نخـــور و نمــیر!
6 خوراکی محبوب اما بــــــــی خاصیت و پر خطر

نخـــور و نمــیر!

نویسنده : مریم ملی

مدتی موجی راه افتاده که هر بار یکی از خوراکی‌ها و مواد غذایی را می‌کوبد و انواع سرطان‌ها و ضررها را توی یکی‌شان خلاصه می‌کند. از پوست سیب گرفته تا سبزی‌ها و شیر و خیلی چیزهای دیگر. در این بین اما همیشه یک لیست سیاه وجود داشته و دارد و خواهد داشت. لیستی شامل موادغذایی که همیشه پر از ضرر و زیان بوده‌اند و انواع بیماری‌ها را در پی دارند. فقط مشکلی که وجود دارد این است که وقتی به این لیست نگاه می‌اندازی می‌بینی همه‌شان خوشمزه‌ترین‌های ممکن هستند و اصلا نمی‌شود کنارشان گذاشت. حالا تکلیف ما چیست که نه می‌توانیم بیخیال این خوشمزه‌های پر ضرر بشویم و نه راضی می‌شویم هر روز مقادیر زیادی سرطان و فشار خون و کلسترول به بدنمان وارد کنیم. چیزی که در این مطلب بیشتر مد نظر است همان نکته همیشگی است که همه متخصصان تغذیه بارها گفته‌اند و شنیده‌ایم، این که به انتخاب‌های روزانه‌تان برای تغذیه فکر کنید. مواد غذایی نامناسب برای بدنتان را بشناسید و برایشان جایگزین‌های خوبی پیدا کنید اما برای اینکه مدام در جدال و حسرت برای خوراکی‌های مورد علاقه‌تان نباشید مقدار مصرفش را مدیریت کنید. مثلا اگر امروز پفک خوردید در طول روز نباید نمک مصرف کنید و تا مدتی هم باید میزان مصرف پفک را کنترل کنید. حتما دیده‌اید بعضی‌ها از چاق شدن بی‌رویه خودشان گله دارند در حالی که می‌گویند اصلا در غذا خوردن زیاده روی نمی‌کنند اما در زندگی‌شان که دقیق می‌شوید می‌بینید همیشه در جیب یا کیفشان یک عالمه شکلات و شیرینی‌جات دارند و اصلا خوردن تنقلات را مدیریت نمی‌کنند. از قدیم گفته‌اند کم بخور، همیشه بخور. 

 

پاستیل، خوراکی نرم خوشمزه‌ای که نمی‌شود ازش گذشت

نرم و فانتزی، یک دنیا رنگ و شکل‌های عجیب و غریب و عطری که هرگز از ذهن آدم پاک نمی‌شود، وصف حال موجوداتی دوست‌داشتنی است به اسم پاستیل. در روزگار ما پاستیل طرفدارانی از 9 تا 99 سال دارد و هرکسی با هر جایگاهی پاستیل را یکی از تنقلات خوشمزه و دوست داشتنی می‌داند. مدتی رایج شد که پاستیل برای استحکام استخوانها مفید است چون ژلاتین دارد در حالی که ژلاتین موجود در پاستیل با ژلاتین لازم برای بدن تفاوت دارد و اتفاقا اصلا هم مفید نیست. به خاطر خاصیت انعطاف‌پذیری که پاستیل دارد معمولا همه دوست دارند آن را محکم بجوند در صورتی که شیرینی و چربی پاستیل دشمن دندانها است. بهتر است اجازه بدهید آرام آرام پاستیل در دهانتان آب بشود و بعدش هم حتما مسواک بزنید تا این خوشمزه محبوب، مایه دردسرتان نشود. شاید با خودتان بگویید پاستیل که همه‌اش هواست و هیچ کالری ندارد. پس ای کسانی که پاستیل دوست دارید آگاه باشید که کالری هر 100 گرم پاستیل با 100 گرم چیپس برابری می‌کند. هر 100 گرم پاستیل حدود 50 الی 300 کیلو کالری انرژی دارد که این میزان کالری برابر با یک وعده غذایی کامل است. البته جالب این جاست که این همه کالری برای بدن هیچ خاصیتی ندارد و برای همین بین متخصصان تغذیه به «کالری تهی» مشهور شده است. 

 

پاپ کورن، پای ثابت فیلم و فوتبال

پاپ کورن جزو تنقلات خیلی محبوب است. ساده و خوشمزه با دو یا سه طعم ویژه: کچاپ، پنیری و نمکی. همه جا هم هست توی هر سوپر مارکتی پیدا می‌شود اما نکته مهمی که درباره پاپ‌کورن‌های بسته بندی شده باید دانست این است که آنها حاوی ماده شیمیایی به نام «دی استیل» هستند و به عملکرد ریه‌ها آسیب می‌زنند. اما انصافا نمی‌شود از طعم خوش و نمکین پاپ کورن دست کشید. پیشنهاد متخصصان تغذیه این است که پاپ کورن را با روغن کم و نمک متعادل در خانه آماده کنید تا از همه لحاظ خیالتان راحت باشد و از خوردن این خوراکی که پای ثابت فوتبال و فیلم و دورهمی است لذت ببرید. 

 

کبوتر با کبوتر، چیپس با ماست

حقیقتا نمی‌شناسم کسی را که چیپس و پفک دوست نداشته باشد. پفک هرچه شورتر و ترد تر باشد طرفدارش بیشتر است و چیپس هر چه خوش رنگ‌تر و تازه‌تر. چیپس و پفک جزو جدانشدنی قرارهای دوستانه و تایم‌های استراحت در دانشگاه یا زنگ تفریح مدارس است. گاهی هم آن را با ماست یا سس یا دوغ ترکیب می‌کنیم و به عنوان یک وعده غذایی نوش جانش می‌کنیم. برای این که دقیقا بدانیم چه می‌خوریم و چه قدر برایمان ضرر دارد بهتر است بدانید که مصرف زیاد آن شما را مستعد فشارخون بالا می‌کند و اگر هم چربی یا فشارخون داشته باشید واقعا برایتان خطرناک است. اگر چیپس و پفک به یکی از وعده‌های غذایی‌تان تبدیل شده باید به هر نوع سردرد، کهیر و خارش ناگهانی و مشکلات گوارشی که برایتان پیش می‌آید مشکوک شوید. استفاده زیاد این تنقلات باعث حساسیت می‌شود که به شکل یکی از این موارد خودش را نشان می‌دهد. اگر هم روی پوستتان حساس هستید و دوست دارید شفاف و صاف باقی بماند بهتر است خوردن چیپس را مدیریت کنید. هفته‌ای یک بار یا حتی ماهی 3-2 بار ضرر کمتری دارد، ضمن این‌که پودر پنیر و آرد ذرت توی پفک برای استفاده کم، اتفاقا خیلی هم بد نیست. 

 

هرچی می‌خوای بردار ببر نوشابه رو با خودت نبر!

رفیق هر روز و یار دیرینه شده است. قدیم با کیک می‌خوردندش و کلی هم کیف می‌کردند و امروز با همه نوع غذا و خوراکی عجین شده است. اصلا اگر پای سفره نباشد انگار یک چیزی کم است و حتما یکی از اعضای خانواده خواهد گفت: «مگر میشه بدون نوشابه غذا خورد، بپر دو تا سیاه بگیر». گاهی هم به جای آب استفاده می‌شود، تشنه که می‌شویم زود، تند سریع به سراغش می‌رویم. حتما کلیپ معروف تبخیر نوشابه را دیده‌اید، در این کلیپ به خوبی نشان داده می‌شود که نوشابه اگر به جوش بیاید و تبخیر شود در ته ظرف مقدار زیادی شکر باقی می‌ماند که ماده اصلی تشکیل دهنده نوشابه است. نوشیدنی‌های گازدار و خیلی شیرین وقتی بلافاصله بعد از غذا مصرف شوند تمام کلسیم غذایتان را می‌گیرند و وقتی در مصرفشان مداومت می‌ورزید تنها ارمغانشان برای بدن پوکی استخوان است. این وسط هرچه قدر چهره نوشابه مخدوش و سیاه شده، دلستر به عنوان یک قهرمان تمام عیار و جایگزین خوب نوشابه معرفی شده است. البته زیاده‌روی در مصرف دلستر، به علت داشتن قند و گازCO2  خوب نیست، چراکه قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. اما در هر حال باز هم دلستر به دلیل وجود مالت جو، گلوکز، ویتامین‌های گروه B، ویتامین Cو اسیدهای آمینه به نوشابه می‌ارزد. 

 

ساندویچ کالباس، خوراك سوسيس

راحت‌ترین و ساده‌ترین غذایی که وقتی فرصت یا حوصله پخت و پز نداریم برای خودمان دست و پا می‌کنیم ساندویچ کالباس یا خوراک سوسیس است. تقریبا همه ما عادت کرده‌ایم وقتی غذایی نداریم دم دستی‌ترین گزینه یعنی کالباس را انتخاب کنیم. گاهی شمار روزهایی که زمان یا حوصله نداریم زیاد می‌شود و تعدد دفعات مصرف کالباس ما هم بیشتر، درست همین موقع‌هاست که باید نگران شد و فکری به حال نزار معده کرد. به طور کلی گوشت‌های فرآوری شده به خاطر میزان نمک و چربی زیاد و طعم دهنده‌هاي مصنوعی و مواد نگه دارنده خطرناک هستند و صرف نظر از ارزش غذایی پایین، خطرات بزرگی مانند سرطان و مشکلات گوارشی را ایجاد می‌کنند. همبرگر ، سوسیس و کالباس و تمام لیست بلند و بالای فرآورده‌های گوشتی بهتر است که کاملا با حساب و کتاب دقیق میل بشوند. یعنی برای میزان مصرف و دفعات آن کاملا مديریت وجود داشته باشد. 

 

سس، سوگلی سفره

سوگلی سفره‌های خیلی‌هایمان جدیدا سس‌های متنوع با طعم‌ها و رنگ‌هاي مختلف شده است. 

بعضی‌ها معتقدند سس کچاپ بهترین نوع سس است و با خیال راحت می‌شود هر اندازه خواست مصرف کرد. استدلالشان هم اين است كه كچاپ از عصاره گوجه فرنگي تهيه شده است. خب این درست، اما ليكوپن در كچاپ وجود ندارد. ليكوپن، موثرترين و البته مفيدترين ماده تشكيل دهنده گوجه فرنگي بوده كه يك ماده آنتي اكسيدان و در واقع ضد سرطان است. كچاپ همچنين حاوي مقدار زيادي شكر و چربي است كه نيازي به توضيح دوباره درباره مضرات آن‌ها نيست.

سس باربیکیو معمولاً از سس کچاپ هم مضرتر است، چرا که مقدار زیادی شکر و چربی به آن اضافه می‌شود و مقدار عصاره گوجه فرنگی آن به مراتب کمتر از سس کچاپ است. این سس‌ها حاوی مقدار زیادی روغن بازیافت شده دانه سویا یا روغن‌های ناسالم دیگر هستند که متاسفانه اصلی‌ترین ترکیب این سس‌ها به شمار می‌روند.

سس مایونز از مقدار زیادی اسید چرب اشباع تشکیل شده و اگر بخواهیم بدترین نوع سس را اعلام کنیم همین سس مایونز خواهد بود. حس چشایی به مرور، به میزان طعم دریافتی از سس عادت می‌کند و هر بار برای این‌که مزه سس را احساس کنید، میزان بیشتری طلب می‌کند برای همین است که هر روز بیشتر از قبل به سالاد یا غذای‌تان سس اضافه می‌کنید. 

اضافه وزن، کلسترول بالا و مشکلات گوارشی کمترین مشکلات زیاده روی در سس‌های مایونز هستند. اگر اصرار دارید مایونز استفاده کنید می‌توانید از مخلوط رقیق شده آن با آب لیموی تازه بهره بگیرید هم چنین سس‌های خوش طعم دیگر مثل سس ارده یا سس خردل را جایگزین کنید. 

 

خودتان بهتر از ما می‌دانید که فست فودها، شیرینی‌های خامه‌ای و انواع شکلات‌ها و نمک هم از جایگاه خطرناکی برخوردارند ولی دیگر جا نبود درباره‌شان بیشتر بگوییم. بالاغیرتا خودتان مراقب خودتان باشید...

نظرات کاربران
کد امنیتی