# بگذارید بگندد
نگاهی به کمپین‌های ضد گرانی در دیگر نقاط دنیا

# بگذارید بگندد

نویسنده : مهدیه جوادی

یکی از روش‌های اصیل اعتراض به تغییرات قیمت محصولات، متحد شدن برای ایجاد کمپین مقابله با گرانی است. حتی تاریخ شناسان جیمی(!) گفته‌اند انسان‌های اولیه هم روی سنگ نوشته‌ها جملات نمادین‌شان را می‌نوشتند و جلوی غار محل اقامت انسان اولیه گران فروش تجمع می‌کردند و یا اصلا خرید نمی‌کردند و مثلا تولید کنندگان دایناسورهای سواری مجبور می‌شدند به خاطر از دست ندادن بازار، قیمتش را پایین بیاورند و مسئله ختم به خیر می‌شد!

این کمپین‌ها با گذر زمان در بسیاری از کشورها رخ داده که در ادامه چند نمونه معروف آن را برای‌تان آورده‌ایم.

 

کمپین «بنزین نخرید»

آمریکایی‌ها در سال 1997 برای این‌که افزایش قیمت بنزین را به حالت اولیه برگردانند تنها 24 ساعت استفاده از بنزین را کنار گذاشتند و دولت را مجبور کردند تا هر گالن بنزین را 30 سنت ارزان کند. البته در سال 2012 مردم آمریکا سعی کردند با شبیه‌سازی رفتار پدربزرگ‌های‌شان دولت را تحت فشار بگذارند که با توجه به شرایط اقتصادی آمریکا این اتفاق نیفتاد و کمپین نتیجه نداد.

 

کمیپن «شیر را گران کنید»

این کمپین توسط دامداران آلمانی در سال 2008 ایجاد شد. دامدارها به مدت یک هفته به کارخانه‌دارها شیر نفروختند و در حرکتی نمادین شیرها را بر زمین ریختند و البته با کشورهای منطقه هماهنگ کرده‌بودند که آن‌ها کمبود شیر را جبران نکنند و با این روش محصول‌شان را گران کنند. بعدها مدیر یک شرکت بازرگانی مستقل مواد لبنی در آلمان، اعلام کرد که اعتراضات نتیجه‌بخش بوده و بعد از آغاز کمپین، قیمت تمام‌شده شیر از 28 سنت به بیش از 40 سنت افزایش یافته است.

 

کمپین «گوشت نمی‌خریم»

در سال 2010 مردم مصر تصمیم گرفتند گوشت قرمز نخرند، چون قیمت گوشت قرمز در یک ماه دو برابر شده بود. در این حرکت هتل‌داران و فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌ها همراه مردم بودند تا جایی که دوباره گوشت به قیمت اولیه خودش برگشت. رئیس اتاق استقرار توریست مصر در آن زمان گفته بود: وقتی مردم تصمیم بگیرند گوشت نخرند، عرضه‌کنندگان گوشت با دو گزینه روبه‌رو هستند یا عرضه مازاد را خودشان بخورند یا قیمت گوشت را پایین بیاورند!

 

کمپین «لبنیات نمی‌خریم»

افزایش قیمت مواد غذایی در عربستان در آستانه ماه رمضان در سال 2011، باعث شد مردم این کشور کالاهایی را که افزایش قیمت داشته ‌است از سبد غذایی‌شان حذف کنند. مردم عربستان با تشکیل یک کمپین الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی، خرید لبنیات به ‌ویژه خرید محصولات شرکت «المراعی»  را که از بزرگ‌ترین شرکت‌های لبنیاتی در عربستان است، متوقف کردند. این شرکت یکهویی و یک شبه قیمت محصولاتش را به مقدار زیاد افزایش داده بود. منتها وقتی مردم محصولاتش را نخریدند ضرر هنگفتی کرد و قیمت لبنیات به شدت کاهش پیدا کرد. به خاطر این کمپین، وزارت بازرگانی عربستان بیانیه‌ای صادر کرد و خلاصه با تهدید به جریمه‌های فوق سنگین، افزایش قیمت لبنیات را ممنوع اعلام کرد.

 

کمپین «بگذارید بگندد»

مردم کویت در همین امسال بعد از این‌که قیمت ماهی در این کشور چند برابر شد از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدام به تاسیس کمپین «بگذارید بگندد» کردند. تا جایی که حتی بعضی از نمایندگان مجلس کویت هم به این کمپین ملحق شدند و توانستند تا 40 درصد قیمت ماهی را کاهش دهند. گویا بعد از این کمپین، ایجاد کمپین در کویت هم مد شده است و الان فرت و فرت کمپین راه می‌اندازند!

نظرات کاربران
کد امنیتی
تبلیغات
تبلیغات