لطفا آف‌لاین شوید
رستگاری از اینترنت در 5 قدم

لطفا آف‌لاین شوید

نویسنده : فاطمه محمدپور مقدم

نه تزریقی است، نه به صورت قرص استفاده می‌شود بلکه کاملا مدرن و شیک و خیلی هم موجه ما را معتاد خودش می‌کند! اعتیادی که حتی خودمان هم نمی‌فهمیم کِی و چگونه گرفتارش شده‌ایم. لاین، تلگرام، اینستگرام، واتس‌آپ، توئيتر و... همه شبکه‌های اجتماعی هستند که به واسطه اینترنت‌های پر سرعت ما را دوره کرده‌اند و روزانه بیش از 5-4 ساعت از زمان ما را صرف خودشان می‌کنند. اوضاع‌مان خیلی داغان است، نبض‌مان خوب نمی‌زند، قلب زندگی‌مان دارد از تحرکش کم می‌شود چیزی تا سکته نمانده. واقیعت این است که معتاد شبکه‌های اجتماعی و گشت و گذارهای اینترنتی شده‌ایم، طوری که به این راحتی نمی‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و یک لبخند به خواهر کوچیکه‌مان بزنیم. اگر اینترنت‌مان قطع شود قاطی می‌كنیم و حال‌مان ناخوش می‌شود، خودمان بیشتر از هر کسی می‌دانیم که داریم عمرمان را پای اینترنت تلف می‌کنیم! معتاد به اینترنت را نمی‌شود دست و پا بست و زندانی‌اش کرد، بلکه باید قدم به قدم رفتارها و عادت‌های اشتباهش را کم کرد. اگر شما هم معتاد اينترنت هستيد، برای ترک خودتان این چند قدم را بردارید، باشد که رستگار بیرون بیاید.

 

قدم اول: خودتان را محدود به زمان کنید

این قدر به هم ریخته نباشید، برای آنلاین شدن‌های‌تان برنامه داشته باشید و در هر روز مدت زمان مشخصی تعیین تا فقط همان ساعت‌ها آنلاین شوید و بقیه زمان‌ها را حتی وقتی اینترنت دارید بگذارید گوشی یا سیستم‌تان آف بماند تا دائم وسوسه جواب دادن یا لایک کردن به سرتان نزند. بهتر است زنگ هشدار گوشی‌تان را فعال کنید تا بعد از نیم ساعت شما را از غرق شدن نجات دهد. طوری برنامه‌ریزی کنید که اتصال‌تان به دنیای مجازی قبل از کارهای هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی که دوست دارید باشد؛ مثلا نیم ساعت قبل از سینما رفتن با دوستان یا کلاس ورزش بگذارید که دل کندن از اینترنت برای‌تان ساده‌تر باشد.

قدم دوم: تعداد اپ‌ها را کم کنید

لاین، تلگرام، اینستگرام، واتس‌آپ، تویتر و ... خب چه خبر است؟! مثل این قحطی زده‌های شبکه ندیده هر چی اپ است همه را روی گوشی‌تان نصب کرده‌اید که از چی عقب نمانید؟ چند تا از این اپ‌ها را پاک کنید تا مجبور به چک کردن همه‌شان در طول روز نشوید، مخصوصا که هر کدام برای خودشان دنیایی دارند و شما را مجبور به نشان دادن عکس‌العملی مثل خواندن پیام‌ها یا لایک کردن آن‌ها می‌کند. یا حداقل الکی توی 40 تا گروه عضو نشوید یا اگر عضوتان کردند شجاعت ترک گروه‌های مختلف را داشته باشید. باور کنید با نخواندن چرندیات بعضی گروه‌ها اتفاق خاصی در زندگی‌تان نمی‌افتد.

 

قدم سوم: شب‌ها بخوابید

معتادان به این اینترنت تازه وقتی می‌روند توی رختخواب کارشان شروع می‌شود و معمولا تا 6-5 صبح در حال اینترنت گردی هستند. بهترین روش برای ترک کردن این عادت زشت این است که گوشی‌تان را خاموش کنید یا اینترنتش را قطع کنید. باور کنید گشت‌وگذارهای اینترنتی قبل از خواب در کار ملاتونین که هورمون خواب است، اختلال ایجاد می‌کند و این خوابیدن را سخت می‌کند و خواب شب را آشفته می‌کند. مغز شما به شدت تلاش می‌کند تا اطلاعات را پردازش کند و ممکن است تمام شب نتواند آرام شود پس لطفا شب‌ها فقط بخوابید. 

 

قدم چهارم: خودتان را مشغول کنید

مهمانی‌های دورهمی بگذارید، کتاب‌های جدید بخوانید، فیلم‌های هیجان‌انگیز ببینید و.... خلاصه همه کارهایی که برای‌تان لذت‌بخش است و فکر و ذهن شما را مشغول می‌کند را لیست کنید و هر روز توی برنامه‌تان قرار دهید تا زمان آزاد و رهای کمتری داشته باشید. روابط اجتماعی دنیای واقعی را پررنگ کنید با دوستان، آشنایان و خانواده‌تان بروید تفریح. بازی‌های حرکتی و نشاط‌آور را به واسطه دوستان‌تان پررنگ کنید. علاوه بر این‌ها، کار کردن مثل کمک به خانواده یا قبول کردن یک پروژه کاری هم وقت‌تان را پر می‌کند. خودتان را آن قدر مشغول کنید که حتی فرصت نگاه کردن به صفحه گوشی و سیستم‌تان را نداشته باشید. 

 

قدم پنجم: شارژ نکنید

شجاعانه‌ترین کار شارژ نکردن اینترنت‌تان است. بگذارید مدتی بدون اینترنت بمانید یا اگر دارید اینترنت می‌خرید حتما مدت زمان محدودی را در نظر بگیرید تا مجبور شوید خودتان رعایت کنید و هی مراقب میزان استفاده‌تان شود. راه حل دیگر این است که گول تبليغات اینترنت‌های همراه را نخورید و با خرید بسته‌های مختلف اینترنت را تا سر قاف با خودتان نبرید. بگذارید فقط و فقط توی خانه یا توی محل کار اینترنت داشته باشید نه هر مكاني و هر زمانی. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
n_roointan
n_roointan
٩٤/٠٦/٠٧
١
٠
دمتون گرم