خطر ریزش شایعه
3 نکته که قبل از فرستادن یک پیام در شبکه‌های مجازی به آن توجه کنید

خطر ریزش شایعه

نویسنده : علیرضا گرانپایه

«علی طباطبایی زنده است»، «بازیگر جوان صاحب نام اوور دز کرد»، «پیج شخصی بازیگر سینما هک شده است، او زنده است»، ... این تنها چند جمله از تمام هزاران پستی بود که هفته گذشته با شنیدن خبر مرگ بازیگر جوان سینما ایران به گوش رسید. اخباری که درست در همان لحظاتی به گوش می‌رسید که خانواده علی طباطبایی هنوز در شوک از دست دادن فرزند جوان خودشان بودند. این خبر شاید یکی از هزاران خبری بود که هر لحظه از طریق شبکه تلفن همراه به گوش آدم‌هایی می‌رسد که با توجه به فراگیری تلفن‌های هوشمند، می‌توانند به راحتی با لمس چند دکمه یکی از حلقه‌های پخش خبر باشند. خبری که گاهی بوی گند شایعه از آن به گوش می‌رسد. در ادامه سه نکته ساده را یادآوری می‌کنیم که باید قبل از فرستادن یک خبر به آن توجه کرد.

 

1. باز پرس باشیم

اولین سوالی که با دیدن یک خبر یا متن در گروه‌های شبکه مجازی از کسی که آن را به اشتراک گذاشته است، باید بپرسید، اسم بردن منبع خبر است. کاملا مثل یک کارآگاه که می‌خواهد از صحت یک خبر آگاهی پیدا کند، ازشان بخواهید که اگر از یک سایت معتبر نام می‌برند، برای شما لینک آن خبر را هم بفرستند. سایت‌های خبری و تحلیلی صاحب نام، دوست ندارند با پخش کردن یک شایعه حیثیت خود را زیر سوال ببرند. پس بین یک وبلاگ شخصی یا یک حرف خاله‌زنکی با لینک خبر از سایت معتبر تفاوت قائل باشید. البته حواس‌تان باشد که گاهی یک نفر می‌تواند تنها با نام بردن از یک سایت خبری معتبر، شایعه‌ای را دست به دست بچرخاند، پس تا خودتان لینک مربوط به خبر را باز نکرده‌اید بیخیال ماجرا نشوید.

 

2. هیجانی نشویم

«سالانه صدها هزار مشهدی در جای جای کوچه‌های این شهر به دلیل بلای خانمان سوز اعتیاد دار فانی را وداع مي‌گویند» این جمله شاید کافی باشد تا به سرعت این خبر را برای تمام گروه‌های موجود در گوشی‌تان کپی کنید. قطعا همه ما با چنین پیام‌هایی که از سر تا پا آن هیجان کپی کردن می‌بارد، روبه‌رو شده‌ایم. اما قبل از آن که خودمان یکی از حلقه‌های پخش این خبر باشیم، کمی فکر کنیم که پخش کردن پیام‌های ناامیدکننده چه فایده‌ای دارد؟! اگر تنها چیزی که از یک خبر نصیب من و شما می‌شود غم و غصه باشد و نه اطلاعات به درد بخور و آگاهی بخش، چرا باید آن را پخش کنیم. نکند دوست داریم دستی دستی خودمان را دپرس کنیم. البته من مطمئن هستم یک عده دوست دارند که ما دپرس باشیم و حتی برای بهتر شدن کیفیت کارشان کمی آمار داخل پیام را بالا و پایین می‌کنند تا هم پیازداغش بیشتر شود هم غم و اندوهش.  مراقب باشیم جذاب بودن یک خبر ما را مجبور به اشتراک گذاری آن نکند.

 

3. آب‌روریزی نکنیم

قطعا برای فرستادن خبری که در آن آبروي افراد در خطر است، باید توجه بیشتری کنیم. اگر داخل پیام تهمتی به یک فرد وارد می‌شود باید بدانیم که اشتراک گذاری آن با یک پیام که در آن از تغییرات قیمت سکه و ارز گفته شده،کاملا متفاوت است. فلان آدم چند میلیارد اختلاس کرد، اگر با این خبر رو‌به‌رو شدید، علاوه بر رعایت دو نکته اول که چک کردن منبع و سبک و سنگین کردن خبر با عقل خودمان بود، این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر به اشتباه پیامی را با این عنوان منتشر کنیم، به این راحتی‌ها نمی‌توانیم آبرو ریخته شده افراد را جمع کنیم. آبرویی که تنها دلیل از بین رفتن آن توسط ما، کمی بیشتر دیده شدن بوده است.

نظرات کاربران
کد امنیتی