خندوانه تنها و بی پشتوانه!
محرمانه

خندوانه تنها و بی پشتوانه!

نویسنده : سید مصطفی صابری

خسته و کلافه، آن هم در این روزهایی که هوا زودتر از همیشه طوری بیمحابا گرم شده که انگار با ما خصومتی دارد به خانه بر میگردیم در حالیکه در محل کار، دانشگاه، مدرسه و حتی آنهایی که فقط خانهدار هستند در خانه، اگر مشکلات ملموسی نداشتیم هزار و یک دغدغه به سراغمان آمده و بیشتر از هر چیز دوست داریم ساعتی در کنار خانواده بیخیال همه چیز شویم و از آنها انرژی بگیریم و انرژی بدهیم. تلویزیون بعد از ساعتها کار و مشغله، آن هم در ساعتهایی که خانوادهها بهخاطر شام دور هم هستند بهترین، ارزانترین و در دسترسترین اتفاقی است که میتواند بیفتد. ماجرای محتوای تلویزیون که فوتبالش باعث جدایی است و سریالش کیفیت ندارد بماند کنار. حتی شبکه تخصصی طنز و سرگرمی سیما هم فاقد حداقلهاست و جز بریدههایی از فیلم و سریالهای تکراری و کلیپهایی که مخاطبان ارسال میکنند چیزی برای عرضه ندارد. کلیپهایی که در آن یک نوزاد چرت میزند و صورتش در حال سقوط در ظرف ماست است! 

با این تعریف ساده و دم دستی از سرگرمی که در شبکه نسیم ارائه میشود و بیشتر از جنس منت گذاشتن بر سر مخاطب است که برایت شبکهای اختصاصی ویژه سرگرمی داریم (!) برنامهای مثل «خندوانه» یک اتفاق خاص است که شاید بیشتر حاصل خلاقیت عواملش باشد تا راهبردهای سیستم. برنامهای که استانداردها را تغییر داد و کلی امیدواری جلب کرد. مدتهاست در غیاب برنامههای موفق و مستمر و بدون حاشیه کمدی، یا برنامههای گفتوگو محوری که به لطف حضور ستارهها و آدمهای موفق و جذاب برای همه خانواده دوست داشتنی هستند، این «خندوانه» است که به تنهایی نه فقط برای شبکه نسیم، بلکه برای کل تلویزیون حکم برگ برنده را بازی میکند و چون جایگاه مهمی هم دارد توقعات از این برنامه بیشتر است و ایراداتش هم بیشتر دیده میشود و گرنه برنامهای که دیده نمیشود مورد نقد هم نمیشود. پس در اولین قدم باید رسانه ملی را نقد کرد که چرا برنامههای با کیفیتی مشابه خندوانه که رسالتش ایجاد شادی و نشاط و گاهی آموزش است در آن کم به چشم میخورد. بعد هم که پای نقد خندوانه به میان میآید انگار بیشتر باید مدیران ارشد تلویزیون را مورد خطاب قرار داد تا تیم خندوانه را. بهخصوص حالا که علاوه بر حامی اصلی برنامه که مدام ذکر خیرش لابهلای آیتمهای مختلف به میان میآید به نظر میرسد پربیننده بودن خندوانه باعث شده پای اسپانسرهای مخفی (!) شاید هم معنوی (!) به میان بیاید، طوری که برنامه پر شده از میهمانان تشریفاتی که انگار دارند در برنامهای مثل «پایش» از شبکه اول، درباره خودشان و مجموعه تحت مدیریتشان گزارش‌کار ارائه میدهند و ای کاش حالا که تلویزیون و تیم خندوانه به حضور این میهمانان تن داده‌اند لااقل بخشی از هزینههای برنامهها را هم از طریق آنها تامین کنند. البته طرح این موضوع نه خبررسانی بود، نه افشاگری، بلکه فقط آرزوی نگارنده بهعنوان یک مخاطب بود چرا که وقتی شاهد هستیم یکی از معدود برنامههای جذاب تلویزیون پر شده از میهمانانی که در راستای اهداف برنامه صحبت نمیکنند پس امیدواریم در قبال سختی که مخاطب برای تماشای این گفتوگوها متحمل میشود، لااقل تلویزیون به سودی برسد. ای کاش اگر سازمانها و نهادها قصد دارند با استفاده از آنتن خندوانه به مردم آموزشهایی بدهند و آنها را در جریان عملکردشان بگذارند به خلاقیت تیم برنامهسازی اطمینان کنند و اجازه بدهند در مسیر برنامه و آیتمهای طنزش این اتفاق بیفتد نه با حضور مدیرعامل و سخنان قرایش! 

نظرات کاربران
کد امنیتی
گربه ی گریان
گربه ی گریان
٩٤/٠٣/٢٥
٠
٠
سلاممم.....میگم این پیشنهادو اگه به یک جایی که بشنون فرستادید کار خوبی کردید...وگرنه همه حرفاتون بیهوده زده شده ممنون