امتحان بده، نمره بگير!

امتحان بده، نمره بگير!

نویسنده :

بررسي سيستم ارزش‌يابي موجود که معلوم نيست چه چيزي را مي‌سنجد
امتحانات ما چه چيزي را مي‌سنجند؟

وقتي حرف درباره امتحانات و آزمون‌هايي است که ما در طول زندگي‌مان با آن‌ها رو‌به‌رو هستيم نمي‌شود خيلي راحت از آن صحبت کرد چون اين سيستم ارزشيابي به سيستم و نظام بزرگتري به نام نظام آموزشي ما متصل است و چنان با هم گره خورده‌اند که اگر قرار بر صحبت درباره اين باشد نمي‌شود از کنار آن يکي بي‌خيال گذشت. اما با توجه به همه اين حرف‌ها شايد بشود نگاه کوتاهي داشته باشيم به موضوعي که سالي حداقل 3بار به‌طور جدي و چندين بار به طور معمول دانش‌آموزان و دانشجويان را درگير خود مي‌کند. امتحانات و آزمون‌ها قرار است ميزان علم، توانايي و مهارت‌هايي که ما در اين مدت کسب کرده‌ايم را بسنجند و نشان دهند که ما در هر حوزه علمي چند مرده حلاجيم. يعني چه قدر به توانايي‌ها و مهارت‌ها و توان علمي ما افزوده شده است. اما سيستم ارزيابي ما چنان طراحي شده است که دانشجو و دانش‌آموز ما را تنها تشويق مي‌کند براي موفقيت و پيروزي بر اين امتحانات، فرمول‌ها و نظريه‌هاي علمي را تند‌تند و تيتروار حفظ کند و بيشتر از آن‌که به دنبال کسب آفرينش‌هاي علمي باشد به دنبال گرفتن نمره باشد. مدل برگزاري امتحانات و آزمون‌هاي علمي ما به اين صورت است که هر کس بتواند يافته‌هاي علمي و متون کتاب‌هاي درسي را بهتر بر برگه‌هاي امتحاني پياده کند نمره بالاتري مي‌گيرد و موفق‌تر به نظر مي‌رسد و بيشتر از آن‌که بخواهد ميزان توانايي ما را در تحليل يک نظريه علمي و يا انجام درست يک مهارت نشان دهد توانايي حافظه ما را در حفظ‌کردن خط به خط کتاب‌هاي درسي به نمايش مي‌گذارد. امتحانات ما تنها يک بعد رشد شناختي ما را بررسي مي‌کند و آن هم ميزان حافظه و توانايي به خاطر سپردن را و از نشان‌دادن ساير ابعاد رشد وجودي ما محروم است و همين باعث مي‌شود که دانش‌آموز و دانشجو هم تمام مدت تحصيل خود را صرف به ياد سپردن متون کتاب بکند تا صرف توليد علم.

امتحانات با ما چه مي‌کند؟
وقتي قرار است ما در امتحانات‌مان پاسخگوي يک‌سري محفوظات ذهني باشيم بنابراين تمام توان و وقت خود را صرف همين مقوله مي‌کنيم و ذهن و فکر‌مان را درگير فرمول‌ها و نظريه‌هايي مي‌کنيم که بايد در امتحانات و آزمون‌ها براي آن‌ها جواب پس بدهيم. وقتي سنجش خوبي و بدي ما در آموزش‌هايي که ديده‌ايم بر مبناي نمراتي است که در امتحانات کسب مي‌کنيم اهداف‌مان در تحصيل نمره بالاتر‌گرفتن مي‌شود، آن وقت نمره تنها شاخص تحصيلي ما مي‌شود. در کنار همه ويژگي‌ها، اين نظام ارزيابي تاثيراتي هم مي‌تواند بر شخصيت ما بگذارد که جالب و قابل تامل است. دانش‌آموزان و دانشجويان ما با امتحاناتي سر و کار دارند که آن‌ها را رقيب هم قرار مي‌دهند و براي اول‌شدن و نمره بهتر گرفتن رقابت با دوستان و همکلاسي‌ها اولين پله موفقيت محسوب مي‌شود، رقابتي که شخصيت دانش‌آموز را به فردگرايي گرايش مي‌دهد و او را از بعد همکاري و همراهي دور مي‌کند. مي‌توانيد به همه اين‌ها خلاصه‌شدن موفقيت و شکست ما در يک امتحان با نمره20 گرفتن را هم اضافه کنيد، که مي‌تواند يأس و نااميدي را به ما منتقل کند.

نظام درست ارزشيابي کدام است؟
نظام درست ارزشيابي از نظر کارشناسان و متخصصان آن نظامي است که در کنار سنجش ميزان پيشرفت تحصيلي، ميزان رشد علمي و توانايي‌ها و استعدادهاي هر فرد را مورد سنجش قرار دهد. پيشرفته‌ترين نظام‌هاي ارزشيابي در دنيا علاوه بر اين که نشان مي‌دهند آزمون‌دهنده چه ميزان از فرمول‌ها و نظريه‌هاي علمي را به خاطر سپرده است و چه ميزان اطلاعات علمي دارد، شاخصي هستند براي نشان‌دادن ميزان رشد شناختي، شخصيتي، روشي و نگرشي دانش‌آموز و دانشجو به خود و همچنين اين آزمون‌ها ملاک خوبي هستند براي خودشناسي، هم براي خود دانشجو و هم براي سازمان‌هاي مختلف که به دنبال استخدام افراد توانمند هستند. اين امتحانات نشان مي‌دهند فرد در اين رشته علمي چه مهارت‌هاي عملي و تخصصي را کسب کرده است و توانايي انجام چه فعاليت‌هايي با توجه به رشته تحصيلي خود را دارد. آزمون‌ها و امتحانات اين نظام‌هاي ارزشيابي کمک مي‌کند تا تصوير درستي از ميزان مهارت‌هاي کسب شده توسط افراد را نشان دهد، اين نظام ارزشيابي که بيشتر متکي بر محتوا و مفاهيم علمي است تا حفظ يکسري فرمول، افراد را تشويق مي‌کند موفقيت را در کسب نمره هاي بالا ندانند بلکه موفقيت را در تلاش براي کسب يک مهارت و يا توانايي در خود تعريف کنند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
تلگجیم

تلگجیم 491

٩٦/٠٤/٠١
برگزیده سایت

سه راهکار تضمین شده برای کوتاه‌ نویسی!

٩٦/٠٤/٠١
هر سال احسان علیخانی در ماه عسل یادمان می‌اندازد که بعضی‌ها عجیب دوست دارند مشکلات زندگی‌شان را در بوق

کی از همه بدبخت ‌تره؟!

٩٦/٠٤/٠١
شاخ هفته

کاش حوصله شان سر برود

٩٦/٠٤/٠١
فتوچاپ

فتوچاپ 491

٩٦/٠٤/٠١
معرفی تلگرام‌های غیررسمی و پاسخ به این سـوال که آیا آن‌ها قابل اعتمادند؟

تلگرام‌ های فارسی!

٩٦/٠٤/٠١
پایان‌نامه

به دولت کمک کنید!

٩٦/٠٤/٠١
چهره هفته

من هم یک خمار هستم!

٩٦/٠٤/٠١

نگاهی به رایج‌ ترین موقعیت‌ هایی که یکهویی بیچاره‌ ترین می‌شویم!

٩٦/٠٤/٠١
جانونی

قصه شیخ بهایی و اختراع نان سنگک!

٩٦/٠٤/٠١
جارچی

جارچی 491

٩٦/٠٤/٠١
حکایت هفته

اندر حکایت دزدیده شدن شمشیر نادرشاه و مریدان

٩٦/٠٤/٠١
دات کام

کلاس ترک اعتیاد اسمارت فون‌ها

٩٦/٠٤/٠١
مینیمال

قحطی پوشک در ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ!

٩٦/٠٤/٠١

پاسخ به یک سوال مهم آیا تیم‌های ایرانی می‌توانند سیاست بایرن را در نقل و انتقالات دنبال کنند؟

٩٦/٠٤/٠١
ناصرخان آکتور سینما

حكمت همه و هيچى!

٩٦/٠٤/٠١
درباره افول ستاره‌ها در تیم‌های بزرگ و عاقبت نافرجام نقل و انتقالات پر سر و صدا

بمب‌هایی که نترکیدند!

٩٦/٠٤/٠١
کافه جهان نما

سوئد، اینجا همه چیز سرجای خودش است

٩٦/٠٤/٠١
شگرد خفن

Adsl ندارید؟ هات‌اسپات کنید

٩٦/٠٤/٠١
تبلیغات
تبلیغات