امیدها به «سیزده» سیدی ختم شد
مروری بر جدیدترین آثار شبکه نمایش خانگی

امیدها به «سیزده» سیدی ختم شد

نویسنده : سید مصطفی صابری

مدت زیادی است «شبکه نمایش خانگی» سوت و کور شده، آنقدر که دیگر، مخاطبان حوصله سرک کشیدن دائمی به مراکز پخش محصولات را ندارند، در اوضاع و احوالی که تا امروز 8 اپیزود سریال موفق آمریکایی «فهرست سیاه» پخش شده اما سریال به رغم داستان پر چالش و ریتم تند و موفقیت جهانی، جریانی در کشورمان ایجاد نکرده زنگ خطر برای سریالهای ایرانی که قرار است پخش شوند به صدا درآمد و باید منتظر ماند و دید «دندون طلا» میرباقری و «شهرزاد» حسن فتحی، می‌توانند نوار تلخ کامی سریالهای داخلی و خارجی در شبکه نمایش خانگی را برای مخاطب پاره کنند یا نه؟ از آن طرف در این برهوت فیلم خوب، طی چند وقت اخیر یعنی از شروع ماه مبارک چند محصول در شبکه نمایش خانگی عرضه شد که 4 عنوان از بقیه شاخصتر بود. 

 

ترکیب سینمای کیمیایی و هندوستان

فیلم «باج» بهخاطر حضور چهرههایی مثل سام درخشانی، تینا آخوندتبار و نیما شاهرخ‌شاهی کنجکاو برانگیز بود. فیلمی که ترکیبی از فیلمهای کیمیایی، فرهادی و حتی سینمای هند بود و در داستانی شلوغ به موضوعاتی مثل خیانت، دروغ، عشق، رفاقت و... میپرداخت آنهم با پایانبندی دهه چهلی. فیلم قصه دو رفیق است که از دیگر رفیقشان رکب خوردهاند و به روزگار سیاه نشستهاند. نیما شاهرخ‌شاهی برای بار چندم در این فیلم نقش یک جوان جنتلمن و در عین کلاهبردار و نارفیق را بازی میکرد. سام درخشانی هم خوراک این است که در فیلم قیمه قیمه شود. 

 

سگ‌کشی در دهلیز

فیلم دیگری که در این روزها عرضه شد «روز روشن» بود. «روز روشن» اثر حسین شهابی، که اثر قابل اعتناتری به نسبت «باج» است دو سال پس از اکران به شبکه نمایش خانگی آمد. «دهلیز»، «انتهای خیابان هشتم» و چند فیلم دیگر نمونههای مشابه «روز روشن» هستند. فیلمی که مهران احمدی و پانتهآ بهرام را در مقام بازیگر دارد و از چند جشنواره داخلی و خارجی هم جوایزی دریافت کرده است و روایت نصف روز زندگی یک مربی مهد است که تلاش میکند پدر دخترکی که در مهد آنهاست را با جور کردن شاهد از قصاص نجات دهد. اما کسانیکه شاهد ماجرای قتل غیر عمد بودند به نوعی تطمیع یا ترسیده شدند و حاضر به شهادت نیستند. فیلم هر چند سعی میکند واقعی باشد اما در مواقعی نکات ساده سیستم قضایی کشور را نادیده بگیرد تا بتواند قصه و کشمکشهایش شکل میگیرد. فیلم پایان‌بندی مشابه «سگ کشی» بیضایی دارد. اگر وقت اضافه دارید «باج» را ببینید، اگر حال و حوصله اضافه دارید «روز روشن» را ببینید، چون فیلمی است خوش ساخت که حرف چندان تازهای ندارد و تماشایش حس خوبی هم به مخاطب القاء نمیکند. 

 

فیلم نسازی چی میشه؟

اما اولین فیلم سعید آقاخانی با بازی تنابنده، هم حدود دو هفته است که در شبکه نمایش خانگی عرضه شده، فیلمی درباره رهایی از اعتیاد به نام «لامپ صد»، تنابنده که بعد از «شاهگوش» و «ابله» ترجیح میدهد در نقشهایی بی تاثیر با گریمهای سنگین بازی کند اینبار هم در «لامپ صد» گریم سنگین و نچسبی را دارد تا مثلاً شبیه یک معتاد متوهم شود. فیلم نه بازی دلچسبی دارد، نه پیام تازه و بکری، نه قصهای، با یک اثر به تمام معنا ضد مخاطب مواجهیم؛ اما نه ضد مخاطب به معنای اثری روشنفکری و خاص، بلکه ضد مخاطب به این معنی که فیلم تا تمام میشود مخاطب را به بهترین شکل شکنجه میدهد! فیلم قصه خاصی ندارد، تدبیر خاصی وجود ندارد که مخاطب علاقه‌ای به پیگیری ادامه داستان داشته باشد. صرفاً توهمات و رفتار غلط شخصیت اصلی را میبینیم و ضجه همسرش و غرغرهای پدرخانمش را. پایان بندی فیلم هم باور پذیر نیست. واقعاً اگر وقت اضافه دارید هم این فیلم را نبینید، شبکه چهار را ببینید، چیزی از دست نمیدهید، سمت اعتیاد هم نروید. پیام فیلم را گفتم تا دچار عذاب وجدان نشوم. 

 

«سیزده» برای هومن نحس نبود

اما میرسیم به فیلم «سیزده» اثر هومن سیدی که بعد از چند فیلم کوتاه و یک فیلم برای شبکه نمایش خانگی یعنی «آفریقا» اولین فیلم بلند سینماییاش یعنی «سیزده» را ساخت. «سیزده» داستان تنهایی نوجوانی 13 ساله است که آنقدر توسط والدینش نادیده گرفته میشود که برای پر کردن خلاء عاطفیاش به آغوش افرادی بزرگتر از خود پناه میبرد و سرنوشت خود و حتی روزهای خوب نوجوانیاش را با چالشهای جدی مواجه میکند. فیلم در سوژه انتخابی، نوع پرداخت به آن و حتی پیشبرد قصه حرفهای تازه یا لااقل غیر تکراری دارد. بازیهای آزاده صمدی، امیر جدیدی، نوید محمدزاده، امیر جعفری و ریما رامینفر تحسین برانگیز است. البته زبان گزنده و هشدارهای فیلم گاهی خیلی سیاه میشود و چندان واقع نمایی نیست اما همینکه ظرفیت تازهای به نام هومن سیدی به فضای کارگردانی اضافه شده و توانسته هم مخاطب را به تفکر وا دارد و هم توجه منتقدان را جلب کند، برای سینما اتفاق خجستهای است.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨