دوچرخه دوست‌ترین شهرهای دنیا
وقتی فرهنگ‌سازی دوچرخه را محبوب‌ترین وسیله نقلیّه می‌کند

دوچرخه دوست‌ترین شهرهای دنیا

نویسنده : محمد امین شرکت اول

در کشور ایران با رشد روز افزون جمعیت موثرترین کار برای جلوگیری از ترافیک‌های سنگین شهر و آلودگی هوا توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تمامی بخش‌ها و فرهنگ‌سازی استفاده از آن به ویژه وسایلی مانند دوچرخه برای تمامی اقشار جامعه است؛ کاری که در تمام نقاط جهان مد نظر مسئولین و مردم قرار گرفته است.

 

آمستردام (هلند)

آمستردام را می‌توان دوچرخه دوست‌ترین شهر دنیا نامید. حدود 50 درصد از حمل و نقل شهری در آمستردام با دوچرخه صورت می‌گیرد. هم‌چنین تعداد دوچرخه‌ها در این پایتخت اروپایی از تعداد خودروها نیز بیشتر است. اصلی‌ترین ایستگاه دوچرخه شهر آمستردام، سازه‌ای سه طبقه است که 10 هزار دوچرخه را در خود جای می‌دهد.

مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در آمستردام به مراتب بیشتر از مسیرهای خودرو است. جالب این‌جا است که حتی یک روز مشخص (دومین شنبه ماه مه) در تقویم ملی هلند به نام «روز دوچرخه سواری» نام‌گذاری شده است که در آن روز تمام مردم هلند برای سفرهای درون شهری خود فقط از دوچرخه استفاده می‌کنند. 

کپنهاگ (دانمارک)

کپنهاگ را «پایتخت دوچرخه‌ها» می‌نامند. حدود 544 هزار نفر از شهروندان این شهر از دوچرخه به عنوان اصلی‌ترین وسیله رفت‌وآمد استفاده می‌کنند.

برخی از مردم این شهر نیز از دوچرخه به عنوان تاکسی برای حمل‌ونقل مردم استفاده می‌کنند که همین موضوع باعث ایجاد منبع درآمدی برای آن‌ها شده است.

علاوه بر چراغ‌های راهنمایی ویژه دوچرخه‌سواران، در برخی از نواحی شهری کپنهاگ، ورود خودرو به کلی ممنوع است و فقط دوچرخه‌سواران حق تردد در آن خیابان‌ها را دارند. 

 

ترونهیم (نروژ)

این شهر دارای تنها بالابر ویژه دوچرخه در جهان است. در مسیری شیب‌دار و سربالا که امکان دوچرخه‌سواری در آن دشوار است، کافی است دوچرخه‌سوار پای خود را روی برآمدگی خط بالابر قرار دهد تا به این ترتیب به صورت خودکار همراه با دوچرخه به انتهای مسیر سربالایی برود.

 

برلین

در برلین که بزرگ‌ترین شهر آلمان محسوب می‌شود، حدود 15 درصد از ترافیک شهری به دوچرخه اختصاص دارد.

مسئولین شهری برلین سایت­هایی برای شبکه دوچرخه‌سواری برلین طراحی کردند که هر فرد می‌تواند با دادن مبداء و مقصد، کوتاه‌ترین و بهترین مسیر ویژه دوچرخه‌سواری را مشاهده کند.

 

پکن

تصور استفاده همه شهروندان پایتخت بیست و چند میلیون نفری چین از خودرو بیشتر به یک کابوس شبیه است! پس از برگزاری المپیک 2008 پکن، مسئولین این شهر سعی کرده‌اند شیوه‌های سالم‌تری برای حمل و نقل در این شهر جایگزین کنند. به همین دلیل اکنون روزانه هزاران نفر از شهروندان چینی از دوچرخه برای رفتن به محل کار و بازگشت به خانه استفاده می‌کنند. به همین منظور مسیرهای ویژه‌ای برای دوچرخه و نیز چراغ‌های راهنمایی ویژه دوچرخه‌سواران طراحی شده است. 

 

بوگوتا (ایالات متحده)

با این‌که تنها 13 درصد از شهروندان بوگوتا دوچرخه دارند، اما یک روز در هفته، حدود 70 مایل از مسیرهای درون شهری بوگوتا بر روی خودروها بسته می‌شود و تنها دوچرخه‌سواران اجازه عبور از آن‌ها را دارند!

 

هامبورگ (آلمان)

در هامبورگ برنامه‌ای تدارک دیده شده تا به طور کامل خودروها از خیابان‌ها حذف شوند و این خیابان‌ها، تبدیل به مسیرهای سرسبزی شوند که با دوچرخه بتوان از آن‌ها گذر کرد. این مسیرهای سبز با استفاده از پارک‌ها و نواحی سبز موجود به هم متصل خواهند شد. با این برنامه تا ۲۰ سال آینده، خودروها از سراسر این شهر جمع‌آوری خواهند شد. در پایان این طرح، حدود ۷۰ کیلومترمربع به فضای سبز هامبورگ اضافه می‌شود و ۴۰ درصد مساحت شهری آن، فضای سبز خواهد داشت.

نظرات کاربران
کد امنیتی