فرق است بين ميهن‌دوستي و نژادپرستي
«نژادپرستی خفیف ایرانی از کجا آب می‌خورد؟» در گفت‌و ‌گو با کارشناس ارشد ارتباطات

فرق است بين ميهن‌دوستي و نژادپرستي

نویسنده : مریم شیعه زاده

«ما نباید میهن‌دوستی و نژاد(میهن)پرستی را با هم اشتباه بگیریم. شاید بعضی از افراد مطالعه‌ای درباره گذشته خود نداشته باشند و اصلا تاریخچه آریایی‌ها را ندانند اما جمله «خون آرایی...» را بارها و بارها در طول روز تکرار کنند!» این‌ها بخشی از صحبت‌های جعفر شاهرخی، کارشناس ارشد ارتباطات و مدرس جامعه شناسی است که اعتقاد دارد «خون آریاییِ» این روزهایِ شبکه‌های اجتماعی، به خاطر این است که نمی‌توانیم مرز میان نژادپرستی و میهن‌دوستی را تمیز دهیم. 

این نژاد پرستی زیرپوستی ما از کجا آمده است؟

ایرانیان خصلت‌های خوب فراوانی دارند و مردم شریف و نوع دوستی هستند. هرچند که گاهی ناخواسته و به‌واسطه چند خصلت درگیر نژاد پرستی می‌شوند. احساسی بودن مردم و این‌که بیشتر تصویری و شنیداری هستند تا تحقیقی و تحلیلی باعث شده‌ است که گاهی تحت جریان‌های مختلف، ناخواسته درگیر‌ نژاد‌پرستی شوند. احساس مالیکت و فراری بودن از کار گروهی نیز از همین خصلت‌های ناپسند است. 

چرا توقع داریم در نقاط مختلف دنیا با احترام با ما رفتار کنند اما گاهی خودمان از این موضوع فاصله می‌گیریم؟ 

ایرانیان بسیار باهوش هستند اما متاسفانه بعضی از آن‌ها خود را زرنگ می‌دانند، نه باهوش! این احساس را دارند که همه جا باید از آن‌ها استفاده کنند و تخصص‌شان را محترم بشمارند و این را حق خود می‌دانند اما این حق را برای دیگران قائل نیستند.  

چه باید کرد؟

باید نگاه جامعه و قانون‌گذار نسبت به اتباع عوض شود. به نظر من رسانه‌ها نقش مهمی در این موضوع دارند. چندی پیش در یکی از سایت‌های خبری افغانستان می‌خواندم که یکی از نماینده‌های مجلس ایران جایی گفته بود اگر وضع همین‌طور پیش رود مجبور می‌شویم از افغانستان کارگر وارد کنیم! نگاه ما به کشوری که زمانی جزئی از ما بوده، یک نگاه ناپسند است. آن‌ها در ایران مشکلات فراوانی دارند و رفتار ما با آن‌ها صحیح نیست. 

«خون آریایی» اصطلاحی است که در شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده می‌شود، این اصطلاح از کجا آمده‌است؟

ما نباید میهن‌دوستی و نژاد‌پرستی را باهم اشتباه بگیریم. شاید بعضی از افراد مطالعه‌ای درباره گذشته خود نداشته باشند و اصلا تاریخچه آریایی‌ها را ندانند اما این جمله را بارها و بارها در طول روز تکرار کنند! ملیت‌گرایی همان نژادپرستی است با نامی شکیل و جدید که اگر نباشد دیگر کسی خود را برتر از دیگری نمی‌داند. میهن دوستی بارها در ادبیات ما آمده است و حتی در اسلام هم تاکید شده اما باید آن را از نژاد‌پرستی جدا دانست. جایی می‌خواندم اولین نژادپرست عالم شیطان بود. چون تکبر کرد و خود را برتر از آدم دانست. در صدر اسلام هم عده‌ای از مشرکین حاضر به گفت‌وگو با پیامبر نمی‌شدند و می‌گفتند در مجالس تو شرکت نمی‌کنیم مگر اینکه امثال بلال و سلمان نباشند، اما پیامبر نمی‌پذیرفتند. در قرآن هم داریم همه انسان‌ها برابر‌ند مگر کسی که تقوای بیشتری دارد.

شاید بعضی از مردم این تفکر را دارند که اتباع خارجی زندگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و آرامش‌شان را سلب می‌کنند...

اینطور نیست. ما از حقوق شهروندی، از حقوق اجتماعی و حقوق بشر دور مانده‌ایم. نباید برخورد با این عزیزان را شخصی کنیم. در سال 1980 که جنگ شوروی و افغانستان روی داد، مگر افغان‌ها به تاجیکستان نرفتند؟ چه مشکلی پیش آمد؟ هیچ وقت مشکلاتی که در ایران دارند را در تاجیکستان نداشتند. البته بخش زیادی از آن به خاطر نگاه دولت مردان ماست. دیدگاه‌های حمایتی باید برای اتباع بوجود بیاید تا نگاه‌ها تغییر کند. 

نمی‌شود کتمان کرد که مشکلات به وجود نمی‌آید، اینطور نیست؟ 

متاسفانه اتباع غالبا در توسعه کلان شهرها جذب حاشیه شهر می‌شوند چون نمی‌توانند خود را با مناسبات شهری وفق دهند. آن‌ها درگیر جنگ‌های داخلی و شرایط بد اقتصادی و آموزشی هستند و مجبور‌ند این‌جا بمانند تا به آینده امید داشته باشند. حاشیه‌ها بخش‌های مورد غفلت دولت‌اند و به همین خاطر جرم و جنایت در آن‌ها بیشتر است.گاهی برای به دست آوردن کیفیت بهتر زندگی ناچارند دست به هرکاری بزنند اما محکوم به سختی نیستند و نباید همه را به یک چشم دید. 

حرف آخر...

همه این تنفر‌ها، جنگ‌ها و خونریزی‌ها به خاطر این است که‌ نگاه‌مان به انسان، نگاه صحیحی نیست. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
مینیمال

سعدیا گفتی که مهرش می‌رود از دل ولی مهر رفت و ماه آبان نیز آرامم نکرد*

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
درباره فیلم هایی با محوریت جنگ جهانی اول، به بهانه سالروز پایان این رویداد هولناک

قسمتی تاریک از تاریخ

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
فتوچاپ

فتوچاپ 513

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات