استیکرها، از دیواره غارها تا گوشی‌های همراه

استیکرها، از دیواره غارها تا گوشی‌های همراه

نویسنده : علیرضا گرانپایه

استیکر یا همان برچسب چیست؟ شاید تعریف آکادمیک برای این موجودات عجیب ارائه نشده باشد ولی می‌توان گفت استیکرها همان بادی لنگوئیژ! (زبان بدن) در دنیای مجازی هستند. همان طور که ما برای راحتی در ارتباط و انتقال بهتر منظورمان از بدن‌مان در بین حرف زدن استفاده می‌کنیم، استیکرها نیز درست جایی که دیگر کلمات نمی‌توانند منظورمان را به خوبی برسانند به کمک‌مان می‌آیند. در ادامه کمی بیشتر در دنیای این موجودات کوچک کنجکاوی می‌کنیم.

 

|| از کجا آمدند؟

اگر کمی به عقب برگردیم، یعنی به دوره چت‌روم یاهو یا نیم‌بوز ؛ خواهیم دید در آن‌جا کاربران تنها می‌توانستند در کنار کلماتی که می‌نویسند از چند شکلک ساده که نشان دهنده حالت آن‌ها مانند خندیدن و گریه کردن بود، استفاده کنند. بعدش کمی به جلوتر بیاییم یعنی آن زمان که هنوز فیس‌بوک فیلتر نشده بود؛ آن موقع هم سر و کله یک سری عکس‌ها در کامنت‌ها پیدا شد که عکس یک چهره معروف بود با یک جمله که به حالت صورت او می‌خورد و کلی کاربران را کیفور می‌کرد. زمان گذشت و با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، سیل عظیمی از نرم‌افزارهای متنوع ارتباطی وارد بازار شد و کم‌کم مدل جدیدی از گفت‌وگو در فضای مجازی باب شد. واتس‌اپ که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شده بود از پیش‌گامان استفاده از استیکرها در گفت و گو بود. سپس شرکت ژاپنی سازنده نرم افزار لاین با مدلی جدید از استیکرهای متحرک که تنوع زیاد آن هر مخاطبی را برای استفاده ترغیب می‌کرد، وارد بازار شد. وایبر که تا قبل از آمدن تلگرام انتخاب اول ایرانیان برای استفاده بود، به کمک همین استیکرهای متنوع که روز‌به‌روز به آن اضافه می‌شد و همچنین امکاناتی چون تماس و مکالمه ویدئویی جایگاهی برای خودش دست و پا کرده بود. اما با آمدن تلگرام داستان متفاوت شد، حالا استیکرها وارد دنیای تازه‌ای شده بودند. دنیایی که این روزها تلگرام را بر سر زبان‌ها انداخته است.

 

|| پول بده استیکر بخر

شاید برای‌تان عجیب باشد که نرم افزار وایبر نزدیک به 900 میلیون دلار ارزش گذاری شده است. اما سوال این‌جاست که نرم افزاری که خدمات آن به صورت رایگان دراختیار کاربران قرار می‌گیرد چگونه می‌تواند برای سازندگان آن درآمدزایی داشته باشد؟ در کنار پارامترهایی چون دریافت آبون‌مان، تبلیغات، حساب‌های کاربری رسمی و ... خرید استیکرهای پولی نیز از شاخص‌های مهم درآمدزایی نرم افزارهای این چنینی است. استیکرها که معمولا در بسته‌های 10 و 20 تایی طراحی می‌شود، ابتدا به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و سپس با ایجاد نیاز، بسته‌های 2 دلاری خود را به فروش می‌گذارد. استیکرهای اسپانسری که توسط شرکت‌ها سفارش داده می‌شود و باعث به کار رفتن لوگو شرکت در استیکرها می‌شود، یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی استیکرها برای نرم افزارهای ارتباطی است.

 

|| تلگرام وارد می‌شود

«ساخت استیکر و استفاده از آن به این راحتی‌ها هم نیست. طراحان حرفه‌ای به صورت سفارشی برای شرکت‌های مختلف بسته‌های استیکر طراحی می‌کنند». این داستان برای قبل از وارد شدن نرم افزار تلگرام به بازار است. حالا شرکت روسی سازنده این نرم افزار دست به اقدام جالبی زده و امکان این را فراهم کرده است که کاربران تازه کار و حرفه‌ای بتوانند برای خودشان استیکر سازی انجام دهند. روش ساده ساخت استیکر باعث شده است حتی کسانی که تنها مقدمات طراحی را یاد دارند (یا به قولی کمی فتوشاپ بلدند) نیز بتوانند با توجه به نیاز خود اقدام به ساخت استیکر کنند. تلگرام با ایجاد چند ربات هوشمند که خیلی سریع جواب شما را می‌دهند و استیکر برای‌تان تولید می‌کنند، به سمت شخصی‌سازی استیکر پیش رفته و امروز هر طیف مخاطب با توجه به نیاز خودش به طراحی استیکر رایگان دست می‌زند.

 

|| همیشه پای فرهنگ در میان است

حالا دیگر عادت کرده‌ایم که با ورود هر پدیده جدیدی، این سوال در ذهن‌مان ایجاد شود که آيا اين پديده با فرهنگ ما جور در مي‌آيد؟ حضور گسترده ایرانیان در نرم افزار تلگرام که باعث شد ایران بیشترین سهم را در بین کاربران این‌نرم افزار داشته باشد را بگذارید در کنار امکان ساخت استیکر شخصی برای کاربران تلگرام. برداشتن آواتار شخصی کاربران با هدف ساخت استیکر، شوخی با سیاست‌مداران، ساخت استیکر با استفاده از عکس‌های غیراخلاقی و کلی  استیکر نامربوط دیگر کار را به جایی رسانده است که این روزها شایعات مسدود شدن این نرم‌افزار پرمخاطب نیز بر سر زبان‌ها افتاده است. هر چند که کسی منکر این موضوع نیست که فیلتر نمی‌تواند راه حل درست مواجه با مشکلات این چنینی باشد ولی باید این نکته را هم در نظر بگیریم که اگر داستان استیکرها در تلگرام به فیلتر شدن آن ختم شود، اصلی‌ترین مقصر خود ما هستیم که نشان دادیم گاهی اوقات جنبه‌مان حسابي پایین است!

 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
تلگجیم

تلگجیم 491

٩٦/٠٤/٠١
برگزیده سایت

سه راهکار تضمین شده برای کوتاه‌ نویسی!

٩٦/٠٤/٠١
شاخ هفته

کاش حوصله شان سر برود

٩٦/٠٤/٠١
پایان‌نامه

به دولت کمک کنید!

٩٦/٠٤/٠١
چهره هفته

من هم یک خمار هستم!

٩٦/٠٤/٠١
معرفی تلگرام‌های غیررسمی و پاسخ به این سـوال که آیا آن‌ها قابل اعتمادند؟

تلگرام‌ های فارسی!

٩٦/٠٤/٠١
هر سال احسان علیخانی در ماه عسل یادمان می‌اندازد که بعضی‌ها عجیب دوست دارند مشکلات زندگی‌شان را در بوق

کی از همه بدبخت ‌تره؟!

٩٦/٠٤/٠١
جانونی

قصه شیخ بهایی و اختراع نان سنگک!

٩٦/٠٤/٠١
دات کام

کلاس ترک اعتیاد اسمارت فون‌ها

٩٦/٠٤/٠١
مینیمال

قحطی پوشک در ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ!

٩٦/٠٤/٠١

پاسخ به یک سوال مهم آیا تیم‌های ایرانی می‌توانند سیاست بایرن را در نقل و انتقالات دنبال کنند؟

٩٦/٠٤/٠١

نگاهی به رایج‌ ترین موقعیت‌ هایی که یکهویی بیچاره‌ ترین می‌شویم!

٩٦/٠٤/٠١
ناصرخان آکتور سینما

حكمت همه و هيچى!

٩٦/٠٤/٠١
فتوچاپ

فتوچاپ 491

٩٦/٠٤/٠١
جارچی

جارچی 491

٩٦/٠٤/٠١
حکایت هفته

اندر حکایت دزدیده شدن شمشیر نادرشاه و مریدان

٩٦/٠٤/٠١
شگرد خفن

Adsl ندارید؟ هات‌اسپات کنید

٩٦/٠٤/٠١
درباره فصلِ نقل و انتقالات لیگ برتر و اشکالاتی که به آن وارد است

ما بلد نیستیم!

٩٦/٠٤/٠١
درباره افول ستاره‌ها در تیم‌های بزرگ و عاقبت نافرجام نقل و انتقالات پر سر و صدا

بمب‌هایی که نترکیدند!

٩٦/٠٤/٠١
تبلیغات
تبلیغات