آزمون مختارنامه‌اي

آزمون مختارنامه‌اي

نویسنده :

مختارنامه را که مي‌بينيم همه‌اش حواسمان هست که بگرديم دنبال شخصيت‌هاي مشابه امروزيش، حساب و کتاب مي‌کنيم هرجا مختار اشتباه کرد، بگوييم «ها! ديدي؟ اين‌جا بود که مختار از راه درست فاصله گرفت!» بعدش هم مي‌نشينيم در جمع‌هاي هميشگي‌مان و به نقد و بررسي شخصيت «مختار» و «کيان» و «ميثم‌تمار» و بقيه اهالي سريال مي‌پردازيم. درست مثل تماشا کردن همه سريال‌ها و نقد و بررسي‌هاي بعد از آن، درست مثل وقتي خوش‌نشين‌ها و قهوه تلخ مي‌بينيم و يادمان مي‌رود که اين سريال از آن دست سريال‌ها نيست و تاريخي است و شخصيت‌هاي مهم يک دين و يک مذهب را قرار است معرفي کند و روي آن کلي تحقيق و پژوهش شده و بعد زمان و هنر خرجش شده و بعد هم شده است يک سريال، يک اثر تلويزيوني که بايد خصوصيات همه اثرهاي تلويزيوني را هم داشته باشد، يعني نمي‌توان هنر سريال‌سازي و استفاده از جذابيت‌هاي تلويزيوني و بصري را در آن کنار گذاشت. کاش مي‌توانستيم به کارگردان اجازه بدهيم که سريالش را تمام کند و اظهارنظرهاي‌مان را مي‌گذاشتيم براي آخر سريال وقتي کار کارگردان و نويسنده و محققان تمام شده باشد و آن‌وقت مي‌نشستيم به سبک و سنگين کردن شخصيت‌ها! به هر حال در موارد ديني ما عادت کرده‌ايم که در يک مراسم رسمي و حسي بنشينيم و بشنويم و تمام مثل و اين سريال روضه امام حسين(ع) نيست که بنشينيم، گوش کنيم و مطمئن باشيم که همه‌اش دقيق و درست است و هيچ‌جاي مقتل را اشتباه نگفته‌اند و هيچ‌کس را اشتباه معرفي نکرده‌اند. يک سريال تاريخي مذهبي است که سريع نرفته سراصل مطلب دارد قدم به قدم شخصيت آدمي به اسم مختار را با موضع‌گيري‌هايش به ما معرفي مي‌کند.

البته که اگر اين سريال قرار است هنر فيلم‌سازي تاريخي ديني‌اش را نشان بدهد (که تا حالا خوب نشان داده) بايد بتواند به همه سؤالات مخاطبان آن هم جواب بدهد و جاي شک و شبهه را براي اظهارنظرهاي ديگران باقي نگذارد، اين‌که صدا و سيما بعد از پخش سريال مختار مجبور باشد به تحليل و نقد و بررسي ديني و تاريخي آن بپردازد، نشان‌دهنده اين است که سريال نتوانسته مخاطبش را توجيه کند و مخاطب با همان نگاه هميشگي‌اش به دنبال اظهار‌نظر شخصي رفته و اظهارنظرها و شباهتسازي‌هايي که مي‌شنويم و مي‌خوانيم نشان مي‌دهد که هنوز بيننده خوبي براي سريال تاريخي نشده‌ايم و شايد اين سريال محکي باشد براي مردم و رسانه‌ها که ياد بگيرند در مورد همه چيز با يک موضع مشخص و ثابت برخورد نکنند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 521

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

عصر پسافیلتر تلگرام

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

در مذمت تحصیل و در ستایش بی‌سوادی

٩٦/١٠/٢٨
جارچی

جارچی 521

٩٦/١٠/٢٨
خاطرات گرشاسبی‌بزرگ

تو همان ناب‌ترین جاذبه دنیایی

٩٦/١٠/٢٨
چهره هفته

هزینه‌ها با کی بود؟

٩٦/١٠/٢٨
شاخ هفته

و چه زیباست عالم دلم

٩٦/١٠/٢٨
شبکیه

غافلگیری عالیجناب به خاطر وارونگی من و شارمین

٩٦/١٠/٢٨
بازیگری سروش

دیالوگی گوید و از صحنه رود

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

سانچی به یک ماموریت طولانی مدت رفته است

٩٦/١٠/٢٨
چرا لیسانسه‌ها2 بهترین سریال روی آنتن تلویزیون است؟

لبخند کشدار، قهقهه عمیق

٩٦/١٠/٢٨
مینی

مینی 521

٩٦/١٠/٢٨
پایان نامه

درآمدزایی با سوسمار کچاپ

٩٦/١٠/٢٨
آنتن

قدرت چانه‌زنی جیمیان!

٩٦/١٠/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 521

٩٦/١٠/٢٨
روزنامه نگاری صحت

یک ستون کاملا تکراری

٩٦/١٠/٢٨

سروش کتاب باز

٩٦/١٠/٢٨
ساختنیجات

تابلو بسازید در حد بوندس لیگا‌!

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

خیریت یک سفر

٩٦/١٠/٢٨
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و مهاجرت معکوس

٩٦/١٠/٢٨