فصل عاشقي يا فصل غم و غصه! با افسردگي زمستاني چه‌کنيم؟!
فصل عاشقي يا فصل غم و غصه!

فصل عاشقي يا فصل غم و غصه! با افسردگي زمستاني چه‌کنيم؟!

نویسنده :

خدايي بعضي‌هاي‌مان بعضي مواقع دنبال بهانه‌ايم! يعني منتظريم يک اتفاق الکي بيفتد تا ما هم جوگير شويم و برويم در حس افسردگي! آدم‌هاي حساس به جاي اين که به درز ديوار بخندند به خاطرش افسردگي مي‌گيرند. شايد شما هم در اين روزها، آدم‌هاي افسرده و غمگين دور و برتان زياد ديده باشيد و براي‌تان سئوال شده باشد که اين‌جا چه خبر است چرا ملت اين‌جوري شده‌اند و بعد زود جواب دهيد که به خاطر يارانه‌هاست! راستش کاملا در اشتباهيد اين‌ها همه‌اش به‌خاطر آمدن زمستان است که آدم‌هاي حساس را افسرده کرده است و مبتلا به افسردگي زمستاني شده‌اند.

زمستان خوب يا بد!
تغيير فصل عده‌اي را عاشق مي‌کند عده‌اي را شاعر و عده‌اي را هم افسرده! لطفا تعجب نکنيد که اتفاقا دانشمندان و روان‌شناسان محترم در اين مورد به تفاهم رسيده‌اند که آمدن زمستان باعث ايجاد اختلال خلقي در آدم‌ها مي‌شود که به آن مي‌گويند افسردگي زمستاني! تحقيقات نشان داده که تشريف‌فرما شدن زمستان و کم‌شدن نور خورشيد و طولاني شدن شب عده‌اي از ما آدم‌ها را که اتفاقا حساس مي‌باشيم دچار نوعي اختلال مي‌کند که در درجه کمش همان دل‌گرفتگي است و در درجه‌هاي بالاتر تبديل مي‌شود به افسردگي. اين نوع افسردگي که معمولا در زمستان اتفاق مي‌افتد بيشتر از همه در جوانان عزيزي مثل من و شما و البته در خانم‌ها ديده شده است. تحقيقات نشان داده که اين ناهنجاري فصلي در زنان 4برابر مردان است. دليل علمي اين ناهنجاري هم به خاطر ترشح هورموني به نام ملاتونين است که کارش تنظيم ساعت بيولوژيکي بدن است يعني فعاليت‌هايي مثل توليد پروتئين، رشد مو، ميزان اشتها و درجه حرارت بدن و خواب ما را تنظيم مي‌کند و در زمستان به خاطر تاريکي زياد بيشتر از هر فصل ديگري ترشح مي‌شود و حال و احوال ما را به هم مي‌ريزد. ترشح ملاتونين روي خلق و خوي ما تاثير زيادي دارد براي همين خيلي از ما آدم‌ها در سياهي زمستان افسردگي مي‌گيريم و ملتي فکر مي‌کنند که عاشق شده‌ايم!

وقتي فصل ما را مي‌گيرد!
فصل زمستان که مي‌آيد ما هم تغييراتي مي‌کنيم اما اين تغييرات هميشه دليل بيماري نيست! اين‌که ما افسردگي زمستاني گرفته‌ايم يا فقط دلمان کمي گرفته را فقط مي‌توانيم از نشانه‌هاي افسردگي زمستاني بفهميم اگر شما حال و احوال‌تان اين جوري شده است يعني شما هم به جمع افسرده‌هاي زمستاني پيوسته‌ايد:

-----------------------------------------------------------------

دوري از ‌آدم‌ها/ حوصله هيچ بني‌بشري را نداريد يعني دوست نداريد با کسي حرف بزنيد يا با دوستان بيرون برويد دل تان نمي‌خواهد برويد مهماني خلاصه در اين موارد حسش نيست با کسي باشيد و خوش بگذرانيد چه خانواده چه دوستان.

-----------------------------------------------------------------

پرخوابي و کاهش انرژي/ اگر تا ديروز تا لنگ ظهر مي‌خوابيديد از وقتي زمستان شده تا لنگ بعد از ظهر مي‌خوابيد و اصلا به جاي انجام هر کاري دوست داريد فقط بخوابيد چون انرژي‌اش را نداريد و احساس ناتواني مي‌کنيد.

-----------------------------------------------------------------

مشکلات فيزيکي/ معده‌تان قاطي مي‌کند مفصل‌هاي دست و پاي‌تان درد مي‌گيرد و مقاومت بدن‌تان در برابر بيماري‌ها و هر چي ميکروب و مرض است کم مي‌شود، براي همين فرت فرت بيمار مي‌شويد. افزايش وزن هم پيدا مي‌کنيد چون در اين مواقع اشتهاي تان به خوردن شيريني و مواد نشاسته‌اي زياد مي‌شود.

-----------------------------------------------------------------

تغييرات رفتاري/ رفتار‌تان که ديگر گند مي‌شود يک جا مي‌نشينيد و به پنجره خيره مي‌شويد. احساس نااميدي، پوچي و ضعف مي‌کنيد انگار همه غم‌هاي عالم ريخته در دلتان و ناراحت و عصبي هستيد. نمي‌توانيد خوب تمرکز کنيد و دائم مضطرب و نگران‌ايد و البته براي بعضي‌ها ممکن است بر عکس بشود يعني فعاليت‌هاي‌شان بيشتر شود و...

-----------------------------------------------------------------

پيشنهادي براي فصل خوب، حال خوب
افسردگي زمستاني اگر در حد مقداري دل گرفتگي و ناراحتي ساده و معمولي باشد زياد جاي نگراني ندارد و مي‌توانيد با بعضي تغييرات در زندگي‌تان آن را درمان کنيد اما اگر خيلي حاد باشد يعني همه زندگي شما را تحت تاثير قرار دهد، آن‌قدر که از زندگي‌کردن نااميد شده و همه کارهاي تان را تعطيل کرده باشيد و نشسته باشيد در خانه، بايد بگوييم رسما دچار يک اختلال رواني به نام اختلال خلقي فصلي شده‌ايد که حتما بايد به يک روان‌شناس مراجعه کنيد اما به صورت همان افسردگي ساده شما مي‌توانيد با همين پيشنهادهاي ما به خودتان کمک و حال و هواي‌تان را عوض کنيد.

1 خيلي از روان‌شناسان دليل اصلي اين ناهنجاري را کمبود نور خورشيد و تاريکي فصل زمستان مي‌دانند براي همين سعي کنيد بيشتر از خانه بيرون برويد و زير نور خورشيد قرار بگيريد يا اگر در محل کار يا خانه‌ايد کنار پنجره بنشينيد و پرده‌ها را کنار بکشيد تا کمي نور به آن سرتان بخورد.

2 چون نوردرماني يکي از مهم‌ترين وسيله‌هاي درمان اين افسردگي است تا جايي که مي‌توانيد خودتان را در معرض نور خورشيد قرار دهيد يا سعي کنيد نور اتاق‌تان را مناسب کنيد، آن‌قدر که اتاق گرفته نباشد و روشن شود.

3 بعضي‌ها در اين مواقع سعي مي‌کنند زيادي کار کنند، براي همين هي از خودشان کار مي‌کشند. به جاي اين کار مي‌توانيد کمي به نيازهاي بدني و مغزي‌تان توجه کنيد يعني وقتي خواب‌تان مي‌آيد واقعا بخوابيد، اگر خسته‌ايد استراحت کنيد و خلاصه خودتان را مجبور به انجام کاري نکنيد.

4 درست است که الان همه در جو ورزش در سالن‌هاي ورزشي‌اند که اتفاقا بهتر است از ورزش نکردن اما شما لطفا سعي کنيد در محيط باز مثل پارک يا حتي حياط خانه‌تان ورزش کنيد، چون آب و هواي آزاد به همراه نور خورشيد کمک زيادي مي‌کند که حال‌تان خوب شود.

5 زمان خواب و بيداري خودتان را منظم کنيد به اطرافيان‌تان بسپاريد که شما را بيدار کنند و نگذارند زياد بخوابيد چون خواب زياد افسردگي‌تان را بيشتر مي‌کند و احساس خستگي و ناراحتي را در بدن‌تان نگه مي‌دارد. براي اين کار قرارهاي مهم بگذاريد مثلا قرار‌هاي دوستانه‌تان را زمان‌هايي بگذاريد که مي‌خوابيد و بعد خودتان را هم از بيکاري در بياوريد.

6 خيلي خودتان را درگير مسائل کاري و بيروني که فشارهاي رواني به شما وارد مي‌کند نکنيد اين فشارهاي رواني شما را بيشتر دچار ناراحتي و فرو رفتن در افسردگي مي‌کند. خودتان را از تنهايي در بياوريد با دوستان‌تان بيرون برويد و از خير مهماني رفتن نگذريد، سطح روابط اجتماعي‌تان را در زمستان بالا ببريد و بيشتر از هر زماني در جمع‌هاي دوستانه حضور داشته باشيد.

7 درمورد خوراکي‌هاي‌تان هم دقت کنيد، مثلا از سبزي و ميوه بيشتر استفاده و ميزان ويتامين B بدن‌تان را با خوردن گوشت قرمز تخم‌‌مرغ جگر و غلات زياد کنيد و تا جايي‌که مي‌توانيد شکر و قهوه کمتر مصرف کنيد.

نظرات کاربران
کد امنیتی