صدا رفت
5 بهانه برای گوش نکردن به رادیو

صدا رفت

نویسنده : علیرضا گرانپایه

آخرین باری که به سمت رادیو رفته‌اید و داوطلبانه پیچ رادیو را چرخانده‌اید تا بتوانید برنامه مورد علاقه خود را گوش کنید به چه زمانی باز می‌گردد؟ شاید این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده باشد که اصلا چرا باید به سمت رادیو برویم؟ چرا باید به جای روشن کردن موبایل‌مان و باز کردن شبکه اجتماعی مورد علاقه‌ به سمت رادیو برویم؟ اگر انسان کاری را نخواهد انجام دهد، می‌تواند به خوبی برای آن کار بهانه پیدا کند. در ادامه به بررسی 5 دلیل (شما بخوانید بهانه) برای نرفتن مردم به سمت پیچ رادیوها رفته‌ایم.

1- رادیو نداریم

همه ما در خانه مادربزرگ و پدربزرگ‌های‌مان رادیوهای کوچکی را دیده‌ایم که احتمالا یار همیشگی پدربزرگ در طول روز بوده است. اما امروزه رادیو دیگر در سبد رسانه‌اي ما جایی ندارد. حتی اگر قصد جابه‌جایی با ماشین خود را داشته باشید، ترجیح می‌دهید به جای تنظیم موج ضبط مدل بالاي خود بر روی فرکانس یک شبکه رادیویی، به سراغ سی دی رفته و موزیک مورد علاقه‌تان را گوش دهید. قابلیت پخش تصویری اضافه شده بر روی بعضی از پخش‌کننده‌ها به کلی خیلی از ما را از دنیاي رادیو دور کرده است.

 

2- برنامه نداریم

اگر روزگاری برنامه «صبح جمعه» را سریالی پیگیری می‌کردید، خیالتان راحت باشد چون فعلا قرار نیست این برنامه ساخته شود. خب دیگر چی؟ به نظر می‌رسد نمایشنامه‌خوانی‌های شبانه یا مسابقات رادیویی دیگر برای مخاطبان هیجان گذشته را ندارد. هنوز نتوانستیم به کمک خلاقیت، برنامه‌های تولیدی را جذاب نگه داریم تا مخاطب برای رسیدن زمان پخش برنامه لحظه‌شماری کند. این مشکل از همان مشکلات اساسی بیشتر تولیدات صدا و سیما است با این تفاوت که مدیران رادیو نیز خودشان بر نبود مخاطب باور دارند و حتی سعی و تلاشی برای تغییر در رویه برنامه‌هایشان انجام نمی‌دهند.

 

3- لازم نداریم

«رادیو رو روشن کن، ببینم اخبار چی میگه» شاید سال‌ها باشد دیگر این جمله پرکاربرد طرفداران رادیو را نشنیده باشید. رادیو اخبار مهم روز را به گوشمان می‌رساند و چه دلیلی بهتر از این برای گوش دادن به رادیو. اما امروزه وقتی می‌توانیم با نصب یک نرم‌افزار خبری بر روی گوشی هوشمند خود از آخرین اخبار جهان با خبر شویم چرا خودمان را درگیر تنظیم موج رادیو کنیم؟ اگر اخبار را هم کنار بگذاریم دیگر کمتر برنامه‌ای را در رادیو می‌توانیم پیدا کنیم که مجبور باشیم برای رفع نیازمان به سراغ آن برویم.

 

4- حوصله نداریم

شبکه‌های مجازی درست زمانی مثل قارچ در بین ما رشد کرد که سرشلوغی‌هایمان به ما فرصت تماشا کردن برنامه‌های بلند تلویزیونی یا روزنامه‌های کثیر الانتشار روی میز کارمان را نمی‌داد. حوصله و طاقت‌مان کم شد تا جایی که حتی در همان شبکه‌های اجتماعی نیز نوشته‌هایمان با محدودیت کلمه همراه شد. این اتفاق باعث شد تا نه تنها دیگر حوصله زیاده‌گویی‌های خیلی از برنامه های تلویزیونی را نداشته باشیم بلکه رادیو و برنامه‌های گفت‌وگو محورش که همچنان با نگاه گذشته تولید می‌شد از برنامه زمان‌بندی ما خارج شود.

 

5- دسترسی نداریم

اگر تمام این مشکلات مربوط به برنامه‌های رادیویی را کنار بگذاریم و فرض کنیم که تمام برنامه‌های رادیو گل و بلبل شود، حالا چگونه رادیو گوش کنیم؟ این روزها گاها دسترسی به موج رادیو از پیدا کردن اینترنت پرسرعت تلفن همراه آسان‌تر به‌نظر می‌آید. مشکلات فنی شبکه‌های رادیویی اجازه استفاده از شبکه‌ها را به بسیاری از مخاطبان نمی‌دهد و نمی‌گذارد آن‌ها با خیال راحت و بدون نویز برنامه مورد علاقه خود را گوش دهند. پیشرفت فنی و تجهیزاتی رادیو یکی از الزامات بازگشت مخاطب به رادیو است.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
جارچی

فی‌ المناقب جنجال مردان 95

٩٥/١٢/٢٦
آنتن

ما و قسط‌های آخر سالی...

٩٥/١٢/٢٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 479

٩٥/١٢/٢٦
پایان‌نامه

وعده‌هایی برای سال جدید!

٩٥/١٢/٢٦

پاسخ نویسندگان جیم به ۳سوال و انتخاب ایموجی سال 95

٩٥/١٢/٢٦
سال جدید در پس سالی پـــراز حادثه و اتفاق می‌رسد سال گذشته را در قالب رخـداد مهم جور دیگری مرور کرده‌ایم

خوب بد جلف95

٩٥/١٢/٢٦
مینیمال

و اما عید دیدنی!

٩٥/١٢/٢٦
محرمانه مستقیم

چه روزگاری داشتیم!

٩٥/١٢/٢٦
مروری متفاوت و شیرین بر 20 فیلم‌ برتر اکران 95 سینمای ایران

از برفوش‌ترین تا بی‌اعصاب‌ترین

٩٥/١٢/٢٦
پیشنهادهایی برای آغاز فصل جدید

از سیر تا پیاز نوروزانه!

٩٥/١٢/٢٦
لچکی‌های موضوع ویژه

سال پول ساز سینما

٩٥/١٢/٢٦
بررسی اتفاقات جالب و به یادماندنی ورزش در سال 95

سالی که خوش گذشت!

٩٥/١٢/٢٦
در ستایش 8 چهره تاثیرگذار و شایسته ورزش ایران در سال 95

بچه‌ها مچکریم!

٩٥/١٢/٢٦
کافه جهان نما

نجف، دیار مهمان‌ شدن‌های بی‌شمار

٩٥/١٢/٢٦
جالباسی

باغ‌های پر گل و میوه روی سر خانم‌های اروپایی!

٩٥/١٢/٢٦
تبلیغات
تبلیغات