داستان‌‌هايي ‌از‌بزرگان
مروري کوتاه بر آثاري که داستان بزرگان را در جان و دل ما نشاندند و ننشاندند

داستان‌‌هايي ‌از‌بزرگان

نویسنده :

سال‌‌هاست که راديو، تلويزيون و سينماي کشورمان در ايام ماه محرم، رخت عزا به تن مي‌‌کنند و با سوگواري سوگواران همراهي مي‌‌کنند، سال‌‌هاست که از هزاران رسانه در ايام عزاداري مولاي متقيان، نواي مصيبت ضربت خوردن و شهادت علي عليه‌‌السلام به گوش مي‌‌رسد و اين نوا بارها و بارها تکرار مي‌‌شود و هر يک به نوعي فداکاري‌‌ها، رشادت‌‌ها و مصيبت‌‌ها را مي‌‌گويند.

رسالت برنامه‌‌سازان
اما کمتر کسي پيدا مي‌‌شود که به آثار ضعيف توليدي صدا و سيما در اين حوزه، اعتراضي بکند. اگر پر بيراه نگفته باشيم، در طول سي و اندي سالي که از انقلاب مي‌‌گذرد و در ايام مختلف سال، تلويزيون کشورمان پر مي‌‌شود از انبوه فيلم‌‌ها و سريال‌‌هاي تلويزيوني‌‌اي که با سرمايه‌‌اي اندک، به‌‌عنوان برنامه‌‌هاي مناسبتي ساخته مي‌‌شود؛ و بي‌‌رو دربايستي بايد اعتراف کرد که اين آثار به‌‌دليل نداشتن کارگردانان قوي، فيلمنامه منسجم و تحقيق‌‌شده، بازيگران درجه اول و نداشتن جلوه‌‌هاي بصري درنهايت چنان از سکه جذابيت تهي مي‌‌شوند که نه موفق مي‌‌شوند تاثيري روي جامعه بگذارند و نه رسالت خود را به انجام برسانند. البته بر کسي پوشيده نيست که دست گذاشتن روي اعتقادات جامعه و به‌‌تصوير کشيدن داستاني مبتني بر اسطوره‌‌هاي اعتقادي مردم کار ساده‌‌اي نيست و کساني که به اين وادي وارد مي‌‌شوند بايد بصيرت و دانايي را با شجاعت و رشادت گره بزنند.

حضرت سليمان و حضرت يوسف(ع)
از دوراني کودکي به ما مي‌‌گفتند که داستان حضرت يوسف‌‌(ع) برترين داستان جهان است، از معجزات و شخصيت ماورايي حضرت سليمان برايمان داستان‌‌ها نقل مي‌‌کردند، مي‌‌گفتند ظلمي که بر امام حسين و خاندانش در کربلا گذشت، بزرگ‌‌ترين مصيبت تاريخ بود که دل سنگ را هم آب مي‌‌کرد و از زندگي علي‌‌(ع) و ياران برگزيده‌‌اش چون مالک اشتر، قهرمانان بزرگي برايمان ساخته شد. ولي سنگيني اين ماجرا زماني بود که پس از خروج از سينمايي که فيلم «ملک سليمان» را نمايش مي‌‌داد، دوستي به من گفت: «تصور ديگري از حضرت سليمان داشتم، او را خيلي بزرگ‌‌تر و ماورايي‌‌تر مي‌‌ديدم و اين کسي که «امين زندگاني» نقشش را بازي کرد، حضرت سليمان داستان‌‌هاي من نبود». قرآن مجيد، حضرت يوسف‌‌(ع) را زيباترين انسان روي زمين تصوير مي‌‌نمايد و داستان زندگي‌‌اش را هرچند کوتاه ولي خواندني و شنيدني ارائه مي‌‌فرمايد، پيامبري عظيم‌‌الشان که در برهه‌‌اي از تاريخ راهنماي قومي از زمينيان بود و حکايت حياتش نقل تمامي محافل. اما آيا سريال «يوسف پيامبر» چنين تصويري از آن پيامبر خدا ارائه کرد؟ نمايش داستان يوسف پيامبر در قالب يک سريال تلويزيوني بسيار طولاني که بر قسمت‌‌هاي زيادي از روايتش نقدها و شبهه‌‌هاي فراواني وارد بود آيا کمکي به تصويرسازي حضرت يوسف‌‌(ع) در جامعه کرد؟ بماند که با توجه به علاقه مردم به داستان‌‌هاي مذهبي و تاريخي، سريال «يوسف پيامبر» بينندگان خود را به‌‌دست آورد، ولي درک اين نکته که اين بينندگان چه چيزي به‌‌دست آوردند، محل سؤال است.

امام حسين (ع)
اما از سوي ديگر، هميشه تاريخ تصويري اسطوره‌‌هاي مذهبي به صورت تجربه‌‌اي که با «يوسف پيامبر» و «ملک سليمان نبي» داشتيم ورق نخورده است؛ چنان‌‌که 16 سال از اولين نمايش فيلم سينمايي «روز واقعه» به‌‌کارگرداني «شهرام اسدي» براساس فيلمنامه‌‌اي از استاد بيضايي مي‌‌گذرد و کماکان بسياري از صاحب‌‌نظران، اين اثر سينمايي را مهم‌‌ترين سند تصويري از پيام واقعه کربلا مي‌‌دانند. حکايتي که در آن جواني نصراني که تازه اسلام آورده است، در جريان عروسي خود دل به ندائي مي‌‌سپارد که او را به ياري فرا مي‌‌خواند. «عبدا...» درپي اين ندا، بيابان به بيابان مي‌‌تازد تا به کربلا مي‌‌رسد، در عصر روز عاشورا، زماني که «حقيقت» را در زنجير.... پاره پاره بر خاک ... و بر سر نيزه مي‌‌بيند. اگر هزاران سال هم بگذرد و کسي همتي تازه نکند، «روز واقعه» و تصويري که اين فيلم از عمق حماسه عاشورا نشان مي‌‌دهد برترين اثر سينمايي در حوزه اسطوره‌‌هاي مذهبي خواهد ماند. نمايشي که با بندبند وجود تماشاگرش ارتباط برقرار مي‌‌کند و دل و جان او را متوجه واقعه‌‌اي عظيم مي‌‌کند. با اين‌‌که داستان «روز واقعه» از ديد يک ماجراي فرعي به داستان کربلا ورود پيدا مي‌‌کند که در آن نه جنگي ديده مي‌‌شود و نه خوني ريخته مي‌‌شود و نه حتي سپاهيان حق و باطل، در رويارويي با يکديگر به‌‌تصوير کشيده مي‌‌شوند، موفق شده است تا پيام کربلا را در دل عاشقان بنشاند، بي آن‌‌که زياده‌‌گويي کند و يا تمام وقتش را به ذکر مصيبت بگذراند.

امام علي (ع)
نسخ مکتوب از زندگي امام علي‌‌(ع) و يارانش بسيار است، ولي آيا تمام مردم کشور ما مخاطب کتاب‌‌هاي سنگين و ضخيم تاريخي هستند؟ يقينا نمايش داستان زندگي امام اول شيعيان در تلويزيون و در قالب سريالي به کارگرداني «داوود ميرباقري» مهم‌‌ترين و عام‌‌ترين منبعي است که مردم، تا سال‌‌هاي سال و شايد تا ابد، براي يادآوري زندگي حضرت علي (ع) به آن استناد خواهند کرد. تصويري که فيلمنامه «ميرباقري» از «امام علي(ع)» نمايش داد فراموش ‌‌نشدني است، فيلمنامه‌‌اي که نه بر آن خللي وارد بود و نه بازيگري و کارگرداني آن قابل نقد. بعد از گذشت سال‌‌ها، هنوز جنگ‌‌هاي «صفين» و «نهروان» را با جزئياتش به‌‌خاطر داريم، «محمدبن ابي‌‌بکر» را با بازي «پرويز پرستوي» به‌‌ياد مي‌‌آوريم و به‌‌راحتي مي‌‌توانيم از «طلحه»، «زبير»، «مروان‌‌بن حکم»، «وليد» و «اشعث کندي» سخن بگويم. چنان‌‌که گوشه‌‌اي از رشادت، مردانگي و وفاداري «مالک اشتر» را در بازي «داريوش ارجمند» به ياد داريم و معناي کيد و نيرنگ «معاويه» و «عمرو عاص» را در بازي هنرمندانه «بهزاد فراهاني» و «مهدي فتحي».

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیده سایت

ساده نویسی یا محاوره نویسی؟

٩٥/١٠/٢٩
کافه جهان نما

هلند، گل سرسبد اروپا

٩٥/١٠/٣٠
شاخ هفته

دندان‌های نا اهل

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

فتوچاپ 471

٩٥/١٠/٢٩
جارچی

سرکار خانم رئیس جمهور

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

تلگجیم 471

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

اندر باب مریدان و دستگیری ع.ز

٩٥/١٠/٣٠
پوپولیسم در فوتبال ما چه تفاوتی با فوتبال جهان دارد؟

محبوبیت یعنی دو هیچ از بقیه جلوتری!

٩٥/١٠/٣٠
چهره هفته

هر برگی که محیط زیست نمی شود!

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

پهنای باند فراخ می شود

٩٥/١٠/٣٠
جارچی

همه اش زیر سر کارمندان است

٩٥/١٠/٣٠
پوپولیست پرتغالی

پوپولیست پرتغالی، کارلوس کی روش

٩٥/١٠/٣٠
مروری بر تکرار ملال آور موضوع قصاص در آثار سینمایی کشورمان

نکشی مارو!؟

٩٥/١٠/٣٠
ناصرخان آکتور سینما

كلا بستگى داره!

٩٥/١٠/٣٠
آنتن

خواب کم و لگد قوی

٩٥/١٠/٣٠
محوری

از بلاژویچ، تونی و دیگران تا کی‌روش‌که‌ الحق باید او را شاه پوپولیست‌ها نامید

٩٥/١٠/٣٠
پوپولیست کیست و چرا در جامعه ما جواب می‌گیرد حتی در ورزش؟!

حکمت پوپولیست پروری

٩٥/١٠/٣٠
روایت‏هایی ازآداب زندگی با پوششی به نام چادر

شیک، به روز، با وقار... چتدری

٩٥/١٠/٣٠
مینی‌ها

مینی ترفند 471

٩٥/١٠/٣٠
پایان‌نامه

مصوبه‌ای برای بابای بچه!

٩٥/١٠/٣٠
تبلیغات
تبلیغات