بازی ذهنی با مشتری
اصول زیباشناختی ویترین ها از زبان یک طراح داخلی

بازی ذهنی با مشتری

نویسنده : سارا سروش

ویترین یک مغازه، در حقیقت یک بازی «روانشناسی» و «فکری» با مشتری است تا حتی آن کسی که فقط به قصد تماشا، مقابل ویترین ایستاده است را هم ترغیب به خرید کالایی کند.

این مطلب را خانم ایمانی می‌گوید. او یکی از طراحان داخلی است که در امر طراحی داخلی واحدهای صنفی، تجاری و اداری فعال می‌باشد و تاکنون واحدهای صنفی متعددی را در تهران و چند موردی را هم در پاساژی در بالاشهر (!) مشهد طراحی کرده است.

همان‌طور که در گزارش اصلی خواندید برخی از فروشندگان که در چیدمان ویترین خود رعایت برخی آداب و شئونات را نکرده بودند، مدعی می‌شدند که صرفا برای جلب توجه و فروش بیشتر اقدام به این کار کرده‌اند، در حالی که برای جلب نظر مشتری راه‌های علمی دیگری وجود دارد. اصولی که برخی از مهم‌ترین آن‌ها در این گفت‌وگو بیان شده است.

 

 وقتی همه چیز زیر سر فروشنده است

با این طراح داخلی از اوضاع نابه‌سامان ویترین‌های مغازه‌ها می‌گوییم و همان اول توپ را در زمین خود طراحان می‌اندازیم و می‌پرسیم که سهم طراحان داخلی در این شلختگی چقدر است. خانم ایمانی هم این طور پاسخ می‌گوید که: ما به عنوان طراح داخلی و دکوراتور تنها مسئول سامان دادن به ساختار و سیمای واحدهای صنفی هستیم. به طور ویژه، فضای داخلی آن‌ها را طراحی می‌کنیم و اگر مشتری بخواهد، برای ویترینش هم طرح زمینه‌ای را تهیه و اجرا می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: طرح زمینه‌ای که در ویترین به کار می‌رود منهای کالایی است که فروشنده بعدا به ویترین می‌افزاید و نمایش می‌دهد. در حقیقت ما متناسب با کالای مذکور، فضایی را طراحی می‌کنیم و این که از این فضا چطور برای نمایش کالا استفاده شود؛ موضوعی است که فروشنده در خصوص آن تصمیم می‌گیرد.

ایمانی این نکته را هم متذکر می‌شود که: مانکن بخشی از روند طراحی ویترین محسوب می‌شود اما تصمیم ما جانمایی آن است و در خصوص ژست‌ها هم خود فروشنده‌ها نظر می‌دهند. 

 

نور، نظم، حرکت

از نظر وی سیمای کلی ویترین مغازه‌ها در بسیاری از بازارهای شهر مشهد به شدت نابسامان است، این طراح می‌گوید: آشفتگی ظاهری بیشتر متاثر از شتابزدگی فروشنده در عرضه تمامی کالاهای خود در ویترین است. رعایت نظم مهم است، فضا باید طوری چیدمان شود که کالاهایی که هم گروه هستند در یک بخش چیده شوند.

این کارشناس همچنین می‌گوید: روشنایی و نور در تزئین ویترین نیز بسیار موثر است اما این بدان معنا نیست که فروشنده ویترینش را چراغانی کند. مدیریت رنگ و نور می‌تواند به سادگی باعث جلب مشتری شود، براین اساس فروشنده باید روشنایی کل فضا را تامین کند به صورتی که هیچ جا تاریک نباشد؛ زیرا تاریکی احساس ناامنی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که مشتری علاقه‌ای به بازدید از فضا نداشته باشد؛ همچنین استفاده نکردن از نور مناسب، در پشت ویترین این طور نمود دارد که واحد صنفی مذکور نیمه تعطیل است. در حقیقت نورپردازی بیشتر برای نقاطی از ویترین اهمیت پیدا می‌کند که کالاهای مهم‌تر در آن قسمت قرار دارند .

ایمانی خاطر نشان می‌کند که: ویترین مغازه نباید گرد و غبار داشته باشد، چون این طور نشان می‌دهد که کالای داخل ویترین برای مدتی طولانی در آن قرار داشته و کسی مشتری آن نشده است.

اما نکته دیگری که وی بر آن پا می‌فشارد، احساسات مشتری پس از دیدن ظاهر ویترین است. در واقع ساختار ظاهری اقلامی که در ویترین مغازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نباید نامتناسب باشد، یعنی مثلا اشیای نوک تیز، خشن، مشمئزکننده و... در ویترین جایی ندارند. مشتری باید با دیدن ظاهر ویترین یک مغازه به آن اطمینان کند و پا درون آن بگذارد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
گزارش جیم از قیمت تبلیغات در انواع و اقسام صفحات اینستاگرامی

#تبلیغات_اینستاگرامی

٩٦/٠٥/١٩
به بهانه اکران «دانکرک» سراغ سینمای جذاب و مفهومی کریستوفر نولان رفتیم...

هیجانِ عمیق ِنولانی

٩٦/٠٥/١٩

کریستوفر به روایت نولان

٩٦/٠٥/١٩
جانونی

رابطه ژن خوب و روغن کله پاچه در اعصار گذشته

٩٦/٠٥/١٩

زندگی عجیب آقای خاص

٩٦/٠٥/١٩
مواجهه با زندگی یک زن و همزیستی اش با بیماری سخت سرطان

من، منیژه... یک پروانه شدم

٩٦/٠٥/١٩
آنتن

بازدید بازی جیمی‌‌ها در روز خبرنگار

٩٦/٠٥/١٩
شگرد خفن

چند ترفند باحال برای اینستابازان

٩٦/٠٥/١٩
همه آن چه باید درباره جاناتان نولان بدانیم

ژن واقعا خوب نولان‌ها

٩٦/٠٥/١٩

زندگی مینیونی!

٩٦/٠٥/١٩
فتوچاپ

فتوچاپ 498

٩٦/٠٥/١٩
شاخ هفته

با ژن برتر آشنا شوید

٩٦/٠٥/١٩

مزه واقعی روزنامه‌نگاری

٩٦/٠٥/١٩
مروری بر مهاجمانی که شم گلزنی خوب داشتند

پدیده‌های خارجی لیگ ایران

٩٦/٠٥/١٩
نولان موفق در گیشه و محبوب بین منتقدان

آنچه خوبان همه دارند ...

٩٦/٠٥/١٩
کافه جهان نما

سه قله، چشمه پونه و محمد قهرمان

٩٦/٠٥/١٩

ندید بدید نباشیم!

٩٦/٠٥/١٩
دات کام

به صرف نقطه بازی آنلاین!

٩٦/٠٥/١٩
نیمار داسیلوا سانتوس جونیور. بازیکن سابق بارسلونا و فعلی پاری‌سن ژرمن و با حفظ سمت بازیگر و سوپر استار با

بازگشت ژاندر کیج...

٩٦/٠٥/١٩

قاتلان سریالی

٩٦/٠٥/١٩
تبلیغات