جوانِ جسورِ سینماي ایران
در مورد«هومن سیدی» که این روزها آخرین ساختهاش بر روی پرده سینما در حال اکران است

جوانِ جسورِ سینماي ایران

نویسنده : علیرضا گرانپایه

«اعترافات ذهن خطرناک من» سومین فیلم بلند سینمایی «هومن سیدی» کارگردان جوان خوش ذوقی است که او را در همین صفحه ادب و هنر جیم به عنوان یکی از کارگردانهای آینده دار کشور معرفی کرده بودیم. هر چند سیدی را خیلی از ما به عنوان بازیگر در دنیاي سینما میشناسیم ولی «اعترافات ذهن خطرناک من» نشان داد که موفقیت «آفریقا» و «سیزده» دو فیلم گذشته سیدی اتفاقی نبوده است.  جسارت سیدی در پرداخت داستان که مدل روایت فیلمهایش را از دیگر کارگردانهای نسل خودش متفاوت کرده است، ما را بر این داشت که در این مطلب به صورت مختصر نگاهی بیاندازیم به نقاط مثبت و منفی کارنامه فیلمسازی هومن سیدي.

 

+

روایت متفاوت

«هومن سیدی» برخلاف خیلی از کارگردا‌ن‌های جوان هم نسل خود که اسیر سینمای فرهادی شده و ترجیح داده‌اند وارد داستان‌گویی اجتماعی خاصی شوند، مدل روایت متفاوتی را برای مخاطبانش انتخاب کرد. مدلی که برای ذائقه مخاطب امروزی انتخاب شده است.

 

بازی‌های متفاوت

در هر سه فیلم بلند سینمایی «هومن سیدی» یک نکته مشترک به چشم میخورد. بازیهای خوب بازیگرانی که گاه مانند «شهاب حسینی» و «جواد عزتی» در «آفریقا» کاری متفاوت از فیلمهای گذشته خود ارائه می‌دهند و گاه مانند «نوید محمدزاده» و «سیامک صفری» در «سیزده» و «اعترافات ذهن خطرناک من»، از بازیگران خوب تاتر دیده نشده در سینما هستند.

 

ذهن‌خوانی

چالش اصلی مخاطب و فیلم‌های سیدی، درگیریهای ذهنی کاراکترهای اصلی داستان هستند. در «سیزده» قرار است به سراغ چالشهای ذهنی یک نوجوان در سن بلوغ برویم و اگر داستانی هم روایت میشود در راستاي حل معادلات ذهنی همین کاراکتر است. روایت داستان فیلم براساس ذهن پیچیده یک شخصیت این اجازه را به مخاطب میدهد که ذهناش را لحظه به لحظه درگیر با اتفاقات فیلم قرار دهد.

 

-

غیر ایرانی

اگر محدودیت‌های طبیعی سینماي ایران را کنار گذاشته و فیلم‌های «سیدی» را برای مخاطبان به نمایش بگذاریم، دور از ذهن نیست اگر مخاطبان نتوانند کشور سازنده فیلم را درست حدس بزنند. نه تنها لوکشین‌های استفاده شده در فیلم بلکه مدل روایت‌، فیلمبرداری، گریم و ...نیز از جنس سینماي ایران نیستند. حالا این فیلم را بگذارید در کنار فیلمی مثل «یک حبه قند» که از دل جامعه خودمان بیرون آمده است.

 

سیاه و نا امید کننده

هرچند گفته بودیم که نوع دغدغه‌های بیان شده توسط هومن سیدی با دیگر کارگردان‌های هم نسل خودش متفاوت است ولی باید این را هم گفت که فیلم‌های سیدی هم مثل بسیاری از فیلم‌های دیگر کارگردان‌ها سیاه است و نمایش‌دهنده قسمتی از جامعه است که داستانش خیلی هم شیرین نیست. اعتیاد، فرار از خانه، طلاق و...  بهانه مناسبی برای فیلم ساختن محسوب می‌شود.

 

کمی تا قسمتی کپی

نمی‌توان گفت که «اعترافات ذهن خطرناک من» کپی داستان فیلم «ممنتو» ساخته «کریستوفر نولان» است ولی بعید به نظر میرسد که فیلم را تماشا کنید و در ذهن‌تان این نکته خطور نکند. به هر حال کارگردان خط اصلی داستان را از یکی از بهترین فیلمهای معمایی دنیا گرفته است که شاید برای عدهای این موضوع اذیتکننده باشد. از طرفی خاص بودن نگاه سیدی به پرداخت داستان‌هایش، پذیرش فیلم را برای  عده‌ای از مخاطبان سخت کرده است. به همین دلیل آخرین ساخته او برای اکران در گروه هنر و تجربه قرار گرفت.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محبوب‌ترین اسباب‌بازی سال 2017 که رقیـب بـازی‌های انـدرویدی است!

#fidget_spinner

٩٦/٠٥/٢٦
هشت قسمت از فصل دوم «شهرزاد» پخش شد اما خاطره قبل تکرار نشد!

تو آن عهدی که با من بسته بودی؟

٩٦/٠٥/٢٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 499

٩٦/٠٥/٢٦
تلگجیم

تلگجیم499

٩٦/٠٥/٢٦
مینیمال

‏اندر مزایای تعطیلی روز جمعه

٩٦/٠٥/٢٦
به بهانه واقعه میرزا اولنگ، موضوع ویژه این‌ هفته دیباچه‌ای است بر درد و غم جانسوز همسایه هم‌خون‌ و فره

از رنج برادر افغانم

٩٦/٠٥/٢٦
پایان‌نامه

خیلی مارمولکی!

٩٦/٠٥/٢٦
آنتن

بدن‌سازی به سبک جیم!

٩٦/٠٥/٢٦
شاخ هفته

امتحان کردن هنر نمی‌باشد

٩٦/٠٥/٢٦
شگرد خفن

پسوردتان را پیدا کنید

٩٦/٠٥/٢٦
درباره مالکان ثروتمند فعلی باشگاه‌های اروپایی چه می‌دانید؟

بریز و بپاش آسیایی‌ها در اروپا!

٩٦/٠٥/٢٦
جارچی

جارچی 499

٩٦/٠٥/٢٦
فتوچاپ

فتوچاپ 499

٩٦/٠٥/٢٦
درباره ناکامی بزرگ «اوسین بولت» در آخرین مسابقه زندگی‌اش

خداحافظی تلخ ابرقهرمان!

٩٦/٠٥/٢٦
ناصرخان آکتور سینما

نکشی ما رو با رکورد‌هات!

٩٦/٠٥/٢٦
کافه جهان نما

استرالیا، سرزمین سبز احترام

٩٦/٠٥/٢٦

اندر مصائب خاص بودن!

٩٦/٠٥/٢٦
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و جوانی

٩٦/٠٥/٢٦

لحظه نبودنش

٩٦/٠٥/٢٦

جوابی که کسی را ناراحت نکند!

٩٦/٠٥/٢٦
تبلیغات