جوانِ جسورِ سینماي ایران
در مورد«هومن سیدی» که این روزها آخرین ساختهاش بر روی پرده سینما در حال اکران است

جوانِ جسورِ سینماي ایران

نویسنده : علیرضا گرانپایه

«اعترافات ذهن خطرناک من» سومین فیلم بلند سینمایی «هومن سیدی» کارگردان جوان خوش ذوقی است که او را در همین صفحه ادب و هنر جیم به عنوان یکی از کارگردانهای آینده دار کشور معرفی کرده بودیم. هر چند سیدی را خیلی از ما به عنوان بازیگر در دنیاي سینما میشناسیم ولی «اعترافات ذهن خطرناک من» نشان داد که موفقیت «آفریقا» و «سیزده» دو فیلم گذشته سیدی اتفاقی نبوده است.  جسارت سیدی در پرداخت داستان که مدل روایت فیلمهایش را از دیگر کارگردانهای نسل خودش متفاوت کرده است، ما را بر این داشت که در این مطلب به صورت مختصر نگاهی بیاندازیم به نقاط مثبت و منفی کارنامه فیلمسازی هومن سیدي.

 

+

روایت متفاوت

«هومن سیدی» برخلاف خیلی از کارگردا‌ن‌های جوان هم نسل خود که اسیر سینمای فرهادی شده و ترجیح داده‌اند وارد داستان‌گویی اجتماعی خاصی شوند، مدل روایت متفاوتی را برای مخاطبانش انتخاب کرد. مدلی که برای ذائقه مخاطب امروزی انتخاب شده است.

 

بازی‌های متفاوت

در هر سه فیلم بلند سینمایی «هومن سیدی» یک نکته مشترک به چشم میخورد. بازیهای خوب بازیگرانی که گاه مانند «شهاب حسینی» و «جواد عزتی» در «آفریقا» کاری متفاوت از فیلمهای گذشته خود ارائه می‌دهند و گاه مانند «نوید محمدزاده» و «سیامک صفری» در «سیزده» و «اعترافات ذهن خطرناک من»، از بازیگران خوب تاتر دیده نشده در سینما هستند.

 

ذهن‌خوانی

چالش اصلی مخاطب و فیلم‌های سیدی، درگیریهای ذهنی کاراکترهای اصلی داستان هستند. در «سیزده» قرار است به سراغ چالشهای ذهنی یک نوجوان در سن بلوغ برویم و اگر داستانی هم روایت میشود در راستاي حل معادلات ذهنی همین کاراکتر است. روایت داستان فیلم براساس ذهن پیچیده یک شخصیت این اجازه را به مخاطب میدهد که ذهناش را لحظه به لحظه درگیر با اتفاقات فیلم قرار دهد.

 

-

غیر ایرانی

اگر محدودیت‌های طبیعی سینماي ایران را کنار گذاشته و فیلم‌های «سیدی» را برای مخاطبان به نمایش بگذاریم، دور از ذهن نیست اگر مخاطبان نتوانند کشور سازنده فیلم را درست حدس بزنند. نه تنها لوکشین‌های استفاده شده در فیلم بلکه مدل روایت‌، فیلمبرداری، گریم و ...نیز از جنس سینماي ایران نیستند. حالا این فیلم را بگذارید در کنار فیلمی مثل «یک حبه قند» که از دل جامعه خودمان بیرون آمده است.

 

سیاه و نا امید کننده

هرچند گفته بودیم که نوع دغدغه‌های بیان شده توسط هومن سیدی با دیگر کارگردان‌های هم نسل خودش متفاوت است ولی باید این را هم گفت که فیلم‌های سیدی هم مثل بسیاری از فیلم‌های دیگر کارگردان‌ها سیاه است و نمایش‌دهنده قسمتی از جامعه است که داستانش خیلی هم شیرین نیست. اعتیاد، فرار از خانه، طلاق و...  بهانه مناسبی برای فیلم ساختن محسوب می‌شود.

 

کمی تا قسمتی کپی

نمی‌توان گفت که «اعترافات ذهن خطرناک من» کپی داستان فیلم «ممنتو» ساخته «کریستوفر نولان» است ولی بعید به نظر میرسد که فیلم را تماشا کنید و در ذهن‌تان این نکته خطور نکند. به هر حال کارگردان خط اصلی داستان را از یکی از بهترین فیلمهای معمایی دنیا گرفته است که شاید برای عدهای این موضوع اذیتکننده باشد. از طرفی خاص بودن نگاه سیدی به پرداخت داستان‌هایش، پذیرش فیلم را برای  عده‌ای از مخاطبان سخت کرده است. به همین دلیل آخرین ساخته او برای اکران در گروه هنر و تجربه قرار گرفت.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١٢/٠٥
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

روز مهندس مبارک!

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و مشاهده بشقاب پرنده در آسمان

٩٥/١٢/٠٥
فتوچاپ

فتوچاپ 476

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 476

٩٥/١٢/٠٥
چهره هفته

کمدی-تراژدی کاندیداتوری بقایی

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

ویژگی جدید تلگرام ویندوزی

٩٥/١٢/٠٥

شغل: «دوستت دارم» نویسی

٩٥/١٢/٠٥
نامه‌های دلبرانه‌ای که امروز در قالب‌کتاب به دست ما رسیده‌اند

از... به...

٩٥/١٢/٠٥

فراز و فرودهای ادبیات عاشقانه از دیروز تا امروز

٩٥/١٢/٠٥
گپی با برگزیدگان مشهدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در یک شب برفی

کاش مسئولان، اندازه مردم به تئاتر توجه داشتند

٩٥/١٢/٠٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 476

٩٥/١٢/٠٥
آنتن

همسایه‌های بی‌جک!

٩٥/١٢/٠٥
جارچی

جارچی 476

٩٥/١٢/٠٥
درباره عاشقانه نوشت‌ها و بلایی‌که ما آدم‌های عصر جدید بر سرشان آورده‌ایم

عاشق is typing...

٩٥/١٢/٠٥
مینی ها

مینی 476

٩٥/١٢/٠٥
به بهانه تغییر وزن‌های متوالی یکی از پلنگ‌های جویبار که این‌بار در فینال جام‌جهانی ضربه فنی شد

یزدانی به جای یزدانی!

٩٥/١٢/٠٥
تبلیغات
تبلیغات