ما همزن‌های نازنین!
کامنت‌گذاران اینستاگرام زیر ذره‌بین دانشمندان جیمی

ما همزن‌های نازنین!

نویسنده : ایمان فروزان نیا

بعضی از ما، در فضای مجازی این توانایی را داریم که هر موضوع اصلی را به فرع و خودمان را به اصل ماجرا تبدیل کنیم. این توانایی در ماجرای انتشار عکس‌های بی‌حجاب ص.ط هم خیلی زود بروز کرد؛ از طریق کامنت‌هایی که در نوع خودشان بی نظیر بودند و تنها با گذشت چند روز، خنده‌دارتر و در بعضی موارد گریه‌دار تر از اصل موضوع شدند. ما در بررسی این کامنت‌ها به 5 دسته اصلی کامنت‌گذار برخوردیم که اگر پشت کارشان را حفظ کنند و ترشی نخورند، پتانسیلش را دارند که در کتاب گینس ثبت شوند.

 

دسته اول: فحاش‌ها 35 درصد 

این عده از ادامه نسل همان گروهی هستند که به صفحه لیونل مسی هم حمله ور شدند و خواهر، مادرش و آبا و اجدادش را مورد عنایت قرار دادند. انگیزه اصلی این افراد درست مشخص نیست ولی جامعه‌شناسان بر این عقیده‌اند که این‌ها در داخل بدن‌شان علاوه بر معده و روده و کبد و کلیه، یک فحش‌دان هم دارند که اتفاقا به شدت هم عضو حیاتی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد کاربردش هم مانند سنگ‌دان در پرندگان است و برای هضم غذا لازم است. لذا این جماعت تا فحش‌دان‌شان خالی می‌شود سریعا به محل مناسبی رفته و شروع به فحاشی می‌کنند. قدیم‌ها که بازی‌های لیگ برتر فوتبال جذاب‌تر بود به ورزشگاه می‌رفتند ولی حالا که تکنولوژی پیشرفت کرده و کیفیت فوتبال داخلی پسرفت، به اینستاگرام این و آن هجوم می‌برند. این دوستان ابتدا فحش مورد نظر خود را می‌دهند سپس ماجرا را جویا می‌شوند. ویژگی دیگرشان این است که در فحش دادن شهرام و بهرام نمی‌شناسند. مثلا هم به بازیگری که کشف حجاب کرده فحش می‌دهند، هم به کسی که می‌گویند بد کاری کردی، هم به کسی که می‌گوید خوب کاری کردی! از صدقه سری همین افراد است که یک بازیگر درجه چندم مثل ص.ط می‌تواند تیتر خبر اول سایت یاهو را از آن خود کند و خیالش راحت شود که در سایه این شهرت کار و بارش آن‌ور آب به زودی سکه خواهد شد.

 

دسته دوم: چشم چران‌ها 30 درصد

+این دسته از افراد به سرعت احساسات خود را بروز می دهند و نقاط ضعف فرد مذکور را به رویش می‌آورند و همچنین جهت قوی‌تر شدن نقاط مثبت به این فرد روحیه می‌دهند. از ویژگی دیگر این دوستان این است که بیش از آن‌که حرف بزنند، نگاه می‌کنند. خیلی هم نگاه می‌کنند. اگر چه ممکن است تعدادشان در جامعه کم باشد، ولی حضورشان پررنگ پررنگ است. برای این عده اصلا مهم نیست که مثلا ص.ط قرار است با شبکه جم بابت تهیه یک سریال قرار داد ببندد و هر چه صفحه اینستاگرامش شلوغ‌تر باشد قراردادش چرب‌تر می‌شود. همین که به چشم چرانی‌شان برسند کافی‌ست. در کامنت دادن هم کلی ابتکار به خرج می‌دهند. مثلا یکی می‌گوید: «موي مشکی بیشتر بهت میاد!» بعضی‌ها هم فقط تشکر می‌کنند. یک عده‌شان هم عکس و آهنگ‌های درخواستی‌شان را می‌گذارند و بعضی‌ها هم حرف‌های خاک بر سری می‌زنند و خلاصه که برای موفقیت خانم بازیگر حسابی مایه می‌گذارند.

 

دسته سوم: متاسفین 15 درصد

راستش وجود دو گروه بالا هیچ وقت برایم تعجبناک نبوده است؛ همه می‌دانیم که متاسفانه یک عده‌ای درجامعه وجود دارند که در قلب‌شان مرض نهفته است. اما از این‌جای کار به بعد در برخورد با هر گروه انگشت حیرت به دهان می‌گرفتم که مگه داریم؟ مگه میشه؟ گروه متاسفین همانطور که از اسمشان مشخص است، کارشان تاسف است. شاید این گروه توقع دارند که با نشان دادن حالت تاسف خود، بازيگر را از راه کج نجات داده و او را بار دیگر به آغوش گرم وطن بازگردانند تا شاهد درخشش دوباره او در جشنواره‌های آن ور آب، این ور آب و وسط آب باشیم. پیام اصلی‌شان هم یک چیزی در این مایه‌هاست «برات متاسفم» اکثرا هم با جواب گروه فحاشین مواجه می‌شوند که مثلا «برای خودت متاسف باش الاغ!» اما سوال اصلی این‌جاست که آیا این گروه از یک بازیگری که وقتی در داخل هم بوده حجابش تنها چند سانت با بعد از کشف حجابش فرق داشته، چه توقعی دارند؟ و چرا حرکت این بازیگر آنقدر آن‌ها را متاسف کرده؟! گاهی هم این تاسف‌شان حالت نصیحت گونه می‌گیرد با کامنت‌هایی مثل «من از این کارت ناراحت شدم، تو حیفی، مراقب مروارید درونت باش» به همگان درس فتوت می‌دهند. در حالی که خبر ندارند در همین حین که مشغول نوشتن این چیزها هستند، مصاحبه خانم بازیگر با شبکه‌های خارجی، سر از این‌ شبکه و آن شبکه در می‌آورد.

 

دسته چهارم: افشاگرها 9 درصد

این گروه هدف‌شان رو کردن نیت‌های پلید است. البته حرف‌شان گاهی درست است، منتها جای مناسبی را برای حرف زدن‌شان انتخاب نکردند و ندانسته به همان‌چیزی که با آن مخالفند کمک می‌کنند. در حقیقت عامل اصلی معروفیت یک بازیگر فوق معمولی یا دسته چندم، همین تیپ آدم‌هایی هستند که بعضا رسانه‌های پر مخاطبی هم در دست دارند.

 

دسته پنجم: روشنفکرها

اشتباه نکنید، این گروه روشنفکر نیستند، بلکه دوست داشتند روشنفکر شوند. احتمالا تا روشنفکری فقط 300، 400 تا کتاب فاصله دارند. این دوستان بهترین عرصه برای ابراز وجود را همین میدان‌های جنگ کامنتی می‌بینند. کارشان هم این است که می‌پرند وسط قائله و خیلی محکم می‌گویند «کار خوبی کردی، آزادی حق همه است»! محققان دریافته‌اند که اگر همین زمان را که بابت نوشتن کامنت در اینستاگرام فلانی و بهمانی و پیگری آن در مراحل بعد، صرف می‌کنند، به مطالعه اختصاص می‌دادند، الان از دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا در رشته فلسفه فارغ التحصیل شده بودند.

 

دسته ششم: سایر

البته در بررسی کامنت‌های منتشر شده در اینستاگرام این بازیگر، به دسته بندی‌های دیگری هم برخوردیم ولی چون فروانی آن کم بود، بیخیال نام بردن‌شان شدیم. باشد که دفعات بعد با توان بیشتری به فعالیت بپردازند تا بیشتر به چشم بیایند!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
درباره فردوسی و ادبیات حماسی به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر نامی

حکیم زبان فارسی

٩٦/٠٢/٢٨
برگزیده سایت

اضافی‌ها را قیچی کنید!

٩٦/٠٢/٢٨
کافه جهان نما

چین، سرزمین دیوار بلند اعتماد

٩٦/٠٢/٢٨
گزیده‌هایی درباره بهداشت فردی در فصل گرم

خرده جنایت‌های شهروندی!

٩٦/٠٢/٢٨
دات کام

روباتی برای نجات حجم اینترنت‌شما

٩٦/٠٢/٢٨
شاخ هفته

روزی روزگاری وبلاگ نویسی

٩٦/٠٢/٢٨
جارچی 486

اندر حکایت فردای انتخابات

٩٦/٠٢/٢٨
یادداشت شفاهی

مردم هنوز هم به ادبیات‌حماسی نیازمندند

٩٦/٠٢/٢٨
شگرد خفن

نکات طلایی مرورگر که تا به حال نمی‌دانستید

٩٦/٠٢/٢٨
درباره الکساندر نوری که به یکی از شگفتی‌های امسال بوندس لیگای آلمان تبدیل شده است

نور علی نور!

٩٦/٠٢/٢٨
مینی‌ها

مینی 486

٩٦/٠٢/٢٨
کوتاه و خودمانی درباره این‌که چرا شرکت در انتخابات خیلی خیلی خیلی مهم است

می‌سازمت به رای

٩٦/٠٢/٢٨

ایران، یک کیس خاص

٩٦/٠٢/٢٨
جالباسی

دمپایی‌های الماس نشان!

٩٦/٠٢/٢٨
مینیمال

شورای خوشگل‌ها

٩٦/٠٢/٢٨
گفت‌وگوی جیم با «رضا علیپور» قهرمان سنگ نوردی جهان

خوشحالم توانستم رکوردی را به نام ایران ثبت کنم

٩٦/٠٢/٢٨
خیلی کوتاه و مختصر درباره دلایلی که رای دادن را لازم می‌کند

يك رد گزينه جمع و جور!

٩٦/٠٢/٢٨
وقتی «کافه بازار» جای نفس کشیدن به رقبایش را نمی‌دهد حتی اگر بهتر باشند

#فروشگاه_اندرویدی

٩٦/٠٢/٢٨
پایان‌نامه

پنج‌شنبه چه بنویسم

٩٦/٠٢/٢٨

«رای دادن» لازم است ولی کافی نیست

٩٦/٠٢/٢٨
تبلیغات
تبلیغات