وحشت با صدای دالبی
درباره تکانی که فیلم «احضار» به سینمای وحشت داد

وحشت با صدای دالبی

نویسنده : سید مصطفی صابری

سینمای جهان در گونه وحشت بعد از آن‌که اقبال مخاطب نسبت به آثار اسلشر و سلاخی، بهخاطر تکراری شدن ایده‌ها کاهش پیدا کرد و حتی بهترینهای این‌گونه مثل سری «اره» هم اکرانهای خوبی نداشتند با چالش جدی مواجه شد، چالشی که باعث شد این گونه سینمایی زیرژانرهای فرعی خود را پایش کند و دوباره رو به ترسهای ملموس و عینی بیاورد. در این بین فیلم اسپانیایی «چهره پنهان» با یک پایان شگفت‌انگیز توانست دستاوردهای تازهای برای سینمای وحشت داشته باشد، در بین هالیوودیها هم فیلمهایی مثل «فعالیتهای غیر طبیعی»، «یتیم» و «مثلث» طی چند سال اخیر تکانی به ایدههای سینمای وحشت دادند و سیر تکاملی این گونه تا فیلمهایی مثل «بابادوک» پیش رفت که عامل وحشت را درون انسانها گذاشت و تعریف تازهای از ترس ارائه کرد. در این بین جیمز وان کارگردان هالیوودی کماکان با ارتقاء فرمولهای قدیمی در دو فیلم «موذی» 1و 2 نشان داد که قصه تسخیر یک آدم توسط موجودی اهریمنی هنوز میتواند ترسناک باشد. اما کمتر کسی فکر میکرد همین جیمز وان بتواند روی قصهای تکراری مشابه «جن گیر» فیلمی موفق به نام «احضار» را بسازد. هر چند از اکران فیلم در سینماهای جهان نزدیک دو سال میگذرد اما بهانه اینکه به سراغ این فیلم رفتیم اکرانش در پردیس سینمایی هویزه است. فیلم قصه دو خانواده است، خانواده اول که طبق فرمول ثابت چنین فیلمهایی به تازگی یک خانه قدیمی و بزرگ را خریدهاند و متوجه اتفاقات عجیبی در آن شدهاند، خانواده دوم هم زوجی هستند که در مسائل متافیزیکی و جن‌گیری تخصص دارند و دختر کوچکی دارند که به نوعی در قصه دخیل میشود. فیلم ادعا میکند بر اساس واقعیت ساخته شده اما در حقیقت مبنایش کتاب پرفروشی است که صرفاً ادعاهای یک خانواده درباره وجود نیروهای شیطانی در منزلشان است. ترس در داستان فیلم وجود دارد به خصوص اگر مخاطبش زیاد اهل این نوع فیلمها نباشد و فرمولهای ترساندن اثر برایش قابل پیش‌بینی نباشد، اما آن‌چه بیشتر از داستان باعث وحشت مخاطب میشود تجربه تماشای فیلم با صدای با کیفیت سالن سینمای هویزه است. کیفیت تصاویر فیلم اصل است و نسخه اکران شده مخصوص پرده‌های عریض است اما صدای فیلم به طرز غیر منتظره مخاطب را میخکوب میکند. جیمز وان در دو فیلم «موذی» (insidious) هم نشان داد چقدر از صدا در غافلگیری و شوک وارد کردن به مخاطب خوب استفاده میکند، اما منتقدان خارجی هم اذعان دارند که در «احضار» این بهره‌گیری به حد بالاتری رسیده و به لطف خانهای قدیمی، تصویربرداری جالب و بازی دخترکانی وحشت زده فیلم تاثیرگذاری بیشتری هم دارد. ممیزی نسخه‌ايي كه در سينما هويزه ارائه مي‌شود  خیلی حداقلی است و زیرنویسش هم نسبتاً دقیق و هماهنگ است. خلاصه فیلم با ایدهای تکراری اما ارائه تازهای به خوبی شما را میخکوب میکند، ضمن آنکه صحنههای مشمئز کننده و چندش‌آور هم تقریباً ندارد، اما پایان‌بندیاش چندان دلچسب نیست. جالب است بدانید که امتیاز کاربران imdb  به فیلم 5/7 است که برای یک فیلم در این ژانر نمره بالایی است. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
تلگجیم

تلگجیم 491

٩٦/٠٤/٠١
برگزیده سایت

سه راهکار تضمین شده برای کوتاه‌ نویسی!

٩٦/٠٤/٠١
هر سال احسان علیخانی در ماه عسل یادمان می‌اندازد که بعضی‌ها عجیب دوست دارند مشکلات زندگی‌شان را در بوق

کی از همه بدبخت ‌تره؟!

٩٦/٠٤/٠١
شاخ هفته

کاش حوصله شان سر برود

٩٦/٠٤/٠١
فتوچاپ

فتوچاپ 491

٩٦/٠٤/٠١
معرفی تلگرام‌های غیررسمی و پاسخ به این سـوال که آیا آن‌ها قابل اعتمادند؟

تلگرام‌ های فارسی!

٩٦/٠٤/٠١
پایان‌نامه

به دولت کمک کنید!

٩٦/٠٤/٠١
چهره هفته

من هم یک خمار هستم!

٩٦/٠٤/٠١

نگاهی به رایج‌ ترین موقعیت‌ هایی که یکهویی بیچاره‌ ترین می‌شویم!

٩٦/٠٤/٠١
کافه جهان نما

سوئد، اینجا همه چیز سرجای خودش است

٩٦/٠٤/٠١
جانونی

قصه شیخ بهایی و اختراع نان سنگک!

٩٦/٠٤/٠١
جارچی

جارچی 491

٩٦/٠٤/٠١
حکایت هفته

اندر حکایت دزدیده شدن شمشیر نادرشاه و مریدان

٩٦/٠٤/٠١
دات کام

کلاس ترک اعتیاد اسمارت فون‌ها

٩٦/٠٤/٠١
مینیمال

قحطی پوشک در ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ!

٩٦/٠٤/٠١

پاسخ به یک سوال مهم آیا تیم‌های ایرانی می‌توانند سیاست بایرن را در نقل و انتقالات دنبال کنند؟

٩٦/٠٤/٠١
ناصرخان آکتور سینما

حكمت همه و هيچى!

٩٦/٠٤/٠١
درباره افول ستاره‌ها در تیم‌های بزرگ و عاقبت نافرجام نقل و انتقالات پر سر و صدا

بمب‌هایی که نترکیدند!

٩٦/٠٤/٠١
شگرد خفن

Adsl ندارید؟ هات‌اسپات کنید

٩٦/٠٤/٠١
تبلیغات
تبلیغات