جیم - پلیس خسته در نا کجا آبادی خشن! www.jeem.ir
پلیس خسته در نا کجا آبادی خشن!
صدای سیما

پلیس خسته در نا کجا آبادی خشن!

نویسنده : سید مصطفی صابری

مدت‌ها بود که عادت کرده بودیم در تلویزیون شاهد سریال‌هایی با درون‌مایه ملودرام خانوادگی یا طنزهای آپارتمانی و... باشیم. لوکیشن محدود، بدون نیاز به هزینه‌های زیاد و ... باعث شده بود این نوع سریال‌ها که تولیدشان راحت است رونق پیدا کنند و عوامل سریال و مسئولان تلویزیون هم از این ماجرا راضی بودند، منتها حوصله مخاطبان به شدت از سوژه‌های تکراری و لوکیشن‌های محدود و...  سر رفته بود تا این‌که سریال «میکائیل» اثر سیروس مقدم پخش شد. داستان سریال در ناکجاآباد می‌گذرد، در جایی به اسم «60 کیلومتر» نقدهای زیادی به سریال وارد است از جمله این‌که چرا در این ناکجاآباد، اثری از فرهنگ بومی مردم نیست؟ چرا آدم‌هایی مثل عبدا... و عروسش این‌قدر متجدد و امروزی و شبیه مردم پایتخت هستند؟ چرا شخصیت آقاخان این‌قدر کاریکاتوری و غیرقابل درک است و... اما «میکائیل» از آن سریال‌هایی است که باید منطقش را راحت پذیرفت تا از تماشایش لذت برد. مقدم این ناکجاآباد را ساخته تا مشکلی برای اثرش پیش نیايد و بتواند برخی از مولفه‌های آثار وسترن را وارد قصه کند. یک آدم بد که خودش را پدرخوانده شهر و مردم می‌داند، شهوت احترام و توجه دارد و از طرفی برای پول و قدرت هر کاری می‌کند. دوست دارد در ظاهر ماجرا زیر بال و پر دیگران را بگیرد اما از پشت به آن‌ها خنجر می‌زند. یک پلیس تنها که حتی با خانواده‌اش هم مشکل دارد، تنها مبارزه می‌کند و آن‌قدر ادامه می‌دهد تا اعتماد مردم شهر و همکارانش را جلب می‌کند و... یک شهر با جغرافیایی خشن و آدم‌هایی خشن‌تر که اسلحه به‌دست هستند. زنی که شخصیت معین داستان است، تعاملش با قهرمان قصه را پیش می‌برد اما محل مناقشه قهرمان و آدم‌های بد داستان است و... اگر قرار باشد سخت گیرانه به میکائیل نگاه کنیم نقدهای مهم‌تری هم به داستان از منظر حقوقی و پلیسی وارد است اما باید بدانیم برای آن‌که درام شکل بگیرد و کنش‌های شخصیت‌ها ذهن مخاطب را درگیر کند نیاز به چشم‌پوشی از خیلی چیزهاست، طبیعتاً نعمت‌ا... و مقدم در مقام فیلمنامه‌نویس و کارگردان متوجه بسیاری از خلاءهای داستان بودند اما تلاش کردند ناکجا آبادی با منطق خودش بسازند تا بعد از مدت‌ها در تلویزیون شاهد قصه تازه‌ای باشیم که نفس‌گیر است.    

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
دوره خیلی فشرده و رفاقتی چیستی شناسی «ژانرهای سینمایی»

روی فلشم فیلم دارم، مــــیخوای؟

٩٧/٠٥/١٨
تلگجیم طلایی

تلگرام طلایی 546

٩٧/٠٥/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و حال شهرام

٩٧/٠٥/١٨
نیم نگاهی به قوانین حریم خصوصی در ایران و جهان به بهانه مد شدن افشاگری

حریم خصوصی کجایی؟ دقیقا کجایی؟

٩٧/٠٥/١٨
جارچی

جارچی 546

٩٧/٠٥/١٨
گفت و گو با «مهدی فرجی» غزل‌سرای معاصردرباره نقش تبلیغات در فروش کتاب ها

جشن امضا، مخاطب را به سطحی بودن عادت می دهد

٩٧/٠٥/١٨
ناصرخان اکتور سینما

من هم یک خنداننده‌ام!

٩٧/٠٥/١٨
یادداشت

رضا عطاران بهترین کمدین سال‌های اخیر؟!

٩٧/٠٥/١٨
تمام بازیگران کمدی که می‌توانستند به جای عطاران باشند

من و عطاران، شما همه

٩٧/٠٥/١٨
یادداشت

نادرستِ درست!

٩٧/٠٥/١٨
خشونت در زمین فوتبال تا به امروز یقه بازیکنان بزرگ زیادی را گرفته است؛

مصدومیت از دست رفته

٩٧/٠٥/١٨
یک پرونده پر و پیمان پیرامون رضا عطاران که با «هزارپا» دوباره رکورد فروش تاریخ سینمای ایران را شکست تا در

اجی مجی عطاران!

٩٧/٠٥/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ 546

٩٧/٠٥/١٨
کاندیدا شدن والیبالیست تیم‌ملی کشورمان به عنوان بهترین ورزشکار معلول ماه جهان

آسمان خراش متحرک

٩٧/٠٥/١٨
چهره هفته

استعفا نامه

٩٧/٠٥/١٨
بیوگرافی عطاران را از زبان همسایه بغل دستی‌اش بخوانید

قصه های رضا

٩٧/٠٥/١٨

رضا به روایت هم محلی ها

٩٧/٠٥/١٨
یادداشت

عطاران کارگردان، عطاران مولف

٩٧/٠٥/١٨
یادداشت

سریال هایی که هر وقت از آب بگیری تازه است

٩٧/٠٥/١٨
ساختنیجات

جایی برای مدادها با دورریختنی‌ها

٩٧/٠٥/١٨