آزمون مختارنامه‌اي

آزمون مختارنامه‌اي

نویسنده :

مختارنامه را که مي‌بينيم همه‌اش حواسمان هست که بگرديم دنبال شخصيت‌هاي مشابه امروزيش، حساب و کتاب مي‌کنيم هرجا مختار اشتباه کرد، بگوييم «ها! ديدي؟ اين‌جا بود که مختار از راه درست فاصله گرفت!» بعدش هم مي‌نشينيم در جمع‌هاي هميشگي‌مان و به نقد و بررسي شخصيت «مختار» و «کيان» و «ميثم‌تمار» و بقيه اهالي سريال مي‌پردازيم. درست مثل تماشا کردن همه سريال‌ها و نقد و بررسي‌هاي بعد از آن، درست مثل وقتي خوش‌نشين‌ها و قهوه تلخ مي‌بينيم و يادمان مي‌رود که اين سريال از آن دست سريال‌ها نيست و تاريخي است و شخصيت‌هاي مهم يک دين و يک مذهب را قرار است معرفي کند و روي آن کلي تحقيق و پژوهش شده و بعد زمان و هنر خرجش شده و بعد هم شده است يک سريال، يک اثر تلويزيوني که بايد خصوصيات همه اثرهاي تلويزيوني را هم داشته باشد، يعني نمي‌توان هنر سريال‌سازي و استفاده از جذابيت‌هاي تلويزيوني و بصري را در آن کنار گذاشت. کاش مي‌توانستيم به کارگردان اجازه بدهيم که سريالش را تمام کند و اظهارنظرهاي‌مان را مي‌گذاشتيم براي آخر سريال وقتي کار کارگردان و نويسنده و محققان تمام شده باشد و آن‌وقت مي‌نشستيم به سبک و سنگين کردن شخصيت‌ها! به هر حال در موارد ديني ما عادت کرده‌ايم که در يک مراسم رسمي و حسي بنشينيم و بشنويم و تمام مثل و اين سريال روضه امام حسين(ع) نيست که بنشينيم، گوش کنيم و مطمئن باشيم که همه‌اش دقيق و درست است و هيچ‌جاي مقتل را اشتباه نگفته‌اند و هيچ‌کس را اشتباه معرفي نکرده‌اند. يک سريال تاريخي مذهبي است که سريع نرفته سراصل مطلب دارد قدم به قدم شخصيت آدمي به اسم مختار را با موضع‌گيري‌هايش به ما معرفي مي‌کند.

البته که اگر اين سريال قرار است هنر فيلم‌سازي تاريخي ديني‌اش را نشان بدهد (که تا حالا خوب نشان داده) بايد بتواند به همه سؤالات مخاطبان آن هم جواب بدهد و جاي شک و شبهه را براي اظهارنظرهاي ديگران باقي نگذارد، اين‌که صدا و سيما بعد از پخش سريال مختار مجبور باشد به تحليل و نقد و بررسي ديني و تاريخي آن بپردازد، نشان‌دهنده اين است که سريال نتوانسته مخاطبش را توجيه کند و مخاطب با همان نگاه هميشگي‌اش به دنبال اظهار‌نظر شخصي رفته و اظهارنظرها و شباهتسازي‌هايي که مي‌شنويم و مي‌خوانيم نشان مي‌دهد که هنوز بيننده خوبي براي سريال تاريخي نشده‌ايم و شايد اين سريال محکي باشد براي مردم و رسانه‌ها که ياد بگيرند در مورد همه چيز با يک موضع مشخص و ثابت برخورد نکنند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١٢/٠٥
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

روز مهندس مبارک!

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و مشاهده بشقاب پرنده در آسمان

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

ویژگی جدید تلگرام ویندوزی

٩٥/١٢/٠٥

فراز و فرودهای ادبیات عاشقانه از دیروز تا امروز

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 476

٩٥/١٢/٠٥
چهره هفته

کمدی-تراژدی کاندیداتوری بقایی

٩٥/١٢/٠٥
گپی با برگزیدگان مشهدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در یک شب برفی

کاش مسئولان، اندازه مردم به تئاتر توجه داشتند

٩٥/١٢/٠٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 476

٩٥/١٢/٠٥
آنتن

همسایه‌های بی‌جک!

٩٥/١٢/٠٥
جارچی

جارچی 476

٩٥/١٢/٠٥
نامه‌های دلبرانه‌ای که امروز در قالب‌کتاب به دست ما رسیده‌اند

از... به...

٩٥/١٢/٠٥

شغل: «دوستت دارم» نویسی

٩٥/١٢/٠٥
درباره عاشقانه نوشت‌ها و بلایی‌که ما آدم‌های عصر جدید بر سرشان آورده‌ایم

عاشق is typing...

٩٥/١٢/٠٥
روی پرده

نه خوب، نه جلف؛ متوسط!

٩٥/١٢/٠٥
فتوچاپ

فتوچاپ 476

٩٥/١٢/٠٥
به بهانه تغییر وزن‌های متوالی یکی از پلنگ‌های جویبار که این‌بار در فینال جام‌جهانی ضربه فنی شد

یزدانی به جای یزدانی!

٩٥/١٢/٠٥
تبلیغات
تبلیغات