردم رایج است. 

مسئله دیگری که در فیلم و عکس گرفتن از حوادث یا فوت افراد وجود دارد نشناختن حریم شخصی افراد است. خیلیها به درستی نمیدانند مفهوم حریم شخصی چیست و تا چه حد می شود به فردی نزدیک شد و درباره ابعاد زندگی او نظر داد. 

مسئله قابل توجه دیگر تاخر فرهنگی است، وقتی تکنولوژی وارد شده ولی روش‌های کاربرد آن به درستی درک نمیشود و آموزش داده نمیشود این مشکلات هم در پی آن رخ میدهد. خودنمایی یا تحقیر کردن دیگران یا ورود به حریمهای شخصی همه ناشی از این است که ما تلفن همراه را به عنوان یک کالای لوکس استفاده میکنیم و دقیق نمیدانیم چه زمانی و چگونه و تا چه حد اجازه استفاده از امکانات آن را داریم. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
اینستادونی

اینستادونی 559

٩٧/٠٩/١٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و خاموشی چراغ

٩٧/٠٩/١٥
درباره «آستیگمات» دومین ساخته مجید رضا مصطفوی

تراکم خنده‌دار بدبختی

٩٧/٠٩/١٥
فتوچاپ

فتوچاپ 559

٩٧/٠٩/١٥
شگرد

فالوورهایتان را بترکانید (قسمت دوم)

٩٧/٠٩/١٥
جارچی

جارچی 559

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

نگاهی کوتاه به زندگی و افتخارات اصغر فرهادی از ابتدا تا به امروز

٩٧/٠٩/١٥
یک پرونده پر و پیمان درباره اصغر فرهادی و سبک فیلم‌سازی منحصر به ‌فردش که اسمش این هفته با انتشار همه می‌

سرِّ فرهادی

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

بده بستون های سینمایی

٩٧/٠٩/١٥
چهره هفته

چهره هفته 559

٩٧/٠٩/١٥
برای ابوالفضل زرویی نصرآباد که نوشته‌هایش را دوست می‌داشتم و جاده ناهموار طنز را برای نسل ما صاف کرد

اسطوره سبیلوی من

٩٧/٠٩/١٥
ناصرخان اکتور سینما

ببخشید شما؟

٩٧/٠٩/١٥
پایان نامه

کتاب، چمبه، حمید هیراد!

٩٧/٠٩/١٥
کدام کارگردان‌ها بیشترین شباهت را به فرهادی دارند؟

فرهادی‌بازها، فرهادی‌سازها، فرهادی شده‌ها!

٩٧/٠٩/١٥
هــمه چــیز درباره مهــم‌تــرین ارز ایــــن روزهــای دنــیــای تکــنولوژی

#ETHEREUM

٩٧/٠٩/١٥
دستپخت آخر آقای کارگردان، زیر ذره‌بین نقد

همه چیز درباره دانستن است

٩٧/٠٩/١٥
دات کام

پت و مت بسازید!

٩٧/٠٩/١٥
#توئیتری_ها

توئیتری ها 559

٩٧/٠٩/١٥
بیفور ویژه

زوج دیکتاتورِ جیمی

٩٧/٠٩/١٥
تمام شواهدی که نشان می‌دهد فرهادی درحال تغییر رویه در مسیر فیلمسازی‌اش است

فاز نو

٩٧/٠٩/١٥