جای خالی مجلات تصویری در تلویزیون
به بهانه تعطیلی برنامههایی مثل «هفت» و «رادیو هفت»

جای خالی مجلات تصویری در تلویزیون

نویسنده : محیا فرجی

5 سال است که تمام مخاطبان حرفه ای سینما «هفت» را می شناسند. وقتی فریدون جیرانی در سال 89 با هدف تولید یک 90 سینمایی، برنامه اش را آغاز کرد فضای متفاوت برنامه برای بسیاری از مخاطبان غریب بود، به خصوص با اجرا و خنده های منحصر به فرد جیرانی و نقدهای تند و تیز مسعود فراستی. اما از همان بدو امر تمام سینماگران و سینمادوستان باور داشتند که جای یک مجله تصویری تخصصی ویژه سینما در تلویزیون خالی است و با وجود تمام انتقاداتی که به هفت وارد می شد همه از وجود این برنامه خرسند بودند. چرا که تا پیش از آن، فقط برنامه هایی مانند سینما چهار، سینما ماورا و دو قدم مانده به صبح (در برخی قسمت ها) به مباحث سینمایی می پرداختند که در دو مورد اول به نمایش و نقد فیلم خلاصه می شد. دعوت از کارشناسان و مطرح شدن مباحث تخصصی، هفت را به کلاسی آموزشی برای علاقه مندان سینما تبدیل کرد. با طرح گفت وگوهایی چالشی میان سینماگران و پرهیز از نقد فیلم های ضعیف و غیراستاندارد توسط فراستی، هفت شد آن چه که باید می شد. تا این که سال 91 شبکه 3 فریدون جیرانی و پس از او مسعود فراستی را از این برنامه حذف کرده و با جایگزین کردن محمود گبرلو، هفت را به خنثی ترین و کم بینده ترین برنامه خود تبدیل کرد. اجرای خشک و کلیشه ای گبرلو و سوالات سطحی وی از میهمانان برنامه، چنان ریشه های حیات هفت را خشکاند که امسال قبل از ماه رمضان آنتن سیما از آن ها گرفته شد تا سرنوشت تنها مجله سینمایی تلویزیون در هاله ای از ابهام باقی بماند. 

 

وقتی همه به تاریخ پیوستند به جز 90

اما در میان تولیدات سال های اخیر تلویزیون، هفت تنها مجله تصویری پرمخاطب نمی باشد. بلکه در میدان رقابت تاکنون هیچ کدام از مجلات تصویریِ هنری و فرهنگی نتوانسته اند گوی سبقت را از نسخه ورزشی خود یعنی 90 بربایند. 90 که تا چند روز دیگر به شانزدهمین سال پخش خود نزدیک می شود چنان پایگاه محکمی برای خود ایجاد نموده است که تماشای آن برای مخاطبان واجب تر از دیدن بازی های لیگ برتر است. آیتم های متنوع این برنامه از اخبار هفته گذشته گرفته تا گفت‌وگو با میهمان و کارشناسی بازی ها به اضافه اجرای پرانرژی، پرحاشیه و صریح فردوسی پور از عوامل اصلی جذابیت 90 پس از گذشت 16 سال می باشد. اما از نود که بگذریم مجلات تصویری دیگری بودند که نه در حد و اندازه این برنامه، اما به شکل قابل قبولی جایگاه خود را در میان مردم پیدا کردند. «رادیو هفت» به تهیه کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی نیز مجله تصویری محبوبی در حوزه فرهنگ و هنر بود که طی مدت 5 سال پخش مداوم، توانست بینندگان زیادی را به مباحث فرهنگی و ادبی علاقه مند نماید. اما پخش این برنامه به علت اختلاف نظر سازندگان آن با مدیران شبکه آموزش از ابتدای سال جاری متوقف شد. برنامه «دو قدم مانده به صبح» نیز برای بسیاری از مخاطبان جدی تلویزیون نامی آشناست. برنامه ای که با اجرای محمد صالح علا از شبکه چهار به صورت زنده روی آنتن می رفت و در هر قسمت به تحلیل سوژه ای ادبیهنری می پرداخت. این برنامه نیز در زمان خود چنان میان مخاطبان گل کرد که ادبیات خاص صالح علا تا مدت ها بین مردم رواج داشت. امروز کمتر کسی است که با شنیدن نام «دو قدم مانده به صبح»، تصویر و صدای محمد صالح علا در ذهنش زنده نشود که «بینندگانِ جان» و «هموطنان پیشانی بلند و روسپید» را از «معبر امواج شبکه محترم چهار» پس از یک «رفت و آمد رسانه ای» به «مرغزار گفتگو» دعوت می کرد.

 

مجلات تصویری در قاب جادویی

برنامه های صدا و سیما گاهی اساسا به دستچین نیاز دارند. باید حسابی بگردید تا از میان انبوه جُنگ های نه چندان جذاب تلویزیونی، سریال های کره ای و تاک شوهای عامه پسند، برنامه ای بیابید که در عین جذابیت مقادیری حرف جدید و ارزشمند برای گفتن داشته باشد. با نگاهی به کارنامه یک دهه گذشته صدا و سیما پی می بریم که همواره مجله های تصویری در حوزه های گوناگون، علاوه بر ارائه برنامه ای درخور و قابل قبول، قادر به جذب بالای مخاطب بوده اند. مجلات تصویری با ارائه آیتم های متنوعی مانند بررسی اخبار در رسانه ها، گفتگوی تخصصی، گزارش های میدانی و... پکیج جذابی برای مخاطبی می باشند که از یکنواختی سایر برنامه ها دلزده شده است. یعنی در یک برنامه هم بار آموزشی دارند، هم تحلیلی، هم خبری، هم سرگرمی. البته برنامهای مثل 90 بیشتر سرگرم‌کننده است. ارائه همه این آیتم ها در کنار هم، دید جامعی پیرامون یک موضوع به مخاطب می دهد. به عنوان مثال سری نخست برنامه هفت، اطلاعاتی در باب سینمای کشور در اختیار بینندگان قرار می داد که همپایه تورق یک نشریه سینمایی ارزش داشت. 

 

اطلاعات خوب و مخاطب پسند

ناگفته نماند که مجلات تصویری، فرصت مناسبی برای ارائه دانش تخصصی در قالبی جذاب و مخاطب پسند برای مردمی است که هر روز در شبکه های اجتماعی در معرض بمباران داده های ساندویچی بی پایه و اساس قرار دارند. اما متاسفانه در سال های اخیر شاهد آن هستیم که مجلات تصویری یکی پس از دیگری از آنتن زنده شبکه های سیما حذف شده و جایگزین مناسبی برای آن ها در نظر گرفته نمی شود. در بسیاری موارد نیز پس از یک دوره تعلیق، این برنامه ها چنان ضعیف و خنثی به تلویزیون بازمی گردند که دیگر قادر به حفظ مخاطبان اولیه نمی باشند. اما اگر بخواهیم با دیده اغماض به ماجرا نگاه کنیم می توان گفت در نهایت وجود همین برنامه ها، هرچند نه چندان با قوت و حرفه ای، از نبودشان بهتر است. از این رو، قدر داشته های کنونی را بدانیم و از تماشای «مجله تئاتر» در حوزه هنرهای نمایشی (شبکه چهار)، «سفید» در حوزه فرهنگ و هنر (شبکه آموزش)، «میکروسکوپ» در حوزه سلامت (شبکه چهار) و «کافه فناوری» در حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر (شبکه چهار) غافل نشویم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
نگاهی به چند کتاب محبوب که همیشه جزو پرفروش‌های بازار کتاب هستند

فرمانروایان واقعی کتاب‌فروشی‌ها

٩٦/٠٩/٢٣
سحر مصیبی، کارگردان مستند «صفر تا سکو» در گفت وگو با جیم

در زندگی خواهران منصوریان غیر ممکنی وجود ندار

٩٦/٠٩/٢٣
NFC فناوری جدیدی که ترند حال و هوای تکنولوژی کشورمان شده

#Near_Field_comunication

٩٦/٠٩/٢٣
شاخ هفته

میم من را خوب بشناس

٩٦/٠٩/٢٢
چهره هفته

جو سحر قریشی نگیردمان!

٩٦/٠٩/٢٣
جارچی

جارچی 516

٩٦/٠٩/٢٣
چاپ‌های متعدد و استقبال از «ملت عشق» برای چندمین بار این سوال را مطرح می‌کند که؛ چطور رمان‌های متوسط این

رُمان با لایک اضافه

٩٦/٠٩/٢٣
کافه جهان نما

به پایان آمد این کافه...

٩٦/٠٩/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 516

٩٦/٠٩/٢٣
یادداشت

مربی تایلندی نباشیم

٩٦/٠٩/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 516

٩٦/٠٩/٢٣
شگرد

آموزش اتصال به مودم wifi بدون نیاز به رمز عبور

٩٦/٠٩/٢٣
یادداشت

چطور برخی ناشران ما را دور می‌زنند؟

٩٦/٠٩/٢٣
شبکیه

جنجال سه بُعدی کاسبان تحریم

٩٦/٠٩/٢٣
مواجهه با یک مدل متفاوت زندگی در مصاحبه با محمدرضا شاه‌پسند، یک گردشگر ایرانی

جهان دیدن به از جهان خوردن

٩٦/٠٩/٢٣
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و کاهش تعطیلات تقویمی

٩٦/٠٩/٢٣
دات کام

مهراب قاسمخانی هستم، دو ماهه پاکم!

٩٦/٠٩/٢٣
یادداشت

دلم برای پدیده می‌سوزد

٩٦/٠٩/٢٣
کوتاه درباره رمان «ملت عشق» و دلایل محبوبیت آن

رمانی با رگه‌های سریال ترکی

٩٦/٠٩/٢٣
یادداشت

اندر حکایت هله هوله خوردن در سینما

٩٦/٠٩/٢٣
تبلیغات