امتحان بده، نمره بگير!

امتحان بده، نمره بگير!

نویسنده :

بررسي سيستم ارزش‌يابي موجود که معلوم نيست چه چيزي را مي‌سنجد
امتحانات ما چه چيزي را مي‌سنجند؟

وقتي حرف درباره امتحانات و آزمون‌هايي است که ما در طول زندگي‌مان با آن‌ها رو‌به‌رو هستيم نمي‌شود خيلي راحت از آن صحبت کرد چون اين سيستم ارزشيابي به سيستم و نظام بزرگتري به نام نظام آموزشي ما متصل است و چنان با هم گره خورده‌اند که اگر قرار بر صحبت درباره اين باشد نمي‌شود از کنار آن يکي بي‌خيال گذشت. اما با توجه به همه اين حرف‌ها شايد بشود نگاه کوتاهي داشته باشيم به موضوعي که سالي حداقل 3بار به‌طور جدي و چندين بار به طور معمول دانش‌آموزان و دانشجويان را درگير خود مي‌کند. امتحانات و آزمون‌ها قرار است ميزان علم، توانايي و مهارت‌هايي که ما در اين مدت کسب کرده‌ايم را بسنجند و نشان دهند که ما در هر حوزه علمي چند مرده حلاجيم. يعني چه قدر به توانايي‌ها و مهارت‌ها و توان علمي ما افزوده شده است. اما سيستم ارزيابي ما چنان طراحي شده است که دانشجو و دانش‌آموز ما را تنها تشويق مي‌کند براي موفقيت و پيروزي بر اين امتحانات، فرمول‌ها و نظريه‌هاي علمي را تند‌تند و تيتروار حفظ کند و بيشتر از آن‌که به دنبال کسب آفرينش‌هاي علمي باشد به دنبال گرفتن نمره باشد. مدل برگزاري امتحانات و آزمون‌هاي علمي ما به اين صورت است که هر کس بتواند يافته‌هاي علمي و متون کتاب‌هاي درسي را بهتر بر برگه‌هاي امتحاني پياده کند نمره بالاتري مي‌گيرد و موفق‌تر به نظر مي‌رسد و بيشتر از آن‌که بخواهد ميزان توانايي ما را در تحليل يک نظريه علمي و يا انجام درست يک مهارت نشان دهد توانايي حافظه ما را در حفظ‌کردن خط به خط کتاب‌هاي درسي به نمايش مي‌گذارد. امتحانات ما تنها يک بعد رشد شناختي ما را بررسي مي‌کند و آن هم ميزان حافظه و توانايي به خاطر سپردن را و از نشان‌دادن ساير ابعاد رشد وجودي ما محروم است و همين باعث مي‌شود که دانش‌آموز و دانشجو هم تمام مدت تحصيل خود را صرف به ياد سپردن متون کتاب بکند تا صرف توليد علم.

امتحانات با ما چه مي‌کند؟
وقتي قرار است ما در امتحانات‌مان پاسخگوي يک‌سري محفوظات ذهني باشيم بنابراين تمام توان و وقت خود را صرف همين مقوله مي‌کنيم و ذهن و فکر‌مان را درگير فرمول‌ها و نظريه‌هايي مي‌کنيم که بايد در امتحانات و آزمون‌ها براي آن‌ها جواب پس بدهيم. وقتي سنجش خوبي و بدي ما در آموزش‌هايي که ديده‌ايم بر مبناي نمراتي است که در امتحانات کسب مي‌کنيم اهداف‌مان در تحصيل نمره بالاتر‌گرفتن مي‌شود، آن وقت نمره تنها شاخص تحصيلي ما مي‌شود. در کنار همه ويژگي‌ها، اين نظام ارزيابي تاثيراتي هم مي‌تواند بر شخصيت ما بگذارد که جالب و قابل تامل است. دانش‌آموزان و دانشجويان ما با امتحاناتي سر و کار دارند که آن‌ها را رقيب هم قرار مي‌دهند و براي اول‌شدن و نمره بهتر گرفتن رقابت با دوستان و همکلاسي‌ها اولين پله موفقيت محسوب مي‌شود، رقابتي که شخصيت دانش‌آموز را به فردگرايي گرايش مي‌دهد و او را از بعد همکاري و همراهي دور مي‌کند. مي‌توانيد به همه اين‌ها خلاصه‌شدن موفقيت و شکست ما در يک امتحان با نمره20 گرفتن را هم اضافه کنيد، که مي‌تواند يأس و نااميدي را به ما منتقل کند.

نظام درست ارزشيابي کدام است؟
نظام درست ارزشيابي از نظر کارشناسان و متخصصان آن نظامي است که در کنار سنجش ميزان پيشرفت تحصيلي، ميزان رشد علمي و توانايي‌ها و استعدادهاي هر فرد را مورد سنجش قرار دهد. پيشرفته‌ترين نظام‌هاي ارزشيابي در دنيا علاوه بر اين که نشان مي‌دهند آزمون‌دهنده چه ميزان از فرمول‌ها و نظريه‌هاي علمي را به خاطر سپرده است و چه ميزان اطلاعات علمي دارد، شاخصي هستند براي نشان‌دادن ميزان رشد شناختي، شخصيتي، روشي و نگرشي دانش‌آموز و دانشجو به خود و همچنين اين آزمون‌ها ملاک خوبي هستند براي خودشناسي، هم براي خود دانشجو و هم براي سازمان‌هاي مختلف که به دنبال استخدام افراد توانمند هستند. اين امتحانات نشان مي‌دهند فرد در اين رشته علمي چه مهارت‌هاي عملي و تخصصي را کسب کرده است و توانايي انجام چه فعاليت‌هايي با توجه به رشته تحصيلي خود را دارد. آزمون‌ها و امتحانات اين نظام‌هاي ارزشيابي کمک مي‌کند تا تصوير درستي از ميزان مهارت‌هاي کسب شده توسط افراد را نشان دهد، اين نظام ارزشيابي که بيشتر متکي بر محتوا و مفاهيم علمي است تا حفظ يکسري فرمول، افراد را تشويق مي‌کند موفقيت را در کسب نمره هاي بالا ندانند بلکه موفقيت را در تلاش براي کسب يک مهارت و يا توانايي در خود تعريف کنند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

دهلی نو شهر سکانس های بی پایان

٩٥/١١/٢٨
شگرد خفن

چگونه از دست اینترنت اکسپلورر خلاص شویم

٩٥/١١/٢٨
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١١/٢٨
شاخ هفته

پلک بگشا صنما، صبح مرا روح ببخش

٩٥/١١/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 475

٩٥/١١/٢٨

نفس های آخر

٩٥/١١/٢٨
چند روایت برای این‌که روزهای قبل از عیدمان متفاوت شود

عید نوروز را از اسفند شروع کنیم

٩٥/١١/٢٨
آنتن

ظرفیت پشت یخچال تکمیل است

٩٥/١١/٢٨
درباره شخصیت‌های فیلم‌های ماجرای نیمروز، سیانور و امکان مینا و تصویری که از سازمان منافقین برای ما می‌

ماجرای منافقین

٩٥/١١/٢٨
مستند «فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه»؛ روایتی پی پرده از گروهک تروریستی منافقین

قربانی ایدئولوژی پدر

٩٥/١١/٢٨
جاکتابی

مردی که گورش گم شد

٩٥/١١/٢٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا 475

٩٥/١١/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 475

٩٥/١١/٢٨
مینیمال

کی عروسی گرفتن از مد می افتد؟

٩٥/١١/٢٨
درباره برد شیرین آبی‌ها در دربی یکشنبه که به یک قهرمانی می‌ارزید

تیم خوب منصوریان، تیم بد برانکو!

٩٥/١١/٢٨
چهره هفته

در چیستی اصولگرایی

٩٥/١١/٢٨
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و ناله های ایشان

٩٥/١١/٢٨
درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال و پایان کشمکش برای نیمکت

«ویچ» غیر کروات این بار برای والیبال

٩٥/١١/٢٨
جارچی

جارچی 475

٩٥/١١/٢٨
نکاتی درباره زندگی ورزشی و شخصی مربی جدید تیم‌ملی والیبال ایران

کولاک کن کولاکوویچ!

٩٥/١١/٢٨
تبلیغات
تبلیغات