سگ‌کشی
يك كليپ كوتاه و آشكار شدن يك اتفاق هولناك

سگ‌کشی

نویسنده : حامد نادری راد

زوزه می‌کشیدند‌ ولی نه از جنس زوزه‌های ترسناک گرگ‌های بیابان. زوزه‌ها از روی درد بود. خیلی کم دیده بودم که سگ زوزه بکشد، آن‌هم این‌طوری که انگار بدجوری دارد درد می‌کشد. اگر شما هم آن نماهنگ کوتاه دو و نیم دقیقه‌ای را دیده باشید شاید حس‌‌تان مشابه جملات بالا باشد. نماهنگی که خیلی زود با عنوان «سگ‌کشی در شیراز» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و خشم و اعتراض تعداد زیادی از مردم و دوست داران محیط زیست را برانگیخت. در همین مدت تجمعات مختلفی به خصوص در شیراز برگزار شد و رئیس سازمان محیط زیست هم قول داد تا ماجرا را پیگیری کند. در این ۲ صفحه نگاهی کوتاه داریم به آنچه در متن و حاشیه‌های سگ‌کشی گذشت.

 

اجتماعی

اعتراض به نحوه معدوم سازی سگ‌های ولگرد اصلا چیز تازه‌ای نیست. این موضوع بارها در جراید و مطبوعات مورد بحث قرار گرفته و حتی روزنامه خراسان رضوی هم گزارشی تکان‌دهنده از سوله کشتار سگ‌ها تهیه کرده بود. اما فرق این نماهنگ با تمام گزارش‌های دیگر این بود که بی واسطه و در شبکه‌های اجتماعی، عمق موضوع را نشان داد. همین که ما از هم بپرسیم که فلانی، نماهنگ «سگ‌کشی در شیراز» را دیدی؟ کفایت می‌کرد برای دست به دست شدن این نماهنگ و شکل‌گیری یک موج بزرگ اعتراضی علیه معدوم سازی سگ‌های ولگرد.

 

حواشی پر رنگ‌تر از متن

اوج‌گیری اعتراض‌ها باعث شد عده‌ای از دوست‌داران محیط زیست و مردم عادی در جلوی ساختمان شهرداری شیراز تجمع کنند. پلاکارد‌ها و نوع شعارها شاید برای خیلی‌ها تازگی داشت. از طرفی اظهار نظر رئیس سازمان محیط زیست و پس از آن مخالفت گسترده شهرداری‌ها با این اظهار نظر، رنگ و بویی تازه به داستان «سگ کشی» داد.

 

من نبودم دستم بود تقصیر....

پس از تکذیب‌های اولیه، اکثر مسئولان مرتبط با موضوع معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد، محتوای فیلم منتشر شده را غیر قابل قبول دانستند و آن را به پیمانکاران متخلف نسبت دادند. عده‌ای دیگر نیز گران بودن مواد لازم برای معدوم‌سازی سگ و نیز بودجه بالای درخواستی برای عقیم‌سازی یا قرنطینه کردن سگ‌ها را عامل این کشتار بی‌رحمانه می‌دانند. اما در همه این اظهار نظر‌ها چیزی که مشخص بود، عدم اجرای مصوبات قانونی در این زمینه و نبود نظارت کافی برای اجرای آن‌هاست.

 

نظر مراجع تقلید چیست؟

در همان روزهایی که بحث سگ کشی داغ داغ بود، استفتایی در مورد حقوق حیوانات و مجوز معدوم سازی، از دفتر اکثر مراجع تقلید صورت پذیرفت. «در جمع بندی پاسخ مراجع تقلید نکات قابل توجهی بود؛ این‌که اگر قرار است سگ کشته شود نباید درد بکشد، این‌که حتما برای مسئولان راه دیگری جز معدوم سازی مقدور نباشد. این‌که حداقل چند ارگان دیگر نیز قبول کنند که معدوم‌سازی تنها راه حل است. این‌که این اقدام منجر به انقراض نسل حیوان نشود و از طرفی در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اثربخش باشد و از همه مهم‌تر ثابت شود که سگ‌ها بیمارند یا برای انسان خطرناک محسوب می‌شوند.» (خبرگزاري مهر)

 

قانون در این زمینه چه می‌گوید؟

یک دستورالعمل 30 صفحه‌ای وجود دارد که به صورت دقیقی شرایط معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد را توضیح داده است. در بخشي از اين دستورالعمل آمده است که سگ‌ها بعد از زنده‌گيري بايد به قفس نگهداري موقت منتقل شوند و عمليات معاينه، تشخيص و تفکيک سگ‌هاي اصيل و سگ‌هاي آلوده زير نظر دامپزشک انجام و سگ‌هاي مفيد توسط دامپزشک واکسيناسيون و قرنطينه شوند و پس از طي دوره با نصب قلاده و شناسنامه دار کردن با اخذ تعهد به افراد متقاضي واگذار شوند. در بخش «مرگ با ترحم» تاکيد شده است، براي معدوم‌سازي سگ‌هاي بلااستفاده و غيرمفيد ابتدا با تزريق عضلاني «کتامين» حيوان بيهوش و سپس با تزريق ترکيبات «بنزو ديازپين» به صورت وریدی و بدون احساس هيچ گونه دردي دچار مرگ مغزي، قلبي و تنفسي شوند. همچنین براي جلوگیری از انقراض نسل سگ و کنترل حیواناتی که توسط سگ خورده می‌شوند – مثل گر‌گ‌ها- باید سالانه نمونه برداری و کنترل صورت گیرد.

پيامبر اسلام (ص) چگونه رفتار مي‌كردند؟

در اسلام برخی حیوانات تحت عنوان «حیوانات موذی» دسته‌بندی شده‌‌اند. اجازه کشتار این حیوانات به شرطی داده شده که برای انسان‌های محیط پیرامون‌شان مضر باشند. «مثل: لاشخور، مار، عقرب و سگ گزنده. این مجوز نیز با احادیث دیگری نظیر منع آتش زدن هر حیوانی و منع دردناک کشتن حیوانات محدود شده است. 

همچنین در روایتی از رسول خدا (ص) نقل شده است که ایشان اجازه کشتن سگ‌ هاری که پای یکی از مردان مدینه را مجروح کرده بود صادر کردند و کشتن سگ هار را واجب دانستند.

از طرفی در روایت‌های متعدد نقل شده است که اگر کسی حیوانی را به ناحق بکشد در روز قیامت آن حیوان به نزد خدا شکایت می‌کند. در دنیا نیز روزی فرد قاتل کم می‌شود.» (مفاتيح الحيات)

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
یادداشت

سر‌پل‌ذهاب با «ذال» نوشته می‌شود، نه با «ز» زلزله

٩٦/٠٨/٢٥
فتوچاپ

فتوچاپ 512

٩٦/٠٨/٢٥
درباره حضور پرتعداد بازیگران در جایگاه اجرا، به بهانه عبدی‌شو

پا تو کفش من نکن!

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

خدمت خالصانه

٩٦/٠٨/٢٥
تلگجیم

تلگجیم 512

٩٦/٠٨/٢٥
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای ما در مقایسه با سبک زندگی پیامبر (ص) و امامان‌ معصوم‌مان(ع)

پدران ما و ما

٩٦/٠٨/٢٥
آنتن

جیم بدون نمک!

٩٦/٠٨/٢٥
درباره جایزه‌های ادبی و کتاب سال ایران به بهانه برگزاری اولین دوره جایزه احمد محمود

قلم های مطلا

٩٦/٠٨/٢٥
چهره هفته

سوشا در جستجوي پاتريك

٩٦/٠٨/٢٥
جارچی

جارچی 512

٩٦/٠٨/٢٥
کافه جهان نما

اراک، دیاری در مسیر جاده ابریشم...

٩٦/٠٨/٢٥
پایان نامه

مثلا ما همه مقصریم ...

٩٦/٠٨/٢٥
مهدی برادران رئیس هیئت فوتبال استان خراسان در گفت و گو با جیم خبر داد

به دنبال حذف ورزشگاه ثامن نیستیم

٩٦/٠٨/٢٥
گفت‌و‌گو با حجت الاسلام واعظ موسوی درباره سحر و جادو

سحر و جادو دکان است

٩٦/٠٨/٢٥
شگرد

قبل از فروش گوشی آیفون‌ چه کنیم؟

٩٦/٠٨/٢٥
شاخ هفته

قطار بازی

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

اندر حکمت قیمه و ماست!

٩٦/٠٨/٢٥
یادداشت

بازار رمالی در فوتبال دودوتا چارتای ساده

٩٦/٠٨/٢٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 512

٩٦/٠٨/٢٤
دات کام

ساوند کلاود؛ غنیمتی برای موزیک دوستان

٩٦/٠٨/٢٥
تبلیغات