بازی ذهنی با مشتری
اصول زیباشناختی ویترین ها از زبان یک طراح داخلی

بازی ذهنی با مشتری

نویسنده : سارا سروش

ویترین یک مغازه، در حقیقت یک بازی «روانشناسی» و «فکری» با مشتری است تا حتی آن کسی که فقط به قصد تماشا، مقابل ویترین ایستاده است را هم ترغیب به خرید کالایی کند.

این مطلب را خانم ایمانی می‌گوید. او یکی از طراحان داخلی است که در امر طراحی داخلی واحدهای صنفی، تجاری و اداری فعال می‌باشد و تاکنون واحدهای صنفی متعددی را در تهران و چند موردی را هم در پاساژی در بالاشهر (!) مشهد طراحی کرده است.

همان‌طور که در گزارش اصلی خواندید برخی از فروشندگان که در چیدمان ویترین خود رعایت برخی آداب و شئونات را نکرده بودند، مدعی می‌شدند که صرفا برای جلب توجه و فروش بیشتر اقدام به این کار کرده‌اند، در حالی که برای جلب نظر مشتری راه‌های علمی دیگری وجود دارد. اصولی که برخی از مهم‌ترین آن‌ها در این گفت‌وگو بیان شده است.

 

 وقتی همه چیز زیر سر فروشنده است

با این طراح داخلی از اوضاع نابه‌سامان ویترین‌های مغازه‌ها می‌گوییم و همان اول توپ را در زمین خود طراحان می‌اندازیم و می‌پرسیم که سهم طراحان داخلی در این شلختگی چقدر است. خانم ایمانی هم این طور پاسخ می‌گوید که: ما به عنوان طراح داخلی و دکوراتور تنها مسئول سامان دادن به ساختار و سیمای واحدهای صنفی هستیم. به طور ویژه، فضای داخلی آن‌ها را طراحی می‌کنیم و اگر مشتری بخواهد، برای ویترینش هم طرح زمینه‌ای را تهیه و اجرا می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: طرح زمینه‌ای که در ویترین به کار می‌رود منهای کالایی است که فروشنده بعدا به ویترین می‌افزاید و نمایش می‌دهد. در حقیقت ما متناسب با کالای مذکور، فضایی را طراحی می‌کنیم و این که از این فضا چطور برای نمایش کالا استفاده شود؛ موضوعی است که فروشنده در خصوص آن تصمیم می‌گیرد.

ایمانی این نکته را هم متذکر می‌شود که: مانکن بخشی از روند طراحی ویترین محسوب می‌شود اما تصمیم ما جانمایی آن است و در خصوص ژست‌ها هم خود فروشنده‌ها نظر می‌دهند. 

 

نور، نظم، حرکت

از نظر وی سیمای کلی ویترین مغازه‌ها در بسیاری از بازارهای شهر مشهد به شدت نابسامان است، این طراح می‌گوید: آشفتگی ظاهری بیشتر متاثر از شتابزدگی فروشنده در عرضه تمامی کالاهای خود در ویترین است. رعایت نظم مهم است، فضا باید طوری چیدمان شود که کالاهایی که هم گروه هستند در یک بخش چیده شوند.

این کارشناس همچنین می‌گوید: روشنایی و نور در تزئین ویترین نیز بسیار موثر است اما این بدان معنا نیست که فروشنده ویترینش را چراغانی کند. مدیریت رنگ و نور می‌تواند به سادگی باعث جلب مشتری شود، براین اساس فروشنده باید روشنایی کل فضا را تامین کند به صورتی که هیچ جا تاریک نباشد؛ زیرا تاریکی احساس ناامنی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که مشتری علاقه‌ای به بازدید از فضا نداشته باشد؛ همچنین استفاده نکردن از نور مناسب، در پشت ویترین این طور نمود دارد که واحد صنفی مذکور نیمه تعطیل است. در حقیقت نورپردازی بیشتر برای نقاطی از ویترین اهمیت پیدا می‌کند که کالاهای مهم‌تر در آن قسمت قرار دارند .

ایمانی خاطر نشان می‌کند که: ویترین مغازه نباید گرد و غبار داشته باشد، چون این طور نشان می‌دهد که کالای داخل ویترین برای مدتی طولانی در آن قرار داشته و کسی مشتری آن نشده است.

اما نکته دیگری که وی بر آن پا می‌فشارد، احساسات مشتری پس از دیدن ظاهر ویترین است. در واقع ساختار ظاهری اقلامی که در ویترین مغازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نباید نامتناسب باشد، یعنی مثلا اشیای نوک تیز، خشن، مشمئزکننده و... در ویترین جایی ندارند. مشتری باید با دیدن ظاهر ویترین یک مغازه به آن اطمینان کند و پا درون آن بگذارد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

پاییز تابستانی

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
فتوچاپ

فتوچاپ 513

٩٦/٠٩/٠٢
آنتن

چشمک‌هایت از یاد ما نخواهد رفت!

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات