مخاطب با روند پخش آگهی ها کنار آمده است
مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما در گفت وگو با جیم:

مخاطب با روند پخش آگهی ها کنار آمده است

نویسنده : سارا ادیبان

اما سمت دیگر پرونده تبلیغات صدا و سیما چه در متن، چه در پیش و پس زمینه سریال ها و برنامه های تلویزیونی؛ خود این سازمان و نیازهای مالی آن است. آن طور که یکی از خبرگزاری ها نوشته است؛«منابع مالی ۲۰۰۰ میلیاردی سازمان صداوسیما برای تأمین هزینه‌های معمول این سازمان عظیم ـ حتی در حوزه توسعه فنی ـ باید کفایت کند؛ اما حقیقت امر آن است که این مجموعه رسانه‌ای در سال‌های اخیر آنچنان بزرگ شده که دیگر توان حرکت ندارد و چیزی ‌حدود ۸۵ درصد بودجه و درآمد‌هایش صرف پشتیبانی و نیروی انسانی می‌شود که حدود ۵۰ هزار کارمند تخمین زده می شود و طبیعتا این بودجه نقش مستقیم حداقلی در تولید دارد و‌‌ همان گونه که بررسی منابع مالی رسانه نشان می دهد، شاید در حدود 300 میلیارد تومان از بودجه رسانه ملی، صرف تولید شود.» اگر این رقم را بپذیریم، می بینیم دخل و خرج این رسانه به ویژه در بخش تولید، به هیچ وجه هم خوانی ندارد.

 

هدف ما صرفا کسب درآمد نیست

اما نقدهای مطرح شده؛ بهانه پیگیری ما از روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد تا مقام مسئولی در این رسانه پاسخگوی نقدها باشد. متاسفانه واحد بازرگانی رسانه ملی که مخاطب سوالات ما بود، به رغم ارسال سوالات به صورت مکتوب پاسخی ارائه نداد و صرفا دکتر داوود نعمتی اناركی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مخاطب سوالات ما قرار گرفت. 

او نیز با ذکر این قید که تنها در محدوده کارشناسی خود پاسخگوی به سوالات ماست؛ در واکنش به نقدهای صورت گرفته در خصوص «آنتن فروشی» برای تامین هزینه ها، می گوید: تامین درآمد و در اختیار گرفتن بازار تنها هدف از پخش آگهی ها نیست و هیچ رسانه ای چنین ریسکی نمی کند که تمام وقت و محتوای خود را با هدف کسب سود به هر آگهی و تبلیغی بسپارد. در این تبلیغات مسئله اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی هم مدنظر است. بالاخره مردم مخاطب بخشی از خدماتی هستند که در این آگهی ها بیان می شوند. از طرفی نوعی حمایت هم صورت می گیرد از خط تولیدی که کالایی را عرضه می کند.

 

ذائقه سفارش دهنده هم باید مدنظر قرار گیرد

وی اشاره ای دارد به تغییر در ساختار، بیان و حتی تکنیک تبلیغات تلویزیونی و عنوان می‌کند: متناسب با وضعیت فعلی، تبلیغ کالا در محتوا یا میانه اثر، برنامه ریزی شده است و تلاش شده تا این تبلیغ به گونه ای در لابه لای متن گنجانده شود که به ساختار بیانی و اهداف محتوایی کار خسارتی وارد نکند. بر روند این برنامه‌ریزی هم گروهی از کارشناسان نظارت دارند. 

وی تاکید می کند: به زعم ما مخاطب با این جنس تبلیغات کنار آمده و آن را پذیرفته است و شاید تنها دغدغه همان چند دقیقه ای باشد که محتوا بر تبلیغ تمرکز می یابد و احساس و عواطفی در مخاطب شکل گرفته به وقفه ای دچار می شود. در غیر این صورت زعم ما این است که بینندگان برنامه های سیما با این جنس تبلیغات ارتباط برقرار کرده اند.

نعمتی که خود دکترای ارتباطات دارد و مدرس دانشگاه است، بر مراقبت نسبت به حجم آگهی و تناسب آن با استانداردهای تدوین شده در رسانه ملی تاکید می کند و می گوید: این استانداردها در مقاطعی به سازندگان یادآوری می شود تا کسی از آن ها تخطی نکند. 

از او در خصوص تبلیغ یک برند بهداشتی و شوینده در میانه سریال پایتخت 4 می پرسیم و اینکه برخی منتقدان این جنس تبلیغ را دلیل «زدگی» مخاطب دانسته اند که در پاسخ عنوان می کند: به زعم ما که همین حالا ارتباط خوبی با این اثر برقرار شده است. بالاخره در مسیر تولید و پخش تبلیغ ذائقه سفارش دهنده کار هم باید مدنظر قرار گیرد که گاهی از قضا، مطالبه اش نمایش محصولش در بهترین ساعت پخش و در همزمانی با یکی از پُربیننده ترین برنامه های تلویزیونی است. 

 

اسپانسرها، استمرار پخش برنامه های محبوب را تضمین می کنند

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما، موضوع تامین اسپانسر برای برنامه های تلویزیونی را متفاوت از جذب تبلیغات می داند و می گوید: عقد قرارداد برای حمایت مالی مثلا 50 قسمت از یک برنامه تلویزیونی، تنها با هدف سود مالی انجام نمی شود و در یک جنبه آن همین مخاطب است که منتفع می شود چرا که پخش یک برنامه محبوب و مورد علاقه او، در بازه زمانی طولانی تری، استمرار می-یابد. از طرفی در روند جذب اسپانسرها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، بر معرفی و تبلیغ غیرمستقیم تاکید می‌شود و تمام تلاش سازندگان این است که محتوای کار متاثر از این حمایت مالی قرار نگیرد، به گونه ای که برای مخاطب دلزدگی ایجاد کند. 

 

مجوز نداشته باشند؛ تبلیغ شان نمی کنیم

وی با این حال تاکید می کند: اگر تخلفی در نحوه نمایش و تبلیغ کالایی در برنامه های تلویزیونی مشاهده شود، متناسب با دستورالعمل ویژه ای که صدا و سیما در این خصوص دارد، به سازندگان آن برنامه تذکر داده می شود. اما نعمتی در حالی از اهرم های مراقبتی سخن می گوید که بعضا حتی کیفیت محصولات تبلیغ شده در این رسانه هم زیر تیغ نقد سازمان ها و نهادهای نظارتی رفته است. اما او می گوید که هیچ کالایی بدون داشتن مجوزهای لازم از سازمان ها و نهادهای مرتبط، اجازه تبلیغ از مسیر رسانه ملی را نمی یابد. به وی مثال نقض این ماجرا که کرم های حلزون بود را یادآور می شویم. کالایی که فاقد ابتدایی ترین استانداردها و ساختارها بود و به دفعات در آگهی های صدا و سیما به نمایش درآمد. نعمتی در پاسخ می گوید که در جریان این موضوع نیست و این اتفاق مربوط به دوره تصدی وی در این مسئولیت نمی باشد.

 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

سیستان و بلوچستان شبیه هند به اصالت ایران

٩٥/١٠/٢٣
برگزیده سایت

انتقال پیام در کمترین کلمات

٩٥/١٠/٢٣
۵ ویژگی ممتاز از مرحوم آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی‌که جوان‌ترها کمتر شنیده‌اند و بزرگترها احتمالا فرا

شیخِ کبیر

٩٥/١٠/٢٣
جالباسی

از درازآویز تزئینی به نام کراوات تا پیراهن واتو

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اصغر لالا

٩٥/١٠/٢٣
شاخ هفته

آرمان های بر باد رفته

٩٥/١٠/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 470

٩٥/١٠/٢٣
شبکیه

فیلم‌های جدید در شبکه نمایش خانگی

٩٥/١٠/٢٣
به بهانه خریدهای نجومی تیم‌های چینی و پیشنهادهای اغواکننده‌شان به ستاره‌های جهان فوتبال

چین چون پول

٩٥/١٠/٢٣
بک بسته پیشنهادی گرم برای شب‌های طولانی زمستان

زندگی با بهانه‌های کوچک خوشبختی

٩٥/١٠/٢٣
آنتن

اندر حکایت شیرینی های صفجه آرا

٩٥/١٠/٢٣
پایان‌نامه

ارائه حق تیر برای وام ضروری

٩٥/١٠/٢٣
در گفت‌و‌گو با «حسام اسلامی» کارگردان مسابقه جالب تلویزیونی «خانه ما»

نمی‌خواهیم خانواده‌ها را نصیحت کنیم

٩٥/١٠/٢٣
ذهن زیبا

ذهن زیبا 470

٩٥/١٠/٢٣
سایت خوب

بهترین راهنمای آنلاین دکور و دیزاین خانه را بشناسید

٩٥/١٠/٢٣
خواندنی‌های زندگی اولین لژیونر والیبال بانوان ایران

مائده ُسمان خراش

٩٥/١٠/٢٣
«پیمان طالبی» گوینده مسابقه «خانه ما»

برنامه های رقابتی جذاب هستند

٩٥/١٠/٢٣
مینی‌ها

مینی 470

٩٥/١٠/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 470

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

حسام علیه شبکه های تلویزیونی

٩٥/١٠/٢٣
تبلیغات
تبلیغات