قصههای معمولی از دردسرهای عظیم آدمهای معمولی
صدای سیما

قصههای معمولی از دردسرهای عظیم آدمهای معمولی

نویسنده :

دو سریال کمدی امسال ماه مبارک رمضان یک ویژگی مشترک داشتند، روایتگر زندگی معمولی آدم‌های معمولی بودند، اگر به سیر سریالهای کمدی و مناسبتی ماه مبارک نگاهی بیندازیم با مواردی مثل «گمگشته»، «زیر زمین»، «خداحافظ بچه»، «پنجمین خورشید» و.... مواجه میشویم که موفق بودند اما داستانهای فانتزی و جدا از زندگی مردم را روایت میکردند. در این بین کارهای عطاران مثل «متهم گریخت» و «بزنگاه» به زندگی مردم نزدیک شدند و «دودکش» با استفاده از فرمولهای «پایتخت» در نوروز تلاش موفقی را برای ارائه فضایی ملموس انجام داد. اما امسال از معدود سالهایی بود که دو سریال با این فضا پخش شد، «پایتخت 4» و «دردسرهای عظیم2» که هر دو از زندگی دورهمی و رنجهای ملموس آدمها میگفت. هر چند امسال مشکل نداشتن چالش کلی در پایتخت بیشتر از هر وقتی به چشم آمد و خرده داستانها هم کشش لازم را نداشتند، اما سریال تا جایی که توانست از برندش خرج کرد و با استفاده از تکیه کلامها و موقعیتهایی که ربطی به خط اصلی داستان نداشتند گلیم خود را از آب بیرون کشید. از آن طرف «دردسرهای عظیم» با چند وقفه عظیم مواجه بود از جمله پخش مسابقات والیبال، سریال به خاطر شبهای قدر هم با تعلیق مواجه شد و این عوامل دست به دست هم داد تا آنطور که باید دیده نشود اما حقش بیشتر بود که در ادامه دلایلش را بررسی میکنیم: 

 

نقاط ضعف عظیم

«دردسرهای عظیم2» در کنار فضای دوست داشتنی و صمیمیاش با چالشهای زیادی مواجه بود که گاه فضای قصه را از یک اثر دوست داشتنی و ملموس که میتواند مابه ازای خارجی داشته باشد تا سطح یک سریال فانتزی که برای شکل‌گیری درام از هر حربهای استفاده میکند پایین میآورد. بهطور مثال شخصیت «محترم» در سریال بیش از اندازه اغراق شده، تلخ و غرغر است، طوری که رفتارش اصلاً باور پذیر نیست. فاصله سنی محترم و شوهرش هم زیاد است و به شوهر میآید فرزند محترم باشد! ضمن آنکه شوهر در برابر محترم بسیار منفعل و بیاراده است و در طول سریال مشغول معذرت خواهی از دیگران بابت رفتارهای همسرش است. سالها بیخبر بودن عموی بهار از او و زن برادرش برای مردی به این محترمی و مهربانی کاملاً غیر قابل باور است. ماجرای پیدا شدن بچه در ماشین ارسلان و مرتبط شدنش با لطیف هم موقعیتی فانتزی است و اینکه از قضا بعد از اینهمه سال عموی بهار که قرار است همان اول داستان به رحمت خدا برود هم بانی ماجراست، ظرفیتهای داستان را پایینتر هم میآورد. حتی دوز بالای بدجنسی خواهر عروس کوچک محترم هم خیلی بالاست، به خصوص اینکه هر دو خواهر شخصیتهای منفی نیستند. اما به رغم این نقاط ضعف سریال را میتوان به دلایل زیادی اثری موفق دانست. 

 

سرراست و صمیمی

«دردسرهای عظیم2» به خوبی با توجه به نیاز جامعه طراحی شده است، مهم‌ترین جنبه مثبت اثر این است که قصه دارد، یک چالش اصلی، در کنار چند داستان فرعی. سریال بهخوبی از قواعد ساده تعلیق و همراه کردن مخاطب استفاده میکند. در ادامه سریال از دورهمی آدمها، زندگیهایی که همه پشت هم هستند و .... میگوید اما در قالب تصویر. کسی وسط داستان درباره کمک به همسایه و رفاقت و... سخنرانی نمیکند. آدمهایی مثل میرزاده هر چند بازیگرش تکراری است اما شخصیت‌هایی شیرین و سرراستی هستند که میتوانند دایی و عموی ما باشند. سریال در کنار نمایش دورهم بودن آدمها چیزهای دیگری را هم به مخاطب نشان میدهد که حس خوبی را در ذهنش تداعی میکند؛ مثل یک خانه باغ بزرگ و زیبا دور از هیاهوی شهر، یا عشق‌های ساده و بیریا که با عشقهای لوکس و دانشجویی فیلمها و سریالهای دیگر فاصله زیادی دارد. در حالیکه در فیلمها و سریالهای دیگر میبینیم دخترها و پسرها در کافیشاپ دور هم جمع میشوند و بدون دغدغهای صمیمانه با هم گپ میزنند در «دردسرهای عظیم» حتی زوجی که به هم محرم هستند هم با لفظ شما همدیگر را خطاب میکنند، حین صحبت با هم خجالت میکشند و... از طرفی سریال چند داستان را همزمان پیش میبرد که هرچند نقطه اتصالی به چالش اصلی یعنی ازدواج لطیف و بهار ندارند و حل و فصلشان به پیشبرد اصل ماجرا کمکی نکرد اما بهخوبی مخاطب را همراه می‌کند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
g_rezaei
g_rezaei
٩٤/٠٥/٠٥
٠
٠
سلاااام واااای من عااااشق دردسر... بودم انگار میخوان ۳شو بسازن موفقیت فیلم ب نظرم ب بازیگرای توانمندش هم بستگی داره