# خودرو صفر بخرم یا نخرم؟!
نگاهی به کمپین پر سر و صدای « خرید خودروی صفر ممنوع»

# خودرو صفر بخرم یا نخرم؟!

نویسنده : علیرضا گرانپایه

سیل عظیم ورود گوشی‌های هوشمند به داخل کشور با تحول سبک زندگی در جامه همراه شد. سبک زندگی تغییر یافته‌ای که حالا در کنار تمام مشکلات و اتلاف وقتی که گاهی صدای همه را در می‌آورد، مدل اعتراضی مردم را هم دستخوش تغییر کرده است. حالا دیگر نیاز نیست برای اعتراض به وضع موجود در ادارات مربوطه در به در به دنبال یک دوست (بخوانید پارتی) بگردید تا شاید کسی صدای شما رو بشنود، کافی است به سراغ شبکه‌های پرتعداد اجتماعی تلفن همراه‌تان بروید و در یکی از کمپین‌های موجود عضو شوید. کمپین‌هایی که کارشان رساندن صدای اعتراضی مردم به گوش کسانی است که شاید حالا به کمک بلندگویی که در جیب همه ما هست، کمی احساس خطر بیشتری می‌کنند. جنس این کمپین هم می‌تواند مانند اعتراض به داوری لیگ از نوع ورزشی باشد و هم مثل بسیاری از کمپین‌ها موجود در دنیای مجازی از جنس سیاسی و مسائل مهم کشور. این روزها اما صدای پای کمپینی به گوش می‌رسد که نمونه به این تر و تمیزی‌اش را قبلا نداشتیم و به نظر می‌رسد کارش را به خوبی بلد است و کار را به جایی رسانده که دو غول صنعتی کشور در حال به زانو درآمدن هستند. کمپین «نه گفتن به خرید خودرو صفر» 

 

صدای پای توافق و تولد یک کمپین

از همان روزی که به دلایل مختلف مردم احساس کردند که توافق هسته‌ای ایران با 5+1 و  برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، تمام مشکلات‌شان را حل می‌کند و قرار است دلار بشود هزار تومان، می‌شد تغییر در مدل مواجه مردم با پدیده‌های اقتصادی را پیش‌بینی کرد. مردم بعد از آن‌که خبر جمع‌بندی مذاکرات به گوش‌شان رسید، به سراغ دو شرکت خودروسازی رفتند تا ببینند برداشته شدن تحریم‌ها و احتمالا حضور شرکت‌های خودوروسازی مطرح دنیا در ایران می‌تواند قیمت محصولات داخلی را کاهش دهد. ولی در کمال تعجب دیدند گرانی که بهانه‌اش تحریم بوده، قصد رفتن و تبدیل شدن به ارزانی را ندارد. اولین واکنش مردم تشکیل کمپین «نه به خرید خودرو صفر داخلی» بود. این وسط بعضی از مسئولان هم از پشت مردم درآمدند و به طور مثال ابوالقاسم جراره (نماینده مردم بندرعباس) گفت: «خودروسازان پس از توافق هم در پی افزایش قیمت خودرو هستند که مردم حق دارند کمپین نخریدن خودرو راه بیاندازند.» هر چند مردم نسبت به این کمپین واکنش‌های خوبی داشتند ولی به نظر می‌رسد، خودروسازان به این راحتی‌ها به سراغ ارزان کردن خودرو داخلی نمی‌روند. خودروهایی که این روزها مدام با مقایسه کیفیت و قیمت آن با نمونه‌های خارجی‌اش در حال تو سری خوردن هستند.

 

کمپینی که پر رنگ‌تر از همیشه

يكي از رموز موفقيت اصلي كمپين اين است كه چيزي را كه نمی‌خرند در اثر تحريم یا خراب شود و توليدكننده آن نتواند آن را براي مدت زيادي پيش خودش نگه دارد (مثل اكثر مواد خوراكي) يا اين‌كه فروشنده نتواند براي جنسش مشتري ديگري پيدا كند (مثل همين خودروي بي كيفيت داخلي). پس اگر در گذشته بگردید، متوجه می‌شوید این گونه اعتراضات در ایران برای اولین بار نیست که صورت گرفته و احتمالا در آینده هم با کمپین‌های اقتصادی بیشتری روبه‌رو شویم. در گذشته نه چندان دور چه به صورت ناخودآگاه و به دلیل نبود پول برای خرید و چه به صورت خودآگاه، شاهد تغییر در معادلات اقتصادی بودیم. همین چند سال پیش بود که بازار مسکن تبدیل به یکی از پر سودترین معاملات اقتصادی کشور شده بود، اما مردم که نمی‌توانستند پا به پای افزایش قیمت مسکن پیش بیایند، این بازار را به رکود فرستادند. نخریدن آجیل شب عید یا مرغ که با هدف کاهش قیمت در بازار توسط مردم صورت گرفت از دیگر اعتراضات اقتصادی مردمی در این چند وقت بوده. ولی باید قبول کرد که تا امروز هیچ اعتراض اقتصادی به اندازه کمپین نخریدن خودرو صفر رنگ و بوی رسمی بودن به خود نگرفته بود. مردم تمام سعی خود را می‌کنند تا هر طوری شده است، به کمک فضای مجازی به اطلاع دیگران برسانند که می‌توانند با کمی صبر، تغییری در قیمت‌ها ایجاد کنند، کاری که تا به امروز تنها با کاهش چند صد هزارتومانی در بازار همراه بوده است. 

 

 

نام قربانی: خودرو داخلی

به سر آمدن طاقت مردم از وضعیت قیمت خودروهای داخلی تا دلتان بخواهد دلیل دارد، از پایین بودن سطح ایمنی و امکانات خودروها که نتیجه آن مرگ یک ایرانی هر 30 دقیقه یکبار در جاده‌هاست، بگیرید تا افزایش بی‌رویه قیمت خودروها مخصوصا در این چند سال گذشته و همچنین روی اعصاب بودن مدیران این صنعت که هنوز که هنوز است خود را متضرر فروش خودرو با این قیمت می‌دادند! حالا که به بهانه برداشته شدن تحریم‌ها صدای پای شرکت‌های خودروسازی مطرح جهان و اتومبیل‌های رنگارنگ‌شان به گوش می‌رسد، بهترین بهانه برای اعتراض گروهی مردم به روندی است که در این چند سال دو شرکت خودروسازی داخلی در پیش گرفته‌اند. اتفاقی که نمونه مشابه آن در بازار آجیل و خشکبار صورت گرفت، عید همین چند سال قبل بود که بالاخره مردم ترجیح دادند به جای خرید آجیل شب عید، با شیرینی و میوه از هم پذیرایی کنند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی رکود و در نتیجه کاهش قیمت خشکبار در کشور بود. به گفته کارشناسان، این طور برخورد مردم در زمینه نخریدن خودرو داخلی نتیجه پایان رسیدن صبری است که شاید خیلی زودتر از این‌ها باید به سر می‌آمد. اما از طرف دیگر عده‌ای این کمپین را کار دست‌های پشت پرده می‌دانند که بر احساسات مردم سوار شده‌اند و قصد دارند راه را برای واردات خودروهای چینی و کره‌ای باز کنند و این وسط صنعت خودروسازی است که ضرر خواهد کرد و البته به دنبال آن بسیاری از افرادی که معیشت‌شان در رابطه با این دو غول صنعتی داخلی است هم با مشکل مواجه خواهند شد.

 

مردم نمی‌خرند، همین!

«من ماشینم را 2 هفته قبل فروختم و می‌خواستم ماشین نو بخرم و با توجه به کمپین و تاثیر روانی که بر بازار گذاشته فعلا دست نگه داشتم تا حسابی قیمت ماشین‌های داخلی بیاید پایین و بعدا شاید ماشین ایرانی بخرم» این یکی از صدها و هزاران نظری است که این روزها کاربران شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری در مورد کمپین نخریدن خودرو داخلی بیان کردند. به نظر می‌رسد مردم کاملا آماده ادامه همین روند هستند و حتی در نظرات دیده می‌شود که همدیگر را هم ترغیب می‌کنند که لطفا کم نیاوريد و بگذارید برای یک بار هم که شده است مسئولان این صنعت‌ها بفهمند که نمی‌توانند به کمک اقساطی کردن شرایط تحویل مردم را دوباره پای میز معامله بکشانند.

 

مسئولان مقاومت می‌کنند، همین!

کافی است تا وارد چند نمایشگاه فروش اتومبیل شده تا متوجه این موضوع شوید که رکود در بازار خودرو جدی است. اگر کنجکاو شوید و با یکی از مسئولان فروش آن‌جا صحبت کنید، می‌گوید: «راستش را بخواهید خیلی از کمپین و این موضوعات خبر ندارم ولی این را با جرات می‌توانم بگویم که بازار ماشین وارد یک رکود شده است. مردم بعد از تحولات سیاسی که در حال رخ دادن است، انتظار دارند که واردات خودرو خارجی آزاد شود تا شرکت‌های ایرانی حساب کار دست‌شان بیاید. فعلا مردم برای خرید ماشین دست نگه داشتند.»

حالا این گفته را بگذارید در کنار اظهار نظرهای مدیران شرکت‌های خودروسازی در این چند روز که با این‌که تمام اخبار از پر شدن انبار اتومبیل‌های آن‌ها خبر می‌دهد –مثلا همین هفته قبل اکبر ترکان (مشاور رئیس جمهور) گفت که در پارکینگ‌های يكي از خودروسازان کشور 80 هزار خودرو پارک است و این نشان از افت شدید تقاضا دارد- خودروسازها به این راحتی‌ها بی‌خیال نمی‌شوند و نه تنها خبرهای رسیده از کاهش قیمت خودرو را رد می‌کنند بلکه می‌خواهند با ایجاد ترس افزایش قیمت خودرو در روزهای آتی یا ایجاد شرایط خاص فروش، مردم را به سمت بازارها بفرستند. کاری که بعید است بتواند اعتماد از دست رفته مردم به محصولات این شرکت‌ها را به این راحتی‌ها احیا کند.

 

ارزان می‌شود؟

تقاضا، عرضه خود را در بازار بدست می‌آورد؟ یا این عرضه است که بازار تقاضاي مردم را ایجاد می‌کند؟ این‌ها سوالاتی است که صدها سال نظریه‌پردازان اقتصادی دنیا را مشغول خودش کرده است ولی جدای از این بحث‌های نظری، این نکته کاملا مشخص است که در اقتصاد دولتی نمی‌توان به همین راحتی با کاهش دادن تقاضا به فکر کاهش قیمت‌ها بود. فکرش را بکنید در یک بازار میوه راه می‌روید که تمام مغازه‌ها سیب را با قیمت تقریبا یکسانی ارائه می‌کنند، حالا اگر در همین حین، یک فروشنده سیب را با دو برابر قیمت به فروش بگذارد، آیا مشتری دارد؟ حالا این فرض را با داشتن تنها دو مغازه میوه فروشی در نظر بگیرید. به راحتی فروشنده‌ها می‌توانند برای تعیین قیمت سیب تبانی کنند و مردم هم مجبور هستند که تابع همین قیمت‌ها باشند. اولا این نکته را باید در نظر بگیریم که بعید است در کوتاه مدت کمپین «نه گفتن به خرید خودرو صفر» بتواند تاثیر آنچنانی بر روی قیمت خودروها بگذارد، چون نه قرار است شرکت دیگری اجازه فعالیت در کنار این شرکت‌ها را بدست بیاورد و نه قرار است کیفیت خودروهای تولیدی این شرکت‌ها به این راحتی‌ها تغییر کند. دوما این موضوع هم باید در نظر بگیریم که برای قشر متوسط جامعه که بیشترین سهم را در تشکیل این کمپین دارند، تغییر آنچنانی با ورود شرکت‌های خودروسازی خارجی در راه نیست. مردمی که می‌خواهند با پول کمتر از 40 میلیون تومان به دنبال خودرو باشند، باید در همین خودروهای تولید داخل جست و جو کنند و تنها امیدشان به این باشد که تغییری در کیفیت خودروها تولیدی صورت بگیرد. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌و‌گو با «ساراسادات خادم‌الشریعه»

در آن لحظه به نتایجم فکر نکردم

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
چهره هفته

جینگولک بازی غربی‌ها

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨

دشواری نداریم

٩٥/٠٩/١٨

چرخه‌ تبدیل پراید

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
اینترنت و سر و شکل جدیدی که به بازار کالا و خدمات ایران داده است

#تقابل_مدرنیته_سنتی

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨