پر از ایده های اعتراضی هستم
گفتگو با علی ملاقلی‌پور کارگردان جوان فیلم «قندون جهیزیه» درباره فيلم و حواشي آن و شيوه عجيب اعتراضش به ك

پر از ایده های اعتراضی هستم

نویسنده : علیرضا گرانپایه

حضور یک کارگردان سینما در وسط زمین فوتبال یا پخش تبلیغات توسط خود کارگردان در چهارراه‌ها، از مهمترین خبرهای حاشیه‌ای چند وقت اخیر سینما ایران است. علی ملاقلی‌پور، فرزند مرحوم رسول ملاقلی‌پور در حالی اولین ساخته خودش را به عنوان «قندون جهیزیه» بر روی پرده سینماها دارد که جدا از این موضوع که قطعا فیلم یک شروع امیدوارکننده برای یک کارگردان جوان است، حواشی پیرامون فیلم او را به صدر اخبار سینمایی آورده بود. در ادامه گپ وگفت مفصلی را با علی ملاقلی‌پور کارگردان فیلم انجام داده ایم.


 منتقدان در واکنش به فیلم شما، قندون جهیزیه را یک شروع امیدوارکننده برای یک کارگردان فیلم اولی نامیدند، نظر خودتان چیست؟

 منتقدان لطف داشتند ولی چیزی که در مورد فیلم بسیار اهمیت دارد این است که باید با گذشت زمان متوجه این موضوع شوبم که آیا فیلم در ذهن سینماي ایران خواهد ماند یا نه؟ همیشه زمان سنگ محک خوبی است برای سنجش ارزش یک فیلم.

 چه مقدار در فیلمسازی‌تان به مدل‌های فیلمسازی کلاسیکی پایبند هستید؟ از نوشتن فیلمنامه تا فیلمبرداری. 

مگه می‌شود به مدل کلاسیک در سینما پایبند نبود؟ به هر حال اگر کسی هم می‌خواهد کار جدیدی انجام دهد اول باید بداند مدل کلاسیک در سینما چیست تا بعد به سراغ نوآوری برود. من در فیلم قندون جهیزیه هم تمام سعی خودم را کردم که به اصول کلاسیک پایبند باشم، موضوعاتی مثل وجود قهرمان، گره و پایان غافل‌گیرانه. فیلم من یک فیلم کمدی است، البته نه آن فیلم‌های رایجی که مخاطب می‌داند، بلکه بیشتر شبیه یک کمدی اجتماعی و خانوادگی است. از دید منتقدان هم یکی از متفاوت‌ترین کمدی‌های امسال است، چون کاملا در موقعیت انجام می‌گیرد.

 من در چند صحنه مدل بازی کردن و دیالوگ گویی نگار جواهریان را شبیه دیگر فیلم‌هایش از جمله «بی خود و بی‌جهت» دیدم.

ممکن است یک بازیگر چند دیالوگ مانند یکی از نقش‌های گذشته‌اش حرف بزند ولی در کلیت نه. هیچ کدام از نقش‌های نگار جواهریان تا به حال به این اندازه شیرین نبوده است. در سالن چندین بار تماشاچی به او می‌خندد، البته لودگی در نمی‌آورد، به سادگی این زن می‌خندد. میمیک صورت، هوش ذهنی و ... جواهریان به نقش او در فیلم بی‌خود و بی‌جهت کاملا متفاوت است. 

مخاطبان در طول نمایش فیلم احساس خستگی نمی‌کنند، به نظر شما دلیل اصلی این اتفاق چیست؟

 علت اصلی این‌که فیلم برای مخاطب خسته‌کننده نیست این است که من به مبانی فیلمنامه‌نویسی که خیلی‌ها باور ندارند، دقت شده ‌است. یعنی شخصیت‌های اصلی داستان انگیزه داشته باشند، یعنی مثلا همین افزایش اجاره خانه. در کنار این موضوع در هنگام نوشتن فیلمنامه کاملا در فکر مخاطب بودم که بعد از پیدا کردن راه حل یک گره، چگونه یک مشکل جدید که قابل پیش‌بینی برای تماشاگر نباید در داستان ایجاد کنم. گاهی از یک جای فیلم به بعد حدس زدن مشکلات داستان راحت است. 

آقای ملاقلی‌پور حیف فیلم به این خوبی نبود که اینگونه درگیر حواشی باشد؟

شرایط را به جایی رساندند که من را مجبور به انجام این کارها کردند. شما نظر کارشناسان را ببینید، عموما می‌گویند برای فیلم اول یک فیلم امیدوارکننده است. خب همین فیلم را در جشنواره فیلم فجر کنار می‌گذارند. ما در دو هفته اول رشد خوبی در اکران عمومی داشتیم و باید سانس‌هایمان را اضافه می‌کردند ولی این کار را نکردند و بر خلاف همه اکران‌های تاریخ سینما، سانس‌های فیلم ما را کم کردند. می‌گویند ما گفته بودیم که فیلم «محمد رسول‌ا...» می‌آید، ما هم می‌دانستیم که این فیلم اکران می‌شود. ولی سوال اینجاست که باید از سانس‌های فیلم ما کم می‌شد یا فیلم دیگری؟ اگر یک فیلم دیگری اکران می‌شود باید به دیگر فیلم‌ها لطمه بخورد؟ اول ما قرارداد فیلم را بستیم و آن زمان دقیق نمی‌دانستیم که فیلم آقای مجیدی چه زمانی اکران می‌شود؟ اصلا عیبی هم ندارد، اکران شود ولی هر فیلم سانس‌های خودش را داشته باشد، چه عیبی دارد؟ فروش این دو فیلم چه منافاتی با هم دارد.


 چرا اینگونه اعتراض خود را بیان کردید؟ اعتراض‌تان خیلی غیر متعارف بود.

 وقتی چنین کاری برای اولین بار در سینما انجام می‌گیرد، باید یک عکس‌العمل تاریخی انجام بگیرد تا دیده شود. من 30 فیلم به عنوان دستیار حضور داشتم، کارم را از دستیاری سوم که در فیلم هم نشان می‌دهم، خیابان را می‌بندد، شروع کردم. این عرصه را می‌شناسم و می‌دانم که با یک اعتراض مطبوعاتی کار به جایی نمی‌رسد. من قبلش هم این کار را کردم ولی دیده نشد. باید این مسئله بازتاب وسیع داشته باشد تا دست از این کار بردارند. در جشنواره فیلم فجر به راحتی تبانی کردند و فیلم من را کنار گذاشتند. خیلی‌ها می‌گویند شان هنر بیشتر از این حرفا و مدل اعتراض‌ها است. این برای کسی است که کارد به استخوانش نگذاشته‌اند، وقتی سنگ روی پا گذاشته‌اند، ناخودآگاه آدم فریاد می‌زند. می‌گویند چرا فریاد زدی؟ خب شما سنگ روی پا ما را نمی‌بینید، فقط فریاد ما را شنیده‌اید؟ خیلی‌ها دوست ندارند، صورت مسئله را به صورت کامل ببینند.

شما پسر رسول ملاقلی پور هستید، چرا باید این کار را با شما انجام دهند؟

پسر ملاقلی‌پور اگر می‌خواست از رانت استفاده کند، از دستیار سومي شروع نمی‌کرد، در مغازه دیگران کار نمی‌کرد. میم مثل مادر را با پدرم کار نکردم چون از رانت متنفر هستم. چرا علی ملاقلی‌پور به سراغ سینماب مستقل می‌رود و به جای پول مردم با پول شخصی فیلم می‌سازد؟ چون پشتش می‌لرزد که آن دنیا باید جواب بدهم. کسی که در سینماي مستقل کار می‌کند، راحت‌تر حقش را می‌خورند ولی این بار کسی مقابل این اتفاق حضور دارد که استخوان‌هایش برای رسیدن به این جایگاه خورد شده است و به این راحتی‌ها از حق خودش نمی‌گذرد. 

چرا قندون جهیزیه از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد؟

 در جشنواره فیلم فجر با فیلم من یک مشکلی داشتند که چرا در فیلمم به کارگردان‌ها نقد وارد کرده‌ام! متاسفانه برخی از جمعیت هنری که خودشان به پزشکان، پلیس‌ها و دیگر اقشار به دلیل کم بودن آستانه تحملشان در مقابل شنیدن نقد، اعتراض می‌کنند، بهشان برخورده است. نشان دادند که تنها شعار می‌دهند. من فکر نمی‌کردم که خودمان را هم نتوانیم نقد کنیم. آقای مجیدی كه در دوره قبلي جشنواره رييس هيئت داوران بودند، با این موضوع مشکل نداشتند و همین جا می‌گویم که من با شخص ایشان هیچ مشکلی ندارم. هیئت انتخاب قندون جهیزیه را کنار گذاشتند.


به دیگر کارگردان‌ها برای اعتراض کردن پیشنهاد خاصی ندارید؟

من به دنبال حاشیه نبودم، دو هفته بدون سر و صدا اکران کردم. من پر از ایده‌های اعتراضی هستم که بتوانم به کمک آن حق خودم را بگیرم. هر کسی کلاه خودش را محکم بچسبد و هر کسی مدل خودش برود اعتراض کند. خیلی‌ها به من گفتند که نگران آینده کاری خودت نیستی. من وسط بازی ستارگان، هیچ بی ادبی نکردم، زمانی وارد بازی شدم که خطا شده بود و بازی متوقف شد. کسانی که می‌گویند جای اعتراض آنجا نبوده است به ما بگویند چگونه اعتراض کنم؟ یک برنامه سینمایی پخش زنده یا مرده در تلویزیون وجود ندارد که من بتوانم صدای خودم را به مردم برسانم. من قبلا در مطبوعات گفته بودم ولی کو گوش شنوا؟

نظرات کاربران
کد امنیتی