راز بقاي یک عروسک
یادداشت

راز بقاي یک عروسک

نویسنده : علیرضا گرانپایه

در همه جای دنیا عروسکها بیشتر مخاطبانی کم سن و سال دارند اما در کشور ما ماجرا فرق دارد. هم عروسکهایی را مثل کلاه قرمرزی از کودکیمان به یادگار میآوریم و با عروسک بزرگ میشویم و بعد از مدتی بیشتر طراحیهای داستانی عروسک برای بزرگسال است، یا اینکه عروسکهای شیرینی را طراحی میکنیم که کوچک و بزرگ دوستش دارند، مثل جناب‌خان. شاید نتوان دلایل قطعی را برای محبوبیت و ماندگاری یک عروسک در میان مردم تعیین کرد ولی تجربه نشان داده هر عروسکی نیز به این راحتی‌ها مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد. در ادامه به بررسی کوتاه چند ویژگی مشترک عروسک‌ها برای رفتن در خاطره‌ها می‌پردازیم.

 

صدای خاص

شاید بتوان گفت اگر چهره یک بازیگر مهمترین عنصر هویت‌بخش به او باشد، صدای یک عروسک نیز اصلی‌ترین دلیل ماندگاری او در بین مردم است. ما هنوز هم که هنوز است با اینکه شاید چهره عروسکی به نام «سنجد» را از خاطرمان برده باشیم ولی صدای «نگار استخر» را هنوز در خاطرمان داريم. «فامیل دور» نیز به کمک همین صدا و البته تکه کلام‌های خاص خودش توانسته این روزها مرد شماره یک عروسک‌های کارتنی کشورمان باشد. البته در کنار تن صدای خوب یک صدا پیشه، باید به لهجه‌های خاص یک خطه از کشور هم توجه کنیم که به یکباره شخصیت یک عروسک را به کلی تغییر می‌دهد.

 

تکیه کلامهای خاص

«چی شده؟»، «من الان چجوری‌ام آقای مجری؟» ، «ستاره بچینی، بوس بوس» ، «داغونم آقای مجری یعنی داغون ها»  و کلی تکیه کلام دیگر که امروزه بیشتر از دیالوگ‌های شخصیت‌های سریال‌های تلویزیونی بر روی زبان مردم کشور است از زبان یک عروسک پارچه‌ای خارج شده است. اینکه چگونه تکیه کلام‌های یک عروسک در بین مردم جا باز کند هنر یک نویسنده چیره دست است که از دل شخصیت عروسک تکیه کلام را خارج کند. به هر حال مطمئن باشید هیچ عروسکی نمیتواند بدون اینگونه تکیه کلام‌ها در یادها باقی بماند.

 

طراحی خاص عروسک

به همان میزان که گریم یک بازیگر در باورپذیری شخصیت آن نقش دارد، مدل طراحی و ساخت در کنار عروسک‌گردانی یک عروسک نقش اساسی در ماندگاری‌اش دارد. مجید جان دلبندم را به یاد دارید؟ در کنار اشتباهات حساب شده‌ای که پی در پی انجام می‌داد و شخصیتش را بانمک کرده بود، دست‌های بلندش به کلی او را از دیگر عروسک‌ها متمایز میکرد. حالا هر چه به زمان حال نزدیک می‌شویم، بیشتر باید به مدل ساخت یک عروسک توجه کنیم، امروز مردم بسیار دقیق‌تر از گذشته به تماشاي تلویزیون می‌نشینند و دوست ندارند در مقابل خودشان صرفاً یک عروسک ساده پارچه‌ای را ببیند.

 

داستان‌های شیرین 

اگر یک عروسک تمام ویژگی‌های یک عروسک خاطره ساز را هم داشته باشد باز هم باید برویم سراغ همان مشکل اصلی در سینما و تلویزیون کشورمان؛ يعني داستان. تا زمانی که یک عروسک را در بطن داستان پرکشش قرار نگيرد، نمی‌شود انتظار داشت که کسی به تماشاي آن بنشیند. یک داستان پر کشش قابلیت این را هم دارد که مقدار زیادی از کم و کاستی‌های یک عروسک در ویژگی‌های دیگرش را جبران کند. «مدرسه موش‌ها» را به یاد بیاورید؛ مجموعه‌ای از عروسک‌های ساده از لحاظ طراحی ولی جذاب از لحاظ شخصیتی با قرار گرفتن در داستان خوب «مرضیه برومند» توانستند چنان مخاطب را با خودشان همراه کنند که قسمت دوم فیلم سینمایی آن پس از 29 سال رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینماي کشور را تغییر دهد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 521

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

در مذمت تحصیل و در ستایش بی‌سوادی

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

عصر پسافیلتر تلگرام

٩٦/١٠/٢٨
شبکیه

غافلگیری عالیجناب به خاطر وارونگی من و شارمین

٩٦/١٠/٢٨
بازیگری سروش

دیالوگی گوید و از صحنه رود

٩٦/١٠/٢٨
چهره هفته

هزینه‌ها با کی بود؟

٩٦/١٠/٢٨
چرا لیسانسه‌ها2 بهترین سریال روی آنتن تلویزیون است؟

لبخند کشدار، قهقهه عمیق

٩٦/١٠/٢٨
پایان نامه

درآمدزایی با سوسمار کچاپ

٩٦/١٠/٢٨
آنتن

قدرت چانه‌زنی جیمیان!

٩٦/١٠/٢٨
جارچی

جارچی 521

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

خیریت یک سفر

٩٦/١٠/٢٨
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و مهاجرت معکوس

٩٦/١٠/٢٨
شاخ هفته

و چه زیباست عالم دلم

٩٦/١٠/٢٨
خاطرات گرشاسبی‌بزرگ

تو همان ناب‌ترین جاذبه دنیایی

٩٦/١٠/٢٨
ساختنیجات

تابلو بسازید در حد بوندس لیگا‌!

٩٦/١٠/٢٨
مینی

مینی 521

٩٦/١٠/٢٨
یادداشت

سانچی به یک ماموریت طولانی مدت رفته است

٩٦/١٠/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 521

٩٦/١٠/٢٨
روزنامه نگاری صحت

یک ستون کاملا تکراری

٩٦/١٠/٢٨

سروش کتاب باز

٩٦/١٠/٢٨