آزمون مختارنامه‌اي

آزمون مختارنامه‌اي

نویسنده :

مختارنامه را که مي‌بينيم همه‌اش حواسمان هست که بگرديم دنبال شخصيت‌هاي مشابه امروزيش، حساب و کتاب مي‌کنيم هرجا مختار اشتباه کرد، بگوييم «ها! ديدي؟ اين‌جا بود که مختار از راه درست فاصله گرفت!» بعدش هم مي‌نشينيم در جمع‌هاي هميشگي‌مان و به نقد و بررسي شخصيت «مختار» و «کيان» و «ميثم‌تمار» و بقيه اهالي سريال مي‌پردازيم. درست مثل تماشا کردن همه سريال‌ها و نقد و بررسي‌هاي بعد از آن، درست مثل وقتي خوش‌نشين‌ها و قهوه تلخ مي‌بينيم و يادمان مي‌رود که اين سريال از آن دست سريال‌ها نيست و تاريخي است و شخصيت‌هاي مهم يک دين و يک مذهب را قرار است معرفي کند و روي آن کلي تحقيق و پژوهش شده و بعد زمان و هنر خرجش شده و بعد هم شده است يک سريال، يک اثر تلويزيوني که بايد خصوصيات همه اثرهاي تلويزيوني را هم داشته باشد، يعني نمي‌توان هنر سريال‌سازي و استفاده از جذابيت‌هاي تلويزيوني و بصري را در آن کنار گذاشت. کاش مي‌توانستيم به کارگردان اجازه بدهيم که سريالش را تمام کند و اظهارنظرهاي‌مان را مي‌گذاشتيم براي آخر سريال وقتي کار کارگردان و نويسنده و محققان تمام شده باشد و آن‌وقت مي‌نشستيم به سبک و سنگين کردن شخصيت‌ها! به هر حال در موارد ديني ما عادت کرده‌ايم که در يک مراسم رسمي و حسي بنشينيم و بشنويم و تمام مثل و اين سريال روضه امام حسين(ع) نيست که بنشينيم، گوش کنيم و مطمئن باشيم که همه‌اش دقيق و درست است و هيچ‌جاي مقتل را اشتباه نگفته‌اند و هيچ‌کس را اشتباه معرفي نکرده‌اند. يک سريال تاريخي مذهبي است که سريع نرفته سراصل مطلب دارد قدم به قدم شخصيت آدمي به اسم مختار را با موضع‌گيري‌هايش به ما معرفي مي‌کند.

البته که اگر اين سريال قرار است هنر فيلم‌سازي تاريخي ديني‌اش را نشان بدهد (که تا حالا خوب نشان داده) بايد بتواند به همه سؤالات مخاطبان آن هم جواب بدهد و جاي شک و شبهه را براي اظهارنظرهاي ديگران باقي نگذارد، اين‌که صدا و سيما بعد از پخش سريال مختار مجبور باشد به تحليل و نقد و بررسي ديني و تاريخي آن بپردازد، نشان‌دهنده اين است که سريال نتوانسته مخاطبش را توجيه کند و مخاطب با همان نگاه هميشگي‌اش به دنبال اظهار‌نظر شخصي رفته و اظهارنظرها و شباهتسازي‌هايي که مي‌شنويم و مي‌خوانيم نشان مي‌دهد که هنوز بيننده خوبي براي سريال تاريخي نشده‌ايم و شايد اين سريال محکي باشد براي مردم و رسانه‌ها که ياد بگيرند در مورد همه چيز با يک موضع مشخص و ثابت برخورد نکنند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
مینیمال

سعدیا گفتی که مهرش می‌رود از دل ولی مهر رفت و ماه آبان نیز آرامم نکرد*

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
فتوچاپ

فتوچاپ 513

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

پاییز تابستانی

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات